Brood

Heleen is hier in het begin kortstondig actief geweest, maar kreeg van mij kritiek op haar gebruik van zoetigheid en fytinezuur. Toen is ze afgehaakt. Zo WAPF-proof is het dus niet wat zij maakt!

Mike

 
Als je dan perse pannekoeken wilt bakken kun je dit recept proberen:

http://www.healingfoods.nl/recepten2/294-glutenvrije-pannenkoeken

Hoef je geen notenmeel te gebruiken.

Ik zie dat zooo vaak bij al die paleo sites, vol met muffins, pannekoeken, taarten, repen, toffee's alles 'suikervrij' en paleo, maar nog altijd suikerbommen met gedroogd fruit, gemalen noten, superfoods en honing/ahorn. Als dat dagelijkse kost is ben je in no-time een paleolitische diabeet ;)

 
Ze maakt vooral snoep. En dan al dat amandelmeel, ze zegt dat fytinezuur in amandelmeel niet erg is want er zitten zoveel mineralen in amandelen en je eet het maar af en toe. Tja, dan kun je ook wel af en toe brood eten, ik zou geen site gaan maken over voeding die nog niet goed genoeg is om vaak te eten. Amandelmeel wordt dan ook nog eens snel ranzig en ik vraag me af of het niet oxideert ook als je het op lage temp bakt.

Ik heb op facebook nourished kitchen, dat is traditioneel koken, vaak hartige dingen maar ook veel toetjes en puddingen (en tomaten).

Tanja, dat recept ziet er goed uit, dat kan ik met een gerust hart eens maken voor mijn zoon maar dan met meer vet :D

 
Naar mijn mening is het verlangen naar brood ook niet gebaseerd op 'sneetjes'waar iets op kan maar naar de exorfinen en de snelle suiker rush.

Daarom blijft men er maar omheen draaien.Men wilt niet van de quick fix af.

ad

 
En gemakzucht. Als ik zeg dat ik geen brood eet krijg ik AL-TIJD de vraag wat ik dan wel eet. Ja wat moet je nog eten als je geen brood eet, wat blijft er dan nog over :roll:

 
Wie geen brood eet wordt nog wel eens voor gek aangekeken.

Quote:
Gezond leven = freak ?

Regelmatig heb ik contact met mensen die ook bewuster zijn gaan leven en voor natuurlijke voeding kiezen ipv toe tegeven aan verslavende voeding zoals frisdrank, alcohol, koffie, fastfood, industrie voer, chips. We leven echter in

een vreemde wereld, want zodra je gezond wilt leven dan ben je voor de

omgeving een soort freak. Dus als gezond willen leven afwijkend is van de norm is dan snap je ook gelijk waarom er zo veel mensen ziek worden.



Bron http://www.fonteine.com/index2.html

Gezondheid,

 
Vandaag de laaste dag gehad op een lokatie waar ik vijf weken heb gewerkt. Regelmatige diensten en iedere dag pauze houden met elkaar. Al die weken heeft 1 collega dagelijks 4 sneeen brood met margarine en slankie smeerkaas gegeten. Hoezo afwisselend en veelzijdig? Het zit vooral in je hoofd dat je brood zo lekker afwisselend is, uiteindelijk zijn mensen gewoontedieren en eten ze bijna altijd hetzelfde.

Ad, granen zijn net zo goed een drugs en verslavend. Dat is waar de mensen voor blijven gaan.

 
Lees van heel veel mensen dat ze weinig moeite hebben om geen brood meer te eten. Mij probleem is echt om het te vervangen. De gebakken eitjes worden komen nu ook een beetje me neus uit.

Wat eten jullie zoal? En naar het werk bijvoorbeeld of voor een kindje mee naar school?

 
Quote:
De gebakken eitjes worden komen nu ook een beetje me neus uit.


Hoi Pautje, ik heb de boekweit (her-)ontdekt.

Officieel is het geeneens een graan, maar zijn het kleine vruchtjes en dus totaal glutenvrij.

Veel mensen vinden het niet lekker, maar ik wel en mijn spijsvertering -zeer teer- die kan er ook mee dealen (belangrijk voordeel).

Ik zet het een nacht in de week en de volgende ochtend kook ik het even en klaar.

Evt. kun je er honing en kaneel bij doen.

Ik wil nog eens kijken of ik er ook brood mee kan bakken: dat schijnt niet mee te vallen en het schijnt ook niet lekker te zijn (dit klinkt niet als reclame).

Voor je kind zou je wel boekweitpannekoekjes kunnen bakken: gesteld dat je (kind) nog wel in die vorm tegen ei kan.

Ik kan ook niet tegen ei-overkill.

 
Nee, nog niet. ik heb ook geen idee of ik ei in brood wel kan verdragen. Heb jij ook moeite met ei ( en melk ) ?

 
hoi Zonne, ja ik heb moeite met alle dierlijke eiwitten en in de overtreffende trap met melkprodukten.

 
Wel toevallig ! Of zou het geen toeval zijn ? Misschien hebben we allebei teveel melk en eieren gegeten, maar ja dat doen anderen hier op het forum ook ( neem ik aan ).

 
Hoi Zonne, het is denk ik per persoon verschillend wie wat goed doet. Mijn verteringsstelsel weet zich er op dit moment gewoon geen raad mee: met dierlijk eiwit. Mijn pancreas en (bij-)nieren zijn er niet best aan toe. De tering naar de nering is de beste oplossing en ik heb daar geen moeite mee: alles wat ik niet verteer is alleen maar ballast. Ik hoop niet dat ik mezelf te lang heb tegengewerkt al. Ik weet dit pas sinds kort na een energetische meting.

 
Ik bak regelmatig een zuurdesembrood van steengemalen wit speltmeel. Voor mezelf heb i het niet nodig maar mijn zoon kan het wel gebruiken. Rijstpap is misschien ook een idee? In room gekookt natuurlijk, niet in melk :wink:

 
@lievergezond.

Dan ga ik me daar ook maar is in verdiepen. Laat je het weten als het brood bakken gelukt is?

 
Quote:
De tering naar de nering is de beste oplossing en ik heb daar geen moeite mee: alles wat ik niet verteer is alleen maar ballast. Ik hoop niet dat ik mezelf te lang heb tegengewerkt al. Ik weet dit pas sinds kort na een energetische meting.


Het is denk ik alleen een tijdelijke oplossing. Jezelf onthouden van belangrijke voedingsstoffen is voor de lange termijn natuurlijk niet goed. Weet je wat de oorzaak van de slechte spijsvertering is?

 
hoi Pautje: ik hou je op de hoogte, als ik een brood heb gemaakt.

Ik wil het nog wel gaan doen, maar ik weet niet hoe snel ik erin ga slagen op de korte termijn.

Ik kom er zeker op terug.

Oorzaak: hoe ver oorzakelijk wil je het zien Edwin?

Zoals ik al zei zijn mijn bijnieren en vooral mijn alvleesklier aangedaan (blijkens een e-steck bodyscan: electro acupunctuur): het bevestigt wat ik al voelde.

Belangrijke oorzaak: stress vanuit hardnekkig overlevingsbewustzijn (laat ik het zo maar noemen) heeft bij mij een rol gespeeld en nog: maar problemen met de alvleesklier: bij een familielid van mij is recentelijke op haar vijftigste diabetes type 1 geconstateerd: auto-immuniteit: dus iets van aanleg zou in de familie kunnen zitten.

Het zit er bijv. ook heel hard ingesleten bij mij dat ik snel eet.

Ik kan dat niet zomaar uit mijn systeem krijgen, terwijl dat bijv. al belangrijk is voor enzymvorming in mijn mond (pancreas maakt enzymen normaliter, maar een ontredderde pancreas minder en die kan voorvertering in de mond goed gebruiken).

Vader had trouwens ook veel maagproblemen zoals ik nu.

Lange tijd herinner ik me dat hij veelvuldig aan de bambix zat rond zijn 50ste levensjaar: zijn leven was ook niet stressloos.

Verder: alles in het leven is per definitie tijdelijk.

Dan: ik heb zeer veel allergieen dat helpt ook niet echt voorlopig.

Mijn hoop zit wel ook op de buteyko gezien reeds geboekte resultaten: het helpt in de richting van rust geven aan mijn spijsvertering: soort van intermittant fasting, wat me eerst met geen mogelijkheid lukte wat ik ook probeerde.

Ik raak soms ook wel de weg kwijt tussen oorzaken en gevolgen: ik heb ook voedingstekorten: vitamine A/E/C, b5, b6, b12, mangaan (mangaantekort wordt gelinkt aan de borrelia-infectie omdat die bacterie teert op mangaan).

Mijn lever heeft ook veel ondersteuning nodig: dus daar hapert ook het 1 en het ander.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.469
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan