Cytochroom P450 Polymorfisme

@gif-vrij,
Ik heb hetzelfde als jij dus ook die laatste variant.
Ik heb ook een tehoog ammoniak gehalte in mijn lijf die mogelijk een oorzaak zijn van mijn fibromyalgie pijnen. Maar ook de NO cyclus e.d best wel ingewikkelde materie allemaal. In elk geval voor mij te uitgebreid en teveel om hier uit te leggen.

Qua bloedsuikerspiegel heb ik eigenlijk geen probleem. Ik kan best wel lang zonder eten zonder dat ik daar wat van merk. Snachts wat eten heb ik ook geprobeerd als ik niet kon slapen maar dat werkte niet bij mij. Op slaap gebied heb ik al veel geprobeerd maar helaas zonder resultaat. Ik sliep als kind al heel slecht.
Ik heb dus ook veel 'last' van mijn partner naast mij, maar dat ligt echt aan mij en niet aan hem. Ik ben zo gevoelig voor elk geluidje en ook geurtjes. Irriteer mij bijv al als hij te hard uitademt snachts of met zijn gezicht mijn kant op ligt.

Betreft het Comt-dieet: die duurt 2 tot 4 maanden. In grote lijnen mag ik geen peulvruchten, rood blauw en paars fruit, (zoete) aardappelen, vlees vis of kip max 100gr per dag maar eigenlijk helemaal niet. Maar ik val snel af dus vandaar en anders blijft er niks over van wat ik kan eten. Thiol Free diet is ook al mega lange lijst. Geen kaas, koffie chocola,eieren, groene en zwarte thee, gember, kurkuma.

@Mark, ja dat klopt ik heb waarschijnlijk ook een magnesium deficiëntie. Ik neem het niet op oraal of op de huid. Slik nu magnesium malaat maar bij 5 capsules per dag krijg ik vreselijke darmkrampen. Ik wil die magnesium ook wel proberen. Ik ga even op de site kijken. Thanks!

@100%leven

Misschien is het hier al eerder genoemd, maar ik las op het chelatieforum dat magnesium nodig is voor een goede COMT-werking:

Ja dat klopt Mark, tezamen met vitamine B6. Mijn magnesiumwaarde in mijn bloed is te laag. Ik gebruikte altijd de magnesiumcitraat maar deze is te zuur (citraat) en kan ik dus niet tegen. Ik smeer nu de magnesiumolie maar heb niet het idee dat ik daar mijn tekorten mee wegwerk.
Ben benieuwd naar jouw ervaring straks met de vloeibare magnesium (remag)

@Sampjes,

Ik heb ook een tehoog ammoniak gehalte in mijn lijf

Interessant, hoe heb je dit laten bepalen? Een te hoog ammoniak gehalte staat voor een lever probleem (hepatische encefolapathie). Ik heb hier voor mezelf ook al eens naar gekeken.

Maar ook de NO cyclus

Heeft te maken met nitrosatieve stress toch? Heb je wel eens een organische zuren test laten doen (Biovis). Hieruit kan ook naar voren komen of je dit hebt. Bij mij is de isocitraatspiegel verlaagd wat inderdaad kan komen door nitrosatieve stress, vaak een ijzertekort.

Het is inderdaad allemaal ingewikkelde materie. Ook al worden afwijkingen geconstateerd dat wil niet zeggen dat je het probleem dan eenvoudig kunt oplossen. Wij zitten wel een beetje in hetzelfde schuitje zeg.

Ik heb dus ook veel ‘last’ van mijn partner naast mij, maar dat ligt echt aan mij en niet aan hem. Ik ben zo gevoelig voor elk geluidje en ook geurtjes. Irriteer mij bijv al als hij te hard uitademt snachts of met zijn gezicht mijn kant op ligt.

Zo herkenbaar. Bij mij precies hetzelfde, geluiden, geurtjes, etc. Maar ik lees hier dat jij dus ook last hebt van irritaties? Dat is namelijk mijn grootste probleem. Niet altijd, maar het komt ineens en dan explodeer ik zowat. Hoe uit zich dat bij jou?

Je doet dus nu twee dieten tegelijk. Het COMT dieet en het Thiolfree dieet. Is dat niet ontzettend zwaar? Blijft er nog wel wat over wat je kan eten?
En is het niet lastig te herkennen als er verbetering of verslechtering optreed waar het dan van komt als je met 2 dingen tegelijk bezig bent.
Doe je alles op eigen houtje of heb je hier goede begeleiding in?

Ik weet niet of je energie hebt om mijn vragen te beantwoorden. Zo niet, is het ook goed. Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte met je zoektocht. Mocht je verbeteringen ervaren dan ben ik erg benieuwd want we hebben zeker overeenkomsten.

Hoi gif-vrij,

Ik heb dat niet laten testen maar de therapeut kon dat zeggen aan de hand van mijn klachten(geschiedenis) en uit haar ervaring. Mijn lever is sowieso ook een probleem. leverziekten komen ook bij ons in de familie voor.
Dit vond ik erover op internet over NO-cyclus:
NO-cyclus = Sommige immuuncellen produceren grote hoeveelheden stikstofmonoxide (NO–). Dit is toxisch! Deze overproductie komt voor bij chronische klachten en – ziekten. Hierdoor wordt dan het vrije radicaal peroxinitriet (ONOO–) geproduceerd. Dit geeft de zogenaamde nitrostress en is een belastende factor. Bij ziekte is er meestal teveel productie van NO– en dit stimuleert weer de productie van de pro-inflammatoire cytokines en ontstekingsbevorderende eiwitten, die weer aanzetten tot meet nitro-stress, en dit is een viseuze degeneratieve cirkel! Teveel NO– productie speelt een rol bij oa. artherosclerose, diabetes, beroerte, hypertensie, impotentie, septische shock, en langdurige depressie.

en ammoniak:
Ureum-cyclus = dit is eigenlijk de afvalverweringsplaats waarbij oa.de uitscheiding van ammoniak plaatsvind. Ammoniak is zeer giftig voor ons lichaam als deze uitscheiding niet goed verloopt heeft dit ernstige gevolgen voor het lichaam!

Ja ik heb zeker ook een kort lontje. Eerst was dat vooral een week voorafgaande de menstruatie en sinds ik dat dieet doe heb ik het dus de hele maand. ik voel mij depri en neerslachtig. Ik irriteer mij dus ook heel snel en ontplof dan ook.

Nee dit dieet gaat hand in hand. Ik heb last van beiden dus het beste resultaat behaal je dan ook door beiden diëten te volgen. Het is een hartstikke zwaar dieet! Ook dit heeft enorm veel impact op mijn geestelijke welzijn. Ik mis mijn eieren gigantisch! En zonder uien en knoflook smaken mijn gerechten echt naar niks. uien en knoflook zijn echte smaakmakers. ik geniet niet meer van mijn eten. Ik zeg steeds tegen mijzelf: het is voor een goed doel en niet voor altijd dit dieet. Zo houdt ik het nog vol maar pffff heb het wel echt gehad! 6 weken bezig en ruim 3,5 kilo afgevallen.
Sinds een paar dagen ook nog een oorinfectie erbij en ik slaap bijna niet. Momenteel zit ik er weer even heel erg doorheen.

Hoi Sampjes,

Ik heb voor mezelf ook naar alletwee deze aspecten gekeken en er zitten zeker symptomen bij die ik heel goed herken. Ik loop nu bij een internist en daar heb ik gevraagd over het ammoniak gehalte. Er werd gezegd dat er bij mij geen sprake van kan zijn omdat mijn nierwaardes goed zijn. Dus wordt er verder niet naar gekeken. Maar volgens mij kan het ook door de lever komen. Maar dat wordt allemaal te ingewikkelde materie voor mij. Mijn leverwaardes zijn ook allemaal goed. Dus wordt er niet verder gekeken. Eigenlijk zeggen ze, we begrijpen uw klachten maar we kunnen er niets mee. Alles is goed dus daar moet je het mee doen. En nitrostress heb ik maar niet aangekaart omdat ik het dan moet uitleggen wat ik bedoel en dat sla ik compleet dicht.

Ik vind het frappant dat jij ook zo'n kort lontje hebt. Daarnaast heb je nu een oorinfectie. Ook ik heb om de haverklap oorinfecties, oogontstekingen etc. Wel typisch allemaal. En dan niet slapen, ik snap heel goed dat je er even helemaal doorheen zit.

Ik heb nog even gegoogled op een COMT dieet en thiolfree dieet. Wat ik niet snap is dat beide dieten, of eigenlijk is het eleminatie van bepaalde voeding, je in principe op een gegeven moment minder klachten moet geven. Maar als ik jouw verhaal lees zijn jouw klachten, zeker op het gebied van emoties, alleen maar erger geworden en voel je je nu nog beroerder dan daarvoor.

Ik denk niet dat je van deze dieten gaat ontgiften dus dat kan het niet zijn. Of slik je er allerlei supplementen bij? Ik heb eerder het idee dat je nu bepaalde belangrijke voedingsstoffen tekort komt. Bij het thiolfree dieet moet je na enige tijd verbetering gaan voelen maar dat betekent toch niet dat er eerst een aanzienlijke verslechtering op moet treden? Het afvallen werkt ook niet echt mee. Zit jij toevallig bij Monica van der Lem. ik kom alleen op haar sites deze info tegen.
Door deze verslechtering krijg je zoveel stress (zowel lichamelijk als psychisch) dat het je volgens mij niet echt helpt maar eerder averechts werkt.

Wat een COMT dieet inhoud weet ik niet, ik heb alleen een Amerikaanse site gezien die hierover schrijft. COMT dieet
Maar ook dit gaat alleen over eleminatie van bepaalde voeding. Het blijkt dat veel voeding die wordt geadviseerd om niet te gebruiken ik deze ook al had geschrapt omdat ik er last van krijg. Het zijn voedingsmiddelen die je COMT enzym vertragen. Je COMT beperking kan natuurlijk niet opgelost worden. Het COMT enzym gaat er niet beter van werken. Maar door eleminatie van bepaalde voeding kan je voorkomen dat het COMT enzym nog minder werkt.

Het is echt ingewikkeld. Jij schrijft dat je geen last hebt van je bloedsuikerspiegel en dat je heel lang zonder eten kunt.
Dat dacht ik ook altijd, en mijn bloedwaardes nuchter waren altijd goed. Ik had ook nooit een honger gevoel of zo'n cup-a-soup moment.
Maar bij een COMT beperking is het super belangrijk om overdag om de paar uur wat te eten. Ik was ook altijd voorstander van 3 maaltijden per dag en/of intermitting fasting. Maar nu ik om de 2 a 3 uur wat eet (ook al heb ik geen honger) gaat het echt wat betreft emoties stukken beter met mij.

Maar het belangrijkste is om je eigen gevoel te blijven volgen. Dat is je belangrijkste raadgever.

Hey Sampjes,
Ik ben benieuwd hoe het nu met je gaat? Hopelijk voel je je al wat beter.
Heeft het volgen van het COMT en Thiolfree dieet al effect?

Hoi Gif-vrij,

Excuses ik zie dat je al weken geleden om een update vroeg. Ik ben hier een tijd niet geweest door drukte maar ook gebrek aan energie en vermijden van zoveel mogelijk prikkels.
Het ging inderdaad niet zo lekker, ik heb dan ook aan de bel getrokken en sinds ik wat andere supplementen ben gaan slikken en ik weer regelmatig eet gaat het beter. Het klopt dat o.a Max 3 maaltijden per dag mij absoluut niet goed deden. Slik nu ook iets wat de hormonen ondersteunen dus merk echt verschil.

Ja klopt bij Monica ben ik behandeling! Er zijn er inderdaad heel weinig die hier bekend mee zijn. er zit ook nog een therapeut/arts in de omgeving van Utrecht die bekend is met Dirty Genes.

Maar ik heb begrepen dat juist door het dieet ik mijn systeem kan ' resetten' en dan juist de genen wel weer beter gaan werken? Het dieet is in principe ook tijdelijk.
Bij mij zit er waarschijnlijk nog een andere klink in de kabel of in dit geval klink in de darmen. Met het volgen van het Thiol-free diet zouden mijn darmen weer supergoed moeten werken. In mijn geval dus niet, ik heb nog steeds last van obstipatie en als ik geen magnesium citaat of malaat neem dan poep ik dus niet. Eerst dacht ik dat ik door het dieet goed poepte maar dat kwam achteraf gewoon door de magnesium. Toen ik die stopte en overging op zechsal voetenbadje was daar de obstipatie weer! nu gaan we uitzoeken wat nou de oorzaak is. candida overroei heb ik sowieso en slik ik oregano capsules voor.Schimmels zijn ook zo een not ending story voor mij.

tot zover een beetje mijn update. Hoe gaat het met jou?

Hoi Sampjes,
Fijn dat je reageert, was echt benieuwd hoe het met je gaat. Goed om te horen dat het nu weer iets beter gaat. Wat een zoektocht he. Maar je bent er ook nog niet begrijp ik, zolang je maar vooruitgang boekt.

Maar ik heb begrepen dat juist door het dieet ik mijn systeem kan ‘ resetten’ en dan juist de genen wel weer beter gaan werken?
Hier twijfel ik dus over. Ik denk eerder dat je andere belastende factoren moet verbeteren zodat je minder last heb van je beperkende genen. Maar misschien heb ik dat mis.
Ik heb begrepen dat de bijv de COMT V158M +/+ niet zo heel erg is, tenzij je bijvoorbeeld heel veel stress hebt. Haal je de stress weg dan heb je minder last van dit gen. Nou heb ik mega stress dus ook mega last van mijn beperkte COMT gen.

Ja klopt bij Monica ben ik behandeling! Er zijn er inderdaad heel weinig die hier bekend mee zijn. er zit ook nog een therapeut/arts in de omgeving van Utrecht die bekend is met Dirty Genes.
Ik ben dus nu bij die therapeut in de omgeving Utrecht (Maarssen). Er zijn er inderdaad maar heel weinig die echt veel weten van dirty genes. Hij weet ook echt heel veel op dit gebied. Is ook een echte puzzelaar wat betreft het uitzoeken van je probleem.
Ondanks dat ik eerder schreef dat het DNA onderzoek van 23andme niet zo uitgebreid is, ben ik daar nu op teruggekomen (tja, dat heb je als je zomaar dingen van andere aanneemt).

Hij maakt heel veel gebruik van 23andme. Het is namelijk een relatief goedkoop onderzoek en je krijgt een gigantische lijst van al je genen/enzymen met een beperking. Veel en veel meer dan ik heb laten testen via het Erasmus MC.
Je krijgt dan een lijst met allemaal nummers van genen/enzymen met daarachter of je -/- de +/- of de +/+ variant hebt. Het is dus voor de leek niet te begrijpen. Je kan al die nummers met een beperking of afwijking opzoeken via internet of dit laten doen door je therapeut.
Ik ben nog in afwachting van de uitslag. Het duurt wel een aantal weken. Volgens mij werkt Monica ook met 23andme.

Bij mij lijkt het alsof ik gevoelig ben voor glutamaat en/of histamine. Beiden komen in voeding voor maar zijn ook prikkelende neurotransmitters. Als deze niet goed afgeremd c.q. afgebroken worden ontstaat er dus een continue status van stress.
Zelf denk ik eerder in de richting van histamine. En heel toevallig blijkt heel veel voeding (waarvan ik dacht dat het te ontgiftend werkte) ook histaminerijk of histamine vrij makende voeding te zijn. Ik ben nu het een en ander aan het uitproberen en ik ben al iets rustiger. Bij teveel histamine kan je ook slaapproblemen hebben en snel geirriteerd zijn.

Zo kan ik niet meer tegen bottenbouillon, ik werd daar mega geirriteerd en emotioneel van. Bottenbouillon bevat heel veel histamine, maar ook natuurlijke glutamaat. Toen ben ik kippenbouillon gaan proberen (minder histamine) maar ook dit gaf bij mij dezelfde reactie. Zo ook kefir, zuurkool etc. Allemaal voeding rijk aan histamine.

Maar goed het wachten is op de uitslag van de 23andme test. In ieder geval heb ik een slechte methylering. De vraag is nu welke beperkingen ik heb in mijn genen. Als die bekend zijn kunnen we een goed plan maken. Nu is het nog allemaal uitproberen.

Hoi Gif-vrij,

Je geeft hier aan dat je een probleem hebt met histamine. Dit heeft een directe relatie met een tekort aan maagzuur en bijnieruitputting. Je kunt in dit geval heel moeilijk eiwitten verteren.
Het beste advies in deze is om om te kijken of je verbetering haalt met dierlijk bijnierextract en betaine HCL. Deze laatste dan wel alleen nemen wanneer je dierlijke eiwitten hebt gegeten.
Daarnaast Keltisch zeezout. En alleen voeding welke helemaal vloeibaar is!
Wellicht dat je rauwe melk beter kunt verteren dan kefir.

Hoi Binc,

Ja waarschijnlijk een histamine intolerantie. Echter de klachten hiervan zijn niet zozeer lichamelijk, maar voornamelijk stress, irritaties, onrust, slapeloosheid etc. In mijn geval bedoel ik histamine als neurotransmitter. Er wordt nu uitgezocht of ik een genetische beperking heb in het DAO enzym, deze breekt de histamine af. Bijnierextract, en verbeteren van mijn maagzuur door appelazijn heb ik allemaal geprobeerd, maar geen verbetering. Van appelazijn worden de klachten alleen maar erger. Rauwe melk lukt ook niet meer omdat ik slecht lactose kan verdragen, wordt daar mega moe van.
Misschien toch maar proberen dan die rauwe melk, kan ik in ieder geval weer slapen, alleen functioneer ik dan overdag niet meer.

Hoi Gif-vrij,

Ik weet niet in hoeverre het waar is dat dit met je genen te maken heeft. Persoonlijk denk ik niet dat de oorzaak daarin te vinden is.

Een poosje geleden schreef je:

Normaal gesproken drink ik niet zo heel veel water. Ik wordt er eigenlijk een soort misselijk van. Krijg er een leeg en weeiig gevoel van in mijn buik. Daarentegen dronk ik veel thee.
Maar nu heb ik ervaren dat als ik veel water drink ik me een stuk beter voel. Niet meer zo gestressd, minder irritaties en huilbuien en slaap ook beter. Ik weet niet wat me overkomt.
Hoe kan dit? Ligt het dan aan mijn nierwerking of iets anders? Mijn lijf krijgt al die afvalstoffen niet verwerkt en met meer water drinken verdun ik het dus en gaat het beter. Tenminste zo ervaar ik het.
Echter als ik iets neem wat teveel ontgift (bijv. citroen of curcuma) dan krijg ik het met veel water niet helemaal weggewerkt. Maar water doet wel iets want het gaat zeker regelmatig beter met mij.

Je schreef eerder dat je merkte dat wanneer je veel water drinkt je klachten afnemen. Het lijkt erop dat je klachten kunnen komen door uitdroging. Zie ook onderstaande link.
Dit kun je oplossen door juist je eten zo vloeibaar mogelijk te eten en dan volvet. Dit omdat je dan vocht binnen krijgt. Mocht het een probleem blijven om vetten te verteren zou je kunnen overwegen om die oxbile te proberen.

Wanneer je dus ook last hebt van een slechte eiwitvertering dan zit je nog met het probleem dat je te weinig maagzuur hebt om dierlijke eiwitten te kunnen verteren. Waarom appelazijn niet werkt bij jou durf ik niet te zeggen. Zou het kunnen zijn dat je dit neemt bij een maaltijd met weinig dierlijke eiwitten? het kan uiteraard dat dierlijk bijnierextract niet goed gaat. Had je de variant met adrenaline of alleen cortex? Wellicht is het nog een optie om adrenanorm te proberen. Of alleen hoge dosis vitamine C. Gaat yoghurt wel goed?

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/alternatief/119692-histamine-belangrijke-stof-of-groot-probleem.html

Jhanne,

Wat is de reden dat jij zo denkt?
Het zijn allemaal gevolgen van stress.
En waarom zou je überhaupt zoveel ibuprofen, NSAIDS, morfineachtige, en antibiotica nemen?
Neem je dat tegen de reacties die je ervaart?

Je kunt beter de oorzaak behandelen iplv je alleen te richten op de gevolgen aangezien je met dit laatste het probleem niet op lost.

Ik weet niet wat je tot nog toe gedaan hebt hiervoor. Maar dat het genetisch bepaald is en jezelf daarbij neer te leggen is doodzonde. Genen kun je veranderen. Je spijsvertering kun je helen. Het is alleen niet zo dat het van de ene op de andere dag over is.

Ik was even nieuwsgierig naar de 23andme test en vond dit:

5. Wie zijn de geldschieters?

Er is een opvallende link met techbedrijf Google: de CEO van 23andMe is Anne Wojcicki, de vrouw van Google-oprichter Sergey Brin. Google investeerde ook 3,9 miljoen dollar (3,1 miljoen euro) in het bedrijf. ‘The Google of Spit’ noemt New York Magazine de DNA-database van 23andMe zelfs al. En zo gek is die vergelijking nog niet eens als je weet wat een van de doelen van Wojcicki is: het creëren van een grote database waar wetenschappers in kunnen zoeken.

https://www.nrc.nl/nieuws/2014/12/15/je-eigen-dna-testen-23andme-maakt-het-mogelijk-a1498562

Lijkt me geen zuivere koffie!

@Binc

Je schreef eerder dat je merkte dat wanneer je veel water drinkt je klachten afnemen. Het lijkt erop dat je klachten kunnen komen door uitdroging.
Ja dat klopt inderdaad. Toevallig vond ik dit weekend het volgende over histamine:

In een lichaam dat van voldoende water wordt voorzien is de histamine voorraad in balans. Maar mocht een lichaam uitgedroogd raken dan wordt er meer histamine aangemaakt. Bovendien worden er direct nog meer histamineproducerende cellen door het lichaam aangemaakt.
Dus als het bij mij de histamine is dan zou het heel goed kunnen dat meer water drinken de klachten verlicht. Ik dacht logischerwijs dat ik daarmee verzuring tegenging maar dit kan natuurlijk ook. Ik was hier ook niet mee bekend.

Dit schreef jij in een reactie naar jhanne

Ik weet niet wat je tot nog toe gedaan hebt hiervoor. Maar dat het genetisch bepaald is en jezelf daarbij neer te leggen is doodzonde. Genen kun je veranderen.
Weet je Binc, ik denk dat velen van ons al jaren en jaren bezig zijn om te herstellen. Alleen het lukt niet en soms onverklaarbaar terwijl je zo goed je beste doet. Als je eens weet hoeveel aangebroken potten supplementen ik hier heb staan, dat wil je niet weten. Allemaal goedbedoelde adviezen van iedereen op welk gebied dan ook. Iedere keer denk je weer dat je de spelt in de hooiberg hebt gevonden en kom je van een koude kermis thuis. En dit gaat al jaren zo. En ja, ik zou het zo graag willen dat het alleen gaat lukken met voeding en vetten. Helaas dat blijkt niet te lukken. En misschien zit ik er nu weer compleet naast met die histamine.

Iedereen heeft dirty genes. Alleen niet iedereen heeft er last van. En soms heb je er niet zoveel, soms heb je er heel veel. En hoeveel last je er van hebt, hangt af van je voorgeschiedenis, je voeding en allerlei andere omstandigheden.

Maar als je last heb van dirty genes dan kan het een hulp zijn als je weet welke genes er dirty zijn. En natuurlijk ga je je hier niet bij neerleggen. Nee, juist dan kun je gericht aan het werk als je weet waar je problemen zitten en goede begeleiding hierin vindt. Dat laatste is lastig omdat er in Nederland maar weinig specialisten zijn op dat gebied. En veel specialisten geven zeker niet altijd goed advies wat betreft voeding. Dan ben ik weer heel blij met wat ik hier allemaal heb geleerd.

En volgens mij zijn genen bijna niet te veranderen. En als dat wel zo is dan is het wel belangrijk om te weten welke genen er niet goed werken zodat je gericht aan de slag kan.

Ik, en denk velen met mij, zijn moe van het proberen, het maar blijven zoeken naar een oplossing, veel geld besteden aan therapeuten, onderzoeken en supplementen. Ik wil gewoon mijn leven weer oppakken en genieten van mijn gezin, mijn familie en mijn vrienden. Laat het los, zeggen mensen tegen mij. En ja ook dat heb ik geprobeerd en kwam ik mezelf weer dubbel en dwars tegen. Het is een cirkel die doorbroken moet worden.

je schrijft zelf dat je beter de oorzaak kunt behandelen. Ben ik het helemaal mee. Daarom ga ik nu beginnen bij het begin en niet meer gokken en gissen wat het zou kunnen zijn.
Maar misschien zit ik er weer helemaal naast. In ieder geval geeft dit mij nu meer hoop dan weer een ander supplement proberen of voeding elimineren of toevoegen.

@Jahnne,

Voor mezelf denk ik inmiddels, en de cardioloog denkt dat met mij, dat er sprake is van MCAS, mestcelactivatiesyndroom. Toen ik daarover ging lezen vielen heel wat stukjes op de plaats. ook van vroeger toen ik nog kind was al.

Wat fijn dat je een cardioloog hebt die op die manier met je meedenkt. Als ik het zo op internet opzoek is dat echt een heftige aandoening. Laat je dit verder uitzoeken of je MCAS hebt?

Mensen die dit hebben verdragen oa geen ibuprofen( NSAIDS) morfineachtige stoffen/ anesthesie en antibiotica gaan ook vaak verkeerd

Ook als je een beperking hebt op het COMT enzym kan je heel slecht morfine verdragen. Ikzelf kan ook geen ibuprofen verdragen. En ook bepaalde verdovingsstoffen bij de tandarts reageer ik totaal verkeerd op. Dus het wordt ook uitvogelen voor jou wat het probleem is.

zou jij me willen vertellen bij welke therapeut je nu bent? Maarssen is voor mij heel redelijk te bereiken namelijk. En er komt een moment dat ik weer hulp nodig ga hebben bij mijn puzzel
Ja dat is Praktijk Van Dijk in Maarssen. Hij doet ook bio-resonantie. Maar hij weet heel veel over dirty genes en kan goed verbanden leggen. Hij ziet jouw probleem dan ook als een soort puzzel. Mijn 23andme rapport is nog niet binnen, pas dan kan hij er echt mee aan de slag. Maar aan de hand van zijn metingen en interpretaties kwam het histamineverhaal naar boven. Of het echt zo is moet nog blijken, in ieder geval herken ik er super veel in.

@Medusa
Lijkt me geen zuivere koffie!
Nou inderdaad! Had ik me niet echt in verdiept.

Je kan bij 23andme van tevoren wel aangeven wat je wil dat er met je DNA gebeurt. Ze vragen bij registratie of je DNA gebruikt mag worden voor onderzoek. Gewoon overal nee invullen. Maar of dat ook zo gebeurt.

Tja, lastig. Aan de andere kant. Ik heb 12 enzymen laten testen bij het Erasmus MC in Rotterdam. Dat onderzoek kost bijna € 1.000,=. (gelukkig verzekering).
Dezelfde 12 enzymen, plus nog honderden anderen, kun je bij 23andme laten testen voor € 99,00.
Moeilijke keuze als je van gezondheidsproblemen af wil!

Dus als het bij mij de histamine is dan zou het heel goed kunnen dat meer water drinken de klachten verlicht. Ik dacht logischerwijs dat ik daarmee verzuring tegenging maar dit kan natuurlijk ook. Ik was hier ook niet mee bekend.

Na aanleiding van je verhaal lijkt het idd op uitdroging. Buiten water drinken kun je met vloeibaar voedsel ook vocht aanvullen.

Ja, mijn reactie was idd gericht naar Jhanne. Niet naar jou toe. Uiteraard is het een lastige puzzeltocht. Het onderscheid zit in het feit of iemand zichzelf neer legt bij in dit geval vervuilde genen. Bij de opmerking van Jhanne kreeg ik de indruk dat dat idd het geval was.

En volgens mij zijn genen bijna niet te veranderen. En als dat wel zo is dan is het wel belangrijk om te weten welke genen er niet goed werken zodat je gericht aan de slag kan.

Wat je hier schrijft is niet correct. Je lichaam kan zeker in voortdurende stress zijn hierdoor. dan ligt de oorzaak niet zozeer in je bijnieren zelf. Ik heb onderstaande artikelen over genen al eens elders geplaatst, maar zet ze hier ook nog een keer neer.
Goed dat je idd probeert om voeding niet te elimineren.

http://www.voedingisgezondheid.nl/Mike_Donkers_we_zijn_allemaal_een.html

http://www.voedingisgezondheid.nl/Mike_Donkers_genetisch.html

http://gedachtenvoer.nl/hebben-we-vervuilde-genen/

Ik zal hier ofwel vanavond nog als ik daar tijd voor heb, of later in de week een uitgebreide reactie op geven.

Jouw post heb ik wel degelijk goed doorgelezen. Waarom heb je de indruk dat dat niet het geval zou zijn?
Vooropgesteld vind ik het lullig voor je dat je je zo voelt. Wat ik echter ook uit je post haalde is het feit dat je in problemen denkt. Dit is ook stress! Je geeft aan dat histamine idd een bron van stress is. Anderzijds weet ik niet of je bekend bent met het feit dat dit je bijnieren compleet uit put, met als gevolg een slechte vertering van dierlijke eiwitten door een tekort aan maagzuur. Ik blijf dit laatste zo vaak herhalen. De tekorten aan B12 zijn ook een gevolg van een TEKORT aan maagzuur en dus een slechte eiwitvertering en de daaropvolgende voeding tekorten. Uiteraard is dit van invloed op je emotionele en geestelijke toestand. Op mijn vraag wat je allemaal geprobeerd hebt tast ik nog steeds in het duister.

Ik heb idd niet goed begrepen of je die rotzooi wel of niet gebruikt. Onterechte aanname van mij, dus dat neem ik terug.

Voor wat betreft de oorzaken. Ik weet niet of je de artikelen hebt gelezen die ik heb geplaatst? Ik vermoed van niet.
Vooropgesteld dat ik alle klachten die gif-vrij hier heeft neergezet van mezelf herken, en die inmiddels opgelost zijn, in combinatie met de informatie die ik geplaatst heb kloppen de verbanden. In de artikelen staat bv duidelijk aangegeven dat de oorzaak uitdroging is. Hieronder nog even wat feiten.

Een van de functies van de bijnieren is het regelen van de natrium-kaliumbalans in de cellen. Als er bijnieruitputting plaats vindt, gaat de bloeddruk omlaag. De bijnieren geven dan een signaal aan de cellen af om natrium te gaan ‘lekken’ om de bloeddruk omhoog te brengen en kalium vast te houden in de cellen. De cellen lekken hierdoor ook water, want waar water is volgt natrium automatisch. Het gevolg is dat je cellen uitdrogen en je een constant dorstgevoel ervaart, een symptoom van (pre)diabetes. Geen probleem, zul je denken, voldoende water drinken en je vult de vochthuishouding aan. Was het maar zo simpel. Als jij een van die mensen bent die nóg meer dorst krijgt van het drinken van water en een uitgedroogd gevoel met een droge mond om vervolgens om de vijf minuten naar de WC te lopen om dat water weer kwijt te raken, dan heb je bijnieruitputting.

https://www.ahealthylife.nl/wp-content/uploads/2012/10/Bijnieruitputting_Mike_Donkers.pdf

Uitdroging zorgt ervoor dat er veel van het hormoon histamine wordt aangemaakt. Dit hormoon wat vele goede eigenschappen heeft, zorgt ervoor dat er minder water het lichaam kan verlaten zodat al het water dat er is aangewend kan worden. Dat gebeurt onder andere door de bronchiolen in de longen te versmallen zodat er minder waterdamp uit de longen ontsnapt tijdens de uitademhaling. Dit heeft een verhoogde kans op astma tot gevolg. Astma wordt veroorzaakt door uitdroging.

Inmiddels heb ik de verbanden wel kunnen leggen voor wat betreft mijzelf. Ook ik kon niet tegen kefir etc. En hoewel iedereen mij op dit forum adviseerde beslist geen rauwe melk te drinken had ik daar echt maling aan. Juist omdat dat wel goed ging. Uitgaande van die uitdroging waarvan ik zeker wist dat het door histamine kwam was ik zeer verwonderd hoe snel ik verbetering ervaarde door het vasten met alleen melk, wat bouillion en 2 gekookte eieren en alleen een vette avondmaaltijd. Dit laatste veelal op basis van lamsvlees of vette vis. Op een gegeven moment ging er zonder problemen 16 liter melk in 1 week tijd doorheen. Dit in combinatie met het open zetten van ontgifgtingskanalen. Ik nam iets voor de nieren. En later kwam daar op advies van Tanja nog e.e.a bij waaronder iets voor de lymfeklieren. In elk geval heeft zij mij erg goed kunnen adviseren. Hoeveel vocht en vet denk je dat ik binnen kreeg om die uitdroging te verhelpen in combinatie met het lozen van afvalstoffen en voldoende vetten binnen krijgen? Ook nog vitamine C (Acerolabespoeder) erbij voor de bijnieren, welke in now time de diarree die ik al 10 jaar dagelijks had op loste. Veel kokosolie at ik met Keltisch zeezout. En niet te vergeten, het helen van het maag en darmslijmvlies door middel van o.a betaine hcl en enzymen. Van de betaine zie ik trouwens dat mensen dit vaak nog innemen bij een verkeerde maaltijd zonder dierlijke eiwitten, of bij plantaardige eiwitten. Hetzelfde met appelazijn.

Daarnaast weet ik recentelijk immiddels dat aan de kant van de familie van mijn biologische moeder astma een groot probleem is. Mijn biologische moeder heeft een te snel werkende schildklier als kind al, en als kind een ontsteking in de hersenen waarvan je de oorzaak kunt vinden in vaccins en niet zozeer de schuld is van haar hersenen. Dan hebben we ook nog epilepsie in de familie. heel wat shit als je dat zo leest. Heb ik allemaal nooit geweten, maar het zijn wel allemaal hormonale problemen en het verklaart veel van mijn eigen klachten die ik had en sommige nog heb.
Ik heb echter gewoon exact de WAPF gevolgd hierin zonder überhaupt te weten wat er aan de hand was. Het was voor mij geen tijdrovende klus.
Ook heb ik destijds gezegd geizen de klachten die ik ervaarde dat mijn schildklier te snel werkte en niet traag. Inmiddels nu ik al deze dingen gedaan heb, merk ik symptomen dat mijn schildklier wat trager is gaan werken, waardoor ik weet dat het probleem van een te snel werkende schildklier die ik ervaarde gelegen was in 1e instantie bij de bijnieren en uitdroging. Precies zoals in het boek bijnieruitputting uitgelegd staat.
Hoewel ik niet uit sluit dat er ook een probleem is met de schildklier zelf vanuit de hypofyse.

Vervolgens ben ik recentelijk op basis van de artikelen die ik in dit topic over de genen heb geplaatst begonnen met silicium en chlorrella. Zonder überhaupt te weten wat voor genetische problemen er in mijn familie aanwezig zijn.
Je kunt zelf lezen wat chlorofyl voor je genen kan betekenen. Dat ga ik hier niet ook allemaal neer zetten terwijl de linken naar de artikelen al in dit topic staan. Binnen 1 week kreeg ik nog meer verbetering. Spierpijnen en andere pijntjes verdwenen naast meer helderheid in mijn hoofd en nog tal van andere positieve resultaten.

Nu gaat het hier niet specifiek over mij. Maar ik wil dit beeld alleen maar schetsen om te laten zien dat uitdroging van de cellen wel degelijk op te lossen is zonder dat er allemaal onderzoeken voor nodig zijn. Oorzaak en gevolg is dus zeker wel op te lossen. Of die zenuwschade die jij hebt opgelopen op te lossen is word denk ik wel een ander verhaal.

Ik heb nergens gezegd dat het genetisch bepaald is hoewel enkele componenten dat zeker zullen zijn. De B12opnamestoornis die me zenuwschade heeft bezorgd zal eerder een gevolg zijn bijvoorbeeld. Bij neerleggen? waar lees jij dat?

Ten eerste, omdat je naar aanleiding van de post van gif-vrij, zelf aan gaf dat het je allemaal bekend voor kwam. Als kind al. Aangezien gif-vrij het over genetisch heeft en je zelf zegt dat het je bekend voor komt als kind kwam het mij over dat je doelde op genetisch. Wellicht heb je dit niet zo bedoeld, maar ik haalde dat er wel uit. De klachten die je hebt van een opnamestoornis van de B12 is een gevolg. Echter, de oorzaak van die opname stoornis is maagzuurtekort en dus bijnieruitputting.

Heb jij de moeite genomen om de door mij geplaatste artikelen te lezen?

Toevallig kwam ik zojuist dit stuk (van de NOS) tegen over genetisch onderzoek en moest ik aan dit topic denken, voor wat betreft de genen. Hieronder een citaat uit het artikel waarbij je al op je hoede zou moeten zijn.

Wereldwijd doen vooral mensen met Europese voorouders mee aan genetisch onderzoek. Gemiddeld is 80 procent van een onderzoekspopulatie Europeaan. Slechts 2 procent van de deelnemers heeft Afrikaanse voorouders en maar 1 procent heeft wortels in Zuid-Amerika.

Wat ik wil aangeven is dat Afrikaanse mensen juist van nature een sterk ras zijn. En blanken juist gedegenereerd. Wanneer je in dit artikel leest dat er nauwelijks Afrikaanse mensen mee kunnen doen aan dit onderzoek zou je je bedenkingen kunnen hebben waarom dat is. Juist omdat er weinig generisch mis is met dit sterkere ras. Het zijn juist de blanken die het meest gedegenereerd zijn. Allemaal gecreeerd door machthebbers door middel van oa vaccinaties en bewust creeeren van allerlei ziektes.
Een interessant topic op dit forum over genen is de relatie tussen mensen en varkens, welke ik zelf ook nog aan het lezen ben.

https://www.google.nl/amp/s/amp.nos.nl/artikel/2277081-genetisch-onderzoek-is-weinig-divers-en-daar-zitten-medische-risico-s-aan.html

https://www.fatsforum.nl/forums/topic/de-relatie-tussen-mensen-en-varkens/

Wat je oa uit dit artikel kunt halen is wat hier ook op het forum verteld is.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan