Vivianne,
Je schrijft dat jullie zoon een B12-tekort zou hebben opgelopen door EPI (exocriene pancreasinsufficientie). Dat is fysiek onmogelijk, B12-tekort ontstaat door maagzuurtekort, want alleen in maagzuur zit de intrinsieke factor voor opname van B12 en NIET in de alvleesklier.
Ontken ik hiermee dat je zoon niet zou lijden aan EPI? Geenszins. Het een is nl. het gevolg van het ander, alles grijpt in elkaar. Te weinig maagzuur maakt dat de alvleesklier onvoldoende spijsverteringsenzymen gaat uitscheiden, omdat deze enzymen uitsluitend geactiveerd worden bij voldoende maagzuur. In de link naar de site van Hans Reinders die je hebt geplaatst lees ik dat bij EPI er sprake is van onvoldoende opname van de 8 essentiele aminozuren. De alvleesklier speelt hier zeker een bijrol in, vanwege onvoldoende afscheiding van de eiwitverteringsenzymen protease en peptide, maar de hoofdrol voor de algehele eiwitvertering is toch echt weggelegd voor het maagzuur, daar begint en eindigt het mee. EPI is dus een SECUNDAIR verschijnsel, de primaire oorzaken zijn maagzuurtekort = verzwakte bijnieren = chronische stress.
Opnieuw zie ik dat die Reinders de boel hopeloos ingewikkeld maakt. Geef het een moeilijke naam, Exocriene Pancreas Insufficientie, en focus je op het deelprobleem i.p.v. het hoofdprobleem en je hebt er weer een complete klantenkring bij, aangezien bijnieruitputting epidemisch is in de samenleving, onder jong en oud. Hetzelfde zien we bij HPU, fibromyalgie en 'hooggevoeligheid'.
Dan nog iets over die mororeflex waar jij het zo vaak over hebt:
Dat is een verschijnsel dat wordt waargenomen bij baby's tot ong. een half jaar oud dat te maken heeft met het vasthouden aan de moeder, terwijl deze het kind de hele dag draagt. Een verstoorde mororeflex op latere leeftijd komt uitsluitend voor bij ernstige neurologische problematiek, zoals ernstig hersenletsel, al of niet aangeboren. Geen idee waarom jij dit er steevast bij haalt.
Mike