zonder het hele draadje gelezen te hebben, enkel gescand even een paar opmerkingen van een ervaren borstvoeder en krijger van kinderen;-)
Ik heb alle drie mijn kinderen altijd op verzoek gevoed en ik ben een langvoedster, dwz na 13,5 jaar voed ik nog steeds, al zit er nu toch echt praktisch niets meer in, tot groot verdriet van de jongste. Ze drinkt te weinig om de voeding te stimuleren. De oudste heeft 6,5 jaar gedronken, de middelste 7 jaar en de jongste is nu 6,5
Ik ben mijn leven lang te dun bevonden, maar had wel flinke borsten, zo groot zelfs, dat ik op mijn 18e een verkleinende operatie kreeg, het is dus echt niet enkel vet wat daar zit!
Smalle heupen hebben heeft geen donder te maken met of je een kind kunt baren of niet. Ik heb de heupen van een jongen zeg maar, maar nooit problemen gehad met bevallingen, integendeel. De eerste kwam met 4,5 uur (helaas ziekenhuis, als ik toen wist, wat ik nu weet, was ik nooit gegaan, ik had voortijdig gebroken vliezen, geen weeën wel geteld 2 dagen voor ik 37 weken was...), de tweede met 2,5 (in bad), bij de derde bijna zelfde verhaal als eerste, alleen ben ik nooit bij een verloskundige geweest en ben ik lekker zonder iemand vreemd erbij thuis in bad van haar bevallen. Het bad was iets té ontspannend, waardoor het wat langer duurde waarschijnlijk, iets van 4 uur.
Er gaat heel wat flauwekul de ronde over het bekken dat te smal zou zijn, hoofdjes te groot etc., maar als je gaat googlen op unassisted childbirth, kom je er achter dat heel veel medische ingrepen compleet overbodig zijn. Een vrouw weet wat ze moet doen en een vrouw is gebouwd op het baren van kinderen, als je maar weer leert luisteren naar je gevoel en intuïtie!
Hier een artikel van een Nederlandse vrouw die zich hard maakt voor unassisted childbirth en waar ik veel aan gehad heb in de tijd dat ik zwanger was van de jongste en rond haar geboorte:
http://www.thepostonline.nl/2010/03/14/zalig-bevallen-met-eugenie-van-ruitenbeek/
Dus behalve raar eten en thuisonderwijs, doe ik nog veel meer rare dingen als lang voeden en bevallen zonder verloskundige;-)