Half varken

Yep, ik ben dol op zuurkool!! Maar het spek ziet er wel uit alsof er al iets mee gebeurd is inderdaad. Ik heb in de marinade een theelepeltje palmsuiker zitten, worden die koolhydraten ook mee gefermenteerd?

 
Suiker fermenteren.. Geen idee! Weet wel dat mijn oma komkommer maakt met suiker en azijn! Zal wel een bijzondere combinatie zijn. Of gewoon zoet-zuur.

 
Quote:
Dus 2,2 kg varkensvet wordt 2,6 kg reuzel en dan ook nog wat kaantjes?

Waar komt dat extra gewicht dan vandaan? Zit er dan nog azijn of water bij de reuzel?



Sorry, 2,2 kg vet is 2,6 liter reuzel geworden + wat kaantjes.

Er zit misschien iets water bij, maar dat zal toch niet veel zijn denk ik.

Ik verbaasde me gisteren ook over de grote zak met vet, had verwacht dat die veel meer zou wegen.

 
Quote:
Er zit misschien iets water bij, maar dat zal toch niet veel zijn denk ik.



In ieder geval minimaal 400 gram :wink:

 
Quote:
In ieder geval minimaal 400 gram



Nee, ik heb een lege pot en een volle pot met vet gewogen.

Er kan 1,7 liter in en het weegt (exclusief pot natuurlijk) 1355 gram

Daar zit dus al 345 gram verschil in. Ik heb nog een pot van ca. 1 liter die net niet helemaal vol zit met reuzel, maar daar heb ik geen lege van dus ken ik het gewicht niet en die ga ik eeeeecht niet leegscheppen om te wegen :wink:

Al met al zal er over het algemeen vast wat water/azijn inzitten, maar als het veel is dan zou het moeten scheiden nu het gestold is: vet is lichter als water dus zou er onderop water moeten liggen en dat is niet zo, gelukkig.

 
Op hoeveel graden zette je de pot Eetdit?

Ik heb net 750 vet in de oven gezet, gemarineerd met het mengsel voor zeeuwsspek. Ik hoop net zulke smakelijke reuzel te krijgen!

 
De pot geeft geen graden. Ik heb het eerste uur de hoogste stand gedaan, daarna een standje lager.

Er zitten 3 standen op en 1 warmhoud stand.

Ben benieuwd naar de smaak van je zeeuwse reuzel :mrgreen:

 
Mijn worstjes zijn goed gefermenteerd. Wat zijn ze zuur zeg! Even aan wennen, heb er nog een heleboel om aan de smaak te wennen :)

 
Ik lees nu pas je bericht Eetdit. De smaak van de reuzel is erg lekker. In een andere pot de zeeuwse kaantjes. Eet er iedere dag van! Steeds een beetje minder, want anders is het te snel op. En het is zo lekker!

 
Geen idee Tanja. Maar heb het bijna 24 uur in de appelazijn gedaan. Misschien een beetje lang, maar aan de andere kant, dat is toch de bedoeling van fermenteren, dat de structuur en smaak veranderen?

 
Wat zijn varkenspoten toch lekker! Vet, bindweefsel, huid, en dan pas spiervlees. Chinese vrouwen zweren bij varkenspoten omdat hun huid er jong bij blijft. En ze hebben gelijk, geen ander product is zo rijk aan collageen.

Ik doe ze eerst een nachtje in azijn met zout water , dan 4 uur koken met steranijs en gember. Even onder de koude kraan en je haalt de botjes er zo uit (voor de bouillon, ook lekker). De teenbotjes zijn vrij klein, dus let op. De smurrie gaat de pan in met veel gember en knoflook, en eventueel wat stukjes groenten. Bij de varkenspoot staat het vet voorop, en niet de eiwitten.

Ha! Een restaurant in New York waar 33 van 39 gerechten op de menukaart varkenspoten bevatten.

 
Speklapjes een nachtje marineren in honingazijn. Heerlijk, doet denken aan de babi pangang maar dan de echte, maakt het vlees wat zoeter, beter dan gewone azijn (maar iets duurder). Noord-Sumatra heeft nog steeds een echte varkens-traditie.

Ik heb trouwens van de week weer vier poten gegeten, ga er morgen weer drie halen.

 
Iets zoeter mag inderdaad wel. Door het lange marineren in de pure azijn is het vlees eigenlijk te zuur. Moet er hard voor werken om het lekker te maken ;) Hoe maak je honingazijn?

Op dit moment geen knorretje in de "aanbieding" maar wel 4 nieuwe biggen! Duurt ruim een half jaar voordat ze slachtrijp zijn. En dat is minimaal. Het blijven scharrelvarkens :)

 
http://en.wikipedia.org/wiki/D._C._Jarvis

Gedeponeerd als Honegar

 
Toch nog een varken slachtrijp! Miss Piggy :) Ze is samen groot gebracht met het vorige varken en nu is besloten dat ze ook geslacht wordt. Vorige keer bestond het merendeel van de klanten uit mensen van het forum en mensen die meelezen. Ikzelf heb erg genoten van het vlees en heb mijn bestelling al gedaan.

Een pakket bestaat uit de volgende soorten vlees:

- Gehakt (alleen varkens of met rund (half om half)) aangeven wat je wil

- Spek om uit te bakken of buiklappen (aangeven wat je wil)

- Koteletten

- hamlappen

- Schnitzels

- Verse braadworst

- Bakje zult of stukje bloedworst (alleen als U dit wilt)

Puur vlees, zonder toevoegingen

Een pakket van 5 kg kost €40,00. Als het varken geslacht is doen wij het vlees per soort in een zakje. U kunt de porties dan zo groot of klein maken als u zelf wilt. Het varken wordt geslacht bij een echte slager.

petralauwen (apestaartje) hetnet (punt) nl

 
Ik was een weekend weg en kon het niet eerder laten weten. Maar het varken is "op". Verzoeken voor het verkrijgen van pakketten heeft dus geen zin meer. Volgend jaar komen er weer varkens :)

 
Nog even over het fermenteren van varkensvlees. Als ik het in de azijn met water leg, dan veranderd de structuur van het vlees, lijkt het een soort van "voorgegaard". Als ik het marineer met mosterd, dan veranderd de structuur van het vlees niet. Betekend dit dat het dan ook niet bewerkt is en eigenlijk nog steeds "fout" vlees?

En dankzij de snelle verkoop, er zijn weer 4 nieuwe biggen! Totaal heeft deze boerin dus 8 biggen op 2 boerderijen, daardoor mag het hobby blijven en zijn er geen regels en wetgeving die gevolgd moet worden. De biggen scharrelen dus lekker rond, eten hun buikjes op het gemakje vol en groeien in hun eigen tempo.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.531
Berichten
538.261
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan