Goh, dit draadje wordt een draadje van openheid.
Doe ik ook maar een duit in het zakje.
Ik heb al sinds dat ik denken kan last van onzekerheid. Wat deed ik daartegen? Proberen uit te blinken. Ik was heel goed op school. Dit werd mij niet in dank afgenomen. Ik werd dan ook gepest. Dit gebeurde op de lagere school en de middelbare school. Dat maakte van mij iemand die graag alleen is, omdat ik me nooit echt zeker voel bij anderen. Ik ben zeer introvert, maar kan me extravert opstellen.
Die onzekerheid/minderwaardigheidscomplex leidde ook ertoe dat ik me ging fixeren op mijn uiterlijk. Dat moest eveneens perfect zijn. Nooit ging ik zonder make-up naar buiten. Zelfs de vuilnis buiten zetten kon ik niet gewoon. Ik kan ook niemand spontaan binnen laten in huis. Dat moet allemaal afgesproken zijn.
Met der tijd ben ik aan mezelf gaan werken. Het perfectionisme is nog steeds daar. Het thema uiterlijk heb ik wel iets losser gaan zien. Ik heb mijn uiterlijk veranderd van een hippe modefreak naar een natuurlijker uiterlijk.
Kostte me heel veel moeite.
Ik ben nu helaas werkeloos. Ook daar schaam ik me voor alhoewel ik er niets aan kan doen. Ik ga nu 's morgens wandelen. Wat een opgave, om vroeg te gaan wandelen moet ik heel vroeg opstaan om me helemaal te wassen etc. Vanmorgen dacht ik opeens: Daar heb ik geen zin meer in. Ik heb de katten eten gegeven, gezicht gewassen, tanden gepoetst, schoon ondergoed aangedaan, me NIET gewassen, wel lenzen ingedaan en mascara opgedaan. Zonder kan ik echt niet de deur uit. Maar het is al heel wat.
Een vrijheidsgevoel. Zo was ik laatst met Spal ik Berlijn, met de bus. Ik vroeg Spal of ze ook tandenborstel etc. meenam. Ben je gek zei ze. Ik heb het dus ook niet gedaan. De eerste nacht erheen heb ik de lenzen niet uitgedaan, wilde niet met bril gezien worden. Op de terugweg heb ik het wel gedaan en heb de bril opgezet. Was een overwinning, zo ziet mij nooit iemand met bril.
Ik ben nu 51 jaar en het is toch nog wel iets om aan te werken. Ik wil een echt gevoel van vrijheid voelen en dat trekt me ook zeer. Vandaar dat ik zo gefascineerd ben van de leefwijze van een man in een hut in het bos in canada (volg ik via youtube).
Dus ja, ik denk dat we allemaal aan ons kunnen werken. Dat is toch ook de zin van het leven, bewustzijnsontwikkeling, en dat behoort daar ook bij.
Dus, ik ben ook nog wel even bezig.
Dorothé