Even een update wat er mis ging met mijn stem
Als je in het buitenland woont moet je de eerste keer een aanvraag doen om te mogen stemmen. Pas daarna krijg je de stempassen elke keer toegezonden.
Ik kreeg dus een formulier, invullen, en naar Den Haag gestuurd
Een paar dagen later pas voor mijn vrouw
Gelijk die zelfde week moest ik een verklaring halen bij de gemeente dat ik nog in leven ben.
Dat moet elk jaar met een stempel van de Maire (Burgermeester)
Dezelfde weken moest ik ook al mijn documenten verzamelen voor mijn eerste belasting aangifte waarbij bleek dat de Franse belasting ons nog geen nummer had toegekend. Daar moeten we nu nog een paar maanden op wachten. Vertraagd door corona!
Ook liep er de verlenging van het rijbewijs van mijn vrouw wat zeker 5 maanden gaat duren na de nodige papier winkel.
Ook in Nederland bleek ik nog een laatste belasting aangifte te moeten doen maar dat is nog niet binnen, wel digitaal gezien.
Verder moest ik nog gegevens aanpassen bij Aegon wat ook niet goed verliep, ik kreeg een inlog code die al verlopen was voor de post binnen kwam.
En ik kreeg op 2 verschillende data formulieren van mijn bank waar ik moet aantonen dat ik belastingplichtig ben in Frankrijk, dus weer naar de Maire voor stempeltjes en een handtekening.
Dan kwamen mijn stempassen aan invullen in in de envelop, keurig gelezen hoe dat moest op het stemformulier. De instructies met de enveloppen lagen tussen die stapel formulieren al twee weken rond te slingeren. De stempassen met de lijst kwamen in een andere post.
Zo is dat fout gegaan. Mijn stem formulier had in de witte envelop gemoeten, en die envelop moest samen met het ondertekende stempas en de witte envelop in de oranje envelop gedaan worden, zo heb ik later ontdekt toen ik dat op het nieuws hoorde.
In begin februari hebben we nog een bliksem bezoek gebracht aan Nederland en om iemand te machtigen moest dat al voor 3 februari binnen te zijn in Den Haag, dat zou niet meer lukken. Wel opgestuurd naar mijn dochter maar te laat binnen om nog door te sturen naar Den Haag
Makkelijker kunnen ze het niet maken,