Gisteren een gesprek aan de telefoon gehad met een vriendin die er duidelijk van schok dat ik een ‘complotdenker/checker’ ben...
tja waar moet je dan beginnen met iemand die duidelijk alles heeft geslikt, en gelooft wat in de msm wordt verkondigt. Ik merkte al snel dat het over heel veel ging en er bij haar cognitieve dissonantie optrad. Het gaat dan te snel. Zonder eerst te kunnen wennen aan het idee dat misschien niet alles wat je wordt vertelt klopt komt de natuurlijke firewall omhoog en heeft het weinig zin meer door te gaan.
Wat wel positief was is dat ze oprecht geïnteresseerd luisterde en haar best deed. Want ik weet zeker dat ze normaal gesproken bij de groep hoort die ‘complotters’ met vriendinnen hard zou uitlachen zo veilig onderling.
In de basis komt het er denk ik in eerste instantie op neer om door met kleine voorbeelden kunt aantonen dat de overheid in het verleden ook niet altijd het beste met ons voor heeft. Voorbeelden met gezondheid en politiek.
En dan opbouwen met meer voorbeelden, grotere 'conspiracy's' lijkt me.
En ook niet onbelangrijk is een geloofwaardig antwoord hebben op de uiteindelijke vraag die eigenlijk altijd wel komt;
"
Waarom"?
"
Als het al klopt wat je zegt, waarom zouden ze mensen ziek willen hebben. Waarom dit virus... etc."
Kunnen we hier misschien werken aan een red pil verhaal (of bestaat er al zoiets)?
Een verzameling met voorbeelden in allerlij verschillende situaties.
Ik hoor graag jullie ideeen en voorbeelden. En hoe jullie (succesvol) anderen hebben kunnen 'overtuigen' dat er meer is dan ons wordt verteld.