Brood

Welke is het beste?

Roggedesem van zelf gemaakte desem met 3% tarwe OF desem speltbrood van 100% spelt?

 
Bestaat er ook zuurdesem kiembrood en mischien zou je dat zelf kunnen maken.

Lijkt me het beste van both worlds tenminste als dat tecnisch mogelijk is.

 
Ik heb het ook moeilijk zonder brood. Niet voor mezelf (hoewel ik wel beter op gewicht blijf met af en toe een boterham) maar ik moet 3 keer per dag iets uit mijn hoge hoed toveren dat mijn kinderen lusten en tussen de middag mee kunnen nemen. En nu klagen ze ook nog dat ze geen eieren met spek meer lusten :roll: Ik wil wat meer afwisselen maar ik vind het moeilijk.

Ik bak nu smorgens regelmatig pannenkoeken van speltmeel en boekweit, ik zet een kopje meel (half boekweit/half spelt) met een kop kefir 24 uur van tevoren klaar, smorgens doe ik er dan 6 eieren door en veel gesmolten boter en daar bak ik ongeveer 5 pannenkoeken van. Maar is dat laten staan in kefir genoeg om van het fytinezuur af te komen?

Ik kocht zuurdesembrood in de natuurwinkel, daar wisten ze niet wat voor olie er in zat, bakker gecontacteerd blijkt het canolaolie te zijn. (bakkerij verbeek) Dat brood wil ik dus niet meer. Ik heb ook sterk mijn twijfels bij het brood dat ik kocht, ik kan dat voor 10 smorgens bestellen en dan is het er de volgende dag om 9h dat kan dan toch nooit lang genoeg gerezen zijn?

Nu heb ik dan maar zelf een starter opgezet maar hoe weet ik nu of mijn meel goed genoeg is. Ik wil steengemalen meel maar ik lees overal dat het versgemalen moet zijn. In de winkels hier heb ik het overal gevraagd maar biologisch vers steengemalen meel daar kunnen ze me niet aan helpen. Het zijn de zakjes van ekoland of andere lang houdbare spullen. Ik wil best brood gaan bakken maar ik vraag me gewoon af in hoeverre je echt van dat fytinezuur af kunt komen zeker als je het eigenlijk moet doen met meel dat al niet super is. In amerika kun je gekiemd meel kopen, dat is hier al helemaal niet aan de orde. Op het meel van ekoland staat helemaal niet of het steengemalen is, maar meel dat machinaal gemalen is wordt heet en daar gaat de fytase van kapot, dan heeft zuurdesem allemaal geen zin meer. Ik vind het lastige materie die granen.

 
Hoi Iklustvet,

Waar woon je in de buurt?

Hier in Groesbeek is een molen die allerlei soorten biologische graan heeft en wel steengemalen. www.de-zuidmolen.nl

Het beste zou zuurdesem rogge kiembrood kunnen zijn maar ik weet niet of het kan.

Dan behoud je de enzymen, heb je geen gluten maar ook geen fytinezuur en geen kankerverwekkende Acrylamide door de lage baktemperatuur.

Het zou te gek zijn als je deze brood in de zon zou kunnen bakken of in een stenen oven.

Voor diegenen die het mischien niet weten wat info over fytase:fytase is een enzym dat niet alleen de fosforverteerbaarheid verbetert maar heeft ook een gunstig effect op de calcium- en aminozuurverteerbaarheid en de vertering van magnesium, kalium en zink.

Fytase zorgt er in de eerste plaats voor dat fosfaat dat in plantaardige grondstoffen is opgeslagen als fytaat, toch beschikbaar komt voor het dier en mens.

 
Misschien nog een tip. Een winkeltje vlakbij mij in een dorp verkoopt het brood van Menno. Erg lekker! Helaas van tarwe. Nu is er een proefbrood bij gekomen op basis van spelt en desem. Ongelooflijk wat smaakt dit goed, veel lekkerder dan het zuurdesem speltbrood van de natuurwinkel. Speltdesem brood van Menno

 
Sinds ik met WAPF ben begonnen eet ik veel minder brood, maar zo eens in de twee weken neem ik nog Menno of zuurdesem.

Maar nu merk ik dat maagzuur reageert op brood! Deed het vroeger niet, nu wel. Mijn maag heeft ineens moeite met iets in dat brood. Misschien wil het alleen nog maar vet, eiwit en wat groente en rijst?

Aan de andere kant zou je ook kunnen zeggen dat ik maagzuur juist moet versterken, en als mijn maagzuur issues heeft met goed brood (menno), dat ik dan brood juist niet moet weglaten.. Ik moet natuurlijk ook denken aan die Zwitsers en hun zuurdesembrood, en het standpunt van WAPF in de VS.

 
He Thijs, ik denk dat je beter wel kunt matigen met dingen die je het maagzuur doen opspelen. Ook al is dat officieel goed brood: wat heb je eraan als je vertering er niet goed op reageert? Zuurdesem valt bij mij (gek genoeg?) ook niet altijd even goed.

 
Surfend op het internet voor compleet iets anders kom ik uit op een traiteur in een aangrenzend dorp die brood van Menno verkoopt. Hier was ik toch wel nieuwsgierig naar. Morgen ga ik daar eens buurten!

Grappig dat je surft op het zoeken van een cursusruimte en je uitkomt op misschien wel weer een nieuwe mogelijkheid tot shoppen!

 
http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2013/afleveringen/26-09-2013

Keuringsdienst van waarde op zoek naar zuurdesembrood. Nou, je komt er bedrogen uit hoor! Wees dus echt heel erg allert op waar je je brood koopt! Menno komt telefonisch het woord en stelt dat 90 tot 95% van het "zuurdesembrood" gistbrood met een zuurdesempoeder is.

 
Ingrediënten lezen (of erom vragen), als er gist in zit staat het er op.

Voor zover ik weet zit er geen gist in zuurdesem wat bij natuurwinkels wordt verkocht. (maar dat eet ik ondertussen niet meer, dus zelf lezen/vragen)

 
Je vraag aan de bakker zou dus altijd, is het gist vrij ?, moeten zijn. Ik durf wel voor mijn bakker in te staan, ze maken het ook met een papje, toch ruikt het brood niet zurig??

Ze doen er de laatste tijd ook 30% maïsmeel in mijn favoriete soort. Heeft iemand daar zo de voor of nadelen van? Het maisvrije brood bevat weer tarwe. :cry:

 
Ik heb dit topic zojuist gelezen. Als ik het zo lees is brood vooral een verslaving.

We weten dat het niet goed is door de aanwezigheid van gluten en andere anti-nutrienten, maar het wordt toch gegeten.

De topicstarter:

"Normaal at ik 6 boterhammen per dag, ga nu proberen max 2 sneetjes van dit brood te eten. Helemaal geen brood eten is voor mij ook geen optie."

Waarom is helemaal geen brood eten geen optie?

Met zo'n instelling kom je er natuurlijk niet.

 
Naïef, het brood van Menno eet ik een paar keer per jaar en dat ruikt zurig vind ik.

Maïs zat dacht ik ook een soort gluten in en het kan gmo zijn verder geen idee eigenlijk.

 
Ja iets wat de meeste van jongsaf aan hier denk ik hebben meegekregen van onze ouders/omgeving en het ook praktisch is om bv mee te nemen naar werk...hup boter,kaas erop en hoppa.

Mij heeft het ook even de tijd gekost om die switch kwa denken om te draaien/te veranderen.

Dat is niet makkelijk, gezien het er zo ingestampt is en letterlijk in ons mond is gepropt 'Het o zo gezonde BROOD'.

Eenmaal gewend zonder brood mis je het vrijwel niet moet ik zeggen, al is het wel praktischer als je even snel eten wilt meenemen vergeleken met ei,rijst,soep etc...

 
2 plakken zuurdesembrood per dag dik belegd met kaas vind ik heerlijk. Ik heb net een nieuwe starter (demsem) gemaakt. Binnenkort wil ik de recepten van Tartine Bread gaan maken. Ook ik heb de bewuste uitzending gezien waar Alexandra naar verwijst. Niks nieuws want het was mij al opgevallen dat de desembroden bij de Jumbo op basis van gist zijn gemaakt. Wel schandalig, mensen die om gezondheidsredenen op desem overstappen komen bedrogen uit. Mogelijk heeft het placebo-effect van voedsel op hun de nodige werking. Dat verzacht de pijn.

 
Quote:
Waarom is helemaal geen brood eten geen optie?

Met zo'n instelling kom je er natuurlijk niet.


Amen! Hallelujah! Tell it like it is, brother! 8)

Jouw bijdrages worden steeds beter, edwin! :!:

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.469
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan