halal vlees ook goed?

@ Dudink, ik moet denken aan dat ik tegen mijn moeder eens zei: ik geloof niet (in god?).

Maakte geen enkele indruk: zij zegt: ik weet dat je toch wel gelovig bent.

En later toen ik vernam van de psychologie van Jung: toen las ik dat ook mensen die zeggen niets met welk geloof dan ook te maken te hebben, de meest fantastische religieuze dromen schijnen te kunnen hebben.

Ik geloof dat elk mens diep in zich een weten heeft dat gaat over in verbinding staan met zijn of haar ziel en de wereld om hem/haar heen of hoe je het ook wil noemen.

Het probleem is vaak dat elk woord er 1 te veel is voor dit soort dingen en ik kan het ook niet laten.

Het houdt de gemoederen niet voor niets bezig denk ik.

Quote:
Zelfs is het zo dat in Islmitische landen er nog meer angst en slavernij heerst dan hier.

Interessante discussie is hier uitgebroken. Het word ook allemaal te veel om er op te reageren maar de bovenstaande citaat slaat werkelijk nergens op. Waar zijn je bewijzen dat er slavernij heerst in Islamitische landen? Wie heeft slavernij uitgevonden en welke religie heeft daar een einde aan gemaakt? Juist Ja, de Islam heeft al 1400 jaar geleden een begin gemaakt met de afschaffing van slavernij terwijl dit pas 150 jaar een feit is in Nederland.

Quote:
De Quran schaft slaverij af en voert het recht op persoonlijke vrijheid in. Profeet Mohamed zei:

"Er zijn drie mensen tegenover wie ik zelf aanklager zal zijn op de Oordeelsdag. Eén van deze drie, is hij die van een vrije man een slaaf maakt, hem dan verkoopt en dit geld opeet." (Bukhari, Ibn Majjah)

En het zal ook geen verassing zijn dat de Dictators in de Islamitische landen gefinancierd werden door het westen en nu zijn opgestaan om de terugkeer van de Khalifa op te eisen. In Egypte heeft de islamitische partij al gewonnen en de andere landen zullen volgen. Veel vertrouwen heb ik er niet in omdat ze nog steeds onder druk worden gezet door het westen. Maar de stem van de burgers is duidelijk.

@Noor,

Quote:
de Islam heeft al 1400 jaar geleden een begin gemaakt met de afschaffing van slavernij

Ik las op Wikipedia: De islamitische profeet Mohammed en vele van zijn metgezellen kochten, verkochten, bevrijdden en maakten slaven.

Kan jij dit uitleggen?

Ja ik kan dat uitleggen Ufo. Wikipedia is geen bron om daar informatie uit te halen.

Iedereen kan van alles schrijven. Wij hebben twee bronnen. De Quran en de Hadiet. Dat zijn de verzamelingen van de overleveringen van Profeet mohammed (vrede zij met hem).

Je vind hierin altijd een keten van namen van de overleveraars terug. Zodoende is altijd te achterhalen wat de bron is van de informatie. Informatie zonder bron is geen informatie.

@Noor,

Allereerst bedankt voor je antwoord.

Voor alle duidelijkheid, vraag ik me wel af, of je de door mij genoemde stelling op Wikipedia, als onwaar beschouwd...(De islamitische profeet Mohammed en vele van zijn metgezellen kochten, verkochten, bevrijdden en maakten slaven.)

Overgeleverd door Aboe Dharr: De profeet (vrede zij met hem) zei: “Voed diegenen van de slaven die jullie behagen van wat jullie eten en kleed hen met dat waarmee jullie jezelf kleden, maar verkoop degenen die jullie niet behagen en bestraf Allah’s schepselen niet.”[3]

De hadieth vertelt ons erg luid en duidelijk dat indien een slavin haar meester niet behaagt, ofwel weigert voor hem te werken of intieme relaties te hebben, dan dient de meester haar vrij te laten. Indien hij dit niet doet, zal hij zich begeven in iets waar Allah niet blij mee is, aangezien hij haar tot iets kan dwingen wat de hadieth beschrijft als “het straffen van Allah’s schepselen.”

Daar gaan we weer met allerlei citaten uit geschriften. Wat vind JIJ? Prima als je jouw standpunt aanvult met citaten, maar klakkeloos passages herkauwen vertelt mij helemaal niets over wat JIJ vindt!

Mike

@Noor,

Ik ben het met Mike eens.

Ik vroeg of jij het eens was met de genoemde stelling, maar in plaats van jouw eerlijke mening, ventileer je een aantal teksten uit de koran...

Wat denk jij zelf??

Wat ik vind is duidelijk mike. Ik ben een trotse Moslima. Die haar best doet om zich volledig over te geven aan de wil en wetten van Allah. Zowel in uiterlijk als in daden. Omdat ik voel (want de kennis heb ik nog lang niet) dat dat goed is voor mij. Islam geeft mij de bevrijding waar ik me hele leven al naar op zoek was.

Als een moslim praat dan dient hij met daliel te komen. Daliel is bewijs. En ons bewijs is de Quran en de Sunnah.

Ufo.

De Islam is voor mij genade voor de mensheid. We hebben het er al eerder over gehad. Een mens is vrij in zijn doen en laten. Ik geloof dat de Quran letter voor letter Het woord van God is. De Profeet is mijn religieuze en spirituele leider. En hij heeft een begin gemaakt voor de afschaffing van slavernij. Voor mij een bevestiging dat de Islam in genade is gekomen voor Alle mensen. Die leert mij hoe ik puur en rein moet leven. Voor mezelf en medemens. Voor dier en natuur. Door de nieuwe inzichten die ik heb gekregen zie ik in hoe bedorven de democratische systeem is. Een systeem waarin de meerderheid zichzelf het recht toe-eigent om de minderheid te onderdrukken. En dat noemt men hier rechtvaardigheid.

@Noor,

Het is zo simpel schreef je. Je hebt dat inmiddels net weggehaald zie ik, dus kennelijk is het niet zo simpel...

Misschien is het simpel om teksten over te schrijven, maar een stuk lastiger om een eigen mening te geven?

Ik ben bang dat jij voor jezelf het leven niet simpel maakt, maar nodeloos ingewikkeld.

Waarom schrijf je Moslima met een hoofdletter, en moslim, niet met een hoofdletter?

Schrijffoutje of heb je daar een bedoeling mee?

Van mij mag jij jezelf als een trotse Moslima beschouwen hoor; ik heb daar vrede mee.

Maar als dat inhoud dat je alleen teksten kunt overschrijven die anderen al voor jou geschreven hebben, kan ik daar weinig respect voor opbrengen, sorry.

Durf zelf eens een mening te hebben!!

Quote:
Waarom schrijf je Moslima met een hoofdletter, en moslim, niet met een hoofdletter?

Schrijffoutje of heb je daar een bedoeling mee?

daar zit verder niets achter. Ik typ supersnel en dan gaat er wel eens wat verkeerd. Kan net zo goed met kleine letter. Ik heb mijn mening volgens mij gegeven. En mijn leven is juist heel erg rustig geworden. Maar inderdaad niet altijd simpel.

Een van de voorbeelden is voeding en islam. Wij dienen niet alleen halal(toegestaan) te eten maar ons eten moet ook nog een tayib zijn. Wat schoon, gezond, eerlijke en wettelijke betekend. Deze twee dingen kan je niet los van elkaar zien als het over voeding gaat.

Er zijn hier genoeg topic geopend over het voeding centrum. Je gaat er in de eerste plaats van uit dat wat ze voorgeschreven dus ook goed voor jou is. Pas als je ziek word dan ga je verder zoeken en kom je in een web van leugens terecht.

Het eerste wat ik dan doe zijn mijn bronnen raadplegen. Ik zie daar geen enkel kwaad in. Het zou juist in de voordeel van vele kunnen zijn om die bronnen ook te raadplegen. Om zo de leugen van de waarheid werkelijk te kunnen scheiden. Misschien kom je er zo achter dat er angst word gearceerd waar geen angst voor hoef te zijn.

Quote:
ik heb daar vrede mee.

Heel fijn :-). Ik heb ook vrede met iedereen. Ik zou niet eens anders durven want ik heb vrees voor Allah :wink:

Quote:
Daar gaan we weer met allerlei citaten uit geschriften

Na een korte nachtje slapen, heb ik opeens het licht gezien. Inderdaad weer, Mike. Deze discussie is begonnen omdat ik "bewijs" leverde dat bloed volgens de quran onrein is. Alle andere boeken mogen van mij het tegenovergestelde verklaren. Maar ik hou me vast aan de Quran. Een ander woord voor de Quran (wat voordragen/recitatie betekent, het niet geschreven woord) is de Furkan (de onderscheider van de waarheid met de valsheid).

Het lijkt erop alsof alle valsheid word geloofd indien je deze in mooie en dure zinnen kan onderbouwen. Je kan het zomaar maken om met woorden te strooien dat er slavernij heerst in islamitische landen zonder dat iemand er over nadenkt wat de waarheid hier achter zit. Wat is jullie bewijs dan, schenk mij die. In de rechtbank word je ook pas schuldig gevonden als er bewijslast tegen je is (mag je dus hopen in het systeem van de democratie).

Tuurlijk vind je ook woorden als hel en verdoemenis in de quran. Wat elke cel in ons lichaam doet beven. Gelijke rechten is gelijken rechten. Dat is de wet van de Natuur. Vermoord jij een mens, dan mag je dat betalen met je eigen leven. Ruk je de ogen van iemand er uit dan hebt jij het recht van Allah gekregen om de ogen van diens persoon uit te rukken. Oog om oog tand om tand. Distantieer je van alle onrecht en verderf dan heb je zeker niets te vrezen. Onze vrijheid houd op daar waar de vrijheid van de ander begint, en dit geld niet enkel tegenover de mensheid, maar voor heel de Schepping van de Schepper zelf. Verder ben je zo vrij als een vogeltje. Democratie staat daar regelrecht tegenover. Daar overheerst in de breedste zin van het woord de sterkste tegen de zwakke. De zwakke persoon is in dit geval de slaaf van het systeem. Op dit moment zijn wij als burgers gewoon slaven geworden verkapt in duur en mooie woorden wat het sugereert dat het niet zo is. En zo houden ze mensen slapend zodat ze niet in opstand komen tegen deze pure verkapte slavernij.

Maar verder verteld Allah ons, dat we deze wet niet hoeven toe te passen en dat de geduldige de beste onder de mensheid is. En de beloning daarvan oneindig. Want immers wij geloven dat dit leven tijdelijk is en ons bewustzijn/ziel oneindig door zal leven. Dit is voor mij een feit lang voordat er boeken zijn gekomen die bevestigen dat ons bewustzijn oneindig is.
Quote:
Allah (swt)heeft een boom geschapen die onder de Troon(Arsh)staat waarvan de bladeren gelijk zijn aan het aantal mensen. De naam van de boom is Sidratoel-Moentaha(betekent de laatste boom).als het leven van een mens eindigt en hij nog maar 40 dagen te leven heeft,valt er een blad met zijn naam erop voor Engel des Doods.Vanaf die dag beschouwen alle engelen hem als dood. Hij heeft dan nog maar 40 dagen in de wereld te leven.

Als iemand sterft komt de Engel des Doods om zijn ziel te nemen. De stervende persoon ziet hem,hoort hem,spreekt met hem,maar niet met zijn ogen,oren en tong.

De dode ziet,hoort,spreekt op een manier die wij niet kunnen waarnemen. Wanneer hij dan in zijn graf wordt gezet,keert zijn ziel terug naar het lichaam. En plaatst zich tussen het lichaam en het lijkkleed. Hij hoort dan de voetstappen van de laatste mensen verdwijnen.

En we zullen opstaan op de manier hoe wij hier op aarde geleefd hebben. Allah waarschuwt ons, de paradijs is verboden voor de hoogmoedigen, hypocrieten en onrechtplegers. Je zal enkel angst voelen in de woorden van allah als je de kenmerken van de bewonders van de hel in jezelf herkent. Want deze mensen denken weg te komen met het verderf wat zij zaaien. En Hij is de Rechter onder de Rechters.

Quote:
Oog om oog tand om tand.

Oog om oog, tand om tand maakt de hele wereld blind. Predikt de Koran geen vergiffenis? Ik vind dit een nogal barbaars standpunt.

Quote:
Democratie staat daar regelrecht tegenover. Daar overheerst in de breedste zin van het woord de sterkste tegen de zwakke. De zwakke persoon is in dit geval de slaaf van het systeem. Op dit moment zijn wij als burgers gewoon slaven geworden verkapt in duur en mooie woorden wat het suggereert dat het niet zo is. En zo houden ze mensen slapend zodat ze niet in opstand komen tegen deze pure verkapte slavernij.

Hoewel ik het hier in principe niet mee oneens ben, zie ik opnieuw een verwarring, iets waar jullie streng religieuzen kennelijk erg goed in zijn. Wat wij hebben is schijndemocratie, maar jij verwart dit met echte democratie. Werkelijke democratie bestaat (nog) niet, maar is wel te verkiezen boven dictatuur. Of heb jij liever een dictatuur? Dan rijst inderdaad de eerder gestelde vraag waarom zoveel moslims ervoor kiezen om hier te wonen i.p.v. in een streng islamitisch dictatoriaal regime.

Mike

@Lievergezond:

Quote:
@ Dudink, ik moet denken aan dat ik tegen mijn moeder eens zei: ik geloof niet (in god?).

Maakte geen enkele indruk: zij zegt: ik weet dat je toch wel gelovig bent.

En later toen ik vernam van de psychologie van Jung: toen las ik dat ook mensen die zeggen niets met welk geloof dan ook te maken te hebben, de meest fantastische religieuze dromen schijnen te kunnen hebben.

Ik geloof dat elk mens diep in zich een weten heeft dat gaat over in verbinding staan met zijn of haar ziel en de wereld om hem/haar heen of hoe je het ook wil noemen.

Het probleem is vaak dat elk woord er 1 te veel is voor dit soort dingen en ik kan het ook niet laten.

Het houdt de gemoederen niet voor niets bezig denk ik.

Wauw mooi gezegd! Ik sluit me hier helemaal bij aan.

Quote:
Ik heb geen geloof en dus niets te vrezen. Bevalt me prima.

We hebben allemaal een geloof... zelfs zonder geloof heb je een geloof...

Quote:

Hier kan ik me ook in vinden. Ieder mens is verbonden met zijn heilige oorsprong, of je nu gelovig bent in religieuze zin of niet. Dat is ook mijn punt: de Schepper spreekt tot ieder van ons en er is geen tussenpersoon voor nodig, geen kerk, tempel of moskee en ook geen boek.

Mike

Quote:
Die haar best doet om zich volledig over te geven aan de wil en wetten van Allah.

Dat bedoel ik nu net met slavernij. Jij onderwerpt je zoals alle andere moslims aan de regels en wetten die uit 1 (oftewel 2, inclusief de Hadieth) boek komen en waar is het bewijs dat dat het woord van Allah is? Daar is geen bewijs van. Het is opgeschreven door mannen die spreken en schrijven in naam van en hordes moslims geloven dat zomaar. Zoals reeds gezegd, iedereen staat in verbinding met Allah, God of wat je het ook wilt noemen. Het wordt gevaarlijk wanneer hordes mensen alles geloven wat uit de mond komt van een paar enkelingen die spreken in de naam van het goddelijke, dat is wat slavernij ook is. Je hoeft het niet enkel letterlijk op te nemen als een mens die een ander mens opkoopt om te doen wat die wil, het kan ook op subtielere manier.

Je hoort ook vaak godsdienstigen zeggen: 'mijn geloof schrijft mij voor dat.." dat is ook weer zo'n soort uitspraak die zichzelf volledig tegenspreekt. Als iemand anders jou dicteert wat je moet geloven, dan is het niet meer jouw geloof. Hoe gemakkelijk is het wel niet om mensen tot slaaf te maken door ze te zeggen 'dit is jouw geloof', dit is wat je moet geloven en hoe je je moet gedragen en dan doen ze het nog ook! Het kan toch niet zijn dat je met werkelijk alles wat de Islam voorschrijft het mee eens bent? Ik zie anderen hier kritisch zijn tov alle godsdiensten en ook de eigen westerse cultuur, maar bij jou komt het telkens neer op Islam vs het Westen en Islam komt daar altijd superieur en perfect bovenuit te staan. Ik denk echt dat je daarom gelukkiger zou zijn moest je in een Islamitisch land gaan leven, daar hoef je je tenminste niet te ergeren aan die inferieure en bedorven Westerse cultuur.

Maar wat is er mis met onderwerpen? Dat is toch een keuze, of niet? Het wordt pas erg als het geen keuze meer is, maar daar is volgens mij geen sprake van.

Quote:
Het wordt gevaarlijk wanneer hordes mensen alles geloven wat uit de mond komt van een paar enkelingen die spreken in de naam van het goddelijke, dat is wat slavernij ook is.

Zo, dat gaat lekker kort door de bocht.

De mensen die verschillende dingen opschreven hadden er totaal geen baat bij (financieel of politiek) om mensen ook maar iets te laten geloven.

Ik snap niet zo goed wat het probleem is om uit een boek te lezen hoe je je leven zou kunnen leiden. In diezelfde strekking is het namelijk ook zinloos om naar school te gaan of uberhaupt opgevoed te worden, want dat is ook allemaal 'overlevering'. Opgeschreven of niet.

Dat vind ik juist het mooie van de bijbel, de dingen die daar in staan zijn tijdloos en gaan over het leven zelf. Het heet niet voor niets het Levende Woord en de boodschap die daar in staat heet ook het Levende Water. Het is niet dood, het is niet ouderwets en de mensen die striks naleven wat daar in staat, zijn vredelievende mensen die het beste voor hebben met de medemens, de wereld enz. Ik snap niet waarom mensen zich daar zo enorm druk over maken.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan