Beestenbottenbouillon maken

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Jordy
  • Startdatum Startdatum
Vroeger, toen niemand nog geen koelkasten had, werden kliekjes bewaard in een pot met een bovenlaag van dierlijk vet. Deze dekte alles wat daaronder zat af en beschermde de inhoud van het potje tegen bederf. Jouw ervaring bewijst dit eens te meer.

Mike

 
Ik gebruik altijd de crockpot om bottenbouillon te maken. De verhoudingen zijn hetzelfde als op het vuur. Botten staan onder water met een scheut appelazijn en KZZ. Na het maken van de eerste lichting bouillon gebruik ik de botten nogmaals met wat azijn/KKZ en laat deze minimaal 48 uur in de crockpot. Er komt dan nog veel gelantine los. Als ik de botten uiteindelijk weggooi vallen deze bijna uit elkaar, ze zijn totaal verpulverd.

 
Ik maak ook altijd soep in de crockpot. Inderdaad dezelfde verhoudingen. En ik durf de crockpot 's nachts ook aan te laten staan. Dat zou ik met gas niet doen. Bij mij staat hij ook rustig 48 uur aan. En de grote botten gebruik ik wel 6x. Er blijft bruine bouillon af komen. Ik doe altijd overal een varkenspoot bij. Lekker vet en het verandert de smaak van je soep verder niet. Beer zet jij de crockpot op de lage of op de hoge stan?

 
De crockpot zet ik op de lage stand en soms zelfs op de warmhoud stand. Zelfs bij de lage stand merk ik dat de bouillon kookt als ik de deksel eraf haal. Volgens mij moet het niet koken maar trekken, daarom gebruik ik dus ook de warmhoudstand. Ik wissel een beetje af, waar de 'pet naar staat' zeg maar.

 
ooh ja? Kookt hij bij jou? Wat gek! Bij mij niet. Op de hoge stand gaat een stoofpotje met weinig vloeistof wel koken, maar bv een volle pan soep kookt niet.

 
Ik heb geen crockpot, maar bij het trekken van bouillon in de pan merk ik het volgende:

bij een dikke laag vet wordt de warmte beter vastgehouden en is het kleinste pitje te hoog, de bouillon kookt dan.

zonder laag vet heb ik moeite de bouillon op 80 graden Celsius te houden, dan gebruik ik deksel en grotere pit.

Kunnen deze factoren ook bij de crockpot van toepassing zijn (die heeft altijd een deksel toch?). Zo nee, dan zal het minimale vermogen van jullie crockpot verschillend zijn.

 
Poekie of anderen heeelp! Ik heb een grote pan met ossenstaarten een hele nacht laten weken met een lepel appelazijn, nu wil ik het op het vuur zetten maar nu is het hele water rood geworden, bloed? Denk ik. Ik had ze van tevoren wel afgespoeld. Maar kan ik dit nu gebruiken of is het beter om dit water weg te gooien en nieuw te pakken? Maar dan spoel ik natuurlijk alles wat eruit is getrokken door de azijn eruit. Wat is wijsheid??

 
Ik maak altijd runderbouillon, maar nu vond ik bij 't Geertje een zak kipstukken (geen idee welk deel van de kip) speciaal voor bouillon dus dat staat nu op het vuur. Is dit nu in een paar uur al klaar? Kan ik net als runderbotten dit vaker gebruiken? Natuurlijk lastig te beantwoorden als je niet weet wel deel het is, het lijken vleugelstukjes maar aan het einde zit een hard dingetje. Wie maakt mij wijzer?

 
Volgens mij moet dat ook wel even trekken. Hadden ze nog meer (kippen) botten bij het Geertje?

 
Ik haal na een uur of 2 het vlees van de kip (anders is dat gortdroog) en laat dan de botten nog een paar uur trekken, soms ook nog een tweede keer (5-6 uur).

 
Dank Tanja. Ze hebben nu niet zo lang getrokken (ik moest weg), morgenavond zet ik ze opnieuw op in nieuw water en kijk wel wat het wordt. Ben benieuwd hoe de bouillon er morgen uit ziet na een nachtje koelkast.Vlees eraf halen gaat niet, het is vel met vet en minibotjes, heb er even op gezocht en het zijn de vleugeltips.

Tizz, ik heb niet goed gekeken of er nog meer lag. Ik had ze nog nooit eerder gezien. Ik vond ze wel duur (9 euro voor een zak). Er waren wel nog runderbotten.

 
Het is prachtige bouillon geworden! :D

Zojuist alle botjes/aanhangsels weer in schoon water opgezet. Dit laat ik nu tot vanavond opstaan, ben benieuwd hoe de tweede lading wordt.

 
Ik maak altijd een vooraadje boullion als ik n weekend tijd heb.

Dat vries ik dan in en heb dan altijd een goede basis soep.

Ik doe dat alleen van botten,azijn,keltischzeezout,blaadjes laurier.

De groenten voeg ik pas toe als ik de boulion ontdooid heb en laat het dan nog wat sudderen met een paar biologische rundergehakt balletjes.

 
Hallo,

Bij de slager vertelde ik dat ik een geconcentreerde (drillerige) bouillon wilde maken. De slager kwam toen met een groot stuk "haks" (= hak van een koe) aanzetten. Als ik google op 'haks weston price bouillon', dan zijn er geen resultaten gevonden en dat verbaasde me eigenlijk wel.

Is er iemand die mij kan mij vertellen of in een 'haks' wel glutamine en gelatine zit? Of kan ik de volgende keer beter naar iets anders vragen?

Alvast bedankt!

groetjes,

Claudia

 
Dat denk ik wel Claudia, daar zit ook een gewricht in namelijk.

Is haks geen dialect? Waar woon je?

Valt me op dat slagers er per regio bijzondere taal op nahouden. Toen wij onze gecastreerde beer lieten slachten noemde onze slager dat een baarg, ik dacht dat hij Fries was want ik ken het van huis uit als baarch voor varken maar zo blijken ze in Nedersaksies alleen de castraten te noemen. Dat noemen wij dan weer een borg. En hij noemt alleen het vet rond de nieren reuzel.

 
Ik heb laatst van een hooglander alle botten in stukken laten zagen, die pak ik dan willekeurig voor soep, meestal een combi van gewrichten en kale botten. En dus ook de hakken. Altijd een drilpudding als gevolg!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.695
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan