Fijn om te horen dat het benevelde brein zich langzaam aan het herstellen is met nu al goede keuzes daaruit voortvloeiend dat beloofd wat voor de toekomst.
Nu 3 weken zonder alcohol. Ik val met kilo's tegelijk af en mijn lichaam is volop aan het detoxen.
Dingen die ik tot nu heb geleerd over mezelf:
Ik heb al zo lang als ik me kan herinneren een probleem met alcohol, specifiek bier. Van sterke drank word ik ziek, echt 'projectile vomiting'. Wijn heb ik leren drinken door mijn vriendin, maar mijn favoriete drank op deze aardbol is en blijft bier. Bier heeft echter macht over mij, ik heb er geen macht over. Ik ben een functionele drinker, de maatschappij remt mij af omdat ik plichten en verantwoordelijkheden heb m.b.t. werk en relatie. Vallen deze verplichtingen/remmingen weg, dan ben ik mateloos. Pogingen om te matigen of helemaal te stoppen zijn vaak van korte duur en lopen soms zelf bij voorbaat op niets uit.
Vanwaar deze zucht naar verdoving? Ik zoek ontspanning en aarding en vind dit in bier. Daarnaast heeft het een verkoelend effect bij heet weer. Het is daarom echt een hele prestatie van mijzelf dat ik de afgelopen 3 weken juist niet heb gedronken. Ik leef voor een groot deel op rauwe melk en Kangen-water, dat ik ijskoud drink uit een koelkast die op standje ijskoud staat. Ik ben mijn brein aan het herprogrammeren, uiteindelijk wil het alleen maar ijskoud vocht en veel daarvan, de associatie is alleen met koud bier maar nu niet meer. Dit werkt als een malle en is een stuk gezonder bovendien!
Maar ik moet dieper graven. Wat levert bierconsumptie me nog meer op anders dan ontspanning, aarding en verkoeling? Antwoord: het voedt mijn ego en geeft me een veilig eilandje, een cocon waarin ik lekker weg kan kruipen en met niets of niemand wat te maken heb. Ondertussen klaag ik wel steen en been dat ik me geisoleerd voel en bij niemand aansluiting lijk te vinden. Alleen maar omdat ik vaak beschik over een informatievoorsprong t.o.v. anderen omdat ik de moeite neem om grondig onderzoek te doen naar diverse zaken wil nog niet zeggen dat ik op andere fronten niets van een ander kan leren. Vooral op het sociale vlak! Ik moet leren mezelf niet boven anderen te plaatsen en niet zo snel te (ver)oordelen. Ik moet leren te verbinden met anderen. Nu ik gestopt ben met drinken merk ik dat me dit verrassend goed af blijkt te gaan en dat ik nu mijn medemens ook echt ga zien als dat, een medemens. Kortom, WWG1WGA, ik moet niet onderdeel uitmaken van het probleem (oude normaal) maar van de oplossing (beter normaal).
Mike