Niet alleen de 'normies', ook de 'wappies' doen dat. Toen de C19-maatregelen eind februari (voorlopig) werden ingetrokken halveerden de bezoekersaantallen voor mijn lezingen per direct. Ik had gedacht dat mensen de waarheid over Rusland-Oekraine wel wildem horen, maar nu de oorlog al bijna 2 maanden voortduurt wordt men alsmaar apathischer en nemen mijn bezoekersaantallen nog verder terug.
Verkkaringen die door mij en anderen worden gegeven zijn:
Na 2 jaar lockdowns en andere vrijheidsberovende maatregelen hebben mensen behoefte aan 'pauze' en nemen ze het er van met een hapje, een drankje, vakantie en andere vormen van ontspanning.
Wie 'wakker' is geworden in C19-tijd is uitsluitend bewust over dit onderwerp maar niet over de werkelijke achtergrond achter Poetin en wat er echt allemaal speelt in Oekraine en andere 'moeilijke' onderwerpen.
Ik denk dat beide verklaringen waar zijn, maar volgens mij speelt er nog een dieperliggend psychologisch mechanisme:
Twee jaar vrijheidsberoving is traumatisch en het natuurlijke instinct van mensen is om een dergelijke ervaring maar zo snel mogelijk achter zich te laten en ontspanning te zoeken als vlucht. Maar we mogen dit nooit vergeten, ze mogen hier nooit mee wegkomen! Daarom herdenken we jaarlijks de slachtoffers van WO2, maar ook daar zie je hetzelfde wegkijkmechanisme.
De oorlog in Oekraine begint er nu ook al 'bij te horen', net als 2 jaar lang C19-maatregelen, en mensen worden alsmaar apathischer, de neiging om te ontspannen, weg te kijken en te vergeten wordt alsmaar groter. Immers, in een onzekere wereld kun je het er maar beter nu "van nemen', wie weet wat morgen brengt, dan kan alles weer anders zijn.
Ik kan het de mensen enerzijds niet kwalijk nemen. Anderzijds baal ik van de gemakzucht, het egoisme, het gebrek aan karakter en vechtlust. Ze beseffen niet dat door het niet aan te willen gaan ze elke dag hun eigen leed verlengen i.p.v. ontlasten. Er staan heftige onthullingen aan te komen, zeer heftige. De landing zal des te harder worden als je hier niet goed genoeg op voorbereid bent door dit apathische wegkijkgedrag. The end won't be for everyone. The choice to know will be yours. (Q)
Mike