De doodsstrijd van de dollar

Goed artikel, Dorothe! Vooral dit citaat valt op:

We zijn wezens die zich graag conformeren aan een ideeëngoed en aan hoe anderen denken. Die ‘groupthink’ is een reëel fenomeen dat we zien opduiken in de politiek, het bedrijfsleven, het sociale verkeer en ook in de financiële wereld. Een correcte maar dissidente analyse of een afwijkende mening die de consensus bedreigt, wordt moeilijk getolereerd. De Duitse filosoof Arthur Schopenhauer drukte het zo uit : “Elke waarheid doorloopt drie stadia. Eerst wordt ze belachelijk gemaakt. Dan wordt ze hevig bestreden. Tenslotte wordt ze als vanzelfsprekend aangenomen.”
Psychologen hanteren in dat verband het begrip ‘cognitieve dissonantie’. In mensentaal : we weten, zien en horen alleen graag datgene wat we willen weten, zien en horen. In dat verband is de mythische Cassandrageschiedenis interessant : Cassandra voorspelde de ondergang van Troje, maar werd door niemand geloofd. Moraal van dit verhaal : de voorspeller van slecht nieuws maakt zich niet populair, maar zijn of haar boodschap in de wind slaan kan ernstige gevolgen hebben.

Dit kan je zo in de LBGTQ+ topic plakken!

Mike

Matt Damon Rips On The Big Banks, Trump, & The Media

To the bankers: you knew it and we know that you knew

http://sitsshow.blogspot.nl/2016/06/matt-damon-rips-on-the-big-banks-trump-the-media.html?spref=fb

Wat hebben al die dode bankiers met elkaar gemeen? Deutsche Bank!

http://thelastgreatstand.com/2016/06/17/mainstream-media-finally-admits-72-mass-banker-suicides-were-likely-a-vast-criminal-conspiracy/

Mike

Libertarische econoom Albert Spits legt helder en duidelijk uit waarom NL meer in de schuld staat dan Griekenland en waarom consumptisme alleen maar leidt tot meer inflatie en dus waardevermindering van ons geld en waarom schuld gedekt en afbetaald moet worden met productie:

Mike

Albert Spits over waarom het fiat-stelsel onbetrouwbaar is en waarom we een goudstandaard nodig hebben en waarom krediet dus geen geld is en waarom we nu een eind zien aan ruim 60 jaar kredietexpansie:

Mike

deze over Italië vond ik net
http://worldunity.me/begin-van-het-einde-voor-de-eu-bankruns-begonnen-in-italie/

We krijgen op dit moment een groot aantal meldingen binnen van bankruns die plaatsvinden in heel Italië ten tijde van dit schrijven. Verslagen van rijen mensen bij pin-automaten die deze ontdoen van alle contanten. Dit komt na weken van speculatie over de gezondheid van verscheidene Italiaanse banken, waaronder de oudste bank Monte dei Paschi, die al actief is sinds het jaar 1472, twintig jaar voor Columbus Amerika ontdekte!

Bankrun via geldautomaten?
Denken we zelf nog na?
Een lange rij bij een geldautomaat kan alleen als het maximale bedrag sterk verlaagd is zoals in Griekenland het geval was. (rond de 60,- per dag)
Is dit niet het geval dan is een geldautomaat zeer snel leeg.
Bij een drukke automaat zit als ie vol is tussen de 100.000,- en 200.000,-
Kan iets meer zijn, maar ook minder bij rustige automaten.
Uitgaande van 100.000,- dan is een automaat na 100 mensen die 1000,- opnemen binnen een paar uur leeg en is de rij weg.

NB. Daarmee zeg ik niet dat het niet op andere manieren gebeurt.

Natuurlijk kun je wel 'bank runs' bij de pinautomaat krijgen. De werkelijke grootverdieners zullen met elektronisch bankieren niet hun geld kunnen omzetten in cash, daarvoor moeten ze pinnen of zich laten uitbetalen via een bankmedewerker. Voor de gewone man of vrouw geldt dit niet, die kan maximal 1000 per dag opnemen en zal dus wellicht een paar dagen achtereen proberen alle geld van de bank te halen. Dat levert lange wachtrijen op, zowel binnen de bank als buiten de bank.

Mike

Bij bank filialen ligt nauwelijks geld. Een niet eens zo groot bedrag moet al besteld worden.
Geldautomanten zijn binnen 1 a 2 uur leeg.
Een contant geld bankrun is simpel weg niet meer mogelijk.

Waarom staan die mensen in de rij voor een lege automaat?
Begrijp ik iets niet of zijn die foto's ergens anders van?

Ondertussen zijn we 12 uur verder, zijn in Italië de rellen al begonnen omdat het geld bij de banken op is? (volgens mij niet)
Dit soort fouten in berichtgeving, maakt het verhaal alleen maar nog onduidelijker.

Zolang de banken de hooguit 10% cash die ze in reserve hebben kunnen uitbetalen zullen er mensen in de rij staan voor een pinautomaat.
Mike

Fijn dat je weer iets insinueert wat ik nooit gezegd heb. Je weet best hoe ik er over denk en ik vind het sneu worden dat je mijn woorden steeds verdraait. Belangrijker is dat ik dat niet begrijp.
Het enige verschil tussen ons denken is dat ik denk dat het eerst nog veel gekker gaat worden voordat het fout gaat, hoewel ik me ondertussen ook niet meer kan voorstellingen hoe het nog gekker kan.
Jij beweert al jaren dat het nu/morgen/snel fout gaat en steeds kan het gekker.
Ik heb ondertussen niks over Italië gehoord terwijl jij gisteren berichtte dat er een bankrun gaande is. Wat is daar nog van over?

10% cash in reserve?
Als je daarmee contant geld bedoelt, dan zit je veel te hoog met dat percentage
http://adbroere.nl/web/nl/columns/komt-er-een-aanval-op-contant-geld.php
Van de totale geldhoeveelheid is slechts 7,5% cash. (2014)
Dit is echter grotendeels in omloop, ligt onder matrassen en bij de centrale bank. Bij een bank ligt nog maar weinig. Die 10% reserve mag ook giraal zijn.

Maar om het eenvoudig te houden, zou ik graag een antwoord krijgen op een vraag:
Waarom staan die mensen in de rij voor een lege automaat?

Na die couppoging ook lange rijen voor de pinautomaten in Turkije. Dat is heel normaal als men in paniek is. Het is kennelijk alleen voor jou een vreemd verschijnsel.

Mike

Een gemiddelde pinautomaat is binnen een uur leeg bij een bankrun.
Bij een coup zal het pingedrag (de bedragen) anders zijn, kleiner en dan dus wel rijen. Daar ging het niet over; zaterdagavond staat er ook een rij hier op het plein.

Naast de ING heeft ook ABN-AMRO de algemene voorwaarden voor zakelijke klanten gewijzigd zodat ze negatieve spaarrente mogen gaan rekenen.

http://m.telegraaf.nl/dft/geld/article/26263850/abn-negatieve-spaarrente-zakelijk

Mark

Forum statistieken

Onderwerpen
4.543
Leden
8.665
Nieuwste lid
Solana
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan