De relatie tussen mensen en varkens

We zullen het nooit weten, want het zijn allemaal slechts overtuigingen, aannamen, visies. We kunnen ons in een bepaalde denkwijze vinden, maar we kunnen nooit weten of dat de WAARHEID is, want we waren er niet bij, niemand was erbij. Deze vragen waar wij uiteindelijk vandaan komen en waarom wij hier op aarde zijn en of er iets is na dit werelds bestaan, zullen tot in de oneindigheid de mensheid blijven bezighouden. Net zoals de zoektocht naar geluk. Alhoewel deze laatste misschien wel gemakkelijker is.
 
We weten wat voor uitspraken ze hebben gedaan (zie beide artikelen) en daar kunnen we conclusies aan ontlenen.

Mike
 
Hoi Mike,
Onze reacties hebben zich net gekruist.
Ja, je kunt daaruit inderdaad conclusies ontnemen en je in een overtuiging vinden en hem voor waar aannemen. Maar dan nog blijft mijn vraag wat uiteindelijk waarheid is.
 
Je kunt natuurlijk verschillende overtuigingen, filosofieën en religiën met elkaar vergelijken en dingen die je voor absoluut niet waar ziet, wegstrepen, en dan blijft uiteindelijk dat over wat het meeste waar is voor iemand. Zo is boeddhisme best wel mooi, maar door zijn leer over karma en reïncarnatie is hij voor mij niet overtuigend en heb ik hem van mijn 'lijstje' afgestreept.
 
Dorothe,

De natuur is niet perfect. Materie is per definitie imperfect. Perfectie is alomvattend, God dus. In materiele zin is dat dood, want in perfectie houd je op materieel te bestaan.

Spiritueel gezien is materie (incarnatie, creatie, vleeswording) het uiteenvallen van de eenheid (het Al) in dualiteit, tegenovergestelde polen (yin en yang, vrouwelijk en mannelijk). Wetenschappelijk gezien (quantummechanica) is het een vertraging/afbuiging van de ruimtetijd, waardoor je eveneens op imperfectie uit komt. Spiritualiteit en wetenschap vinden elkaar hier dus in

Onze spirituele taak is dus om te perfectioneren, om de verbroken eenheid te proberen te herstellen. In materie zullen we daar echter nooit in slagen, want de natuur is nu eenmaal imperfect. Aardbevingen, stormen, overstromingen, donder en bliksem en ander natuurgeweld zijn pogingen van de natuur zelf om evenwicht te creeren, waarmee bewezen is dat de Schepping afkomstig is van God maar dat geen enkel schepsel God is. We kunnen en mogen dan ook niet voor God spelen.

Volgens mij is dat een deistische visie, die op bescheiden wijze de creatie eert en respecteert. Het bespotten van de creatie en het ontkennen van God en het goddelijke (de natuur) is Luciferiaans en dat heeft helaas de moderne academische wetenschap besmet.

Mike
 
Wie zegt dat wij ons moeten ontwikkelen? Volgens mij is dat een zingeving die we zelf kiezen (of niet). De dingen zijn zoals ze zijn - dat is een gegeven - en in die zin is dat "perfect". Het probleem ontstaat zodra iemand in de veronderstelling is dat het niet in zijn vermogen ligt zodanig te leven dat het niet ten koste van een ander gaat, of gewoonweg kiest daar geen rekening mee te houden. Een ander veranderen kun je niet. Je kunt dan alleen nog vanuit een bepaalde macht of autoriteit sancties gaan opleggen (als je die bezit tenminste).
 
Dit vind ik heel mooi geformuleerd en in deze zienswijze zou ik mij kunnen vinden en hem voor mij als waar aannemen. Ik kan mij hierin goed voelen, wat heet dat ik door deze zienswijze ook aangespoord word om te groeien, om uit deze dualiteit weer tot non-dualiteit te komen.
 
Ik doelde op de tekst van Mike.
Alethea, jouw tekst en de mijne hebben zich hier net gekruist. Ik moet over jouw tekst nog eens gaan nadenken.
 
Trouwens Alethea, de vraag: 'Wie zegt dat wij ons moeten ontwikkelen' was natuurlijk geen echte vraag. Het was hardop denken, mezelf kritisch vragen stellen, ik vind ontwikkeling zeer belangrijk.
 
Ik vind ontwikkeling ook belangrijk. Een ander woord is groei of evolutie en deze principes vind je ook in de natuur. Zonder ontwikkeling geen groei en stilstand is achteruitgang. Deze mentaliteit maakt mensen passief en getuigt van een New Age-mentaliteit van 'je hoeft alleen maar te zijn'. Het gaat om dingen DOEN, niet laten!

Mike
 
Mee eens, amen
Daarom werken ontspanningstechnieken meestal ook niet omdat ze ons niet aanzetten tot actie, maar aanzetten tot berusten en accepteren.
Vandaar dat ik rationalisme/ gezond denken belangrijk vind, want zo kun je evolueren.
 
En daarom ben ik zo blij met dit forum. Want mijn werk vind ik 'nietsbrengend', een dooddoener, het maakt een mens passief om alleen maar met mensen bezig te zijn die oppervlakkig zijn en koopzuchtig zijn. Sorry dat ik dat zo zeg. Ik doe zeer mijn best, zet me in en probeer het iedereen naar zijn zin te maken, maar het is natuurlijk niet mijn doel, dat waar ik voldoening uithaal. Daarom ben ik zo blij dat dit forum en de manier van leven mij volledig inspireert.
 
Dank voor het compliment. Dat is waar ik het voor doe. Dit forum is gericht op bevordering van ontwikkeling en groei, zowel de mijne als die van een ander. Daarnaast is het gericht op vrijheid van denken. De Founding Fathers waren ook vrije denkers en waren niet voor opgelegde dogma's. Zij erkenden een hogere macht, maar geloofden tevens in zelfbeschikking. Daarom ben ik ook een deist!

Mike
 
Graag gedaan. Ik meen het en kijk elke dag weer graag even voorbij.
Zeg met die Bloedmaan, kan men daar gewoon naar kijken? Is dat niet gevaarlijk voor de ogen zoals bij een zonsverduistering of zo?
 
Ik ben nu toch eens gaan zoeken in de kast en heb een werkstuk van mij gevonden van 2007 van de counsellor opleiding. Werkstuktitel: Innerlijke groei.

Hier beschrijf ik op de laatste pagina o.a
Dualistisch wereldbeeld: Er is een ik en een buitenwereld - Hoe voel ik me t.o.v. de ander en de wereld en God.
Non-dualistisch wereldbeeld: Het integreren van de buitenwereld en God in mijzelf. Dit is op rationeel en op mystisch spiritueel niveau (unio mystica). Het ego vervalt, een gevoel van eenheid wordt bereikt.
-In het Christendom door Complementatie
-In de Islam door soefisme
-In het Hindoeïsme door de Yoga
-In het Boeddhisme door Zen en Vispassana
In het Jodendom door Kabbalah
Deze transformatie ontstaat als de institutionalisering van de religie, waarbij God als 'de ander' wordt gezien, wordt losgelaten.
Wij zijn Bewustzijn, evolutie, deel van God; dus samen God

Ik schreef ook nog:
Ik blijf op zoek naar de waarheid, waarbij ik me steeds meer realiseer, dat, wij mensen, alleen maar de subjectieve waarheid zien. Als wij iets observeren, verandert het al. Wij beïnvloeden en kleuren iedere ervaring.

Thema's die me verder interesseren zijn: Wat is verlichting:
-Lost dan het ego op of is men dan zo objectief dat het leiden ophoudt...?
-Leer je dan de realiteit en de geest kennen?

Zo dacht ik er in 2007 over, en er heeft zich nog niet zo veel veranderd.
Nog steeds een spannende materie, daarom ben ik er hier ook zo op in gegaan.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.525
Berichten
532.743
Leden
8.658
Nieuwste lid
Silvia Belgraver
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan