Voor het oog van God zijn alle mensen gelijkwaardig. Niet gelijk. Hij schiep ze gelijkwaardig. Maar niet gelijk.
Maar misschien bedoel jij dat ook?
Haal jij niet zelf deze twee termen door elkaar?
Interessante observatie. Ik schreef: voor het oog van God en voor de wet. Als je het uit elkaar trekt, dan gelijkwaardig voor God maar gelijk voor de wet,. Rechtsgelijkheid = gelijke kansen.
De mate van functioneren en presteren bepaalt toch niet de gelijkwaardigheid? Dat bepaalt juist de (positief bedoeld) ONgelijkheid.
Mannen en vrouwen zijn niet gelijk. Dus we zijn het eens.
En jij gebruikt hier de term gelijkwaardig maar bedoelt dus gelijkheid. .(?)
Ik doel op een meritocratisch systeem van gelijke kansen met ongelijke uitkomsten op basis van ongelijk prestatievermogen. Ik vroeg om percentages als vrouwelijke forumleden de term 'gelijkwaardig' hanteren. Een gelijke waarde is een gelijke merite. Maar in een meritocratisch systeem bepalen jouw prestaties je waarde voor een bedrijf of voor de samenleving in bredere zin. Vandaar dat ik uitkom op 70-30 in het voordeel van mannen. Dat is ongelijkheid op basis van gelijke kansen, maar ongelijke uitkomsten omdat mannen nu eennaal aantoonbaar meer waarde vertegenwoordigen, zowel fysiek als mentaal als spiritueel. Alleen in ons mens-zijn zijn mannen en vrouwen gelijkwaardig, in praktische zin op basis van prestaties zijn vrouwen minder-waardig, in de letterlijke zin des woords. Ik neem dit soort termen voortdurend in de mond op basis van hun letterlijke betekenis, het zijn vrouwen die hier emotionele lading aan geven die ze dan op mij projecteren.
De meerdere, zou ik eerder de meest verantwoordelijke noemen.
De man is als eerste en als meeste verantwoordelijk. Hij heeft ook een meerdere!
De man staat het dichtst bij God, maar is God niet. Hij heeft dus zeker een meerdere! De termen 'superieur' en 'inferieur' vallen voortdurend slecht, maar nogmaals: ik hanteer deze termen letterlijk. De man is dus inferieur aan God, die superieut is. Een andere term die moeilijk valt is 'meerdere'. God is de meerdere van de man. Is dat nou zo moeilijk, dames? Zie je dat ik het ook op mezelf toepas als man?
Maar je mag de man de meest verantwoordelijke noemen als jij je daar prettiger bij voelt. Bedenk echter wel dat verantwoordelijkheid samen gaat met macht en macht met prestatie en prestatie met waarde. Dit maakt de man meerder-waardig, opnieuw in de letterlijke zin des woords
En als de vrouw dit beseft, kan zij een hulp zijn om die verantwoordelijkheid te helpen dragen. Dit is haar verantwoordelijkheid.
Exact! De vrouw hoort de man met raad en daad terzijde te staan, dan kloppen de verhoudingen weer. Zij is zijn naaste als mens op het persoonlijke en relationele vlak, maar zijn ondergeschikte in termen van haar bijdrage (merite, waarde) aan de samenleving als geheel.
De woorden gelijkheid en gelijkwaardigheid zijn belangrijk en moeten liever niet door elkaar gehaald worden.
Volgens mij heb ik de kluwen nu aardig ontward:
Gelijkwaardig voir de ogen van God, in de zin dat we allemaal mensen zijn en God van ieder van ons even veel houdt. Gelijkwaardig ook op intermenselijk niveau, mits de vrouw ziich niet de kop gek laat maken en zich boven de man waant.
Gelijk voor de wet, op basis van een meritoceatie Ieder mens hoort gelijke kansen te mrijgen, maar de uutkomsten worden bepaald door biologische ongelijkheid. Niet omdat God vrouwen bewust biologisch een kwalitatief mindere blauwdruk heeft gegeven, maar juist omdat haar een specifieke geslachtsrol is toebedicht. Haar ondergeschikte (jij zal de term 'ondersteunende' of 'aanvullende' prettiger vinden) rol is gebaseetd op fysieke, mentale en spirituele zwakheid t.o.v. de man, die hier nu eenmaal sterker in is.
Oei, weer van die krachttermen - letterlijk. Sorry dames, maat wij mannen zijn prestatiegericht en denken nu eenmaal in hierarchie en rangorde. Dat doen we overigens ook naar andere mannen, niets persoonlijks en dus niet zo snel klaar staan met emotionele kniereflexen.
Elkaar aanvullende ongelijkheid.
Biologisch gelijkwaardig op basis van door God aangewezen geslachtsrollen, maar biologisch ongelijk op basis van prestatievermogen. In een meritocratisch systeem betekent dit dat mannen en vrouwen gelijke kansen krijgen, maar dat de uitkomsten steevast ongelijk zullen zijn op grond van deze biologische ongelijkheid. Mijn term 'rechtvaardige ongelijkheid' is dus zo gek nog niet: rechtsgelijkheid met biologisch bepaalde ongelijke uitkomsten, omdat God het zo heeft gewild.
Mike