Louisa,
In jouw uitgebreide post zitten zoveel verdraaiingen van mijn woorden dat ik bijna niet weet waar ik moet beginnen! Laat ik dan toch maar een poging wagen:
Quote:
Maar je gelooft niet in het kwaad, evil, maar wel in deze omkeringen?
Het kwaad is een illusie die op ons bewustzijn parasiteert. Hierdoor verwezenlijken wij het kwaad en daarmee de illusie, het is niets meer dan een hersenschim, een 'virus of the mind'. iets wat uit zichzelf niet scheppend is, is een illusie. We hoeven enkel door de illusie heen te prikken om dit in te zien, maar de illusie heeft zich hardnekkig in ons denken en handelen weten te worstelen. Dit gebeurt omdat de mens onbewust, onwetend en onmachtig wordt gehouden. Schijnbaar overigens, want we hebben al die tijd wel degelijk toegang tot kennis, bewustzijn en macht!
Quote:
Jij was degene die zo stellig zei dat heil van helen kwam. Hoe kan jij het dan wel zeggen als je zegt dat er een hoop verborgen wordt gehouden?
Ik ben hier enkele jaren geleden achtergekomen door research te doen naar zout. Zo betekent 'halyt' (steenzout): heilige steen. Denk ook aan de 'halo' (lichtkrans) rondom het hoofd van heiligen, waaronder Jezus. 'Hal' kent een aantal afgeleiden, waaronder 'hol' (holistisch), 'hel' (heel, helder, held, Helena) en 'heil' (heil, heilig). Telkens zie je terug dat het te maken heeft met verlichting, alles overzien, een goede inborst hebben, gezond zijn. Vergeet ook niet het woord waarmee deze hele discussie is begonnen: halal, wat eveneens duidt op zuiverheid.
Wie zoekt, zal vinden. Niets kan verborgen blijven, want de kennis is er altijd al geweest en zal er ook altijd zijn, we hoeven ons er alleen maar mee in verbinding te stellen (via de rechterhersenhelft, zoals thijs terecht opmerkt). Je moet bereid zijn om onder het oppervlak te kijken en wat dieper te graven, dan gaat er een wereld voor je open. Ik mis bij jou een onderzoekende en nieuwsgierige geest, jij lijkt te berusten in 'we weten het toch niet en we zullen het ook nooit weten ook'. Met dit non-argument schiet je vervolgens argumenten van mensen die wel onderzoek hebben gedaan af. Dit zegt meer over jou dan over degenen die je bekritiseert!
Quote:
Vragen blijf je houden of heb jij overal een antwoord op?
Nee. En daarom geef ik ook regelmatig toe dat ik iets niet weet. Zoek mijn posts er maar op na. Het zou ook niet interessant zijn om alwetend te zijn, want dan valt er niets meer te leren!
Quote:
Toch als we kijken naar de ellende in de wereld, wijst iedereen naar God. Dat is ZIJN schuld, wij zijn schuldeloos, want wij doen alles goed. Wij zijn goed en het kwaad kennen we niet.
Nee hoor, ik niet. Ik ga ervan uit dat we verantwoordelijkheid moeten nemen voor ons eigen gedrag. We zijn onze eigen God of onze eigen Duivel en elke dag hebben wij de keuze. Dit is een fundamentele keuze tussen angst en liefde. De Indianen zeiden al: telkens als ik met de vinger naar een ander wijs, wijzen er 3 vingers terug naar mij.
Quote:
Tja, van mij hoef je je geen schuldgevoel aan laten praten, maar dan moet je ook erkennen dat jij alles goed doet. Anders klopt het niet en ben je toch wel schuldig, zij het een ietsiepietsie beetje ... je kunt alles natuurlijk ook schuiven op een paar rotte appels. Dat deed HItler met de Joden en de Untermenschen...
Wat een klinkklare onzin! Fouten zijn leermomenten, waardoor je kunt groeien. Jij hangt er meteen een loodzware lading aan: schuld. En tot overmaat van ramp vergelijk je me ook nog indirect met Hitler vanwege mijn denkbeelden! Waar haal je het lef vandaan?! En dat op de Dag des Heeres!
Quote:
Jij mag geloven dat we als onbeschreven blad worden geboren, maar ga niet stellig worden en het poneren als de waarheid.
Ten eerste is stelligheid niet hetzelfde als denken dat je de waarheid in pacht hebt. Deze verwarring wordt wel vaker gemaakt m.b.t. mijn persoon. Ten tweede maak je nota bene gebruik van een citaat van mij waarin ik overduidelijk stel dat we NIET als onbeschreven blad worden geboren. Dit is kennelijk onvoldoende doorgedrongen tot je dogmatische denken, vandaar dat ik mezelf nog even herhaal:
Quote:
Als je in waarheid wordt geboren,
ben je geen onbeschreven blad. Je bent dan in essentie al verlicht (heilig) en dus goed en zeker niet kwaadaardig of schuldig!
Het gaat om het dikgedrukte gedeelte. Je ziet, het staat er echt!
Quote:
Ik heb geen arrogante intenties. Het spijt me als het zo overkomt.
Het komt inderdaad zo over en ik geloof niet dat het je spijt. Niet echt. Je bent zo druk bezig met je dogma's te spuien dat je genadeloos over een ander heenwalst!
Quote:
Het leven kent echter wel degelijk lijden, en als je daar voor afsluit dan leef je in ingnorance.
Quote:
Van mij mag je zo leven hoor, geen probleem, maar erg realistisch is het niet. We kunnen ons zo opstellen. Wij zij goed en onschuldig, maar dan ben je niet beter bezig dan Hitler met zijn Ubermensch-theorie?
Allereerst ontken ik niet dat er lijden is, ik ga er alleen niet van uit dat her leven per se lijden is. Opnieuw lees je niet goed, omdat je in je hoofd je antwoord al klaar hebt, liefst met bijbelteksten erbij. En weer die vergelijking met Hitler, hoe haal je het in je hoofd?!
Quote:
De wereld heeft verlossing nodig. Zij zucht steunt en kreunt... eerlijk=eerlijk, als de bevolking zo blijft groeien hebben we straks toch echt een probleem.
Toe maar, en ook nog eens de overbevolkingsmythe. Hier heb ik het in
deze topic al eerder over gehad. Het lijkt erop dat jij verlost moet worden. Van je vastgeroeste ideeen, welteverstaan.
Quote:
Ik zou zo’n stellige uitspraak niet durven maken.
Ik wel. En dat is nou het verschil tussen jou en mij. Jij bent stellig op een volkomen dogmatische manier, veel stelliger dan ik ooit zal zijn!
Quote:
Maar geloof je nu werkelijk dat we de ziekte kunnen uitroeien terwijl dat al duizenden jaren niet is gelukt?
Nee, dat heb ik ook nooit beweerd, dus ook dit is een conclusie die volledig voor jouw rekening is. Er tekent zich hier een patroon af: jij denkt voortdurend te weten wat ik geloof. Vervolgens sla je herhaaldelijk de plank mis, omdat je simpelweg niet goed leest. Dat laatste komt omdat je bevooroordeeld bent en je conclusies al vantevoren hebt getrokken.
Quote:
De dood regeert ons.
Brrr. Ben blij dat ik jouw macabere visie niet deel. En ik vind het ook weinig verlicht of verheven, eerlijk gezegd!
Mike