Ik zag net deze afbeelding:
Bekijk bijlage 11795
Ik moest aan bovenstaand ''Agent Smith Effect'' denken i.v.m. dat ik zeer recentelijk weer een vriendschap armer ben. Ik wil niet klagen, want ik maak ook weer nieuwe vrienden. Maar deze tijd werkt als een schifting die kennelijk ook ergens goed voor is.
Ik vertelde een vriendin dat ik al langer in een proces zit van mijn slavenjuk afwerpen en dat wens ik de mensheid als geheel ook toe. Dat proces is al vrij lang gaande overigens. Als reactie zei ze iets van: ''dat is wel fijn dat jij het gevoel hebt dat je je slavenjuk afgooit''. En toen somde ik als reactie aan haar weer op wat er allemaal in mijn geval concreet kwam/komt kijken bij dat proces aan opleiding en andere relevante ervaring (bijv. opgroeien in een sekte en de hersenspoeling gericht eruit krijgen).
En toen zei ik: dat gaat wel wat verder dan sec een gevoel. Want daar ging het me om: dat ze zei dat ik ''het gevoel had dat ik een juk af aan het werpen ben'' terwijl ik zei dat ik in een proces zit om het af te gooien. Nou kun je zeggen: ''what's in a word''. Nou heel veel dus. Ik had eerder al meer met haar meegemaakt, dus ik kende de wereld erachter ook al een beetje. Ze is compleet gehersenspoeld. Heel aardige persoon, maar zit in haar ideale deugwereldje en is er niet uit te slaan. Maar het is zo weird om dat mee te maken. Dus toen ik zei tegen haar hoezeer ik bewust bezig ben (geweest) met het slavenjuk afleggen en dat het verder gaat dan een gevoel, toen zei ze dat ze niet wist wat ze moest zeggen. Maar ze zei wel: ''ik bedoelde het alleen maar goed''.
En of ik haar iets verwijt.
Ik zei daarop: ''ja zou kunnen dat ik je iets verwijt''. Namelijk: dat ze het schuift op mijn gevoelentje van dat ik mijn slavenjuk aan het afwerpen ben meer dan dat ze het gewoon zo van me aanneemt, wetende wat het proces is dat ik heb afgelegd en nog afleg, waar ik haar uitgebreid van heb deelgenoot gemaakt. En over dat ze het alleen maar goed bedoelde: daarover kon ik haar zeggen dat ik ervan uitga dat ze het goed bedoelt. Maar dat het dan nog niet automatisch betekent dat het dan ook zo uitpakt. Toen kreeg ik terug: ''ik haak af, het klinkt zo negatief''. En dat was dat. En toen heb ik gezegd: ''Als je dat al negatief vindt, dan is afhaken zeker een optie''.
Opgeruimd staat netjes zullen we maar zeggen. En dat van twee kanten. Maar ik moest eraan denken: dat je de mensen die in de matrix zitten echt niet mag wakker schudden hoor. Ze vertonen gelijk ontwenningsverschijnselen als je het ook maar een beetje probeert. Je krijgt dan de deur keihard voor je neus dicht gesmeten. Dat zat die altijd al. En ze doen net alsof jij die deur dichtgooit. Ook zo'n truc.