De doodsstrijd van de dollar

Waarom blijf je toch zo doorzagen over de zeer tijdelijke daling van de goudprijs die JP denkt te zien aankomen?

Ook geen tijdelijke daling. Geen idee waar je dat op baseert.

Mike

Dat heeft hij toch echt zeer duidelijk uitgelegd namelijk dat gebeurde de vorige keer aan het begin van de crisis ook. Pensioenfondsen etc moeten alles wat los en vast zit acuut verkopen om aan geld te komen.
Op 8 september 2008 net na het onder curatele stellen van Fannie Mae en Freddy Mac daalde de goudprijs binnen vier weken bijna 12 procent.
Verder geeft hij terecht aan dat dat wat hem betreft een duidelijk aankoopsignaal is. Ik kan het alleen maar met hem eens zijn.

Hoe meer ik de posts van Jp lees, hoe meer ik ervan overtuigd raak dat hij werkelijk geen idee heeft waar hij het over heeft!

Ik denk dat Jp heel goed weet waar hij over praat en ook een zeer goed inzicht heeft in wat er de afgelopen 10 jaar is gebeurd in de financiële wereld.

Pensioenfondsen etc moeten alles wat los en vast zit acuut verkopen om aan geld te komen.

Suggereer je dat pensioenfondsen over een goudvoorraad beschikken? Ik waag dat zeer te betwijfelen. De libertarische econoom Albert Spits (de enige in Nederland die het echt lijkt te snappen) adviseerde een klein pensioenfonds om in fysiek goud te investeren. DNB stelde vervolgens dat slechts 3% van het kapitaal van dit pensioenfonds uit goud mocht bestaan, met als 'argument' dat goud geen betaalmiddel is maar een metaal!

Ondertussen hoef ik jou niet te vertellen dat centrale banken zelf goud opkopen. Zij vinden dit 'waardeloze metaal' dus kennelijk wel interessant en niemand die hen houdt aan een goudlimiet! Overigens is dat pensioenfonds naar de rechter gestapt om deze beslissing van DNB aan te vechten en wonder boven wonder in het gelijk gesteld!

Ik berichtte op 15 december 2014 in dit draadje het volgende:

SPVG, een klein pensioenfonds, heeft een rechtszaak gwonnen tegen de Nederlandse Bank:

http://investmentwatchblog.com/dutc...tell-pension-fund-spvg-not-to-invest-in-gold/

Je gaat het niet geloven, maar DNB was van mening dat goud geen echt geld was, maar een metaal! Hoe weet ik dit? Omdat ik de man die SPVG heeft geadviseerd, een libertarische econoom genaamd Albert Spits, persoonlijk ken. Albert is op economisch gebied een soort Nederlandse Ron Paul. Gefeliciteerd met de overwinning, Albert!

Als straks de boel klapt zullen de leden van dit fonds dankzij Albert Spits zelfs een HOGER pensioen krijgen door de STIJGENDE waarde van goud (tenzij de overheid het opeist middels een bail-in natuurlijk). De andere pensioenfondsen zijn tegen die tijd allang verdampt, alleen al door negatieve rente.

Ik denk dat Jp heel goed weet waar hij over praat en ook een zeer goed inzicht heeft in wat er de afgelopen 10 jaar is gebeurd in de financiële wereld.

Dat kan wel zo zijn, maar hij heeft het voortdurend over 'correcties' op de markt, die niets anders zijn dan trucs waarbij bedrijven hun eigen dalende aandelen opkopen, in de hoop dat er daardoor een hernieuwd vertrouwen ontstaat en de aandelenprijzen weer gaan stijgen. Al deze trucs hebben hun houdbaarheidsdatum overschreden, ze werken niet of niet voldoende meer.

Waar jij en Jp ook onvoldoende rekening mee houden is dat de situatie nu wezenlijk anders is dan 10 jaar geleden. Toen had je nog geen negatieve rente, wel een dalende rente. Het merendeel van het goud is de laatste jaren door Rusland en China opgekocht. Vanaf vandaag heeft China een nieuwe, op goud gebaseerde yuan en naar alle waarschijnlijkheid volgt de roebbel snel. En wat hebben westerse overheden gedaan, incl. Nederland? Ze hebben in het geheim hun goudvoorraad vanuit Manhattan naar huis verscheept om zich in te dekken voor wat gaat komen, maar niemand weet wat daarvan al verkocht is om te redden wat er te redden valt in de afgelopen jaren. We weten dus ook niet hoeveel er eerst was en nu nog over is.

Jullie gaan er van uit dat er nog voldoende westers goud is om te verkopen, waardoor de prijs tijdelijk daalt, maar de hoeveelheid beschikbaar fysiek goud zou wel eens vies kunnen tegenvallen aan deze kant van de wereld! En als we gaan verkopen kunnen we beter zaken doen met China en Rusland!

Mike

http://www.beurs.nl/indices/dowjones
Weer boven de 18.000.
Grafiek op 1 of 5 jaar zetten en zie de correcties.
Maar inderdaad waren dat achteraf geen correcties, het waren enkel dipjes.
Ik noemde het steeds correcties omdat de procentuele dalingen gering waren.

Nogmaals: Op de lange termijn ben ik het met Mike eens. Dit kan en zal niet goed gaan. Ik ben echter van mening dat dit nog zeer lang gerekt kan worden, in de economische discussie een detail, maar wel belangrijk als je je als individu of familie voor wilt bereiden. Zowel rekening houden dat het snel fout kan gaan als met de lange termijn. Want het kan gerekt worden, "kan" het hoeft niet, dit is grotendeels gecontroleerd.

De gouddip gaat niet alleen over een overschot aan verkopers, nog meer om een tekort aan kopers. Ik had het o.a. over een tekort aan geld en waarom zou je kopen als je weet dat het een dag later nog goedkoper wordt? (weet = mogelijk zeker weten want er is controle over het systeem, zeker als er maar 1 of 2 grote kopers zijn)
En dat is nog ervan uitgaande dat alle financiële systemen nog werken. (denk aan Griekenland)

Fysiek goud is een interessant iets.
Wat is het eigenlijk?
Wat mij betreft alleen goud dat in een kluis o.i.d. ligt dat in eigen beheer is. Een pensioenfonds dat een bonnetje heeft dat het fysiek goud ergens in een kluis heeft liggen is dan een tussenvorm. Het beheer is uit handen gegeven, maar inspectie is eventueel mogelijk. (hoe meer er uit handen gegeven wordt, hoe dichter we bij de volgende vorm komen)
Daarnaast is er nog "papieren goud": beleggingsproducten die gedekt worden door fysiek goud. (vergelijkbaar met geld toen de goudstandaard er nog was) En dan wordt het lastig want hierdoor is er (veel) meer "goud" in omloop dan dat er fysiek is.

Tegen de tijd dat fysiek of papieren goud verschil maakt, zijn we een stuk verder. Of pensioen en pensioenfondsen er dan nog toe doen?
Ik kan me eigenlijk geen scenario voorstellen dat dit zonder oorlog gebeurt. Aan de andere kant gaat het in Griekenland wel relatief rustig.

He Mike,

Vreemd van die link ! Krijg hem nu óók niet meer gratis.
Vast een link geweest via een andere site.
Kijk vaak op goudportal.nl !

Arjan.

Zie je tegelijkertijd een (scherpe) koersdaling van de beurzen?
(Nee en ik zou het fijn vinden mijn woorden niet uit context te plaatsen)

Daarnaast is een "15 maanden piek" en dat soort termen totaal niks zeggend en zo'n term wordt enkel gebruikt om een mening kracht bij te zetten.
Staat zoiets als titel, stop dan maar met lezen.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.543
Leden
8.665
Nieuwste lid
Solana
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan