Betaine HCl

Eef,

Inderdaad bedankt voor de info.

moondust,

klinkt logisch, ik ga maar het een en ander even uitproberen.

Er staat ook:
Quote:
HCl also neutralizes any digestive enzyme supplements, so taking them is a waste.



Op dit moment nemen we een uur voor een maaltijd een capsule met pancreas enzymen, dat zou dan verspilling van supplementen zijn?

Lia

 
@eef en

Lia,

Dank voor de info.

Jonathan Wright adviseert in zijn boek om de eerste pillen voor de maaltijd te nemen en de anderen tijdens de maaltijd. De verteringsenzymen pil ook tijdens de maaltijd. Dat is de wijze waarop ik ze gebruik maar kamp nog steeds met problemen.

Las wel verschillende ervaringen op verschillende amerikaanse sites van gebruikers. De een heeft de beste resultaten met inname na de maaltijd de ander voor of tijdens. Klinkt ook wel logisch want niet iedereen heeft hetzelfde tekort, de een meer de ander minder en bij de een worden nog meer verteringsenzymen aangemaakt dan bij de ander lijkt mij mede afhankelijk van de staat van je maagslijmvlies.

Dus uitproberen wat voor ieder het beste werkt maar wel heel fijn om zo elkasrs bevindingen te kunnen uitwisselen.

Op de amerikaanse site van wapf kwam ik ook nog interessant stuk tegen over aanpak maagzuur. En toen lukte het mij niet de link te plaatsen. In het kort gebruik betaine hcl kan ook schadelijk zijn voormaagslijmvlies, maar volgens mij is dat het geval waar het product zelf ook voor waarschuwd nl bij zweren. Daarnaast gaat het in op de aanpak genezing darmen/vertering dat maagzuurklachten voortvloeien uit bijvoorbeeld gisting, schimmel, in darmen. Het stappenplan is dan combinatie van gaps en wapf.

 
Voor de neerlandicus onder ons:

Waarschuwd moet zijn waarschuwt... op tablet lukt het mij niet goed eerdere tekst weer naar boven te halen om nog een keer na te lezen wat ik heb geschreven...

 
Ik slik de betaine op dezelfde manier als de adrenal en het innemen van levertraan. Als ik eraan denk. Kan dus voor, na of tijdens een maaltijd zijn. Of ergens tussendoor. Altijd ingenomen met melk. Dit werkt voor mij het beste. Innemen wanneer ik er aan denk. Wil ik het gestructureerd in gaan nemen, dan schiet ik vanzelf in de stress en ben ik hele dagen met mijn supplementen bezig. En dat lijkt me een stuk ongezonder dan de manier van innemen zoals ik het nu doe.

 
Maar hoe weet je nou of een bepaalde wijze van innemen goed werkt of niet? Waar merk je dat aan en wat rechtvaardigt die voorkeur?

 
Voor mij werkt het omdat ik sinds ik 1 a 2 capsules inneem ik geen last meer heb van brandend maagzuur. En als ik het een paar dagen vergeet, dan krijg ik weer lichte klachten. Die gelijk weer verdwijnen als ik de capsules weer inneem.

 
Op deze site best duidelijke info:
Quote:
How to figure out your Betaine HCL dose

....

- Eat a meal that contains at least 15-20grams of protein (about 4-6ounces of meat).

- Start by taking 1 pill (650mg of less) of Betaine HCL during the beginning of the meal

- Finish the meal as normal and observe your body for any changes in feeling associated with the stomach and belly button area. Things to look for: heaviness, hotness, burning, or other GI distress.

- Stay at this dosage of 1 pill for another day of meals with protein and if you don’t notice anything on the 3rd day, try 2 pills.

- Stay there for another day and then try 3 pills.

- Keep increasing the number of pills taken with each meal until you notice some GI discomfort described in step #3.

- When this happens, you will know your ideal Betaine HCL dosage is 1 pill less. For example, if you felt the discomfort going from 5 pills to 6 pills, then 5 pills is your proper dosage for a normal meal.



Dus hun adviseren het tijdens de maaltijd.

 
Ik volg ook de betaine-draad(en) hier en elders voor een vriend van mij die omeprazol slikt en redelijk ernstig B12 tekort heeft/te weinig maagzuur.

Ja Wim, de site die jij noemt verheldert ook; tijdens of na -het luistert iig nauw.

Gadsie noemde al het protocol wat zij volgt 30/45 min. ná de maaltijd. Van Healing Naturally By Bee: how to take Hydrochloric Acid Suppelements. Bee legt het 1 pagina terug heel helder -vind ik- uit. Hier is de link

 
@Gadsie @ Moondust en aan al de anderen die betaine nemen;

Wat is nu jullie ervaring met betaine? Helpt het goed? Is er een vergelijkbare aan die vn Now want die kan ik hier niet vinden in frankrijk. Heb erge problemen met het verteren. Dank

 
Zelden meer last van maagzuur. Als ik trouwer zou gebruiken dan werkt het ook beter.

Ik heb het besteld bij Iherb, is dat voor jou ook niet een optie?

 
Ik gebruik zelf betaine citraat, opgelost in water, als ondersteuning van de lever. Hierdoor verminderen mijn migraineklachten.

 
oh jee, net betaine hcl besteld, lees ik hier dat je het niet mag nemen als je hydrocortison neemt en ik kan niet zonder.(ik heb chronische lyme) Ik neem al 6 dagen geen omeprazol en neem keltisch zeezout, appelazijn, ghee en kokosolie, maar mijn maag brandt als een gek.

Maar mijn zoon is al jaren misselijk en heeft 15 kilo ondergewicht. Ik las dat je ook misselijk kan zijn van brandend maagzuur en het niet merkt. Hij wil niet aan de Gaps, is autistisch geworden en kreeg van 1 slokje bouillon hoofdpijn. Helaas heb ik hem vegetarisch opgevoed en weigert hij ook vlees. We zijn ook intolerant voor melkeiwitten. Hij heeft jaren overgegeven met schudden tot we tarwe- en melk vrij gingen eten. Nu doe ik het tinus smits protocol bij hem om de metallothioneine productie weer op te starten, maar hij heeft ook vreselijk obstipatie gehad en nog denk ik. (hij is nu 21 en wil er niet over praten). Dus misschien komen die supplementen helemaal niet aan.

Dus nu vraag ik me af; kan ik hem de betaine hcl geven?

 
@converted2

Ik heb HCl maar heel even gebruikt, maar had niet de drive ermee door te gaan. Ik ga ervan uit dat mijn voeding ervoor zorgt dat ik voldoende maagzuur aanmaak en mijn bevindingen ondersteunen dat. Na een half jaar WAP-pen constateer ik dat ik eigenlijk nauwelijks nog last ondervind van opkomend maagzuur. De brok in mijn keel ervaar ik nauwelijks meer. Er zal echter nog voldoende ruimte voor verbetering zijn, maar het gaat de goede kant op bij mij.....zonder HCl.

 
@ Boschje: ik heb ook last van een caseïne intolerantie ( eiwit in melk) Nu blijkt uit kinesiologische test dat ik rauwe melk wel verdraag/ verteer en ik eet probleemloos dagelijks rauw melkse kazen ( na jaren lang alleen maar schapen en geitenkaas )

het blijkt dat ik intolerant ben voor GEPASTEURISEERDE koemelk. Het oorspronkelijke product ( rauwe melk) is puur en ok. Pas als er in de fabriek onder hoge druk de melk wordt gepasteuriseerd en zodoende de melkstructuur wordt veranderd, kan mijn maag dit niet meer verteren/ verdragen. Dus het PROCES is van belang. Zo kunnen veel mensen met een caseïne pobleem wel rechtsgedraaide koemelk biogarde yoghurt eten en karnemelk. Ik test zuivel uitgespitst.

De eiwitstructuur van koemelk lijkt op die van tarwe. Grote kans dat je daar dus ook intolerant voor bent...

 
Hallo Mayk,

Het lijkt mij logisch dat je als je die medicijnen ineens niet meer neemt en deze vervangt door zeezout etc dat je dan enorme zuurbranden krijgt. Door die medicijnen is je tekort aan maagzuur altijd aanwezig gebleven maar je hebt gewoon als het ware het 'waarschuwingslampje' van je lichaam chemisch de nek omgedraaid. En een paar dagen zeezout en azijn gaat die maagzuurproductie niet herstellen.

Ook is het zo dat, bij mij iig, het ook afhangt wat je eet. Als ik bv brood en andere granen blijf eten dan kan ik zoveel zout en azijn eten als ik wil maar de maagzuurbranden worden dan met de dag erger. Dus mijn vraag is, wat eet je verder zoal?

Quote:
je hydrocortison neemt en ik kan niet zonder.(ik heb chronische lyme)



Daar heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord. Cortisol bij lyme? Wie schrijft jou dat voor als ik vragen mag? Dat lost toch niets op en maakt het probleem op de lange termijn alleen maar veel erger?

 
@ Moondust,

Goed om je weer te zien hier.

Nadat je schreef dat je, op mijn aanraden, die 'overdosis' jodium wel wilde proberen heb ik je niet meer gezien hier. Dus ik dacht o oooh! :mrgreen:

Hoe gaat het nu?

 
De 'overdosis' jodium haalde niets uit, geen enkel verschil gemerkt. Twee weken zonder jodium zorgt er ook niet voor dat het lichte dizzy gevoel verdwijnt. Meer eiwitten eten heeft ook geen effect. Wellicht dat het gewoon een ontgiftingsreactie is of dat mijn lichaam toch nog moet wennen aan de nieuwe situatie. Ik doe pas een half jaar WAP en dat is een groeiproces geweest. Ik begon simpel en het werd telkens meer WAP. Misschien dat ik nu een drempel over ben en in een ontgiftingsfase zit ofzo. Een dipje of hobbeltje waar ik doorheen moet. Ik merk het dizzy gevoel het meeste in de ochtend. In de loop van de dag valt het me minder op. Soms heb ik als ik wakker wordt ook even hele lichte hoofdpijn. Ja, het mag bijna geen naam hebben. Ook dit verdwijnt vaak al binnen een half uurtje. Ik eet doorgaans pas na 12:00. Daarvoor ook geen trek. Ik ben nu aan het testen of het door slaapgebrek komt. Ik heb nog steeds de neiging om te laat naar bed te gaan. In een vakantieperiode kom ik daar wel me weg omdat ik kan uitslapen, maar als ik aan het werk ben door de week merk ik een toenemende moeheid in de loop van de week, ondanks dat ik sinds WAP veel beter tegen minder slaap kan. To be continued...

 
hallo Pike,

Mijn zoon en ik eten tarwe vrij en caseine vrij. .s Morgens eet ik gierstpap met kaneel en rijstmelk. .s Middags ei met bio spek of geroerbakte groenten met ei of tonijn. 's avonds meestal rijst of gl vrije pasta, met groenten of vlees. 1 keer in de week aardappelen. We hebben 15 jaar geen vlees gegeten, omdat ik het zielig vond voor de dieren. Nu moeten we wel vlees eten, maar B, mijn zoon wil het niet eten, omdat hij het niet gewend is. Ik krijg er nog net kip in bij hem. Het gapsdieet is dus mislukt, hij eet bijna niets, omdat alles voor hem raar smaakt en de structuur ook nog belangrijk voor hem is. Ik ben patient van dokter van Meerendonk, die schrijft mij de hydrocortison voor, hij ontdekte nadat ik 4 jaar als een dode zombie op bed lag dat mijn bijnieren bijna niet meer werkten. Na de hydrocortison kon ik weer beter functioneren, het was de hemel na de hel, maar ik moet nog steeds elke middag naar bed, dan slaan mijn hersenen op tilt. Daarvoor konden mijn hersenen geen enkele input verdragen. De dood leek mij een verlossing. Natuurlijk bijnierextract werkt volgens hem bij mij niet genoeg.

 
Met alle respect voor Van Meerendonk, maar hij is een orthomoleculair arts die denkt in geisoleerde voedingsstoffen als supplement, maar niet in voeding zelf. Ik zie dat als de omgekeerde wereld. Pas eerst je voeding aan en overweeg dan deze aan te vullen met bepaalde supplementen.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.530
Berichten
538.159
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan