Ik heb het hele gesprek bekeken. Positieve dingen die mij op zijn gevallen:
Er was in ieder geval sprake van een gesprek. Dit kwam vooral omdat Willem Engel rustig bleef en respect had voor zijn gesprekspartner, Oscar Lohuis. Zo kennen we Willem natuurlijk ook, maar er is nog een andere reden waarom Willem zijn rust wist te bewaren en dat is hij zo neutraal mogelijk in deze kwestie staat. Daarover hieronder meer.
Negatieve aspecten die mij opvielen:
Beide heren zijn op hun eigen manier naief. Oscar Lohuis mist simpelweg feitenkennis, Willem blaast hem meermaals omver met (historische) feiten waar Lohuis simpelweg geen weet van heeft. Dit komt omdat hij in een judeo-christelijke bubble zit die doorspekt is met zionistische propaganda. Willem wijst hem ook feilloos op morele dilemma's en dubbele standaarden die niet eenvoudigweg met een bijbelse bril uit te leggen of te rechtvaardigen zijn.
Maar hoe goed Willem Engel dan ook feitelijk op de hoogte is van diverse zaken en hoe goed hij ook in staat is om door dubbele moraliteit en religieuze dogma's heen te prikken, ook Willem is naief. Hij vertegenwoordigt een standpunt dat ik vaak hoor: je moet de Israeliers en Palestijnen niet beoordelen op de wandaden van hun leiders want er is sprake van criminaliteit en corruptie van beide kanten, alles draait om.geld en macht onder de dekmantel van religie, ze spelen zelfs samen onder een hoedje. Dat soort redeneringen. In typische Willem Engel-stijl geeft hij zelfs Israelische soldaten of het Israelische leger het voordeel van de twijfel. Ze zullen heus niet alleen maar bewust uit zijn op de uitroeiing van Palestijnse (of Libanese) burgers, er zullen heus ook goede Israelische soldaten tussen zitten, het verkrachten en op andere manieren martelen van Palestijnse gevangen zijn 'excessen'. Dat soort redeneringen. Daarom moet je ook geen partij kiezen.
Nee Willem, zij zijn niet zoals wij. Zeg me na: ZIJ ZIJN NIET ZOALS WIJ! Geen partij kiezen is slappe hap. Amoreel is immoreel. Het gaat hier om goed tegenover kwaad. Het kwaad triomfeert als goede mensen wegkijken en niets doen.
Wat dat betreft snap ik die Oscar Lohuis wel, er bestaat wel degelijk zoiets als een rechtvaardige, spirituele strijd die ook met wapens mag worden uitgevochten. Lohuis begrijpt alleen niet dat hij aan de verkeerde kant van de streep staat door partij te kiezen voor een wrede en ontembare agressor. Een rechtvaardige strijd kan enkel een vrijheidsstrijd zijn van onderdrukten tegen onderdrukkers, nooit andersom. Het kan enkel een strijd zijn van verdedigers tegen aanvallers, nooit andersom.
Dus nee, Willem, gematigde stemmen moeten in deze kwestie niet de boventoon voeren, daarvoor zijn we te ver heen. In Israel zijn er geen gematigde politieke leiders en je gaat me toch niet vertellen dat die slappe corrupte hap van de Palestijnse Autoriteiten o.l.v. Abbas het antwoord is van Palestijnse kant, of wel?
Kortom, een goed gesprek, maar geen van beide heren raakt de echte kern. Ik had het idee dat in de verhitte discussie van de vorige keer Patrick Savaille dit wel wilde aanstippen, maar hij ervaart tot zijn grote frustratie dat niemand zo diep wil graven in de media, ook niet de 'nieuwe media'.
Mike