Godsdienst

Staat Pasen/pesach/passover vanuit de joodse traditie niet voor het feit dat het sterven vd eerstgeborene aan hun 'voorbijging', in de zin dat de engel des doods hun deur passeerde en dat die plaag wel zorgde voor hun bevrijding?

Dat is weer letterlijk nemen i.p.v. metafysisch. De 'engel des doods' is simpelweg het afbraakproces dat onderdeel uitmaakt van de heilige cirkel van leven en dood (opbouw en afbraak) in de natuur. Door er een concrete voorstelling van te maken krijg je er een beter beeld bij, want anders blijft het een abstracte natuurkracht, maar we dienen wel te beseffen dat het slechts bedoeld is om de krachten van leven en dood te kunnen beschrijven en begrijpen op een aards niveau, niet meer en niet minder.

Mike

In de joodse traditie staat Pasen voor de bevrijding door God van de joden uit slavernij in het oude Egypte. Allereerst is slavernij een BLANKE uitvinding, genoemd naar het onderwerpen van het Slavische volk in Oost-Europa, ook de plek waar de meeste Europese joden te vinden zijn. Nadat blanke oost-Europeanen tot slaven waren gemaakt, was het de beurt aan zwarte Afrikanen. Eerst waren het islamtische slavenhandelaren die zich hieraan schuldig maakten, daarna Europese. Er is in de Afrikaanse traditie GEEN geschiedenis van slaven en slavenhandel voor de komst van islamieten en Europeanen. Het joodse verhaal van Pasen is racistisch, omdat het de zwarte Egyptenaren de schuld geeft van de vermeende joodse slavernij. Ze spelen al heel lang het slachtoffer en begaan ondertussen de grootst mogelijke wreedheden, zoals recentelijk ook weer in Gaza.

Mike

Tinkelbel dan heb je wel wat meegemaakt... Een apart leven lijkt het me, zeker als een ouder in de leiding zat. Je moet wel van goede huize komen om je dan nog uit die gemeenschap te kunnen ontworstelen als je in die gemeenschap bent opgegroeid. Ik moet denken aan Robin de Ruyter die er ook over geschreven heeft.

@ Vruysuyver, een beter mens willen worden, daar had je het over. Dat streven impliceert dat je niet goed zou zijn zoals je nu bent of altijd al was. Ik probeer trouwens geen discussie met je te starten (al heb ik er geen problemen mee) maar eerder te zeggen dat je jezelf met dat streven ook in de weg zou kunnen zitten.

Lievergezond, om de één of andere reden bleef ik altijd de ambetante 'waarom'-vraag stellen, zag/voelde ik al heel jong dat er zoveel niet klopte, vooral de hypocrisie (ook thuis). Zelfstandig denken is zo not done en daar ging ik inwendig zo van steigeren. Een excellente reputatie, daar hebben ze alles, letterlijk alles, voor over, slaafs de leiding volgen, zelfs twee levens leiden als de verleidingen te groot worden. Nog net geen 18 en heb het letterlijk op een lopen gezet, en door een wonderlijke smaneloop van omstandigheden opgevangen door de fantastische ouders van een 'wereldse' vriend om 3 maand later zelfstandig te gaan wonen.

Heel waarschijnlijk heeft mijn voorgeschiedenis er zo voor gezorgd dat ik redelijk snel doorzag dat wat er bij hun in het 'klein' gebeurt ook mondiaal van toepassing is. Bij de eerste beelden van 9/11 wist ik gewoon al dat het plaatje dat ons gegeven werd langs geen kanten klopte. Zo vertik ik het al jàààaren om te gaan stemmen. Niet omdat het mij verboden wordt door een organisatie, maar omdat ik gewoon niet wil meespelen met het politieke spelletje. Ooit eens vanuit sociaal engagement actief geweest in een politieke groepering en al snel werd ik gewoon misselijk van de manipulatie en interne gedragsregels. Ook hier, zelfstandig denken, not done!

Persoonlijk heeft het me inderdaad jaren van bloed, zweet en tranen gekost om mezelf te bevrijden van hun mind control wortels. En nog steeds ben ik er niet helemaal van verlost. De technieken zijn zo geraffineerd dat de mind control tot in het diepe onbewuste doordringt.

Nog maar een paar jaar terug heb ik het integere boek van Raymond Franz 'Gewetensconflict' gelezen (een ex-Getuige die bij de échte top zat en het verslag doet van wat hij daar allemaal meemaakte en hoe hij op zijn oude dag op slag uitgesloten en uitgespuwd werd, en zonder een dollar op straat kwam te staan met zijn vrouw toen hij wat kritische vragen begon te stellenen) en ik verschoot me een bult dat het nog zoveel pijn en woede bij mij losmaakte ookal bevestigde het boek gewoon wat ik altijd al vermoedde/wist.

Ik zie ook dikwijls dat mensen die de organisatie verlaten toch nog in dezelfde denkpatronen vast blijven zitten en zich blijven gedragen als een typische Getuige, ook al zitten ze er niet meer in. Alleen beseffen ze het zelf voor geen meter.

Zelfstandig denken, voor hun die het afgeleerd is een heel moeilijke oefening..

Quote:
Zelfstandig denken, voor hun die het afgeleerd is een heel moeilijke oefening..

Hallo Tinkelbel, ja we worden allemaal beheerst door mind control in meerdere of mindere mate. Hoe anders het dan nog is in een jehova-opvoeding is dan misschien ook maar de vraag... Maar het zal heus nog wel een schepje erboven op zijn of twee of meer...

Ik kan me voorstellen dat je pas later na flink wat jaren los te zijn van een mindcontrolgemeenschap echt kan beseffen hoezeer het die in de greep had, zelfs al was je altijd kritisch.

Zo is het maar net, Lievergezond, want als het maar dikwijls genoeg herhaald wordt schiet het toch ergens wortel in je systeem.

Hamster@ Het geloof heeft me laten zien dat er twee werelden zijn. Ik geloof dat er een keuze is tussen leven en dood in het bovennatuurlijke en dat hier op aarde, want we zijn hier nu eenmaal. Geloof is leven, dood is geen geloof in leven.

Volgens Paulus zijn er natuurvolken die weten wat ze moeten doen. Of hun gedachten klagen hun aan of hun gedachte spreken hen vrij.

Geloof kan een weg zijn naar bevrijding.

Quote:
als het maar dikwijls genoeg herhaald wordt schiet het toch ergens wortel in je systeem.

hoi Tinkelbel, ja jammer genoeg, zo waar. Het lijkt wel alsof tegen de herhaling geen kruid gewassen is. Ik heb het nu ook met de ov-chipcard, misschien een raar ding. Maar eerst had ik er echt ongelofelijk veel afkeer tegen en nu moet ik er wel elke dag aan geloven of ik moet op de fiets naar het werk en ik betrap me erop dat ik blij ben dat het went als ik mijn kaartje weer voor de grijp gevonden heb. Ik ben een programmeerbare blije hamster. Ik weet nog dat ik vol afschuw eens keek naar iemand die zei het leuk te vinden om bijv. zijn bankzaken te regelen. Maar heel soms betrap ik me er ook op. Dat ik bijv. blij ben als ik een belastingformulier kan invullen (na zoveel jaren van innerlijke weerstand). Terwijl we daar helemaal niet mee bezig zouden moeten zijn (vind ik nog steeds).

@ vrysuyver

Ik zag dat Mike je een 'christen' noemde, maar ik vind nergens terug dat je zegt 'ik ben christen'

'' Ik hang zelf de filosofie van Jezus aan en dus niet de filosofie van iemand die mij over de bijbel verteld. ''

Wat bedoel je precies met 'filosofie'?

Bedoel er niks mee hoor, gewoon een vraag ;)

@Devotion: Niet iedereen die zich christen noemt, volgt ook daadwerkelijk de leer van Jezus. Men noemt dit ook wel de 9 tot 5 mentaliteit binnen de kerk.

Ikzelf probeer zoveel mogelijk te leren van de lessen die Jezus heeft achter gelaten, net zoals de brieven van Paulus heel nuttig zijn voor mijn filosofie.

Filosofie is voor mij "kennis/visie van het leven" terwijl strikt vertaald het "liefde voor kennis" betekend. Ikzelf ben een filosoof en generalist.

Ik denk dat Devotion wil weten tot welk kerkgenootschap je hoort en of je je al of niet bij een bepaalde denominatie hebt aangesloten.

Mike

Herhaling van liefde is leven

Paulus schreef: onderzoek bij U zelf of U vast op god vertrouwd, stel U zelf op de proef.

Beste Paulus-liefhebbers, stel jezelf de vraag hoe het kan dat het kruis, dat een LEVENSWIEL vorstelt, voorgoed verbonden is met lijden. Vraag jezelf af waarom we voortdurend geconfronteerd worden met een bebloede, gemartelde man die aan een kruis langzaam aan het wegkwijnen is. Dat is een satanische omkering, waarbij leven wordt voorgesteld als leed en dood!

Mike

@fatsnotbad: Dat jij er zelf niet zoveel in ziet wil het niet zeggen dat het voor anderen niet iets voorstelt.

Laten we het er op houden dat jij een niet-Paulus-liefhebber bent. Zoveel energie die jij steekt in het 'overtuigen' van mensen die anders denken dan jij, zou ik ook kunnen steken in anderen te overtuigen van alles wat los en vast zit. Maar dat doe ik niet, omdat ik weet dat het water naar de zee dragen is.

"Be the change you want to see in the world." En die verandering ben ik dagelijks mee bezig.

Dat jij en anderen jezelf voor de gek willen houden is prima, maar waarom moeten er meteen allerlei teksten bij gehaald worden uit jullie heilige boek? Moslims precies hetzelfde. Tegen dovemansoren gezegd waarschijnlijk, maar de ware wijsheid zit van binnen en komt niet van een boek of andere bron van buitenaf.

Mike

@fatsnotbad: datzelfde geld voor anderen waarbij een boek (of welke bron ook) minder heilig is, maar net zo goed als 'bewijs' wordt aangedragen.

Je doelt wellicht op Voeding en fysieke degeneratie van Weston Price? Dit boek is EDUCATIEF, het dient niet letterlijk genomen te worden als ware Price een afgezant van God. Appels met peren vergelijken dus.

Mike

Mike, daar kom je nu pas mee?! Maandelijks offer ik een flesje levertraan/boterolie overgoten met rauwe melk voor de heilige Weston Price. Heeft dat dan ook geen zin?

:mrgreen:

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan