Dochter van 14 met vermoeidheidsproblemen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
@muis. dank voor je reactie. Bij mijn dochter zijn al spiertesten toegepast. Hier kwam wel de bijnieruitputting uit maar geen vrouwelijke hormonale disbalans.
Via Ron Velthuis ook de actieve B12 getest. De uitslag was
60,6 pmol/l (>60 : vitamine B12 deficientie niet waarschijnlijk)
(40-60: dubieus)
(<40: biologische actief vitamine B12 deficientie).
Ik ga kijken, en met mijn dochter overleggen, of jij iets voor haar zou kunnen betekenen. Alvast bedankt voor het meedenken.
 
@Lievergezond. Bedankt voor de link. Ik twijfel ook of er bij haar ook sprake is van schildklierproblematiek. In oktober waren haar uitslagen als volgt:
Een verhoogde DHEA van 12.6 (tussen 1.7 en 9.6).
En schildklierwaardes:
T3 vrij 4.30 (tussen 3.94 en 7.72)
T4 vrij 15.70 (tussen 12.6 en 21.0)
TSH 1.29 (tussen 0.51 en 4.30)
Het vreemde is alleen dat haar DHEA verhoogd is.

Bijnier en schildklierproblematiek gaan veel samen. Ze heeft wel degelijk de symptomen. Echter R.Velthuis adviseert eerst aan de bijnieren te werken.
Echter het duurt zo lang en totaal geen verbetering. Het heeft zijn impact op het hele gezin. Ik begin echt een beetje radeloos te worden.
 
hoi Gif-vrij: de arts die ik voorstelde is een internist met een eigen praktijk die mensen vanuit hun geheel kan bekijken. Misschien is het wat. Hij is ook infectioloog zag ik: want zoiets is vaak ook wel aan de hand bij problemen met de darmflora en problemen met auto-immuniteit. Ik weet echter ook niet heel veel van hem, maar wel dat hij onderlegd is op het gebied van hormonen, maar dat is niet het enige. Alleen vanaf dat iemand bijnieruitputting heeft, staan alle hormonen onder druk: en dan dus als je een vrouw bent de vrouwelijke hormonen.
 
Inmiddels zijn we weer een half jaar verder. Dochter is inmiddels 17 en kampt nog steeds met vermoeidheidsproblemen. Sinds een aantal maanden doet ze ook acupunctuur en slikt ze kruiden. Haar cyclus is daardoor weer op gang gekomen en haar PMS klachten zijn redelijk onder controle. Haar cyclus varieert tussen de 34 en 44 dagen. Doordat ze nu weer een soort van regelmatige cyclus heeft heb ik haar vermoeidheidsklachten kunnen relateren aan bepaalde fasen in haar cyclus. Ze krijgt met name een ernstige vermoeidheidsdip als ze haar menstruatie krijgt. Ze heeft geen ernstig bloedverlies. Ikzelf wijt het aan de daling van haar progesteron.

Via Ron Velthuis hebben we vorig jaar een speekseltest laten doen. Hieruit kwam de ratio oestrogeen en progesteron niet goed uit. Maar om dat ze op dat moment geen regelmatige cyclus had kon hij de uitslag niet goed interpreteren. Hij heeft dit ook gezegd en ons geadviseerd om elders te gaan zoeken. Pfff best wel heftig als een orthomoleculair arts niet meer weet wat te doen met je dochter. Aan de andere kant ook wel eerlijk. Helaas kon hij ons niemand aanbevelen.

Omdat we vastliepen zijn we ook ons licht gaan opdoen bij het Sophia kinderziekenhuis. Ook daar geen stap verder. Alles is goed. Dochter moet maar in een revalidatietraject. Omdat ik er van overtuigd ben dat er sprake is van hormonale disbalans heb ik gevraagd om doorverwijzing naar endocrinoloog. Echter ze hebben ons nu naar de gynaecoloog doorverwezen.
Die verklaarde dat je absoluut niet moe kon worden van een te lage progesteron. Ze willen nu wel een test doen om te kijken of ze PCOS heeft.
En uiteraard praten ze over de pil als mogelijke oplossing.

Omdat er bij mijn dochter toch weer sprake is van een cyclus zou ik zelf graag de speekseltest voor de vrouwelijke hormonen overnieuw willen doen. Maar dan wel bij iemand die de test goed kan uitlezen en een behandeling hiervoor kan geven. Kunnen jullie iemand aanbevelen?
Andere tips of adviezen zijn uiteraard ook welkom. Alvast bedankt.
 
Is haar ijzer of feritine wel eens getest? Bij een laag ijzer krijg je ook vermoeidheidsklachten, haaruitval, en schildklierproblemen. Bij een laag ijzer kunnen je schildklierwaarden op het zicht ok zijn maar toch een tekort in de cellen geven wat je dus niet kunt zien.
Verder zou ik eens een flesje ribes nigrum gemmotherapie kopen (als je dat nog niet hebt natuurlijk), werkt zacht op de bijnieren en specifiek tegen vermoeidheid, kan geen kwaad, dat spul heeft mij persoonlijk zoveel meer goed gedaan als adrenal. Ik heb ook een tijd adrenal genomen maar voor mijn gevoel heeft me dat meer slecht dan goed gedaan. http://www.newpharma.be/apotheek/he...geconcentreerd-maceraat-knoppen-bio-50ml.html
 
@iklustvet. Bedankt voor je reactie.
Haar ijzer of feritine zijn ook al diverse keren getest de afgelopen jaren. Waardes altijd goed.
Voor haar bijnieren heeft ze een tijdje Rhodiola en Core Level Adrenal van Nutriwest geslikt. Op zich ging dat goed.
Haar cortisol waarde is toen gestegen naar 15 (referentiewaarde 9 - 30).
Na 1 maand zonder supplementen was haar cortisol waarde al weer gedaald naar 10. Ruim binnen de marge volgens het Sophia.

Ribes Nigrum lijkt me ook wel een optie, maar eerste wachten tot ze de test voor PCOS gedaan hebben anders komen de waardes misschien weer hoger uit dan.
Ondertussen deze week al weer 4 dagen niet naar school geweest en ze zit in het eindexamenjaar.

Bij de PCOS test gaan ze al haar vrouwelijke hormonen testen en ook haar cortisol. Hopelijk komt daar wat uit zodat we daar wat mee kunnen.
 
Is haar ijzer goed volgens de dr of is het echt goed? Een dokter vindt het al wel rap goed he, je ademt en bent nog warm, nou dan is het goed! ;-)
Sterkte er mee in elk geval!
 
Hoe is het sociaal gezien met je dochter? De klachten kunnen een hindernis zijn voor sociale contacten. Hoe zit het in de familie met stress: is de sfeer thuis goed, hoe ging het met de grootouders, wat is daarvan meegekomen bij jullie als ouders?
 
@iklustvet. Ik zal nog eens goed naar de waarden van ijzer kijken. Maar kan je een lage cortisol krijgen van te weinig ijzer?

@Gerard. Ja sociaal gezien is ze wel beperkt. Gelukkig heeft ze wel fijne vriendinnen maar die wonen niet in het dorp bij ons. Dus we brengen en halen als ze er heen wilt. Het zijn geen meiden die veel uitgaan. De sfeer thuis is goed.
Hoe zie jij de relatie met grootouders als invloed op haar vermoeidheid?
 
Gif-vrij, misschien is dit wat voor je,
https://www.aurorscalartechnology.com/
Zij doen speciale behandelingen, kijk maar eens op hun website en verkopen bepaalde producten.
Een ervan is zgn goudwater.
Onze dochter krijgt dat nu een week of 4 en het gaat goed met haar, zij heeft andere zichtbare problemen(autisme, epilepsie, verst.beperkt) als jouw dochter denk ik, maar ook bij onze dochter is het vooral hormoongerelateerd denk ik.
Het "goudwater" harmoniseert.
Onze dochter is veel meer openminded, ze gaat op onderzoek uit, is vrolijk, fitter, makkelijker in overgangen enz. Ik ben benieuwd of het aanhoudt maar vooralsnog genieten we hiervan. De cannabisolie krijgt ze nog steeds en nu al ruim 2 jaar en die houd ik er voorlopig ook in.
 
De grootouders zijn de personen waar jullie (je partner en jij) bepaald gedrag van overgenomen hebben. ZO werkt dat. Het kan zijn dat daar dingen in zitten die spanning opleveren voor je dochter. Ga maar eens op zoek naar dingen die je van je ouders hebt en die misschien anders kunnen. Het gaat om de energie van die dingen, niet om goed of fout.
Ook kan je kijken wanneer je dochter zich op haar gemak voelt en wanneer niet.
 
@ Marijan. Dank voor de link. Goudwater lijkt me ook wel wat. Hou ik zeker in mijn achterhoofd voor na de PCOS test.

@Gerard. Ik denk dat iedereen dingen van (groot)ouders, positief of negatief, meeneemt die spanning opleveren. Als ik het zo lees zie jij haar vermoeidheid meer op het psychisch gebied. Ook hier hebben we al naar gekeken. Ik zie echt duidelijk verschil in haar humeur, huid, uitstraling, haaruitval, slaappatroon etc in bepaalde fasen van de cyclus. Dus hormonaal volgens mijn. Haar problemen zijn ontstaan na een verwaarloosde ziekte van Pfeiffer waar ze nooit meer goed van is hersteld.
 
Gif-vrij,
de urine van onze dochter is ooit onderzocht door iemand die beweerde dat ie op grond daarvan kon bepalen of er wel of geen autisme aanwezig is.
We hebben (autisme yahoo groep) een blinde test gedaan destijds met een 40-tal leden, waarvan de helft van de kinderen autisme hebben en de andere helft niet. Monsters naar hem opgestuurd met nummers erop en geen namen. Hij wist dus niets.
Voor driekwart had hij de juiste diagnose gesteld.
Als ik me goed herinner (is al 15 jaar of langer geleden) gaf hij aan dat er altijd 2 virussen of iets dergelijks actief waren/zijn bij bv. kinderen met autisme en blijft latent altijd aanwezig. De ene wilde hij niet noemen ivm claims en de andere was Epstein Barr, Pfeiffer dus.
En dat geeft veel storingen in de hersenen legde hij uit, waaronder hoe je je voelt en functioneert. Bij verminderde weerstand steekt dat steeds de kop op.

Ik heb ook eens gelezen dat 90% van de bevolking ooit besmet is geweest met Epstein Barr, maar lang niet iedereen is daar ziek van. Ook weer, hoe groot is de weerstand dus.
Hij (van het door mij hierboven aangehaalde) zei dat er in de darmen een bepaald soort witte bloedcel hoort te zijn/aangemaakt te worden, de Peyers Patches om Epstein Barr de baas te kunnen. Dus dit komt weer uit de darm vandaan.
Hij had een protocol van "medicatie" ontwikkeld, supplementen waarbij je heel klein begon, een aantal dagen 1 van dit, en de volgende dagen weer 1 van dat, zoiets. En dat werkte wel voor onze dochter en was ook niet duur. Het eerste supplementen wat ze kreeg zat bv. kiwi en nog wat in.
Misschien kan je er wat mee, de man heet Peter Nijsten van Three Wells.
Hij zei dat het receptoren systeem niet of nauwelijks functioneerde.
Ik was toen ten einde raad met onze dochter, wist het echt niet meer, vermeed alle e-nummers destijds al en maakte ook alles zelf en toch ging het toen steeds slechter met haar.
Je moest dus met dat kleine protocol eerst de receptoren weer op gang helpen voordat voeding überhaupt een rol kon spelen voor haar gezondheid.
Hij zei toen, je kan er alle goeie dingen in stoppen maar als haar immuunsysteem niet goed functioneert is het alleen maar extra belasting, alles wat binnenkomt.

Ik weet niet zo goed wat hij allemaal nog doet, kijk maar wat je met de info doet.
Cannabisolie helpt dus ook om receptoren/immuunsysteem weer te laten functioneren, wat dus de werking is van cannabisolie.
 
@Marijan
Bedankt voor je verhaal. Klinkt zeker interessant. Toevallig ga ik met mijn dochter naar een acupuncturist die gaf ook aan dat haar immuunsysteem totaal van slag was. Zij zei dat al haar energie naar binnen gaat om daar de problemen op te lossen waardoor er geen energie overblijft voor andere zaken. Mijn dochter heeft vroeger ook nauwelijks koorts gehad (hooguit 39 gr. bij Roodvonk, kinkhoest) dat vond zij ook al opmerkelijk. Via haar zijn we toen begonnen met kruiden en daarmee ging het langzaamaan iets beter. Omdat haar cyclus niet goed verliep adviseerde zij ons over te stappen op andere kruiden. Echter dit heeft niet goed uitgewerkt. We gaan nu weer terug naar de eerste kruiden.
 
Het is zelden of nooit of / of, maar veel eerder: en / en. Het totaal aan zaken die stress opleveren telt, niet een enkel onderdeel.
Hou het simpel en ontken niets.
 
hoi Gerard,
het is zeker nooit of/of, maar altijd en/en. Dat is ook mijn ervaring.
In het geval van onze dochter met haar autisme zijn de problemen zeer complex maar laatste paar jaar boek ik steeds kleine succesjes. Elke vooruitgang hoe klein ook is er 1.
Aan Gif-vrij, je snapt inderdaad dat ik niet bedoel dat je dochter autisme heeft maar dat er allerlei immuunproblemen een rol spelen bij jouw dochter, net als bij onze dochter.
Het goudwater van Scalar Technology ben ik toch ook heel blij mee, het doet duidelijk wat voor onze meid. En zo blijf je steeds aan het zoeken, ik heb nog een verlanglijstje aan zaken die ik nog wil uitzoeken/uitproberen.

Een ervan is ook Greet Berveling, een biofotonentherapeut in Groningen.
Zij schijnt erg goed te zijn en daadwerkelijk ook stapjes te kunnen maken. Ze woont voor ons erg ver weg, wat het weer wat lastig maakt. Maar blijkbaar ben ik daar nog niet aan toe anders had ik die afspraak wel gemaakt.
 
@ Gif-vrij

Het klachtenpatroon van je dochter doet me hier denken aan een exorfinen belasting.

Werd ze al onderzocht op een overgevoeligheid voor gliadine en caseïne ? Wij hebben het recent laten doen bij 1 van onze kinderen en hier bleek duidelijk uit dat dit het geval is. Vandaar dat ik even checklist bijvoeg.

Het goede nieuws is dat inname van het DPP-IV enzym en een aangepaste voeding heel wat klachten doen verdwijnen.

Bijgaand meer info op dit vlak
http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?id=741&cod=537&page=
http://exorfinen-analyse.nl/
 
@Gerard en Marijan.
Het zal inderdaad wel en / en zijn. Mijn dochter zelf geeft aan dat haar soms negatieve energie komt door haar vermoeidheid. Ze wil van alles maar dat gaat gewoon niet. Meestal kan ze er mee dealen maar soms ook niet. Het waardeloze is dat als artsen vertellen dat het psychisch is omdat er niets uit de onderzoeken komt ze flink aan zichzelf gaat twijfelen. Daar wordt ze niet echt vrolijk van.

@Vivianne. Dit heb ik zelf ook gedacht. In januari/februari heeft ze gedurende 6 weken glutenvrij en lactosevrij gegeten. Het gaf geen enkele verbetering. Misschien te kort om resultaat te zien? Ze is alleen getest op gluten maar dat bleek niet het geval.
 
Vorige week heeft mijn dochter de pcos test in het erasmus gehad. We kunnen pas eind november terecht voor de uitslag want daar staat 7 weken voor. Tegenwoordig kan je in je eigen dossier inloggen en daar zag ik al wat uitslagen van bloedprikken staan.
Haar Oestradiol kwam op <18pmol/l. Er staat ook duidelijk achter "te laag". Volgens de referentiewaardenlijst komt ze nu uit in de postmenopausale fase en ze is pas 17. Schrok hier echt van.

Ik heb vandaag wat rondgekeken op internet en een veel te laag oestrogeen brengt heel veel klachten mee, waaronder ernstige vermoeidheid. Ook heel veel andere symptomen heeft zij. Verder zou het ook vanuit de hypofyse kunnen komen, ook daar hebben ze op getest.

Haar progesteron waarde kwam uit op 2,3 nmol/l (referentiewaarden <0,5 - 3.0 in folliculaire fase).
Ik dacht eerst dat ze misschien oestrogeendominantie zou hebben, maar nu blijkt het tegenovergestelde.
Nu dus nog 7 weken wachten. Heeft iemand suggesties wat ik haar zou kunnen supplementeren om die oestrogeenwaarde omhoog te krikken want ze is echt weer terug bij af nu en is al weer 2 weken niet naar school geweest.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.550
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan