Twee jaar discussie over diversiteit en ongelijke behandeling heeft weinig veranderd bij investeerders. Vrouwelijke ondernemers zijn het zat en bundelen hun ervaringen. 'Wij willen geen tegenstelling creëren, wij willen juist verbinden.'
Dit is een interessant artikel over vrouwen die investeerders zoeken voor hun bedrijf, en hoe ze door mannelijke investeerders behandeld worden. Het is een lange tekst. Fd hanteert 5 artikelen gratis bij registratie. Dus betalen hoeft niet.
Zitten zeker interessante citaten in dit stuk. Vrouwen die met argumenten komen over hoe ze door de mannelijke investeerders behandeld worden tijdens het gesprek.
In de categorie oneerbaar:
— Een business angel wil afspreken in een café. Hij aait herhaaldelijk over mijn been in een gesprek over mijn bedrijf. We zitten aan een bar, het lijkt op die manier bijna een date. Ik vind het niet fijn.
Wanneer je deze stelling van deze vrouw leest, wil je of je nu een mannelijke of vrouwelijke investeerder bent niet eens investeren. Als dit namelijk herhaaldelijk gebeurd krijg je als investeerder toch niet de indruk dat deze vrouw van zich af kan bijten en dus bepaalde situaties maar laat gebeuren. 1 keer is al teveel zou je denken. Hoe zou ze dan bedrijfsmatig met tegenslagen om gaan? Zo zou een investeerder kunnen denken. Snap ze dan niet dat ie haar aan het testen is? ook weer geklaag! Slachtoffer gedrag! Vrouwen zijn hier echt letterlijk niet geschikt voor! Alleen al de locatie om af te spreken zou je vraagtekens bij moeten hebben.
— Aan het eind van een gesprek vraagt de investeerder: 'Hoe oud is jouw kindje nou?' Ik: 'Acht maanden.' Hij bekijkt mijn lichaam en roept: 'Nou, dat is ook niet te zien!' Ik bedank hem maar en zeg dat ik het financieel model ga opsturen. Maar ik voel me er heel raar bij
ja, vooral lekker klagen...en emoties op de voorgrond zetten....
Als je zo een gesprek in gaat heb je toch al meteen een financieel model of business plan bij de hand? Daarbij, je lichaam is toch niet het product/dienst wat je beschikbaar hebt voor een dergelijke investering? Dus hoe vaak laat je dit dan gebeuren? Klaag dan ook niet als je niet mans genoeg bent om dit te voorkomen!
— Ik vraag de partner bij een durfinvesteerder: 'Aan welke criteria moet mijn bedrijf voldoen om voor jullie fonds interessant te zijn?' Hij: 'Als je voor mij aannemelijk kunt maken dat dit bedrijf op €1 mrd bruto-omzet afstevent, moet je me nog eens bellen.'
Vooropgesteld dat in het artikel maar hele korte citaten staan vermeld en daardoor dus ook niet helemaal als transparant kan worden gezien kun je natuurlijk zelf ook als vrouw de touwtjes in handen nemen als je door de media zo op de hoogte bent, en zo overtuigd bent van ongelijkheid tussen mannen en vrouwen. Bovendien, je benaderd een durfinvesteerder dus zul je als vrouwelijke ondernemer zelf met een voorstel moeten komen voor wat betreft rendement. Dan neem je als vrouwelijke ondernemer toch de touwtjes in handen VOORAFGAAND aan het gesprek. Zorg toch dat je zelf wat te bieden hebt tijdens je gesprek en laat het niet aan hem over.
Kortom, alles is volgens de vrouwen en de media weer de schuld van zogenaamde "ongelijkheid"
https://fd.nl/achtergrond/1290792/jij-moet-sterke-mannen-aannemen-dan-kun-je-lekker-kinderen-krijgen#