Beestenbottenbouillon maken

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Jordy
  • Startdatum Startdatum
Oja, tuurlijk het moet dan ook op z'n minst een stuk van het gewricht erboven zijn natuurlijk. Had ik nog niet bedacht :?

Ik woon in Papendrecht, ongeveer 20 km onder Rotterdam. Een andere slager hier in de buurt had het ook over haks dus het zou inderdaad streekgebonden kunnen zijn. Bedankt voor je reactie en ik laat nog weten of de bouillon veel gelatine bevat of niet!!

 
De bouillon was goed gelukt! Niet super drillerig, maar zeker drilleriger dan anders! Ik heb een 'haks' en groenten/kruiden gebruikt met 2,5 liter water en 4,5 uur op laten staan. Hij was alleen totaal niet vet en volgens de slager klopt dat en ik zou er de volgende keer een mergpijpje bij moeten doen voor het vet.

Een deel vries ik in en ik lees hier dat velen van jullie dat ook doen. Ik heb alleen van de Chinese 5-elementen voedingsleer begrepen dat je hierdoor wel de levensenergie uit de bouillon kwijt raakt. Nu vind ik dit best een vage term en ben erg benieuwd hoe Weston Price aanhangers hier over denken. Zou de soep na het invriezen nog wel zijn helende werking hebben?

 
Quote:
De bouillon was goed gelukt! Niet super drillerig, maar zeker drilleriger dan anders! Ik heb een 'haks' en groenten/kruiden gebruikt met 2,5 liter water en 4,5 uur op laten staan. Hij was alleen totaal niet vet en volgens de slager klopt dat en ik zou er de volgende keer een mergpijpje bij moeten doen voor het vet.

Een deel vries ik in en ik lees hier dat velen van jullie dat ook doen. Ik heb alleen van de Chinese 5-elementen voedingsleer begrepen dat je hierdoor wel de levensenergie uit de bouillon kwijt raakt. Nu vind ik dit best een vage term en ben erg benieuwd hoe Weston Price aanhangers hier over denken. Zou de soep na het invriezen nog wel zijn helende werking hebben?


IK zou me hier niet te druk over maken, daarbij blijft de soep zeker een week goed in de koelkast als er een vetlaagje overheen zit. 2,5 liter is bij mij binnen dag op ;-)

 
Wij eten sinds een tijdje een kom soep als ontbijt. Dat bevalt geweldig. De basis is bottenbouillon, een in ghee en kokosolie gebakken ui, knoflook en Keltisch zeezout, wat kruiden en dan flink veel groenten. Dit pureer ik vervolgens tot een dikke, gladde soep en maak ik verder af met gehaktballetjes of kip. Soms vervang ik de bouillon door kokosmelk en dan maak ik de soep af met een stuk vis.

Nu vraag ik me af: als ik de soep pureer, is dat dan wel goed voor de vetten van de bouillon? Pureer ik die dan niet 'stuk'? Of maakt dat niet uit voor de voedingswaarde? Weet iemand dat?

 
Om de Bottenbouillon te maken is een crock pot heel erg fijn.Het schijnt,als je de gelatine uit de botten wilt trekken,je het toch zo.n 24 uur moet laten trekken.Ik heb er zelf ook nog geen,maar wil er toch een keer eentje aanschaffen.

Groeten,

Elieneke.

Vooral een knie van een koe schijnt voor de gelatine erg goed te zijn.

 
Heel veel ervaring met bottenbouillon trekken heb ik nog niet maar binnen 10 uur heb ik met een 5 ltr braadpan op een warmhoudplaatje een lekkere superdikke bouillon.

Ik vul de pan incl. botten tot een paar cm onder de rand.

Zoveel mogelijk botten gaan erin (ca. 3kg) en water staat 1 cm boven de botten.

Het enige wat erbij gaat zijn een paar laurierbladeren en de avond van tevoren een scheut appelazijn.

Op deze manier krijg ik een neutrale bouillon die overal bij te gebruiken is.

Na ca. 5 uur gaan er nog een paar schenkels bij.

De tweede persing was ma 10 uur simmeren nog even dik als de eerste.

De botten met datgene wat er nog aanhangt heb ik weer ingevroren en binnenkort ga ik eens proberen of er nog een derde persing uit te halen valt.

 
Wauw, 2 x dikke gelatine soep en wellicht nog een derde maal. Ik gooi de botten altijd weg maar ga het vd week ook eens 2 x proberen te trekken. Bedankt voor de tip.

Een electrisch warmhoudplaatje of een opzetstukje op het gasfornuis?

 
Ik gebruik een hogedrukpan en krijg 5 a 6 keer veel gelatine uit dezelfde botten. Er gaan gewrichten, mergpijpen, ossenstaart en schenkel in de pan.

 
En na afkoelen weer in de diepvries? Wat vaak Edwin! Mijn ervaring tot nu toe is dat schenkels, ossestaart en mergpijpen nauwelijks gelatine geven, zo maakte ik eerst soep/bouillon. Sinds 2 maand gebruik ik gewrichten, maar de ene keer meer dikke soep dan de andere. Ik heb geen speciale pan of warmhoudplaat, normale pan op vuur.

 
Ik gebruik een warmhoudplaatje op de kleinste gasvlam die ik heb.

Het is niet ideaal maar ik kan de pan zo net aan het simmeren houden.

Je moet een lichte opwaartse beweging in midden van de pan zien met aan de buitenzijde van de pan een neerwaartse beweging van de iets afgekoelde bouillon.

Koken is teveel, een pan op direct vuur kan te heet zijn waardoor je de boel kapot stookt.

 
Oeps... Dan heb ik dat gedaan ben ik bang.... met twee plaatjes op de kleinste pit kookt de bouillon in de pan nog..

zou een petroleumstel werken? Ik heb er een van mijn pake en beppe gekregen maar nog nooit zelf gebruikt. Kan dat in huis of alleen in de garage/schuur?

 
ja,petroleumstel werkt goed,maar in huis stinkt het wel naar petroleum,heb je een garage/schuur? Ik heb een 3 pitsstel,je kunt de vlammetjes heel heel laag regelen.

Had petroleum Bij Fixet gekocht,5 liter,weet niet meer wat het kostte,maar je doet er lang mee,zo lang een pan op het gas lijkt me duurder!

 
Dat koken op de kleinste pit voorkom ik door de gastoevoer tijdelijk te verminderen met het kraantje wat uit de muur komt a d achterkant van het gasfornuis.

 
Dat is een goeie Johnny! Helaas kan ik niet bij het kraantje, zit achter de oven. Manlief maar ff lief aankijken vd week of hij de oven naar voren wil halen :mrgreen: zal veel gas schelen...

 
dan moet je wel kijken of je een BEVEILIGD gasstel hebt,dus die uitgaat als er geen gastoevoer is( hebben we speciaal opgelet toen we het kochten als kinderen per ongeluk aan de knoppen draaien of als we straks dement zijn.....

Mijn man denkt( ik weet dat niet) dat het anders gevaarlijk is de gastoevoer te verminderen,er komt dan minder druk op het gas en kan bv eerder uitwaaien en dan blijft er gas stromen.

Ik weet niet OF het zo is,heb het ook maar ook van horen zeggen.

Jammer dat er nu een topic is over Beestenbottenbouillon en over Bottenbouillon,zou beter 1 kunnen zijn,zelfde tips zijn bruikbaar.

En dan is Bottenbouillon misschien de beste naam,denk niet dat we mensenbottenbouillon maken?

 
Ik heb ergens op internet de volgende tekst gelezen:
bij het trekken van bouillon vallen de eiwitten langzaam uiteen in aminozuren. Aminozuren zijn veel gemakkelijker te verteren voor je lijf, en bovendien smaken ze hartig.
Dat heet hydrolyse en het lukt alleen in ruim water en bij de juiste temperatuur. Boven de 90 graden gaan eiwitten stollen, en dan is het gedaan. Eenmaal gestold is er niets meer mee te doen (behalve opeten natuurlijk). Daarom luistert het zo nauw met de temperatuur: niet eerst aan de kook brengen, maar vanaf het begin zorgvuldig onder de 90 graden houden.
Daarom is het woord ” sudderen” misschien ook niet zo handig. Het doet denken aan “borrelen”, en water gaat pas borrelen boven de 90 graden.

Ik vraag me af of iemand weet hoe ik kan nagaan of dit nu waar is of niet?

Op dit forum lees ik veel over slowcookers. Onlangs heb ik een Crockpot van 5,7 liter aangeschaft en tot mijn grote teleurstelling bereikte hij op zowel de HIGH als LOW stand na een uur of zes 102 graden! Zijn er hier mensen met een slowcooker die wel onder de 90 graden blijft. Ik ben heel erg benieuwd naar het merk en type!!!!
 
Een ding klopt trouwens niet en dat is de warmhoudfunctie zie ik.
Dat is automatisch en duurt 10 uur.
Het start met high en schakelt eenmaal op temperatuur automatisch op low.
 
Begrijp ik het goed dat jullie niet eerst de bouillon aan de kook maken omdat dit de samenstelling van de bouillon op verkeerde manier wijzigt?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.147
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan