Godsdienst

Quote:
Mike, daar kom je nu pas mee?! Maandelijks offer ik een flesje levertraan/boterolie overgoten met rauwe melk voor de heilige Weston Price. Heeft dat dan ook geen zin?

Wat krijg jij hiervoor terug?

In plaats van me druk te maken over hoe verschillend een ander denkt, word ik liever blij over de overeenkomsten die ik in een ander zie.

Daarnaast, als iemand een beter mens wordt door de Torah, Koran of uit welke bron dan ook te putten, kan ik daar alleen maar blij van worden. Net als dat ik verdrietig word als iemand slechter word door zich van het goede af te sluiten. Dat hoeft toch allemaal niet zo moeilijk te zijn?

En dat ik nu in de bijbel lees om te lezen wat goed is en wat niet, wat maakt dat nu uit?

Quote:
En dat ik nu in de bijbel lees om te lezen wat goed is en wat niet, wat maakt dat nu uit?

vrysuyver, dat maakt wel uit hoor. Het betekent dat je beinvloedbaar bent door uiterlijke waarheden, die je niet kunt toetsen.

hoi Zon, dat is toch een lastige vraag van jou? In de bijbel staan dingen die overdrachtelijk bedoeld zijn met zeer veel gelaagdheden als het gaat om hetgeen eruit te halen valt.

Een topic over welke religie het beste is of het meest logisch is voor iemand, is iets waar mensen het nooit over eens zullen worden. laat ieder in zijn waarde ipv aan te geven of 'jij' bepaalde aspecten van iemand zijn religie onzin of onlogisch vind.

als diegene zich er een beter mens door voelt, wellicht meer rust ervaart in zijn/haar leven of gelukkiger is geworden, dan is dat toch mooi?

praten over religie raakt bij vele mensen een gevoelige snaar, laat staan als mensen zich moeten verdedigen om anderen te laten zien waarom diegene voor een bepaald iets staat.

wat voor de een grappig is kan voor de ander heel serieus zijn, dus pas hier aub een beetje mee op.. als we nog een beetje rekening kunnen/willen houden met elkaars gevoelens.

want zoals ik al zei, dit is voor vele mensen een erg gevoelig onderwerp.

Wat ik positief vind aan godsdienstige mensen is dat ze het hogere niet ontkennen en in elk geval meestal nog op een of andere manier spiritueel zijn. Liever dat dan atheïsme met het aanbidden van de wetenschap als gevolg. Gelovigen zijn in elk geval nog pro-life, zij erkennen dat het niet normaal is om pasgeborenen in te spuiten met cellen van geaborteerde embryos. Zij zijn over het algemeen nog redelijk conservatief in hun opvattingen over huwelijk en seks. Het is zeker zo dat het geloof veel leed veroorzaakt maar atheïsme doet dat evengoed. Het zijn allemaal doodlopende paadjes maar volgens mij loopt het atheïstische paadje nog net iets harder richting afgrond.

Er is nog wel iets tussen godsdienstig en atheistisch in hoor. Ik geloof in liefde. Daar heb ik geen godsdienst voor nodig. Prima als mensen de bijbel of andere religieuze boeken gebruiken ter inspiratie, of ter overdenking van hun eigen leven.

Nee, dat is ook het grote probleem met die godsdiensten. Een dooie telt pas mee als ie in het goeie kamp valt. Oerdom. Ik snap dat ook echt niet, dat katholieken zich niet druk maken om Israel en Gaza want in Gaza zijn het toch maar moslims. Het zou juist andersom moeten zijn, als je er van overtuigt bent dat dat afvalligen heidenen zijn dan zou je juist daar je barmhartigheid moeten laten zien?

Ik ben zelf ook helemaal niet katholiek, ik weet ook wel dat er iets tussen godsdienst en atheïsme in zit, maar zo ver ben ik zelf ook nog niet zo lang. En de meeste mensen zullen zo ver nooit komen. Ik ben er mijn hele leven van overtuigd geweest dat er "niks" is. Daar ben ik nu wel van af en daar ben ik al heel blij mee, als je moet kiezen tussen atheïsme of kerk of moskee, dan wordt het voor de moderne mens al gauw atheïsme. Van alle andere manieren van spiritualiteit worden we heel ver gehouden, tot het moment dat mensen het dus normaal vinden om ongeboren kinderen te vermoorden omdat dat toch maar "een klompje cellen" is, en om daar dan vervolgens stamcelrommel mee te maken om oude wijven van hun rimpels af te helpen.

Quote:
Nee, dat is ook het grote probleem met die godsdiensten. Een dooie telt pas mee als ie in het goeie kamp valt. Oerdom.

Quote:
Ik snap dat ook echt niet, dat katholieken zich niet druk maken om Israel en Gaza want in Gaza zijn het toch maar moslims. Het zou juist andersom moeten zijn, als je er van overtuigt bent dat dat afvalligen heidenen zijn dan zou je juist daar je barmhartigheid moeten laten zien?

In allebei de quotes zie ik alleen maar het over 1 kam scheren. Dat lijkt me erg hypocriet, want je zegt in dezelfde tekst dat je katholieken ervan beticht alle moslims over 1 kam te scheren.

Omdat enkele mensen hatelijk denken over andere mensen geld het gelijk voor de gehele godsdienst. Terwijl, als je de godsdient weglaat (atheisme) dan is dat toch net zo erg? Dan heeft het dus niets met het wel of niet aanhangen van godsdienst te maken, maar meer of iemand zijn/haar naaste lief heeft. Ook daar heb je geen godsdienst voor nodig en dat zijn we volgens mij allemaal wel eens.

Dus het grote probleem is niet de godsdiensten, dan wel de mensen die de naaste niet (voldoende) liefhebben, maar meer te veel in het egoisme zitten. En daar valt op dit forum voldoende over te lezen.

Quote:
Omdat enkele mensen hatelijk denken over andere mensen geld het gelijk voor de gehele godsdienst. Terwijl, als je de godsdient weglaat (atheisme) dan is dat toch net zo erg? Dan heeft het dus niets met het wel of niet aanhangen van godsdienst te maken, maar meer of iemand zijn/haar naaste lief heeft.

Ik geloof niet dat het om "enkele mensen" gaat, maar om zeker het grootste gedeelte. Ik denk dat het geen zin heeft om daar politiek correct over te doen. Het overgrote deel van het volk dat tot een religie behoort ligt er niet wakker van als er van een andere tegengestelde religie mensen sterven. Dat is ook de hele point, die hadden maar tot het goede geloof moeten horen dan was er helemaal geen probleem geweest. Er zijn overal uitzonderingen op, maar gezien de huidige toestand op de wereld denk ik dat je die conclusie best mag trekken. En idd, het kan veel atheïsten ook niks schelen.

Ik denk dat je voor de kerk een gelofte doet je naaste lief te hebben, barmhartig te zijn, niet te doden, etc, een atheist doet die al die geloften niet. Als je vindt dat je je geloof uit mag dragen, en het evt anderen mag opleggen, en mensen mag wijzen op het niet correct beoefenen van hun geloof, dan vind ik dat je als gelovige nog harder de fout in gaat met het oorlog voeren dan wanneer je atheist bent. Een atheist kun je geen hemel afnemen, die is alleen verantwoordelijk aan zichzelf. Dan moet je wel een sterk karakter hebben om het goede te doen. Ik zeg ook helemaal niet dat godsdienst het probleem is, godsdienst vertroebelt alleen het probleem. Het probleem is dat we met zijn allen ferm voor de gek gehouden worden en dat al heel lang.

Quote:
Iraniers krijgen celstraf en zweepslagen om dit:

Ik had het gehoord ja. Ongelooflijk. Ik hoop dat iedereen gaat dansen daar.

Hier een reportage daarover:

Als iedereen gaat dansen, zingen, muziek maken en zomaar blij gaat zitten zijn, sta je als godsdienst met lege handen.

@Zon: Ik weet niet beter dan elke dag "verblijd en verheugd te zijn". En daar heb ik dan ook alle reden toe. Niet dat ik dans, maar vrolijk zijn en zingen doe ik zeker wel.

Wat heerlijk vrysuyver! Iedereen heeft daar reden toe, omdat je leeft. Maar kijk hoe de religieuzen dat de kop indrukken bij die blije mensen in Iran.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan