Een forumlid mailde me met de volgende tekst, die mij een enorm inzicht verschaft:
Alcohol en het Ik
Doordat de druiven cq. het sap gaan gisten komt het tot alcohol vorming. Alcohol verdringt het ik-bewustzijn uit het hoofd en trekt het in de stofwisseling. De mens die alcohol drinkt, geniet op deze manier van zijn lichamelijkheid. Dat heeft een belangrijke werking. Hij is dan afgesloten van geestelijke invloeden. Dit was ooit van grote betekenis voor de mensheid. In de vroeg-Griekse tijd was dat aan de orde. Het was noodzakelijk dat de mens meer in zijn lichaam kwam, meer op zichzelf kwam te staan, meer een eigen individualiteit werd in plaats van lid van een familie. Ook moest de mens meer van de geestelijke wereld afgesloten worden en zich volledig op het aarde leven richten.
Bewustzijn van de reïncarnatie moest ook verdwijnen. Hierbij hielp de wijnrank en de alcohol. Er was zelfs een godheid, Dionysus, die de cultuur van de wijnbouw en het alcohol drinken bracht. In onze tijd is de mens volledig op aarde gekomen. De alcohol heeft inmiddels zijn missie volbracht en werkt anders, werkt nu onnodig individualiserend. De mens wordt te veel op zichzelf gericht wordt te egoïstisch. Het sociale gevoel komt in het gedrang. De geciviliseerde mens van onze tijd is een individu en nu moet de ontwikkeling verder gaan. De mens moet vanuit dat individuele steeds meer respect en liefde voor zijn medemens opbrengen en het sociale ontwikkelen. Christus zei: ik ben de ware wijnstok. Het is de kracht van Christus die ons onze individualiteit geeft op een geestelijke manier -in plaats van met alcohol zoals vroeger- en ons in staat stelt onzelfzuchtig en onbaatzuchtig te worden en andere mensen te helpen en te ondersteunen.
De druif en de alcohol spelen daar geen rol meer in. Integendeel. In onze tijd brengt alcohol een soort tegen-ik in het bloed. Het ontneemt de mens zijn gezonde zelfbewustzijn.
Typische Ik-kwaliteiten zoals denken, spreken en rechtop staan raken door alcohol ondermijnd.
Bron: https://www.de-lemniscaat.nl/hepatodoron-bosaardbei-en-wijnstok/
Mike