Druk in hoofd, wazig zicht

Froggy eet je alleen vlees, vis en eieren of ook groenten en fruit?
Het lijkt me dat je verteringsstelsel niet voldoende vitaminen uit je rauwe voeding kan halen. Je klachten lijken op dopamine- en serotoninetekort, ergens las ik dat je ook depressief bent. Als je bijnieren uitgeput zijn (lijkt me een goede verklaring) dan is die rauwe voeding steeds weer een aanslag op je stress-as. Zo houd je je depressie in stand.
Doe eens de pupiltest of kijk naar de symptomen van bijnieruitputting of dit herkenbaar is voor jou. En hoe is je bloeddruk laag hoog of normaal?

@ben, daarom twijfelde ik ook. Omdat vrijwel direct een aanval op Mike werd gedaan kreeg ik een dejavu naar Jelka idd.

Er wordt gesuggereerd dat ik niet open zou staan voor andere voedingspatronen en deze gelijk afbrand. Dit is onjuist. Er zijn echter genoeg dwazen in voedselland, in de alternatieve scene zelfs nog meer dan regulier! Daarom leg ik alles langs de meetlat van Weston Price, die daadwerkelijk ONDERZOEK deed naar de voeding van inheemse volken en het effect daarvan op hun gezondheid en welzijn. De paleo-beweging meent de waarheid in pacht te hebben over wat de enige echte 'oer'voeding zou zijn en ik zie daar dezelfde arrogantie terug die Froggy ook tentoonspreidt. Daar reageer ik idd allergisch op, ja.

Mike

Er werd ook gezegd dat niet anders van jou verwacht werd Mike.

Dat had betrekking op het stukje van voordeel van de twijfel. Die gaf jij niet. Ik wilde wel voordeel van de twijfel geven.
Maar dat was gebaseerd op serieusheid voor wat betreft te intenties van deze persoon.

Ik krijg ook al snel allergie als er betweterigheid op de voorgrond is. En dat vrijwel direct. Sorry, maar voor mij een dejavu. En wellicht is dat onterecht.

De persoon gaf aan bij de huisarts te zijn geweest. Bloedtest te hebben gedaan voor overdosis vit A. Dat kan dus niet regulier bij de huisarts zoals Mike ook al eerder aan gaf. Via een dure test kan dat wel. Dat is alternatief en dan kan je echt niet de volgende dag terecht.

Kan gewoon bij de huisarts aangevraagd worden of via www bloedwaardentest.nl
Kost €45,-

@Tanja

Mochten zijn intenties zuiver zijn, dan nog is zijn manier van zichzelf hier presenteren erg lui. Er wordt van anderen zowel hulp als beleefdheid verwacht terwijl daar zelf makkelijk aan voorbij wordt gegaan.

Vind ik ook Tanja. Neem nu een vraag over bv rauwe eieren of rauw eiwit, daar is simpelweg zoveel informatie zelf over te vinden. Mocht je daar dan nog ergens een twijfel over hebben of een specifieke vraag waar jezelf niet uit kan komen? Dan heb je hier de uitgelezen kans om de mening van anderen te vragen in de beleefdheidsvorm van een gast.

Die test is in principe net zo betrouwbaar als andere vitamine tests. Ik heb daar nog nooit iets controversieels over gelezen of gehoord. Gewoon een test als alle anderen.Het is wel zo dat deze minder vaak wordt gedaan. Omdat een tekort of teveel gewoon weinig voorkomt.

Een tekort wordt pas zichtbaar in het bloed als de voorraad in de lever op is, dat is het enige waar ik op wees. Maar idd is het verder net zo betrouwbaar als andere testen.

Measurement of serum vitamin A/retinol is useful if levels are under 28 μg/dL but the result may be normal if deficiency is mild. Low retinol levels are indicative of advanced disease, since the circulating levels of vitamin A do notMeasurement of serum vitamin A/retinol is useful if levels are under 28 μg/dL but the result may be normal if deficiency is mild. Low retinol levels are indicative of advanced disease, since the circulating levels of vitamin A do not drop until hepatic vitamin A supplies are depleted.

Maar in dit geval gaat het volgens topicstarter niet om een tekort. Maar om een teveel. Is dat net zo zichtbaar in bloed?

Uit een post van mij op 30 oktober 2015 in de topic De relatie tussen mensen en varkens;

In het programma werd ook het mysterie van die Merck-studie over vit. A in ijsbeerlevers opgehelderd. Merck heeft deze studie gebruikt om het sprookje de wereld in te helpen dat te hoge vit. A-gehaltes giftig zouden zijn, met de consumptie van ijsbeerlevers als voorbeeld. IJsberen eten heel veel zeehonden en die barsten van de vit. A, zie ook de bevindingen van Weston Price:

Zeehondenolie maakt een zeer belangrijk onderdeel uit van hun voeding [van de Eskimo’s]. Telkens als er een stukje vis werd afgebroken, werd het gedoopt in zeehondenolie.
Ik kreeg wat zeehondenolie om mee te nemen naar mijn laboratorium voor analyse. Dit voedingsmiddel bleek een van de hoogste gehaltes aan vitamine A te bevatten die ik ooit had aangetroffen.

Hierdoor concentreert het vit. A-gehalte zich in de ijsbeerlevers tot wel 20 keer zo hoog als dat van andere dieren op de noordpool. Dit leidt inderdaad tot vergiftiging bij overconsumptie van ijsbeerlevers. In de meest extreme gevallen kan dit zelfs tot blindheid en tot het afvallen van de huid leiden! Moraal van het verhaal? Er is een reden waarom roofdieren plantenetende prooidieren eten. De planteneters concentreren plantaardige stoffen en de roofdieren concentreren deze geconcentreerde dierlijke omzettingen. Bij elke stap hogerop in de voedselketen loopt de concentratie op. We zien dit ook bijv. in de oplopende kwikgehaltes van zeedieren die hoger in de voedselketen staan. En dat kan toxisch zijn, want overdaad schaadt.

Het onderzoek van Price toont echter ook aan dat een hoge consumptie van vit. A-rijke zeehondenolie door de Eskimo’s niet toxisch was. Integendeel, het was zelfs zeer bevorderlijk voor hun gezondheid! Conclusie: de mens kan behoorlijk hoge gehaltes aan vit. A aan, alleen niet de absurd hoge gehaltes in ijsbeerlevers. Eet dus geen ijsbeerlevers, maar alle andere levers zijn prima. Niets om bang voor te zijn en zeker geen reden tot paniek onder zwangere vrouwen!

Mike

Ik ben inderdaad een fan van Sv3rige, zoals je misschien ook wel kan begrijpen nadat ik een van zijn video's hier in dit topic heb gelinkt.

Dat ik Mike zou 'aanvallen' is absurd. Meerdere malen valt te lezen hoe men klakkeloos zijn mening overneemt zonder zelf na te denken. De enige posters die dat tot nu toe niet doen zijn Tanja en tot een zekere hoogte Mike zelf. Het is dan ook enigszins frappant dat ik hier als trol wordt gezien, terwijl nu toch wel duidelijk is dat ik dat niet ben. Als ik echt een trol was dan had ik totaal anders gereageerd en nooit zulke uitgebreide antwoorden gegeven. Ik voel geenszins de plicht om mijn echtheid te bewijzen dus als je me niet gelooft/denkt dat ik niet zuiver ben kan je ook gewoon niet meer reageren. Dat bespaart ons beiden veel moeite.

Uiteraard had ik beter mijn best kunnen doen bij het introduceren van mijn probleem, in de zin van een duidelijker overzicht geven van mijn voedingspatroon. Waarschijnlijk zijn jullie een andere graad van duidelijkheid gewend, in de primal/raw paleo kringen wordt met 'organic, grass-fed' meestal genoeg gezegd. Desalniettemin vind ik het raar dat ik bij het kleinste beetje scepticisme al gelijk voor trol wordt aangezien. Ook omdat ik alleen Mike zou aanvallen. Hij is de enige die tot nu toe wat heeft gezegd waar ik het echt niet mee eens ben! Wie terug leest, kan heus wel een aantal momenten zien waarbij ik serieus inga op de andere opmerkingen die gemaakt worden. Over vitamine A overdosis, GAPS, etc. Dat ik voor trol aangezien wordt is daarom nogmaals alleszins vreemd in mijn ogen.

Ik hoop dat we nu weer terug kunnen gaan naar discussie omtrent het onderwerp, ik heb het gevoel nogal veel verantwoording af te moeten leggen.

Om maar voort te borduren op het onderwerp: ik vermoed problemen te hebben met mijn lever en wellicht met mijn nieren (de bijnieren dan waarschijnlijk) waardoor vitamine A niet goed opgenomen/getransporteerd wordt. Jullie zeggen dan dat de rauwe vorm van voedsel waarschijnlijk te moeilijk is om te verteren, en dit zou heel goed mogelijk kunnen zijn. Maar toch vind ik het vreemd omdat de dagen dat ik rauw at meestal de dagen waren waarop ik mij het best voelde. Dit zowel qua depressie en algemene energie. Ook bij het eten van rauwe lever heb ik nul problemen. Dit zou dus suggereren dat het niet per se rauw vlees is, maar wellicht eerder rauw vet. In rauw vet zit dan ook vitamine A, waarvan de symptomen van een teveel zeer van toepassing zijn op de klachten die ik hier aangeef.

Eerder zei ik al dat ik een te hoge LDL waarde had. Ik had een waarde van 12,01, gemeten zo'n 4 maanden geleden (nog voor ik rauw at). Het was hoog genoeg voor de huisarts om mij door te sturen naar de afdeling interne geneeskunde van het ziekenhuis. Eenmaal daar suggereerde de dokter dat ik waarschijnlijk een 'erfelijk' hoog cholesterol had en werd mijn LDL opnieuw gemeten. Een week later ( en dus 3 maanden later dan de eerste bloedtest) bleek dat mijn LDL 7,89 was. Dit terwijl ik rond deze tijd al een beetje rauw at en nog meer vet tot mij nam. Ik denk dus eigenlijk dat ik niet last heb van een erfelijk hoog cholesterol, maar juist van een kwaal aan mijn lever.

Nog een leuk filmpje voor rauw vlees eten:
Grandma: "I can't wait to eat the brain" (Raw Seal Meat)

Waar haal je het vandaan dat iedereen Mike zijn mening over neemt? Ik lees dat nergens terug! Wel staan we allen achter de voedings tradities van Price.

Iedereen heeft zijn eigen mening en adviezen gegeven aan jou.

Jij bent een andere mening toegedaan over je manier van eten. Maar helaas is wel duidelijk dat die manier van eten je niet helpt en je klachten hebt.

Je schrijft hierboven dat je bij het eten van rauwe lever nul problemen hebt.

Maar afgelopen weekend schreef je dit.

Overigens moet ik opmerken dat mijn ontlasting na het consumeren van 500-700g rauwe lever vaak diarree-achtig is. Ik heb geen last van maagproblemen of zo en het verteren gaat dus ook gewoon prima, pas als ik het gevoel heb naar de wc te moeten blijkt mijn ontlasting erg waterig te zijn, het ziet er ook anders uit dan normaal (detox)?

Dat zijn toch geen nul problemen?

Wat at je voordat je rauw vlees ging eten?

Verloopt vetvertering niet goed, dan gal en lever gaan ondersteunen.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan