Gooi het kind niet met het badwater weg, Gerard. Mensen die God misbruiken voor hun eigen doeleinden hebben het totaal niet begrepen. Wie bidt om wat God voor hen kan doen heeft kennelijk niet door dat het juist gaat om wat jij kan doen voor God. Denk ook aan Kennedy: ask not what your country can do for you but what you can do for your country. Zelfde idee, maak je dienstbaar voor anderen. Je zou m.i. niet op basis van slechte jeugdervaringen moeten toelaten dat je gedespirualitiseerd raakt. Dat is exact wat ze willen! Geldt ook voor bastiaan, die ook geen beste jeugdherinneringen heeft aan zijn gereformeerde achtergrond. Mijn AA-sponsor heef helaas ook een vervelende gereformeerde jeugd gehad, vol met dwingende religieuze dogma's. Toch heeft hij een Hogere Macht zoals hij deze begrijpt leren omarmen, iets wat hem veel moeite heeft gekost maar hem wel is gelukt. Uiteindelijk is het ieders eigen wil, eigen keus, eigen verantwoordelijkheid.
Tegenover Binc wil ik het volgende zeggen:
Dit is exact de reden waarom ik steevast alleen sta in dit soort dingen. Jij beredeneert dit en komt met argumenten vanuit je hoofd waaruit blijkt dat Facebook niet beter of slechter zou zijn dan Twitter of andere platforms. Mijn intuitie gaat echter dieper dan welk rationeel tegenargument dan ook. Hierdoor lijkt het alsof ik maar niet wil luisteren naar rationele argumentatie, maar andersom kan ik (nog) niet rationeel verklaren waar dit zeer sterke onderbuikgevoel op gebaseerd is en kom ik bij jou niet binnen. Hierdoor communiceren we op twee verschillende golflengtes die te ver uit elkaar liggen. Jaren later stuit ik dan op informatie die rationeel verklaarbaar is en exact bevestigt wat ik al die tijd aanvoelde. Dit geeft een kloof tussen mij en mijn medemens, omdat we van kinds af aan zijn gedespiritualiseerd en niets meer doen met GELOOF. Ik heb een diepe OVERTUIGING dat er echt iets serieus mis is met FB, iets wat niet het geval is met al die andere platforms. Overigens heb ik hetzelfde onheimelijke gevoel met Instagram en Tinder, het zijn platformen van de Duivel.
Call me crazy, maar ik krijg uiteindelijk altijd gelijk met dit soort dingen!
Mike
Tegenover Binc wil ik het volgende zeggen:
Dit is exact de reden waarom ik steevast alleen sta in dit soort dingen. Jij beredeneert dit en komt met argumenten vanuit je hoofd waaruit blijkt dat Facebook niet beter of slechter zou zijn dan Twitter of andere platforms. Mijn intuitie gaat echter dieper dan welk rationeel tegenargument dan ook. Hierdoor lijkt het alsof ik maar niet wil luisteren naar rationele argumentatie, maar andersom kan ik (nog) niet rationeel verklaren waar dit zeer sterke onderbuikgevoel op gebaseerd is en kom ik bij jou niet binnen. Hierdoor communiceren we op twee verschillende golflengtes die te ver uit elkaar liggen. Jaren later stuit ik dan op informatie die rationeel verklaarbaar is en exact bevestigt wat ik al die tijd aanvoelde. Dit geeft een kloof tussen mij en mijn medemens, omdat we van kinds af aan zijn gedespiritualiseerd en niets meer doen met GELOOF. Ik heb een diepe OVERTUIGING dat er echt iets serieus mis is met FB, iets wat niet het geval is met al die andere platforms. Overigens heb ik hetzelfde onheimelijke gevoel met Instagram en Tinder, het zijn platformen van de Duivel.
Call me crazy, maar ik krijg uiteindelijk altijd gelijk met dit soort dingen!
Mike