Eten volgens weston price, hoe te beginnen?

@mike

Je zegt waar het op staat en dat waardeer ik wel :)

Toch denk ik dat het nog iets anders ligt. Ik neem mijn klachten heel serieus, maar helaas is er een maar. Ik ben extreem perfectionistisch en daardoor voelt het alsof ik nooit rust hebt. Die rust krijg ik wel als ik alles laat varen, dus ook al wil ik liever 100% gezond.. ergens weet ik dat ik snel obsessief word (uren lang achter de computer op het weston price forum zitten bijvoorbeeld :P). Ik had dit al als kind. Ik werd heel boos als mijn lerares in mijn rapport had vermeld dat ik sloom was tijdens het tekenen, terwijl ik alles perfect binnen de lijntjes wou hebben (groep 3).

Ik probeer nu meer rust te creeren in mijn leven en dat betekent voor mij het vermijden van extremen. Een mega gezond voedingspatroon is op dit moment vrij extreem, maar ik weet ook dat het ook een questie van wennen is (want ik eet nu al 100x beter dan vroeger en ik voel me ook beter).

Dan ga ik soms denken dat ik me aanstel en dat het allemaal best mee valt (dit krijg ik weer van anderen te horen). Mijn vriend maakt zich ernstig zorgen als ik weer aan kom met een waslijst aan klachten en dingen als bijnieruitputting.

En ergens wil ik dingen ook zeker weten. Ik dacht ook dat ik een vitamine d tekort had, maar dit bleek niet zo te zijn.

Ik had aan 2 kanten weinig borstweefsel (cup aaa) en ik heb vorig jaar gekozen voor een borstvergoting. Wie weet door jaren lang ondervoed te zijn geweest?

Koolhydraatverslaafd ben ik zeker en drop is inderdaad een zwakte door de zoethout (want ik eet ook prima doosjes laurierdrop leeg en daar zit geen suiker in, althans niet toegevoegd).

Maar toch (ook al heb je gelijk mike) is het toch niet goed om zomaar bijnierhormonen te slikken zonder dat dat werkelijk is onderzocht? Ik herken wel wat klachten, maar zeker niet allemaal. Of herken ik mij niet in alles omdat ik zelf zorg voor wat opkikkers (zoals de zoethout etc.)? Het is niet dat ik dit wil ontkennen, maar ik wil het gewoon zeker weten.

Verwacht jij alleen een uitgeputte bijnier, of ook dingen als oestrogeen dominantie? Dat word vaak in verband gebracht met baarmoederverklevingen.

Trouwens nu ik er zo over nadenk, krijg ik die obsessies niet juist omdat het mij energie geeft (ik voel dan ook echt dat de adrenaline begint te werken)? Op werk luister ik naar interessante documentaires of seminars omdat ik mij anders kapot verveel. Daar heb ik thuis ook wel eens last van.

Nu nog alles in de praktijk brengen, welke koolhydraten kan ik wel veilig eten? Ik maak de pannenkoeken nu nog van kokoscreme, eieren en spelt of boekweit. Tussendoor soms rogge crackers, maar ik neem aan dat hier weer teveel fytinezuur in zit.

Quote:
Is dit nog steeds je dagelijkse voeding? Aan de reacties te lezen is hier nog behoorlijk wat ruimte voor verbetering. Kijk ook eens naar de waslijst van klachten die je vermeldt!

Mike

Nee, ik eet nu anders. Ik heb niet echt een vast dagmenu. Soms ik eet meer vlees en soms weer meer granen. Ik eet wel vaak (6 a 7 x per dag), maar ik heb vast meer honger doordat ik meer koolhydraten eet.

Ik heb vorige week een dagmenu genoteerd, even kijken of ik die terug kan vinden. Ik weet zelf wel dat het allemaal niet in orde is, maar ik had niet de motivatie om het te verbeteren. Dat heb ik nu wel.

Quote:
Ik ben extreem perfectionistisch en daardoor voelt het alsof ik nooit rust hebt.

Extreem perfectionisme/obsessiviteit/neurose is een teken van bijnieruitputting.

Quote:
Ik probeer nu meer rust te creeren in mijn leven en dat betekent voor mij het vermijden van extremen. Een mega gezond voedingspatroon is op dit moment vrij extreem, maar ik weet ook dat het ook een questie van wennen is (want ik eet nu al 100x beter dan vroeger en ik voel me ook beter).

Dit is een drogreden. Hoe eerder je echt goed voor jezelf zorgt, hoe beter het is!

Quote:
Verwacht jij alleen een uitgeputte bijnier, of ook dingen als oestrogeen dominantie? Dat word vaak in verband gebracht met baarmoederverklevingen.

Er speelt bij jou volledige hormonale diabalans, dus het is beide. Lees dit artikel om hier meer over te weten te komen.

Toen ik dat allemaal aan het schrijven was kreeg ik ook wel het vermoeden dat dat obsessieve hormonaal kan zijn. Maar kan dat al vanaf mijn 4e? Zoja, is zoiets nog wel omkeerbaar na 20 jaar?

Ik lees je artikel (en meer) later. Nu even huishouden doen etc. want ik zit veel te lang achter de computer!

Iig bedankt voor je reacties.

hoi Lageregen,

over honing schrijf je:
Quote:
Volgens mij is echt rauwe honing heel dik en vast (niet vloeibaar).

Reactie: de substantie van de honing wordt door de bank genomen dacht ik niet beinvloed door wel / niet rauw, maar door waar de bijen hun honing vandaan hebben gehaald. Klaverhoning is altijd wit/smeuig. Koolzaadhoning is vast en wit. Acaciahoning is doorzichtig en vrij vloeibaar. Heidehoning (de koning onder de honingen volgens mijn vader die veel op ambachtmarkten honing stond te verkopen) is donker en vast. Volgens Mike kun je beter de donkerdere honingen kopen omdat daar de meeste mineralen inzitten.

Hoe zonde dat je borstimplantaten genomen hebt vanuit het oogpunt van gezondheid bedoel ik: het is een lichaamsvreemde stof die je in je lichaam hebt geintroduceerd inclusief het risico van lekken.

Ik voel mij wel vrouw en dan is het heel moeilijk om te zien dat je nauwelijks borsten hebt ontwikkeld (meer als een 12 jarige). Ik heb wel heupen en stevige benen dus het was ook totaal niet in verhouding (een typische peer). De risico's heb ik op dat moment voor lief genomen na jaren met het idee te hebben gespeeld borsten te hebben zoals elke vrouw. Vanuit gezondheidspunt zal ik het niemand aanraden!

In verschillende topics komt naar voren dat bijnieruitputting al op jonge leeftijd kan ontstaan. Of meegegeven wordt vanuit de moeder. Dus ja, het kan al vanaf je vierde en ja het is omkeerbaar! Maar dan moet je wel met jezelf aan de slag. Er staat genoeg geschreven over hoe dat aan kan pakken hier op t forum.

Over de rauwe/koodgeslingerde honing van De Traay een stukje uit hun folder:
Quote:
de honing wordt koudgeslingerd en ook bij het afvullen niet verhit.

Quote:
Enkele soorten honing komen van buiten Europa: Mexico, Argentinië en Zambia. Sommige honing kan al direct op bijenkasttemperatuur afgevuld worden. Andere soorten worden als ruwe honing aangeleverd en moeten bij een iets hogere temperatuur verwerkt worden om kristallisatie in de potten te voorkomen. Deze verwerking garandeert het behoud van de kwaliteit.

De Traay verkoopt ook raathoning voor wie echt helemaal puur natuur wil gaan, maar ik moet zeggen dat ik dat nog nooit in een natuurvoedingswinkel heb zien liggen.

hoi Laregen, ik snap je overweging vanuit het oogpunt van de proporties waar je het over hebt.

Heidehoning is wel lekker vond ik. We hadden die alleen zelf niet zoveel, want zoń potje honing was destijds het dubbele in prijs van andere honingen. Misschien omdat heidehoning niet zoveel voorkomt. Wat dat betreft is boekweithoning, ook donker, een beter alternatief (stukken goedkoper). De smaak van boekweithoning stond mij niet tegen.

Ik heb inmiddels even wat links bekeken.

Ik heb aan deze link heel veel gehad (vooral het verslavings gedrag).

http://www.voedingisgezondheid.nl/Bijnieren_hoofd.html

Ik ben even aan het worstelen met een goed dagmenu. Ik heb nu natuurlijk niet alles in huis en ik zal uiteindelijk bepaalde dingen gaan vervangen voor een betere variant (gefermenteerde levertraan, keltisch zout ipv himalayazout, rauwe melk ipv verhitte melk, beestenbottenbouillons ipv vleesbouillon).

Ik wil niet teveel gewicht verliezen (lijkt mij niet goed voor herstel) en ik wil alles binnen krijgen. Hoe krijgen jullie genoeg vitamine c binnen? Er is zijn nu wel aardbeien te koop, maar die zijn niet zo lekker rijp. Ik koop wel is bio diepvries vruchten (bosvruchten), maar dat smaakt echt een stuk minder dan gewoon vers in de zomer. In orgaanvlees zit wel vitamine c, maar niet heel veel in verhouding tot een kiwi. Kiwi is wel een goede bron, maar niet mijn favoriet (ik heb liever dingen als aardbeien, tropische vruchten, blauwe bessen, kruisbessen, pruimen, perzik, appels). Om de kosten te drukken eet ik tegenwoordig voornamelijk appels en zo nu en dan een gebakken banaan met kaneel en yoghurt.

Zou ik genoeg moeten hebben aan 3 maaltijden van 600-700 kcal of kan ik toch beter 6 x per dag eten? Ik sport tegenwoordig niet meer, maar ik wandel wel minstens 3 kwartier per dag . Ik eet nu vaak gekookte eieren, noten en appels tussendoor (moet ik noten helemaal weg laten, want ik vind een paar hele walnoten kraken wel erg lekker.). Ik vind het een stuk makkelijker als ik maar 3 x per dag hoef te eten, maar ik kan nu helaas maar een paar uren teren op een redelijk grote maaltijd.

Wat eten jullie vaak als lunch op werk? Ik maak nu vaak kip met kamutpasta, ui, kokoscreme en champignons. Ik dacht eraan om 1 x bottenbouillon te maken, in te vriezen in diepvriesblokjes en gebruiken als smaakmaker voor de lunch.

Ik eet in de ochtend vaak 15 g havermout en 15 g haverzemelen geweekt in 50 ml volle melk (1 nacht) met 2 tl kaneel (of koekkruiden), 60 g banaan (of 1 tl palmsuiker en stevia), 1 ei, 10 g kokoscreme, 10 g kokos en 1 el kokosolie of roomboter. Dit doe ik dan een half uur in de oven (in zo'n ministoofpannetje). Ik ben een tijd terug haver gaan eten vanwege de oplosbare vezels. Is dit wel een goed ontbijt? Het bevat ongeveer 500 kcal, maar ik kan er net geen hele ochtend op teren als ik aan het werk ben (van 7 tot 11 ongeveer). Soms kan ik net niet alles op, dus het is best wel een zware maaltijd zo vroeg in de ochtend. Op 3 eieren + roomboter kan ik maar 2 uur teren.

Ik ga de website voedingisgezondheid.nl maar even doorspitten. Staat erg veel op waar ik wat aan ga hebben!

Ik weet niet of ik dat ergens al had geschreven, maar toch belangrijk om te weten. Als kind was ik veeeel te dik. Toen ik eenmaal ging groeien werd ik slanker, maar wel was ik skinnyfat. Op mijn 15-16e ben ik bewust gaan afvallen tot een bmi van 17 en daarna jarenlang geschommeld (periodes van overeten en periodes van weinig eten). Ik ben een tijdje cola gaan drinken op werk en ik had een snoeplade. Het resultaat was +8 kg. Na een half jaar van krachttraining in combi met sportvoeding weer terug afgevallen. Daarna werd ik zwanger en kwam ik incl. kind 23 kg aan. Na 2 jaar was ik al het gewicht weer kwijt. Daarna ging ik mij bezig houden met natuur voeding en ik ben toen gaan hardlopen. Uiteindelijk viel ik vorige zomer af tot een bmi van 17. Daar ben ik het hele jaar op blijven hangen (wel ondertussen gestopt met hardlopen) en de laatste maanden ben ik weer wat aangekomen.

Dit lijkt mij regelrechte roofbouw als ik het zo neer tik O.O Vanaf mijn 15e ging het geestelijk ook erg up en down (daar kwamen ook nog is heel wat drank en sigaretten bij kijken.. owja, en heel weinig slaap). Ik voel mij het laatste jaar voor mijn doen heel stabiel. Ik heb nog wel is mijn onzekere momenten, maar dit beperkt zich nu tot enkele dagen. Ik heb na mijn zwangerschap een post natale depressie gehad (logisch, want ik at gewoon te weinig en ik gaf daardoor ook onvoldoende borstvoeding voor een kind van 10 pond) dus ik denk dat alles wel verband houd. Op de middelbareschool zag ik regelmatig zwart voor de ogen en ik zag erg bleek (vermoedelijk ook bloedarmoede).

Dat ik mij nu beter voel is ook logisch. Ik teer niet meer op witte boterhammen met boterhamworst, koekjes en glazen ijsthee. Ik heb de bodem wel gezien en het kan nu alleen maar beter! :)

Mike heeft wel een gevoelige snaar geraakt :P Mensen vroegen altijd of ik ziek was en dat is als jonge vrouw niet leuk om te horen. Ik heb daarom misschien wat lichaamsignalen genegeerd.

Je bent erg van het afwegen/grammen en zo.

En ik mis dierlijke vetten in je menu: maak 's ochtends eens een heerlijke vette yoghurtsmoothie, je vind het bij de recepten op mijn site.

Op zo'n smoothie kun je uren voort.

Of bak wat gehakt, een paar eieren en ui en knoflook, een glas rauwe melk erbij of een beetje yoghurt en je kunt uren vooruit.

Naar je werk kun je bouillon meenemen of een dikke omelet, er is zoveel wat je mee kunt nemen. Wees creatief.

En noten, ook walnoten bevatten fytinezuur: http://www.voedingisgezondheid.nl/Juiste_voeding_fytinezuur.html

En banaan is een suikerbom=koolhydraten (de verkeerde)

Lia

Quote:
In orgaanvlees zit wel vitamine c, maar niet heel veel in verhouding tot een kiwi.

Pardon? Geef mij een willekeurige voedingsstof en een plantaardige bron van deze stof en ik geef je een dierlijk voedingsmiddel dat plantaardig voedsel met twee vingers in de neus verslaat. Als het om vit. C gaat, doet orgaanvlees dit.

Quote:
Je bent erg van het afwegen/grammen en zo.

Dit is onderdeel van een dwangneurose die je al vanaf de puberteit hebt, die ik alleen maar kan omschrijven als grenzend aan anorexisch. Alle elementen zijn daar: obessief bezig zijn met voedsel en met sporten. Uit alles blijkt dat je deze mentaliteit nog lang niet achter je hebt gelaten.

Mike

Quote:
Ik ben een tijd terug haver gaan eten vanwege de oplosbare vezels

Vezels zijn niet noodzakelijk, deze hebben eerder een negatieve invloed op je darmen vooral als je daar al last van hebt.

Verder zit er in haver ook fytinezuur.

Quote:
Als het om vit. C gaat, doet orgaanvlees dit.

RAUW orgaanvlees. Gekookt orgaanvlees bevat geen vitamine C maar volgens mij weet iedereen hier wel dat deze vitamine temperatuurgevoelig is.

Ik bak mijn lever altijd en ga ervan uit dat alle t goede dat de lever heeft dan door mij wordt opgenomen, dus ook de vitamine C. Dus nee, niet iedereen weet dat hier zottelke. Het is de eerste keer dat ik dat (bewust) lees.

Quote:
Gekookt orgaanvlees bevat geen vitamine C maar volgens mij weet iedereen hier wel dat deze vitamine temperatuurgevoelig is.

Wanneer acorbinezuur zich bindt aan het verzadigd vetzuur palmitinezuur en acorbylpalmitaat wordt, is het een vetoplosbare variant van vit. C geworden, die bescherming geniet van verzadigd vet en dus hittebestendig is.

Mike

@ poekie..

Het is een receptje wat ik nu vaak eet (ik ben bezig het schrijven van een kookboek, koken is zeker een passie :D). Een receptje dus vandaar de grammen. Voor de rest vind ik het fijn om te weten dat ik niet TE weinig eet, want ik ben in 2012 niet bewust af gaan vallen en ik merk dat ik op een natuurlijk dieet vaak af begin te vallen (vooral als ik niet hoog in de koolhydraten zit). Maar goed, ik zal het aantal kcal wel negeren en gewoon op gevoel gaan eten. Misschien moet ik de weegschaal wel helemaal negeren.

Ik eet zeker niet volgens weston price en ik probeer mijn eigen menu nu juist om te vormen (daarom kan ik wel wat hulp gebruiken). Als ik haver eet met ei, roomboter, volle melk en een zoeter dan lijkt mij dat genoeg dierlijk vet toch? Ik zou er eventueel extra room in kunnen doen. Of de haver vervangen voor een betere koolhydraat (is hier een lijst van, want ik zie door de bomen het bos niet meer!!).

In het weston price kookboek staan trouwens gewoon recepten met banaan. Wat was nou precies de reden dat dit hier niet word gegeten? Ik weet niet of dat ook voor banaan geld, maar in ananas zit een enzym dat helpt eiwitten af te breken. Zie je ananas ook als een suikerbom, of ligt dit anders? Honing heeft een hoge gi en bevat veel fructose (wat bijdraagt aan leververvetting) dus in hoeverre verschilt honing qua suikers van een banaan (dan heb ik het niet over de vele gunstige stoffen in honing).

@pike

Wat is er mis met de oplosbare vezels? Ik las een stuk van mike dat pectine juist gunstig was voor de darmen (licht laxerend), of was dit een oud artikel?. Of is er iets mis met het type vezel in haver? Voor zover ik weet is het een voedselbron voor de goede darmbacteriën.

@fatsnotbad

Ik zei alleen dat er in kiwi meer vitamine c zit dan in bijvoorbeeld lever (bron: voedingswaardetabel.nl). In lever zit ruim de helft minder op basis van 100 g (runderlever: 20 mg en kiwi: 65 mg). Ik vroeg daarom wat hier gegeten word om voldoende vit c binnen te krijgen. Ik las her en der acerola poeder, maar hoeveel vit c raad je eigenlijk aan?

Voor de rest is orgaanvlees superieur aan fruit, geen twijfel over mogelijk.

Quote:
Wanneer acorbinezuur zich bindt aan het verzadigd vetzuur palmitinezuur en acorbylpalmitaat wordt, is het een vetoplosbare variant van vit. C geworden, die bescherming geniet van verzadigd vet en dus hittebestendig is.

Mike

Handig om te weten!:)

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan