Mike, Democratie functioneert niet, niet in de zin dat ons stemmen zin heeft. Onze stemmen worden op het moment dat er sprake is van lobbyen in één klap waardeloos. Er zijn ook allerlei andere invloeden die hetzelfde die alleen op de slagersvakschool is geweest, dan weet je best veel van anatomie. Zo werkt onze democratie: destructief.
Een sterke leider die streng en rechtvaardig is, dat lijkt me niet slecht, maar het is wel macht bij één persoon. Als die daar misbruik van maakt, kan het nog wel eens erger zijn dan een democratie.
Ik denk dat zo'n leider niet per sé een man hoeft te zijn, er zijn ook enkele goede vrouwelijke componisten en dirigenten, maar het overgrote deel in die beroepen (eerder roepingen, want er is bezieling nodig). Ik denk dus ook wel dat leiding geven buiten het gezin een meer mannelijke aangelegenheid is, inclusief vrouwen met op dit gebied meer mannelijke eigenschappen.
Vroeger had je God, die wist aardig hoe het moest, tenminste, de ene God was er duidelijk beter in dan de andere. Zo'n God is een virtueel figuur, om die tot leven te brengen had je aan een plat stuk steen al genoeg, je hoeft er geen computer voor te hebben. God heeft dienst gedaan als middel om het volk bij elkaar te houden, de neuzen dezelfde kant op te houden. Het heeft nog gewerkt ook, voor een tijd. Het was wel altijd een God van een bepaalde groep mensen, andere groepen hadden weer een andere God en daar werd dan alweer oorlog om gevoerd, nu nog en wellicht binnenkort opnieuw ook weer in dit theater.