Godsdienst

Moondust,

Ik lees het net, was eerder vandaag niet in staat om op het forum te komen. Ik geef je gelijk. We moeten niet via een omweg weer op die hele discussie uitkomen, zoals coltivatore ook al constateert. Bovendien heb ik begin dit jaar al een topic noodgedwongen moeten sluiten vanwege hoog oplaaiende emoties omtrenbt religie. Laten we het dus hierbij laten met z'n allen, dat lijkt me voor iedereen beter.

Mike

 
Ze stonden net weer aan m'n deur, de Jehova's getuigen.

Elke keer neem ik me voor om ze de volgende keer toch echt duidelijk te maken dat ik geen prijs meer stel op hun 'bezoek' en elke keer lukt het me niet!

Ze zijn ook zo'n godsallemachtig aardig! Ik geef wel aan hoe ik er in sta, maar ze hebben zo'n rotsvast vertrouwen in een God die van boven alles regelt, dat ze niet van hun standpunt te brengen zijn. Ze willen ook telkens met mij een thema doornemen ("duurt maar een half uurtje"), maar dat heb ik dan wel resoluut afgewezen. Weer een Wachttoren en Ontwaakt! in ontvangst genomen en of ze zo nu en dan me dat blaadje in de toekomst nog mogen aanbieden. "Is goed", hoorde ik mezelf alweer zeggen...

En weer over tot de orde van de dag :wink:

Mark

 
Ik wou dat ik dat kon, Ad.

Ik 'ken' ze ook al een tijdje, wat het voor mij ook wat moeilijker maakt. Ze zien er uit alsof het je ouders hadden kunnen zijn.

Dan had ik het meteen bij de eerste keer dat ze langs kwamen zo moeten aanpakken.

Volgende maand weer een poging.

 
Ze 'kennen 'jou dus.Ze blijven komen. He, het is jou leven , jij beslist.Toch?

Zien uit als je ouders? Wellicht wolven in schaapskleren. Ja , inderdaad schapen....volgers...je weet wel.

Kijk ze volgende keer echt in de ogen aan en zeg wat je wilt zeggen.

ad

ad

 
Nu Ben ik een tijdje met godsdienst bezig en het heeft me positief verrast. Voor mij is het leven geloof hebben in een levenskracht. Ook kan geloof hebben je kracht geven om te stoppen met zondigen. we leven in twee werelden en het is een keus waar je voor kiest. Leven of dood, geloof of geen geloof. Godsdienst kan het leven een vereiking geven en je laten zien wie je werkelijk bent. Er word vaak negatief gesproken over geloof maar er zijn ook veel mensen genezen en opgestaan uit de geestelijke dood van ongeloof. Zolang er ongeloof blijft bestaan zouden er nieuwe jezusen en boeda's opstaan.

 
Watisgezond met die sticker op je deur ben je gelijk klaar. http://www.nieuwsbank.nl/pers/geengeleur.jpg

 
Quote:
We leven in twee werelden en het is een keus waar je voor kiest. Leven of dood, geloof of geen geloof.


Je kan niet kiezen tussen leven en dood. Daarnaast kan je ook niet kiezen tussen geloof of geen geloof. Het kan zijn dat je iets gelooft, maar het in onmogelijk om er voor te kiezen om niet meer te geloven. Als je iets écht gelooft ben je er van overtuigd dat het waar is. Die overtuiging is geen keuze, maar dat is hoe je het voelt. Waar je wel voor kan kiezen is om je te verdiepen in een godsdienst. Of dat tot geloof leidt of tot afgunst kan je niet van tevoren bepalen.

Als het geloof jouw leven verrijkt hoor je mij daar niets negatiefs over zeggen en ik zal er ook niet minachtend over spreken. Dat negatief wordt gesproken over geloof in het algemeen is echter volledig terecht. Sla de geschiedenisboeken er eens op na en zie hoe veel ellende godsdiensten de wereld gebracht hebben, dat is simpelweg een feit.

 
Quote:
Sla de geschiedenisboeken er eens op na en zie hoe veel ellende godsdiensten de wereld gebracht hebben, dat is simpelweg een feit.


Ik houd het er op dat "onder het mom van" er heel veel verkeerde interpretatie is, of simpelweg misbruik. In het geval van bijv. de bijbel is dat heel duidelijk, want als men zich echt als discipel van Jezus zou gedragen dan zou er geen paus zijn, dan zou er geen oorlog in de naam van God zijn en geen verkettering etc.

M.a.w. het ligt niet aan de godsdient an sich, maar meer aan de interpretatie daarvan en dat is per persoon verschillend. Men vergeet het menselijke en sociale aspect van godsdienst veel te vaak.

Ik hang zelf de filosofie van Jezus aan en dus niet de filosofie van iemand die mij over de bijbel verteld. Daar ben ik zelf bij. Ik lees en leer zelf om mijn geloof te verrijken. Als een schaap achter wolven aangaan is niet aan mij besteed.

 
Quote:
Ik houd het er op dat "onder het mom van" er heel veel verkeerde interpretatie is, of simpelweg misbruik. In het geval van bijv. de bijbel is dat heel duidelijk, want als men zich echt als discipel van Jezus zou gedragen dan zou er geen paus zijn, dan zou er geen oorlog in de naam van God zijn en geen verkettering etc.

M.a.w. het ligt niet aan de godsdient an sich, maar meer aan de interpretatie daarvan en dat is per persoon verschillend. Men vergeet het menselijke en sociale aspect van godsdienst veel te vaak.


Jou waarheid is evenveel waard als hun waarheid. Als anderen uit naam van een god oorlog voeren heeft dat alles met godsdienst te maken, ook al vind jij dat oorlog niet te rijmen is met godsdienst. Dat is nu eenmaal het gevolg van een door de mens zelf verzonnen waarheid. Het is niet per se werkelijkheid.

 
Vrysuyver,

En jij vraagt je niet af waarom je als blanke christen een geschiedenisboek over het donkere Afrika aanhangt? De oorsprong van de Bijbel is Afrikaans: http://www.stewartsynopsis.com/africans_wrote_the_bible.htm.

Blanke Europeanen hebben dit gedachtengoed GEKAAPT en er een politiek instrument van onderdrukking van gemaakt, net zo goed als dat de Khazars/Ashkenazi's zich het jodendom hebben toegeeigend, eveneens oorspronkelijk afkomstig uit Afrika (Hibaru's in Egypte). Geen toevallige verkeerde interpretatie dus, maar een BEWUSTE en RACISTISCHE verdraaiing van de feiten!

Mike

 
Of het verdraaid is of niet, als ik (voor jou fictief) het voorbeeld van Jezus volg, wat kan daar verkeerd aan zijn? Ik leer er namelijk wel veel van en je kunt mij niet wijs maken dat je daar op tegen bent.

 
Hier wat nuchtere info van iemand die in de organisatie van Jehovah's Getuigen geboren en getogen is, als dochter van één van de leiders in zo'n gemeente:

De organisatie gebruikt de ene mind control trick na de ander. Werkt vooral op angst en schuldgevoel en collectieve sociale controle.

Geloof vooral het beeld niet dat ze je willen voorhouden: De zogenaamde liefde die ze uitstralen als ze aan jullie deur staan. Ze hebben zogezegd ook de plicht die waar te maken onderling maar de realiteit is rauw en pijnlijk die kost wat kost verborgen moet gehouden worden, ook voor elkaar. Depressie, alcoholisme, familiegeweld, pedofilie,... ook dat is er allemaal aanwezig, maar ze mogen niet betrapt worden. Dus gebeurt het in de duik. Bij pedofilie geldt de drie-getuigen-wet en wordt het nooit aangegeven aan de politie, neen, Jehovah zal later er wel over oordelen, want ja, zonder die drie getuigen (die er uiteraard nooit zijn!) is de kans dat de dader uit de gemeenschap gesloten wordt wel onbestaande. Word je als kind fysisch/mentaal mishandeld sta je nergens want de bijbelse wet is dat je naar je ouders hoort te luisteren en bij 'wangedrag' de roede niet gespaard mag worden.

Ondertussen hebben enkel pedofilieslachtoffers toch na jaren de moed gevonden om naar de rechtbank te stappen en is de leiding vd organisatie al tot serieuze boetes veroordeeld.

Ja, vredelievend want ze doen niet mee aan wereldse politiek, weigeren legerdienst, ... maar intern doen de leiders knal hetzelfde, is het één groot politiek spel waar alleen de insiders op dat nivo weet van hebben. De kudde wordt zo onwetend mogelijk gehouden.

Ze moorden niet letterlijk maar ze verscheuren families door hun uitsluitingspolitiek. Bega je een fout (en dat kan al zijn dat je bepaalde geloofsregels in tweifel trekt) word je uitgesloten en mag de rest van de familie absoluut geen contact meer met je hebben, opdat je zo zou afzien dat je toch maar 'berouw' zou hebben en terug zou komen. Dus er wordt ook heel wat 'berouw' gefaket.

Velen in de organisatie zijn er wel achter dat er heel veel niet klopt maar ze durven er niet uitstappen, angst voor de isolatie en geen weet hebbend hoe ze in die 'goddeloze wereld' stand zouden kunnen houden. Ze zijn als kleine kinderen psychisch afhankelijk gemaakt en sociaal dom gehouden.

De leiding heeft al tig keren geloofsstandpunten herzien zonder een

'sorry, dat we mis waren'

'sorry, dat velen onder jullie have en goed verkocht hebben omdat jullie ons geloofden toen we zeiden dat in 75 de wereld zou vergaan en jullie daarom nog enkel van deur tot deur gingen om toch maar zoveel mogelijk goddelozen te redden'

'sorry, dat jullie bereid zijn geweest van een deftige schooldopleiding af te zien omdat we jullie beloofden dat binnenkort Armageddon zal uitbreken'

en het wordt klakkeloos aanvaard. De kracht van mind-control.

Onderling wordt er constant beoordeeld hoe zwak of sterk ze in het geloof zijn, er wordt ge- en veroordeeld, geroddeld dat het een lieve lust is.

Dus ja, wolven is schaapsvacht! Neen, de leiding moordt niet fysisch, wel op mentaal en psychisch nivo.

En pittig detail: In het begin noemde de Wachttoren 'Zion's Watchtower'! http://www.jwfacts.com/watchtower/zionism.php

Begrijp me niet verkeerd, ook ik blijf vriendelijk als ze verschijnen aan mijn deur omdat ik ze als slachtoffers zie van hun leiding. Maar de keren dat ik er de tijd voor heb zal ik hun vriendelijk maar beslist laten weten waarom die organisatie geen kans meer in mijn leven krijgt. Mocht iemand vd leiding voor me staan zou mijn reactie héél anders zijn!

 
Vrysuyver,

Het gaat mij niet om de leer op zich, met die van de Koran is ook niet zoveel mis, maar om de historische oorsprong ervan. De discussie gaat altijd tussen standpunt 1: de leer is op zich zuiver en standpunt 2: ja maar, er worden ook oorlogen en kruistochten gevoerd in naam van die leer. Aanhangers van standpunt 1 zeggen dan: ja maar, daar kun je de leer niet op aankijken, dat is een verkeerde interpretatie. Aanhangers van standpunt 2 zeggen daar weer op: ja maar, ondertussen gaan de godsdienstoorlogen wel alsmaar door.

Deze discussie zien we hier ook terug en iedereen draait in kringetjes rond. Waar het om gaat is dat een zuiver gedachtengoed BEWUST wordt gemanipuleerd om mensen tegen elkaar op te zetten. Waar het om gaat is dat er sprake is van satanische omkeringen die het heilige ontheiligen en weer verkopen als heilig. Waar het om gaat is dat het mythes betreft die niet letterlijk genomen dienen te worden. Jezus was de ZON van God. Alle hogere metafysische betekenis verdwijnt als je dergelijke verhalen heel aards, heel fysiek gaat opvatten. Dat is een verkeerde interpretatie van jouw kant!

Het is precies hetzelfde als het sprookje van roodkapje en de boze wolf vertellen, niet meer vanwege de boodschap dat je naar het geheel moet kijken en niet naar afzonderlijke delen, maar om mensen wijs te maken dat roodkapje en de wolf echt hebben bestaan. Hierdoor raakt de boodschap verloren en mist iedereen het punt waar het voor bedoeld was!

Mike

 
Quote:
Jezus was de ZON van God


Hmmmm.... waar ken ik dat van? Volgens mij van de Zeitgeist onzin. Dan ga je straks zeggen dat Jezus op 25 december geboren was net als Mithras etc.

Maar dat maakt verder niet uit hoor. Ik doe gewoon mijn huiswerk, probeer een beter mens te worden en er te zijn voor de mensen om mij heen. Ik probeer mijzelf meer te overtuigen van de dingen die ik geloof en neem afscheid van de dingen die mij niet verder brengen.

 
Zeitgeist heeft dit naar buiten gebracht, maar dit is zeer zeker niet hun eigen vondst! De makke van Zeitgeist is dat ook deze docu je wegleidt van het spirituele pad. Het is heel makkelijk om na het bekijken van die film het hele christendom dan maar af te doen als een verzinsel, maar dat is net zo goed het punt volledig missen. ALLE natuurreligies draaien om de hemel (God) en de zon (Jezus) als mannelijke, scheppende lichtkracht en de aarde en de zee (Maria) als vrouwelijke drager van het leven, die de duisternis vertegenwoordigt. Jezus is een Griekse naam, afgeleid van het Egyptische Horus en daarvoor Ra. Heel oud allemaal, veel ouder dan het 'eerste boek' (bijbel) en zeker niet afkomstig uit het blanke Europa. Jatwerk dus. Hoe ziet Jezus er voor jou uit? Blank? En waarom is er nooit bewijs gevonden voor het bestaan van de beste man?

Mike

 
Overigens STERFT 'Jezus' (de zon) op 22 december en 'herrijst' na 3 dagen op de 25e, een 'wedergeboorte' dus. Dit verhaal is in het christendom verplaatst naar Pasen, wat niet meer dan een vruchtbaarheidsfeest is, dat de lente viert. Er bestaat ook een van oorsprong christelijke feestdag genaamd Lent, de oude naam voor Pasen. De naam 'Pasen' staat voor 'passover', het passeren der seizoenen.

Mike

 
Quote:
De naam 'Pasen' staat voor 'passover', het passeren der seizoenen.


Sorry, als je zo simplistisch gaat redeneren, dan heb ik je toch (lange tijd) overschat.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.531
Berichten
538.261
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan