Betaine HCl

Boschje, dat zou dan kunnen betekenen dat caseïne intolerantie ook niet veel meer is dan te weinig maagzuur, of is dat te simpel gedacht. Fijn dat je nu van kaas kunt genieten.

 
Zonne zegt;

En als je nu steeds dat brandende gevoel hebt zonder betaine ? Houdt dat dan in dat je te weinig maagzuur hebt ?



zonne, je kan ook brandend maagzuur/maagzweren/maagbloedingen krijgen door medicijn gebruik, zo kreeg ik enorm last van een kwart tabletje aspirine wat ik dagelijks slikte als bloedverdunner, op een gegeven moment werd mijn maag heel erg gevoelig en pijnlijk.

dit kwam omdat de aspirine de slijmlaag van de maag vermindert en daardoor krijgt het zuur vrij spel op de maag.


@moondust,

wat jij hebt heet reflux, als je dat langer/vaak hebt moet je daar serieus wat aan doen, kan op de lange duur erg nare gevolgen hebben, google reflux maar eens.

heb je er ook snachts last van ? dan moet je jouw bed schuin zetten, gewoon 20cm ophogen onder de poten van het hoofdeind, eerst beginnen met 10 cm om rustig te wennen want in het begin voelt het nogal vreemd dat "bergop" slapen :-) .

Gadsie zegt;

Het werkt goed! Ik voel pas bij 6 (!) capsules een brandende maag, moet je nagaan hoe weinig maagzuur ik had/heb.

m.i. gaat die theorie niet voor iedereen op, als iemand een slechte slijmvlies heeft in de maag (geïrriteerde maag/ontstoken/maagzweren ) reageert die al heel snel pijnlijk op iets meer zuur, maar dat wil dan nog niet zeggen dat je dan de goede ph al hebt.

 
Ben, je hebt wel gelijk denk ik. Ik had nu ook vanmorgen last van een warm gevoel in mijn maag, terwijl ik nog niets gegeten had.

 
Ik lees nu net het volgende :

Note: HCL should never be taken (and this test should not be performed) by anyone who is also using any kind of anti-inflammatory medication such as corticosteroids (e.g. predisone), aspirin, Indocin, ibuprofen (e.g. Motrin, Advil, etc.) or other NSAIDS. These drugs can damage the GI lining that supplementary HCL might aggravate, increasing the risk of gastric bleeding or ulcer.

 
Quote:
] Boschje, dat zou dan kunnen betekenen dat caseïne intolerantie ook niet veel meer is dan te weinig maagzuur, of is dat te simpel gedacht. Fijn dat je nu van kaas kunt genieten.


Ik hoop dat dit inderdaad zo is.

 
Gadsie, ik meen dat je ergens hebt gezegd dat je de Betaine HCl capsules een half uur na het eten inneemt. Klopt dat? Kan het nergens meer vinden. Ik heb de potjes van Now nu ook binnen maar lees op de verpakking dat je ze vlak voor de maaltijd moet innemen. So...I'm confused.

 
Bedankt voor de link. Het programma is heel duidelijk. Alleen jammer dat ze niet toelichten waarom je de Betaïne HCl na de maaltijd moet innemen terwijl het juist logischer lijkt om het voor de maaltijd te doen, wat ook op de verpakking staat. Weet jij waarom? Beter voelen is alles?

 
Ik weet de reden niet van die site. Maar dat is wel wat ik ervaar, voor de rest denk ik eigenlijk dat het niet veel uitmaakt, alhoewel het misschien kan zijn dat als je het tegelijk met de maaltijd inneemt dat de capsule gewoon met je eten wordt opgenomen i.p.v. Dat het in je maag als maagzuur dient, maar dat maar een theorie.

 
Ja, dat is een goede verklaring. Als je het voor de maaltijd inneemt zit de stof bij de doorgang naar de darmen en zal het als eerste verdwijnen. Bovendien krijgt het eerste eten het meeste maagzuur. Het lijkt daarom wel logisch dat het eten dat als laatste in de maag komt het het moeilijkste krijgt. Aanvankelijk was mijn redenering voor inname voor de maaltijd om de heartburn te voorkomen. Als ik wacht met inname tot 30-45 min na de maaltijd, dan is de schrale keel al een feit. Maar goed, ik ga het schema van die site volgen en zal hier nog mijn bevindingen laten weten.

 
Ik neem het gewoon vrijwel direct na de maaltijd en dat gaat prima hoor.

 
Al nadenkende over het advies van innemen enige tijd NA de maaltijd bedacht ik me dat dat weleens zou kunnen zijn om de maag bij het innemen van voedsel eerst zelf aan het werk te zetten. Als je voor of vlak na de maaltijd de betaïne HCl inneemt hoeft de maag wellicht niet meer zelf zijn best te doen, want de betaïne HCl zorgt er al voor. En het is juist de bedoeling de maag TIJDELIJK te ondersteunen. Als we de noodzaak voor het aanmaken van maagzuur al voor een groot deel weghalen, dan wordt de maag wellicht ook niet aangespoord het zelf te doen. We willen de pillen afbouwen en niet ervan afhaneklijk blijven. Een luie maag is het tegenovergestelde van wat we proberen te bereiken hier.

Ik weet niet of het bovenstaande hout snijdt, maar ik kies er nu wel voor om de pillen 30-45 minuten na de maaltijd in te nemen en dan eht afbouwschema te volgen.

 
Ik heb de betaïne HCI ook besteld en ik vroeg me af wat Mike adviseert, de gebruiksaanwijzing volgen of toch, zoals hierboven vernoemd, NA de maaltijd innemen?

Alvast bedankt!

 
Hallo gebruikers van betaine,

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring en het moment van inname. Nemen jullie het nu allemaal na de maaltijd en zijn jullie er tevreden over?

 
Quote:
Alleen jammer dat ze niet toelichten waarom je de Betaïne HCl na de maaltijd moet innemen terwijl het juist logischer lijkt om het voor de maaltijd te doen, wat ook op de verpakking staat. Weet jij waarom? Beter voelen is alles?


Wordt hier uitgelegd:

"Carbohydrates (carbs) start being digested by enzymes produced in the mouth - carbs are all foods that are not classified as protein or fat, including vegetables, fruits, grains, nuts, seeds, sugar, starches, herbs, spices, etc. Some carbs also contain protein and fat, such as grains, nuts, seeds and some vegetables. Also some protein foods also contain carbs and fats such as eggs.

HCl (hydrochloric acid or stomach acid) mainly digests protein. When a person starts to eat the stomach is stimulated to start producing hydrochloric acid (HCl). Stomach acid gradually increases during a meal. When the stomach acid gets high enough, which normally takes about 20-30 minutes after eating, it neutralizes enzymes from the mouth so carb digestion stops.

Digestive enzymes from the mouth only work on carbs while the mixture is alkaline. Therefore, if HCl supplements are taken too early it stops carb digestion in the stomach too soon. HCl also neutralizes any digestive enzyme supplements, so taking them is a waste. That is why it is important to take HCl supplements 30-45 minutes after eating a meal."

 
Wij nemen de betaine hcl direct voor het eten in, als eerste met een beker kefir/smoothie. Daarna gaat de rest naar 'binnen'.

Dan lijkt het me dat het dan na 20-30 minuten mee gaat helpen verteren, of zie ik dat te simpel.

Het lijkt me 'mosterd na de maaltijd' als je het 30-45 minuten na een maaltijd gaat innemen.

Eef waar komt deze informatie vandaan, heb je een link naar de site waar het op staat?

Lia

 
Ik denk dat die HCl-capsules al veel sneller hun werk gaat doen Lia. Het zal hooguit enkele minuten duren voordat de capsule is opgelost en de HCl vrijkomt. Dat duurt geen 20-30 minuten verwacht ik. Bovendien lijkt het me zinvol dat de maag eerst zelf aangezet wordt om maagzuur te produceren. Dan zijn de HCl-capsules pas ondersteunend, omdat ze het gat vullen tussen de maximale aanmaakcapacaiteit van de maag en de benodigde hoeveelheid voor een goede vertering.

@Eef

Bedankt voor deze info!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.470
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan