Poetin prijst Trump en zegt dat hij klaar is voor dialoog
Door
Vladimir Soldatkin
7 november 2024 20:29 GMT+1 Bijgewerkt 15 min geleden
Punt 1 van 6 De Russische president Vladimir Poetin woont een plenaire sessie bij als onderdeel van de 21e jaarlijkse bijeenkomst van de Valdai Discussion Club met de titel 'Blijvende vrede op welke basis? Gemeenschappelijke veiligheid en gelijke kansen voor ontwikkeling in de 21e eeuw' in Sotsji, regio Krasnodar, Rusland, 07 november 2024. MAXIM SHIPENKOV/Pool via REUTERS
[1/6] De Russische president Vladimir Poetin woont een plenaire vergadering bij als onderdeel van de 21e jaarlijkse bijeenkomst van de Valdai Discussion Club met de titel 'Blijvende vrede op welke basis? Gemeenschappelijke veiligheid en gelijke kansen voor ontwikkeling in de 21e eeuw' in Sotsji, regio Krasnodar, Rusland, 07 november 2024. ...
Aankoop licentierechten, opent nieuw tabblad Lees meer
- Samenvatting
- Poetin prijst Trump
- Poetin zegt klaar te zijn voor dialoog
- Trump toonde moed bij moordpoging, zegt Poetin
- Poetin zegt dat Trump tijdens de campagne werd lastiggevallen
SOCHI, Rusland, 7 nov. (Reuters) - President Vladimir Poetin feliciteerde donderdag Donald Trump met zijn overwinning in de Amerikaanse verkiezingen. Hij prees hem voor zijn moed toen een schutter hem wilde vermoorden en zei dat Moskou openstond voor een dialoog met de Republikeinse president-elect.
In zijn eerste publieke toespraak sinds Trumps overwinning zei Poetin dat Trump zich als een echte man had gedragen tijdens een moordpoging tijdens een campagnebijeenkomst in Butler, Pennsylvania op 14 juli.
"Hij gedroeg zich, naar mijn mening, op een zeer correcte manier, moedig, als een echte man," zei Poetin in de Valdai-discussieclub in het Russische Zwarte Zee-resort Sotsji. "Ik grijp deze gelegenheid aan om hem te feliciteren met zijn verkiezing."
Poetin voegde eraan toe dat Trump tijdens de tumultueuze presidentsverkiezingscampagne "door alle partijen werd achtervolgd", maar zei ook dat Trumps opmerkingen over Oekraïne en het herstellen van de betrekkingen met Rusland aandacht verdienden.
Advertentie · Scroll om verder te gaan
"Wat er gezegd is over de wens om de betrekkingen met Rusland te herstellen en een einde te maken aan de crisis in Oekraïne, verdient wat mij betreft op zijn minst aandacht", aldus Poetin.
Trump zei tijdens zijn campagne dat hij binnen 24 uur vrede in Oekraïne kon brengen als hij werd gekozen. Hij gaf echter weinig details over hoe hij de grootste landoorlog in Europa sinds de Tweede Wereldoorlog zou willen beëindigen.
De 72-jarige Kremlin-chef gaf slechts één waarschuwing: "Ik weet niet wat er nu gaat gebeuren. Ik heb geen idee."
Toen een ondervrager hem onder druk zette om te zeggen wat hij zou doen als Trump zou bellen en een ontmoeting zou voorstellen, zei Poetin dat hij bereid was om de contacten te hervatten als de regering van Trump dat zou willen en dat hij openstond voor een gesprek met Trump.
Kremlin-woordvoerder Dmitri Peskov zei donderdag dat de Russische leiders zich Trumps woorden over het oplossen van de crisis in Oekraïne nog herinneren, ook al overdreef hij de snelheid waarmee hij dat zou kunnen doen.
Gevraagd naar de waarschuwing van Kamala Harris dat Poetin Trump zou opeten, antwoordde Peskov lachend: "Poetin eet geen mensen."
De Reuters Daily Briefing-nieuwsbrief biedt al het nieuws dat u nodig hebt om uw dag te beginnen. Meld u
hier aan .
Verslaggeving door Vladimir Soldatkin; geschreven door Guy Faulconbridge; bewerking door Mark Trevelyan/Andrew Osborn
Onze normen:
de Thomson Reuters Trust Principles.
Dorothé