Half varken

Quote:
Als ik het marineer met mosterd, dan veranderd de structuur van het vlees niet. Betekend dit dat het dan ook niet bewerkt is en eigenlijk nog steeds "fout" vlees?


Ja, dat is wat het betekent.

Mike

 
Gelukkig heb ik nog zuurkool liggen! Want er ligt een groot stuk gemarineerd in de koelkast en in de oven, dus dat is niet geschikt voor "gewone" consumptie. Tankja, je zeeuws spek is dus niet goed als het niet eerst door de azijn gehaald wordt. Dat doe ik dan wel weer bij het volgende varken.

Vandaag atjar gemaakt, ik heb dus voorlopig genoeg om bij het varkensvlees te kunnen eten. En de worstjes voor vandaag en morgen liggen lekker te sudderen in de azijn.

 
Varken, zwijn... Mijn gevoel zegt van wel, maar heb eigenlijk geen idee. Smaakt zwijn heel anders? Dat is toch wild?

 
"Zeeuws spek" is een combinatie van beiden. Er zit ook nog vlees bij. Dus voor de zekerheid neem ik er gewoon een plukje zuur bij. Ik vindt het te lekker om te laten staan, maar wil de nadelen van het vlees zeker ondervangen als het zo makkelijk gaat!

 
betekent dit dat bacon wel kan, of moet het spekvet helemaal wit zijn?

Ik houd namelijk wel van eieren met spek, of uitgebakken spekjes ergens doorheen, maar dacht dat dat dus niet gezond was...

bacon is rood met wit gestreept

 
Bacon en ontbijtspek is gezouten, dus bewerkt. Ik heb het over het vlees dat nog totaal niet bewerkt is, zo rechtstreeks van het land (via een slager, dat dan weer wel).

De slager wist trouwens de bijnieren niet te vinden en ik heb daarom de nieren maar meegekregen.... Ook goed ;)

 
Ik heb 4 pakketten van miss piggy en het is in elk geval een heerlijk varkentje ;-) Bedankt voor de tip Alexandra! Ik ben ook fan van de zult!

 
Dus jij bent de boosdoener waardoor ze gelijk was uitverkocht????????? :lol: Goed bezig! Ik moet denk ik eens met Ad gaan eten. Als ik alleen de zult al zie hoef ik m niet. Maar met Ad durf ik vast mijn eet-demonen onder tafel te eten!

Ik vindt wat er in de vriezer zit lekkerder dan wat er in het pakket zit, dus 1 pakket en veel uit de vriezer is voor mij ideaal :D

 
Everzwijn is inderdaad wild, dus ik weet niet of dat fermenteren ook hier voor geldt, is immers wel een varken.

Ik hoop er hiervan eerstdaags een paar in de vriezer te kunnen steken, vandaar dat ik het even vraag. Indien dit ook gefermenteerd dient te worden, kan dit ook voor gebruik of dient dit voor het invriezen te gebeuren ?

Alvast bedankt.

 
Het makkelijkste vindt ik voordat je het invriest. Dan hoef je het voor gebruik alleen maar te ontdooien. Ik heb nu alles bevroren gekregen en dan moet ik het eerst ontdooien, dan bewerken en daarna pas eten.

Hoe kom je aan wild everzwijn? Want die zijn sowieso goed gevoerd :D

 
Quote:
Dus jij bent de boosdoener waardoor ze gelijk was uitverkocht????????? [:lol:] Goed bezig! Ik moet denk ik eens met Ad gaan eten. Als ik alleen de zult al zie hoef ik m niet. Maar met Ad durf ik vast mijn eet-demonen onder tafel te eten!

Ik vindt wat er in de vriezer zit lekkerder dan wat er in het pakket zit, dus 1 pakket en veel uit de vriezer is voor mij ideaal [:D]


Ja ik rijd niet naar Breda voor één pakketje he ;-) Ik heb het allemaal zo in de vriezer gezwierd, ik eet er zuurkool en augurken bij en ik zal nog wel eens wat in het azijn leggen. Als je zult eet moet je aan worst denken, en niet aan varkenskop ;-))) dat helpt.

Wild zwijn is lekker! dat kun je nu bij poeliers kopen.

Mijn moeder voert haar katten vers vlees, heel veel wild, ze heeft vriezers vol karkassen van fazanten, eenden, hazen etc etc, daar zijn dan bijv de filets afgesneden en verder niks, dus de ingewanden zitten er nog in, het is allemaal wild (zitten nog kogeltjes in) maar om bouillon van te trekken of iets dergelijks lijkt het me niks als de ingewanden er ingezeten hebben? Iemand die daar verstand van heeft? Ad?

 
Ik had al wat meer azijn aan de marinade van het Zeeuws spek toegevoegd Alexandra, maar goed dat je het nog even vermeld, van de azijn wordt het vlees van het spekstuk een beetje grauw ipv roze inderdaad. Veel mosterd en een flinke scheut azijn en dat laat ik minstens 24 uur in de koelkast staan, dan afgieten, de kruiden erover en hup in de oven.

 
Azijn staat niet in je originele recept volgens mij. Inderdaad, azijn maakt het grauw, dat bedoel ik met voorjaren. Vandaag de worstjes in de azijn met water gelegd. Mooi verkleurd, maar niet zuur. Ideale smaak.

 
Is er hier al meer geschreven over dat fermenteren? kan het ook met wijn bijv? en citroensap ipv azijn lijkt me ook wel wat, souvlaki bijv (citroensap, olijfolie, knoflook en oregano)? ja ik heb al weer honger :D

 
Ik denk dat citroensap ook zeker wel kan. Probeer het eens uit en laat het ons weten. Als het maar "verkleurt", dan werkt het. Er is meer over geschreven, maar we kwamen niet verder dan azijn en mosterd :p

 
Ja bij vis/zeevruchten heet dat ceviche, dat is dan garing met citroen of limoensap, super lekker, dus waarom niet bij varkensvlees.

 
Ik heb het ook weleens gebruikt bij vis ja, citroensap om in te "garen".

Aangezien het varkensvlees gefermenteerd is na onze bewerkingen, kan je het dan ook al eten zonder te bakken? Het enige dat daarvoor volgens mij in aanmerking komt is gehakt, de rest is te taai lijkt me.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.522
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan