Eten volgens weston price, hoe te beginnen?

lageregen

New member
Ik kwam erachter dat ik mij 2x heb aangemeld, dus hierheb ik mij al is voorgesteld..

Ik heb begin juni weer een praktijkdag van mijn opleiding en ik moet als huiswerkopdracht wat dingen over een dieet uitschrijven (eigen ervaring, voordelen, nadelen etc.), ik dacht meteen aan weston price. Ik lees al een tijdje mee op dit forum, maar ik moet ook zeggen dat het een enorme stap is om anders te eten. Dit heb ik gemerkt tijdens mijn 30 dagen paleo, maar ik merk dat routine heel belangrijk is.

Ik heb de hele seminar gezien van sally fallon en daar heb ik veel nuttige dingen uit gehaald!

Ik vind het een beetje lastig om te beginnen, want als ik het weekmenu lees op westonprice.org dan verschilt dat volgens mij wel wat van wat ik hier soms lees.

http://www.westonaprice.org/childrens-health/family-meal-planning-strategies

Ik heb een heleboel vragen dus hopelijk vinden jullie mij niet heel erg vervelend haha.

Hoe staan jullie tegenover uitgebakken spek? Nu schijnt het bruiningsproces carcinogeen te zijn. Dezelfde vraag heb ik voor alles wat je bruin bakt. Ik neem aan dat ze van oudsher ook dingen op het vuur gooiden, dus kan het zo zijn dat de mega gezonde voeding van toen deze oermens voldoende kon beschermen?

Ik ben wel van mening dat je moet eten zoals je voorouders en daarmee producten die je dicht in je buurt vind. Mijn vader komt uit indonesie, dus zou ik met mijn genen een gevarieerder menu moeten eten dan dat mijn omgeving mij bied? Ik merk zelf dat ik heel veel energie krijg van mango en banaan (ook geen suikerdips), maar ik lees op dit forum over een pure suikerbom.

Ik lees hier veel over billington suiker, doe je dat in de smoothie om maak je hier wel eens baksel van? Ik gebruik zelf onverhitte palmsuiker (meestal voor op de pannenkoek of soms op een gebakken banaan). Wat vinden jullie van stevia in druppelvorm?

Op de markt haal ik wel eens biologisch vlees beleg en droge worst. Als conserveringsmiddel zit er een redelijke hoeveelheid zout in. Vermijden jullie dit soort producten vanwege het geraffineerd zout?

Eten jullie ook wel eens iets buiten je standaard menu bijvoorbeeld op een verjaardag? Vanwege obsessies uit het verleden wil ik nog wel ruimte laten voor wat extra's. Niet dagelijks, maar bijvoorbeeld 1 x per 2 weken zelf gebakken muffins of pure chocolade (85%). Ik ga 1 x per 2 maand uit eten dus dan wil ik niet te streng zijn. Hoe staan jullie hier tegenover?

Ik ben nog op zoek naar de juiste producten (rauwe melk etc.) en gevoelsmatig ga ik daar zeker wat winst qua gezondheid mee behalen. Ik heb al rond gebeld, maar tot dusver zonder succes (omgeving emmen). Wel een adresje voor rauwe schapenmelk, maar volgens mij smaakt dat hetzelfde als geitenmelk (en daar ben ik niet echt kapot van :P). Biologische boerenkaas is wel overal te vinden, maar ik moet wel heel erg aan de smaak wennen (dus eet ik het eigenlijk zo goed als nooit).

Ze verkopen bij de natuurwinkel wel melk van demeter in een fles (deze is alleen gepasteuriseerd), maar dan mis ik weer de enzymen.

Ik heb in 1 van mijn eerdere berichten aangegeven dat ik enkele dagen per maand last heb van extreme moeheid (daarbij ook duizelig. Ik ben hiervoor naar de dokter geweest en ze hebben echt van alles onderzocht. Ze vond me wel wat te licht (bmi 17-18), maar toch vond ze dat ik er goed gevoed uit zie (ik gaf ook aan dat ik een goede eetlust heb). Ze hebben een lichamelijk onderzoek gedaan en een bloedonderzoek (het standaard lijst incl. ijzer, vitamine b12, vitamine d, tsh etc.). ALLES was goed! Wel had ze het vermoeden dat het aan mijn hormoonhuishouding kon liggen en haar verklaring was simpel.. niets aan te doen

Ik had een maand lang geen klachten en ineens waren dezelfde klachten er weer. 2 dagen later werd ik ongesteld. Nu lijken al mijn klachten hormonaal (acne, verstopping, endometriose, migraine, zware stemmingswisselingen, eetbuien) dus ik denk dat dat het voornaamste doel is om die hormonen weer in balans te krijgen (en ja, de spiraal gaat er binnenkort uit).

Ik slik nu sinds een week levertraan, maar niet de gefermenteerde (ik had deze nog in huis en momenteel geen geld). Sowieso zijn al die producten die hier genoemd worden erg duur, zijn hier ook mensen die van een kleiner budget leven? Daar was toch weer een vraag XD

Goed, genoeg te vertellen en te vragen dus ik laat het hierbij. Ik wacht de reacties even af :)

Ik heb het boek voeding en fysieke degeneratie gereserveerd, ik denk dat ik daar heel veel aan ga hebben!

Quote:
Hoe staan jullie tegenover uitgebakken spek?

Als je het niet te hard opzet hoeft het niet zo bruin te worden, ik vind spek heerlijk.

Quote:
billington suiker

Kun je met mate gebruiken als suiker om mee te koken/bakken of waterkefir mee te maken, in smoothies gebruik ik zelf liever honing.

Quote:
iets buiten je standaard menu

Moet je lekker zelf weten. Ik geniet af en toe van dingen die niet op de lijst staan als wapf-proof, als het maar geen verslaving is, niet te spastisch met voeding omgaan is ook gezond. Bovendien merk je steeds beter wat wel en niet goed voor je is en wordt het vanzelf makkelijker om die dingen te laten.

Quote:
hormoonhuishouding

bijnieruitputting, heeft Mike je al in je vorige voorsteltopic gezegd:
Quote:
Klinkt als hormonale disbalans, in de vorm van uitgeputte bijnieren (lage bloeddruk, vermoeidheid, zware menstruatie/PMS), een ontregelde schildklier (huidklachten, verstopping, prikkelbare darm) en ontregelde geslachtshormonen (baarmoederverklevingen).

Quote:
Sowieso zijn al die producten die hier genoemd worden erg duur

levertraan(combi met boterolie) is inderdaad prijzig, maar wat vind je dan nog meer duur?

De rest van de vragen laat ik aan anderen over.

Quote:
Wat vinden jullie van stevia in druppelvorm?

Alleen stevia in groene poedervorm of gedroogde blaadjes is oké, de rest is bewerkt.

Quote:
Biologische boerenkaas is wel overal te vinden, maar ik moet wel heel erg aan de smaak wennen (dus eet ik het eigenlijk zo goed als nooit).

Het is belangrijk dat de kaas van rauwe melk is gemaakt. Dat is beter dan van gepasteuriseerde melk.

Ben je al aan de bijnierextract, Adrenal of Adrenanorm?

Lia

Hoi Tanja, bedankt voor je reactie!

Ik vind een lichtbruin gebakken speklap juist erg lekker, vandaar mijn vraag (beetje krokant). Ik heb van het vet (en de kokosolie) een jus gemaakt voor over de regenboogwortelstampot, erg lekker!

Ik vind heel veel voedsel verslavend, dus ik denk dat een paar weken helemaal strict voor mij wel handig is. Mijn grootste zonde zijn de dropjes. Daar eet ik helaas nog regelmatig teveel van.

Ik ga er niet direct van uit dat ik bijnieruitputting heb, want ik heb de genoemde klachten alleen rond de menstruatie. Mijn bloeddruk is de laatste tijd goed (115-65). Het beste lijkt me om dit ooit te laten checken door een deskundige (en daarbij alle hormonen mee te nemen dus ook de geslachtshormonen).

Ik moet zeggen dat het inmiddels al veel beter gaat. Alleen de eerste 3 dagen had ik weer klachten (vooral heel veel pijn, stoelgang en blaas problemen door de endometriose). Toch denk ik dat het nog veel beter kan. Ik was een paar weken terug ineens snipverkouden en dat ben ik nooit! Ik word vooral regelmatig wakker met keelpijn (mijn vader had dat ook en zijn keel amandelen zijn toen verwijderd) en ik word nooit fit wakker (daar heb ik echt een uur voor nodig, of ik moet echt lang uitslapen).

Voor de gemiddelde nl-er zal ik wel heel gezond zijn. Nooit ziek, bijna nooit verkouden, slank, geen intoleranties (voor zover ik weet), muv de menstuatie altijd in een goed humeur. Qua huid her en der een pukkeltje, maar waarschijnlijk ben ik de enige die dat ziet. Toch heb ik het gevoel dat mijn huid altijd gaaf kan zijn, ik altijd in een goed humeur kan zijn en altijd fit kan zijn.

@poekie

De stevia die ik in huis heb die is dan bewerkt (ik heb zo'n klein flesje met een doorschijnende vloeistof). Hoe is de smaak van het groene poeder?

De kaas is wel van ongepasteuriseerde melk gemaakt, maar ik heb wel ergens gelezen dat hier mee word gesjoemeld (dus toch iets hoger verhit, waardoor bepaalde enzymen dood gaan).

Geen bijnier extract of iets dergelijks, ik laat zoiets liever eerst checken. Het lijkt mij niet helemaal veilig als er niets aan de hand blijkt te zijn toch?

Ik lees dat er vrouwen zijn die hele goede ervaringen hebben met progesteroncreme, maar ik wil eerst kijken wat voeding voor mij kan doen (dat is op dit moment absoluut niet in orde). Ik ben vorig jaar 2 x geopereerd en dit jaar 1 x. 2 x vanwege een onsteking in de borst en de laatste keer moest ik daar weer een antibioticakuur voor slikken. Ik heb toen door de pijn en stress heel ongezond gegeten (weer heel veel tarwe en suikers).

Ik moet waarschijnlijk in juni weer geopereerd worden (er komt weer een implantaat in mijn borst, ik had zo goed als geen eigen borstweefsel). Helaas had ik dus wel complicaties bij de linkerborst en deze is na een 2e heftige infectie eruit gehaald, het was de veelvoorkomende huidbacterie (dat was in februari dit jaar). Leek mij toch ff handig om erbij te vermelden. Ik wil de volgende operatie sterk genoeg zijn en aan de lezing van sally bleek wel dat ik ruim te weinig vitamine a en d binnen kreeg (je moet om te herstellen wel 10 x zo hoog zitten volgens Sally). Ik at vorig jaar inderdaad weinig bronnen van vit a en d dus een dieet zoals ik hier op het forum zie lijkt mij het beste voor en na de operatie (en daarna ook natuurlijk XD). Jammer dat ze direct na de operatie aan komen met een beschuitje met kaas of jam..pff..ik vroeg de laatste keer om een appel, maar dat hadden ze niet.

Ik ga even wat recepten door speuren, alles valt of staat met een goed ontbijt denk ik:) Die was tijdens paleo veel te suikerrijk.

@tanja

Dingen die ik erg duur vind:

biologische kokosolie extra virgin

rauwe biologische honing

Biologisch vlees (ik koop om die reden nooit een hele kip, wel jammer want ik ben echt gek op kip!!). Het vlees van pure graze is wel betaalbaar, maar helaas heel weinig keus (in het worst zit geloof ik dextrose).

Daarbij eet ik niet hetzelfde als mijn vriend dus die haalt weer andere dingen in huis. Mijn dochter en hij eten bijvoorbeeld elke dag brood en daar hoort brood beleg bij. Dat is meestal leverpastei, appelstroop, kaas, vleesbeleg en amandelboter (daar zijn ze helemaal gek op, maar het kost 6 euro voor 350 g!).

Ik lees hier meer supps zoals h2o2 (totaal nog niet in verdiept, dus dat komt nog ;)).

De bio eieren kosten ongeveer 2 euro voor 6 stuks en daar doen wij slechts 1 dag mee.

Het kan vast allemaal van een kleiner budget (als je de juiste adresjes hebt). Bij de kinderboerderij verkopen ze weer eieren voor 10 cent per stuk, maar die krijgen geen biologisch voer :( Wel lopen ze door de hele buurt en er is volop gras en worm aanwezig voor die beestjes! Iig geen massaproductie :)

Honing vd Traay is niet zo duur,is ook zeer goede honing.Rond de 5 euro voor 450 gram,daar doe je best een tijdje mee.Je hebt er niet veel van nodig.

En als ik jou was zou ik gewoon de eitjes vd kinderboerderij nemen,die scharrelen vrij rond,eten gras en insecten prima toch!ze zijn gelukkig.

Biologische eieren van kippen die biologisch voer krijgen(granen )die kippen kunnen vaak niet eens zo lekker rondscharrelen als jij vertelt over de kinderboerderij-kippen,die hebben maar een beperkte ruimte

Ik zou ook gaan voor die kinderboerderij eitjes, ik haal ze zelf ook bij de kinderbioerderij en ze zijn veel smakelijker en het eigeel veel donkerder. Kijk eens in de buurt of er geen imker zit (zitten bijna overal) als de honing koudgeslingerd is, is dat ook al winst, kost meestal 4,50 per pot (450ml). De dure amandelboter kun je schrappen, want dat zit vol fytinezuur en is niet zo gezond als je zou denken. Rauwe melk is goedkoper dan in de winkel, dus als je daar aan kunt komen. Daar kun je dan weer zelf yoghurt van maken, weer wat gespaard.

Kokosolie bestel ik altijd bij vitatheek, als je 4 potten besteld ben je nog geen 57 euro (25% korting en geen verzendkosten boven de 50 euro) kwijt voor 4 liter in glas, dat is toch goed te doen. Ik gebruik het als dagcrème, handcrème zonnebrandcrème, bodylotion en maak er tandpasta mee. Zo spaar je weer aanzienlijk wat eurootjes uit.

Biologische vlees hoeft niet duur te zijn, kip juist vaak wel inderdaad, maar gehakt, lever, ribstuk(voor stoofvlees en (lams)schenkel is niet zo prijzig.

De honing van traay is wel koud geslingerd, maar niet rauw toch? Volgens mij is echt rauwe honing heel dik en vast (niet vloeibaar).

Voor de beestjes is het prachtig en een gedeelte van het voer is natuurlijk puur natuur. Toch krijgen ze ook veel pesticiden binnen door het niet bio graanvoer. Of ik moet hun voer gaan bekostigen hehe.

@ tanja

Ik had net een reactie getikt, maar je was me al voor :P

4 liter voor 57 euro is wel te doen. Ik doe er ook alles mee, behalve tandenpoetsen.

De amandelboter is een wens van mijn partner. Die is echt pindakaas verslaafd, maar ik vind dan amandelboter weer gezonder dan pindakaas. Ja er zit inderdaad fytinezuur in, zoals in al het graan etc. Ergens maak je een compromis. Als ik de baas hier was dan kwam er ook geen bier in huis en dan had ik hem elke sigaret verboden. Ik ben al lang blij dat hij ook graag biologisch wil eten en voornamelijk natuurproducten. Wat is er verder niet gezond aan amandelboter?

Quote:
Vandaag eindelijk uitleg gekregen over rauwe honing.

Ook al wordt honing koud geslingerd. Toch wordt deze vaak verwarmd om 'm vloeibaar genoeg te krijgen om de honing in de pot te stoppen. En dan is hij niet meer rauw. Terwijl we dit schrijven vragen we ons eigenlijk wel even af hoe hij deze rauwe honing dan in de pot krijgt. Hij had ook een heel verhaal over dat een hapje van de honing super gezond aangezien alle enzymen en dergelijker nog inzitten. En zodra de honing verwarmd wordt veranderen de suikers.

http://rauw-amsterdam.blogspot.nl/2010/01/rauwe-honing.html

De vraag is dus in hoeverre het goedje is verwarmt en tot welke temperatuur. Dan is het wel handig om de honing bij een imker te halen, dan weet je iig zeker dat het goed is.

@ Lageregen,

2 euro voor 6 eieren is sowieso al duur vind ik. Ik betaal 2,50 voor 10 bio eieren.

Is toch 20 % verschil.

Ik koop vaak een vleespakket van biologisch grasgevoerd vlees voor 10 a 11 euro per kilo.

Alleen grasgevoerd maar wel "goed bezig" 9 euro per kilo.

Runderhart: 4 euro per kilo

Lever: 6 a 7 euro per kilo

Nier: 6 euro per kilo

Vis op de markt: kabeljauwkop: 1 euro, makreel: 12 euro voor drie kilo, panharing 7,5 euro voor drie kilo.

Rauwe melk 0,75 tot 1,20 per liter

Dat valt qua prijs nogal mee denk ik.

Maar het heeft mij wel wat tijd gekost om de juiste adresjes te vinden.

Vaak krijg ik varkensvet en rundvet gratis net als de botten.

Anders betaal ik wel eens 2,5 per kilo voor runderbotten. Valt ook nog wel mee.

Bottenbouillon op zich is ook een goedkope en zeer voedzame keuze.

Heb ik wel eens gedaan maar ik koop nu alles bij de boer (bio + grasgevoerd)

De prijzen die ik noem zijn dan ook de prijzen die ik daar betaal.

Bij darf ben je nog veel goedkoper uit!

Maar ik ben inmiddels een beetje een WAP snob en ga voor AAA+++ kwaliteit inplaats van AAA :mrgreen:

Maar je hebt gelijk, zoek en je zult vinden.

Doe er zelf wat moeite voor..................

Quote:
Hoe staan jullie tegenover uitgebakken spek? Nu schijnt het bruiningsproces carcinogeen te zijn. Dezelfde vraag heb ik voor alles wat je bruin bakt. Ik neem aan dat ze van oudsher ook dingen op het vuur gooiden, dus kan het zo zijn dat de mega gezonde voeding van toen deze oermens voldoende kon beschermen?

In de cajun-keuken in Lousiana maken ze als basis een verbrande roux (boter, bloem en melk). Deze bruine roux smaakt heerlijk. Ook is de basis van hun stoofpotten vaak vlees dat ze bijna droog bakken door het aan te laten branden op de bodem van de pot en daarna weer afblussen en dit wisselen ze voortdurend af (verbranden - blussen). Hierdoor karameliseert het vlees, wat wederom heerlijk smaakt. In de Amerikaanse Kansas kun je barbecue eten met zogeheten 'burned ends' en sowieso is vlees van de barbecue vaak bruin-zwart aan de buitenkant, net als het vlees dat de oermens roosterde boven het vuur. De oermens ademde ook dioxine in via de rook van het kampvuur. Dit is allemaal geen probleem, zolang de ontgiftingscapaciteit van je lichaam maar optimaal is.

Quote:
Ik ga er niet direct van uit dat ik bijnieruitputting heb, want ik heb de genoemde klachten alleen rond de menstruatie.

3 maanden geleden, toen je jezelf nog 'streetspirit' noemde, schreef ik al:

Quote:
Klinkt als hormonale disbalans, in de vorm van uitgeputte bijnieren (lage bloeddruk, vermoeidheid, zware menstruatie/PMS), een ontregelde schildklier (huidklachten, verstopping, prikkelbare darm) en ontregelde geslachtshormonen (baarmoederverklevingen).

Ik sta nog steeds achter mijn bevindingen en denk dat er iets ernstig mis is met je hormoonhuishouding. Ik leid dit o.a. af aan de volgende dingen die je schrijft:

Quote:
Ik merk zelf dat ik heel veel energie krijg van mango en banaan (ook geen suikerdips), maar ik lees op dit forum over een pure suikerbom.

Dat is geen echte energie, maar een 'sugar rush'. De suiker geeft een extra energiestoot die je moet voorbereiden op vechten of vluchten en heeft dus te maken met OVERleven en niet met leven.

Quote:
Ik gebruik zelf onverhitte palmsuiker (meestal voor op de pannenkoek of soms op een gebakken banaan).

Zo te lezen ben je nog behoorlijk koolhydraatverslaafd. Met die palmsuiker is overigens niet zoveel mis, mits je deze met mate gebruikt. Maar pannenkoeken...

Quote:
Ik heb in 1 van mijn eerdere berichten aangegeven dat ik enkele dagen per maand last heb van extreme moeheid (daarbij ook duizelig.

Dit duidt op dysglycemie, een schommelende bloedsuikerspiegel die afwisselend te hoog of te laag is, maar nooit stabiel. Bedenk dat een stabiele bloedsuikerspiegel ook een stabiele hormoonspiegel is!

Quote:
Ik vind heel veel voedsel verslavend, dus ik denk dat een paar weken helemaal strict voor mij wel handig is. Mijn grootste zonde zijn de dropjes. Daar eet ik helaas nog regelmatig teveel van.

Geen twijfel over mogelijk: je bent koolhydraatverslaafd en hebt wel degelijk bijnieruitputting. De hang naar drop is een hang naar zoethout, een medicijn voor je bijnieren en een manier om je bloeddruk omhoog te krijgen. Je beweert dat je slechts rond de menstruatie klachten hebt en je de rest van de maand prima voelt. Ik waag dit zeer te betwijfelen. Je draait nl. op stimulering en onvoldoende op echte voeding en verschaft jezelf voortdurend kortstondige 'energie' van opjagende suikers. Als ik dan ook lees dat je endometriose hebt en geen borstweefsel meer in 1 borst, dan is er toch wel iets heel ernstigs aan de hand, dat jij zo te lezen gigantisch onderschat! Sowoieso proef ik weinig contact met je lichaam en de neiging om bestaande klachten niet serieus genoeg te nemen.

Mike

Yep en kijk of je met anderen uit je omgeving wat af kan spreken om af en toe wat voor elkaar mee te nemen.

En een grote diepvries!

Is dit nog steeds je dagelijkse voeding? Aan de reacties te lezen is hier nog behoorlijk wat ruimte voor verbetering. Kijk ook eens naar de waslijst van klachten die je vermeldt!

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan