Gezondheid

  • Onderwerp starter Onderwerp starter joje
  • Startdatum Startdatum

Wrattenkruid, een plant met een rijk verleden

Wrattenkruid kende in het verleden vele toepassingen en haar naam verwijst naar uiterlijke kenmerken ofwel naar toepassingen. Stinkende gouwe verwijst naar het ruikend gele sap eigen aan de latex in de plant, het gele sap verwijst naar de gal en chelidon is Grieks voor zwaluw en verwijst naar de groeiperiode van de plant (wanneer de zwaluw in het land is). Ze behoort tot de familie van de papaveracea en bevat dan ook veel alkaloïden. Deze inhoudstoffen komen zeer divers en rijkelijk voor in de latex. Chelidonine vertegenwoordigt 68% van de alkaloïden. Verder is er een zeer gevarieerd aandeel aan eiwitten en enzymen aanwezig in de latex.

Synergie van inhoudsstoffen

Van wratten is geweten dat het ontstaan vaak in verband staat met het humaan papiloma virus (HPV). Recent onderzoek wijst uit dat C. majus inderdaad cytotoxisch is en dat de synergie van de alkaloïden met de proteïnenfractie meest effect scoort (72,5%). De virus replicatie wordt ook afgeremd door zowel de combinatie van deze stoffen, als de afzonderlijke stoffen. Bovendien heeft de protëine fractie in de latex een ontstekingsbevorderende impact, waardoor het immuunsysteem geactiveerd wordt.
C. majus bevat proteolytische enzymen of proteasen (o.a.serine-, cysteïne en papaïne- achtige proteasen). Deze enzymen hebben een systemische werking (wanneer ze niet met voeding worden ingezet). De grondlegger van de systemische enzymtherapie, dokter Max Wolf ontdekte dat deze stoffen in het serum van gezonde cellen bijdragen in het vernietigen van kankercellen.
De proteasen hebben verschillende functies: ze zijn ontstekingsremmend, voorkomen of reduceren oedeemvorming, verminderen pijn (omwille van de twee vorige functies), er is een daling bij overmatige bacterie groei, ze breken pathogene antigen-antilichaam complexen af en ruimen ze op, ondersteunen het immuunsysteem, hebben een bloedverdunnende werking, ze kunnen ondersteunend werken bij antibiotica en ze hebben een groter effect zonder kwalijke bijverschijnselen in vergelijk met cortisone en NSAID’s.

De uitwenidge toepassing van de latex van C. majus

Bij de uitwendige toepassing zijn volgende eigenschappen aanwezig:
  • Antimitoticum, vnl. omwille van de chelidonine (kan celdeling afremmen)
  • Anti-tumoraal en cytotoxiciteit: bevordert apoptose zonder schade aan te richten aan gezond weefsel. De latex kan dermale tumoren vernietigen. Vnl. door de werking van chelidonine, chelerythrine en berberine
  • Anti-viraal: blijkt effectief bij virussen zoals HPV, HSV en HIV, vnl. alkaloïden en eiwitten spelen hier een rol
  • Anti-microbieel: C.majus werd onderzocht bij Escheria coli, Micrococcus luteus, Mycobacterium phlei, Salmonella enteritidis, Sarcina lutea, Staphilococcus aureus en de schimmel Candida albicans

Hoe gebruik je nu concreet het sap van C. majus bij wratten?

Een wrat is een vergroeing van de opperhuid die veelal veroorzaakt wordt door een virus (uit de papillomavirus familie). Dit gaat vaak gepaard met een verlaagde immuniteit.
Neem vers kruid: breek de stengel af, wacht tot het gele sap tevoorschijn komt en stip dan de wrat aan. Doe dit 1 à 4 x per dag gedurende een drietal weken. Scherm de gezonde huid af. Tussen de behandelingen de zwart geworden aangestipte plek wassen en terug behandelen.

Contra indicaties

Het uitwendig gebuik van latex is normaal veilig. Er dient wel rekening gehouden te worden met fototoxiciteit (dus na een behandeling niet in de zon zitten). Er dient ook gecheckt te worden of er geen overgevoeligheid of allergische reactie optreedt. Bij latex moet er opgelet worden voor kruisallergieën. Verder wordt het afgeraden voor zwangere en zogende vrouwen omwille van de cytotoxische activiteit.

Referenties

  1. Musidlak, O. et al. (2022). The activity of Chelidonium majus L. Latex and its components, reveal insights into the antiviral molecular mechanism.
  2. De Beule, A. (2023). Cursus orthomoleculair coach - Module 1, deel 3 - Module 7, deel 1 -Module 8, deel 3
  3. Verhelst, G. (2019).Groot handboek geneeskrachtige planten 9de druk. Wevelgem: BVBA Mannavita.
  4. Laekeman, G. (2011). Assesment report on Chelidonium majus L. Herba : EMA.
  5. Gracz-Bernaciak, J.et al. (2021). Functional Studies of Plant Latex as a Rich Source of Bioactive Compounds: Focus on Proteins and Alkaloids. 10.3390/ijms222212427

 
Medusa. dank je wel voor de info over fietsen. Uit al die verhalen lijkt het nogal lastig te zijn om te wennen.
Ik ben wel al opgegeven bij Fietsmaatjes maar verder niets gehoord. Het gaat ook om boodschappen doen en naar winkels kunnen gaan.
Keulen en Aken .........

Het zou kunnen dat 1 van de mede-lezers er 1 heeft staan om te proberen.
 




I drove 13 hours round trip yesterday while on vacation to see Dr. C, although I have no idea what the long term healing looks like yet, the back pain I’ve had for over three months was gone instantly.

I’ve been to my own chiro, massages, stretch often and it never went away. And I’ve never had a back pain hold in this long.

I was skeptical and had no real expectations, so to see a result that quick alone was worth the trip.

Thank you @OGChiropractic



Mike
 
183 done in 5 days ! Tomorrow is the last day ! I can’t believe the amount of lives changed in one week ! So much caught on camera that we will share with you soon!

If you want to comment your experience if you’re here on X , feel free to do so for those that have no idea just how powerful this is !



Mike
 
Ik weet even niet waar dit te plaatsen. Maar op dit moment denk ik een galkoliek te hebben. Niet de eerste. De afgelopen maanden vorm ik mij helemaal niet lekker en sta ook steeds in de hens en een soort shock gehad na hoge dosis levertraan. Op dit moment denk ik dat ik naar ziekenhuis moet om de galblaas te laten verwijderen. Ik kan niet keer. Weken lang slaap ik niet en moet letterlijk bewegen. Iemand tips, advies, of met me eens dat ziekenhuis de beste optie is nu?
 
Bitterzout nemen. Begin met 1 hele eetlepel in water en verhoog de dosis telkens met 1 hele eetlepel indien nodig. Zet je over de vieze smaak heen, dit is een noodgeval! Zorg dat je in de buurt van de WC bent!

Mike
 
Bitterzout nemen. Begin met 1 hele eetlepel in water en verhoog de dosis telkens met 1 hele eetlepel indien nodig. Zet je over de vieze smaak heen, dit is een noodgeval! Zorg dat je in de buurt van de WC bent!

Mike
Ook als je gevoel hebt over te moeten geven?
 
Dit is niet alleen galblaas. Gezien de oververhitting denk ik ook lever. Ik weet niet of bitterzout verstandig is? Is dat het enige of maak het misschien erger mee? Om heb wel gebeld naar de huisartsen post. Mijn bewustzijn is ook steeds erg afwezig en kan gewoon niks onthouden of opnemen. Slapen lukt ook niet. Steeds lijkt er warme gloed naar boven te komen bij me hart of of zo. Weet niet of dat bloed of maagzuur is. Maar alles in me lijf tintelt. Op me rug me benen en armen.
 
Ja je heb gelijk. Heb alleen een tjeelepeltje in water gedaan en kleine slokken. Het ontspant daar iets maar hou wel het gevoel in de hens te staan. En steken bij me hart. Ik heb na de levertraan ervaring rare dingen in me hartstreek ook.

Het is meer dat ik nu na een paar slokjes ontzetten moe raak omdat ik nachten wakker ben achter elkaar. Hoef nog niet naar de wc. Maar liggen gaat gewoon heel slecht.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.470
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan