Half varken

Ik heb het gekocht als reuzel dat je nog uit moet smelten. Eigenlijk geen idee van welk stuk het komt. Ik ga het zonder kruiden uitsmelten. Dan is het voor alle baksels bruikbaar.

Het was de eerste keer dat ze op deze manier slachten en verkochten. In de toekomst zal het vast iets vlotter gaan. Maar dit vindt ik dus de charme van het kopen bij de boer. Niet weten hoe of wat precies en samen ontdekken. En dan ook nog een luisterend oor vinden bij de boer(in). Ideaal :D

 
De reuzel moet ook eerst fermenteren voordat ik het kan uitsmelten?

Het rundvet dat ik de vorige keer had uitgesmolten wilde ik eigenlijk ook gebruiken als huidcreme, maar helaas rook het toch een beetje teveel als de patatkraam :lol: Misschien had ik de crockpot toch iets te hard staan.....

In Amerika wordt uitgesmolten varkensvet duur verkocht als huidcreme, ook omdat de structuur van onze huid lijkt op die van varken.

 
Dat vraag ik me dus ook af, de reuzel eerst fermenteren. Maar hoe dan? Net als bij de worst eerst gaatjes in prikken en daarna smelten? Iemand ervaring mee? Een (ander) idee?

Inderdaad jammer Wommes, misschien hadden we beter een tijdstip af kunnen spreken, kan thee en fles melk mee en bijkletsen, recepten uitwisselen ;)

 
Ja leuk voor de volgende keer. Misschien kunnen we een wapf kookclubje beginnen :wink:

 
Ik meld me aan voor de kookclub als het er van komt :D

Weinig mensen in mijn omgeving die echt de moeite doen voor het wapf eten en leven en dat mis ik best. Ben allang blij dat m'n man helemaal erin mee gaat.

Misschien ga ik vandaag eerst een kleine portie vet fermenteren met azijn en dan morgen uitsmelten, proeven en kijken of de rest ook zo kan?? Of toch nog even googelen of iemand anders het al weet............

 
Of stiekem gewoon niet fermenteren... :oops:

Ik zet vandaag niets op het fornuis. Ik ben bezig met de G&Lzuivering en geloof niet dat ik dan lekkere geuren om me heen wil hebben van voedsel.

Als jij het uitprobeert Edith, dan weet ik of ik het morgen ook moet gaan doen.

 
Ok Alexandra, ik zet het spek in de azijn tot morgenochtend. Ik hoop op 2 vliegen in 1 klap: en gezonder vet EN geen snackbar geur! Ben benieuwd, begin dus morgenochtend pas met het uitsmelten en met crockpot deed er de verleden keer erg lang over, maar ik hou je op de hoogte!

 
Ik zat te denken om het in de oven uit te smelten. Kan het volgens mij ook niet aanbranden. Iemand tips voor het uitsmelten van vet?

Hoeft trouwens niet alleen in de azijn, mag aangevuld worden met water. Maar in mijn pan paste er verder geen water meer bij, dus nu alleen azijn.

 
Goedenmiddag,

Op dit moment heb ik 1,5 liter uitgesmolten vet. Het gaat veel sneller dan de vorige keer met het rundvet, geen idee waarom, maar wel fijn. Het ruikt wat naar azijn maar ik hoop dat die geur weg is als het afgekoeld is. Ik heb het dus sinds gisteravond in (appel)zijn met een beetje water gezet en vanochtend afgegoten.

Nu zit er nog een liter of wat in de crockpot. Het heeft dus tot nog toe 2,5 uur in de crockpot gezeten.

Nou ben erg benieuwd hoe het gaat smaken. Vanavond gelijk maar wat erin bakken.....

Nu nog van het andere vlees uit de azijn halen en in porties verdelen en in de vriezer.

Hoe gaat het bij jou Alexandra?

Nog een oplossing voor het gehakt?

Wommes ook druk met het vlees?

 
Ik heb de pan gevuld met vlees, daarna een liter appelazijn erbij gedaan en alles afgedekt met het gehakt en toen weer wat appelazijn erop. Deksel erop en dat ging goed. Heel klein beetje gehakt is naar beneden gezakt en dat heb ik net in de stoofschotel erbij gedaan.

Ik lag vannacht aan jouw recept van gisteren te denken. Eerst een laagt appelazijn in de pan en daarna het vet uitsmelten, ipv witte wijn. Het vlees heeft door de appelazijn ook een zurige smaakt, daar is het van doortrokken. Het was even wennen, maar nu vindt ik het lekker. Het vlees wordt er ook malser door heb ik het idee.

Ik lag nog wat meer te denken. Ik vindt het zeeuwsspek van Tanja helemaal geweldig! Als je dat het vet voorbewerkt met die ingrediënten en vervolgens in de koelkast laat opstijven. Dan kan je het opeten met een lepel ipv in te bakken. Ik ga het maar uitproberen denk ik. Mogelijkheden te over!

 
O, dat is handig om te weten!

Maar blijft staan dat ik wel ga experimenteren met het uitsmelten. Als de reuzel lekker smaakt, dan kan ik dat zo opsnoepen, ideaal goedje om onderweg mee te nemen ook. En dan blijf ik bakken in boter en kokosolie :)

 
Om varkensvet en rundvet te smelten snij ik het vet in dobbelsteen grote stukjes en doe deze dan in de pan op een matig vuur. Vooral in het begin af en toe roeren om te zorgen dat het niet aan de bodem blijft vastplakken. Na enige tijd ontstaat er een laagje vloeibare olie/vet op de bodem zodat het sowieso niet meer kan aanbakken.

Daarna filteren en in potjes doen. Gaat altijd goed, ik gebruik nooit water of iets dergelijks.

 
Ik las gistermiddag pas dat varkensvlees eigenlijk gefermenteerd moet worden :oops: maar toen lag knorretje al in de diepvries. Vandaag heb ik speklapjes gemarineerd en daar een eetlepel appelazijn bij gedaan maar ik heb geen idee of dat ook voldoende is dan?

 
Quote:
Varkensvet hoeft NIET te worden gefermenteerd. Het gaat om varkesnVLEES.



Das inderdaad mooi om te weten.

Uiteindelijk heb ik 2,6 liter reuzel uit 2,2 kg vet gehaald en dan nog wat kaantjes.

Het heeft me € 10,00 gekost, mooi prijsje.

Net een eitje gebakken in de nieuwe reuzel en het smaakte heerlijk. Geen azijnsmaak.

Ach het zal er niet slechter van zijn geworden op deze manier met het azijn toch?

Bij mij ook niets aangebakt. Wel de crockpot na een tijdje een standje lager gezet. Ideaal zo'n pot, geen omkijken naar.

Leuke tips heb je weer Alexandra! Ik ga ook nog wat freubelen.....

 
Quote:
Uiteindelijk heb ik 2,6 liter reuzel uit 2,2 kg vet gehaald en dan nog wat kaantjes



Dus 2,2 kg varkensvet wordt 2,6 kg reuzel en dan ook nog wat kaantjes?

Waar komt dat extra gewicht dan vandaan? Zit er dan nog azijn of water bij de reuzel?

 
Ik weet ook niet hoeveel je moet gebruiken. Maar het vlees dat ik in de appelazijn leg zie je gewoon dat het veranderd is. Alsof het heel even gekookt is ofzo, wat betreft de kleur dan. Het is echt veranderd, dus gefermenteerd denk ik dan maar.

In mijn grote pan, vol met vlees is niet ieder stukje even goed in aanraking gekomen met de azijn. Dat verschil zie je best goed. Vooral bij de worstjes die onderin lagen. Was een probeersel om ze te fermenteren, maar volgens mij is het wel gelukt. Anders de worst samen met een zuurtje zoals zuurkool eten. Dat is een tip dit op de wapf-site wordt gegeven. En volgens mij begint het weer zuurkolentijd te worden toch?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.516
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan