Half varken

Nou ik zou het vooral zien als een voorgaring bij vlees. Lijkt me niet zo'n succes, maar wie weet zit ik er naast hoor, marineren van vlees of kip maakt het vlees wel mals en minder droog, als je het daarna nog bereidt.

 
Hier net een geweldig lekker stuk zeeuws spek uit de oven gehaald! Ik had nog niet eerder een stuk buiklap met vlees erbij en de smaak is echt super en het vlees botermals! Dat kan morgen mee naar de beurs! Ben een hele dag weg en met een goede pluk atjar heb ik morgen lekker te eten tussen de middag!

 
Hahahahahaha. En ik last van mijn maag ;) ik eet tegenwoordig nooit meer zo laat, maar kon dit stuk vlees echt niet weerstaan om te proeven. En uiteraard was t niet een heel klein stukje. Mijn systeem raakt ervan van slag! Maar dat geeft niets, als t maar lekker is!

 
Ik denk dat dat aan het varkensvlees ligt, ik eet geen varkensvlees vlak voor het slapen gaan, als ik dat doe kan ik niet slapen, met rundsvlees geen last van.

Ja hoor, met citroensap verkleurt je vlees ook wittig, dat komt door het zuur. Ik geloof echt niet dat je het dan rauw kunt eten. Ik vraag me ook echt af of in het zuur leggen wel fermentatie genoeg is. Fermentatie is toch een proces waarbij iets wordt omgezet door bacterieen, dat gebeurt toch niet als je vlees in zuur legt?

 
Ik was gewoon verzadigd vol en moest en zou er nog een stuk spek bij stoppen. Ligt niet aan het vlees, ligt aan mijn grote ogen en hebberigheid ;) pijn deed t niet, was alleen een zeer vol gevoel wat logisch was.

Ik denk wel dat het voldoende is. Zuurkool erbij eten is namelijk ook genoeg. En er vindt wel een verandering plaats. Kijk maar naar het Engelse artikel op de eerste pagina. Zuur is voldoende om ons lichaam er goed op te laten reageren.

 
Gisteren met de familie ouderwets BBQ gegeten, zoals vroeger geleerd van onze indonesche (o)ma. We aten sate van varken, lontong (koude kleefrijst), satesaus en komkommer.

Vandaag vertelde ik tegen mijn moeder dat de manier waarop we aten nou ook niet echt goed was, want het varkensvlees was niet gefermenteerd, alleen gemarineerd. En de komkommer niet aangemaakt.

"Vroeger" marineerde oma de komkommer uren van te voren in de azijn met een beetje suiker. Toen mijn moeder aan de komkommer van "vroeger" dacht vertrok haar gezicht weer van de zurigheid van de komkommer. Dus ook in Indonesië eten ze geen varkensvlees zonder zuur! Mijn oma weet door overlevering dat "het zo hoort", maar heeft geen idee waarom.

Vaak haalde oma de "zaadjes" uit de komkommer, iemand hiervoor een verklaring? Volgens oma:"Omdat je het kan eten met zaadjes en zonder zaadjes. :D"

 
Quote:
Vaak haalde oma de "zaadjes" uit de komkommer, iemand hiervoor een verklaring? Volgens oma:"Omdat je het kan eten met zaadjes en zonder zaadjes. :D"



Is dat niet gewoon omdat je zonder die zaadjes een zachter smaakbeleving hebt? Geen enigszins harde stukjes in de komkommer dus. Bij tomaten worden de zaadjes er ook vaak uitgehaald.

 
Ik doe de zaadjes er alleen uit als ze heel groot zijn of als de komkommers wat te lang gerijpt hebben, die grote zaden zijn gewoon niet lekker. Ik weet niet of er een andere verklaring voor is, ik doe ook altijd de komkommers flink zouten en dan even laten staan met een verzwaard bord dat het water er af gaat, maar dat is ook alleen voor de smaak.

Hoe zou het toch komen dat de mensen vroeger wisten dat je zuur bij varken moest eten en dat zulke kennis er niet meer is, hoe is het toch mogelijk dat we niet door hebben dat we steeds dommer worden!

 
Ik heb vorige week samen met m'n moeder 2 zakken 'afval' van het varken verwerkt. Normaal wordt dit weggegooid, doodzonde. Ik heb wel 2 dagen in de keuken gestaan en en meter of 3 buikspek uitgesmolten, maar ben nu de trotse bezitter van een heerlijke voorraad reuzel. Er liggen nog wat stukken rib, pootjes en een staartje in de vriezer te wachten op een volgende ronde bouillon trekken. Ik heb er zuurkoolsoep van gemaakt om zo het hele fermenteer verhaal te omzeilen: wat een succes, heerlijk!!!

 
Haal jij dat afval in een winkel of....? mijn buikspek van het varken van Alexandra is op en ik zou niet weten waar ik nog meer haal. Ik vind het ook zo lekker, ik moet moeite doen om gesmolten niervet van wildrundvlees op te maken ik vind er niks aan, maar dat varkensvet! En de kaantjes die overblijven, we zijn er allemaal gek op!

 
Oh en doe eens een recept van die zuurkoolsoep als je wil? Ik ben niet zo streng hoor, ik maak nog gewoon erwtensoep (met niet te veel erwten) met niet germenteerd vlees, ik zou niet weten hoe ik dat anders oplos.

 
Ik heb ook al heel lang geen buikspek meer!!!! En ik wil ook wel zulk slachafval! Is allemaal super lekker! Dus, vertel vertel, hoe kunnen wij eraan komen?????

 
Ik haal het in de buurt daar worden regelmatig varkens geslacht, een oud ras dat buiten loopt, gras knollen en brokken krijgt, veel beter krijg ik hier niet, ik was er toevallig op het juiste moment, maar zal zeker vragen of hij het vet voor mij wil bewaren voortaan. Die kaantjes zijn inderdaad heerlijk. Alles wordt lekkerder met varkensvet en kaantjes :) Wie wil er staat nog een zak botten te wachten om afgehaald te worden, die wil ik best delen, het vet is al weg.

Recept zuurkoolsoep (zelf bedacht):

Bouillon van varkenspootjes, schenkel en ribben 6 uur koken met kruiden (rozemarijn, foelie, laurier en kruidnagel). Het vlees van de botten halen en bewaren. In een pan 2 gesnipperde uitjes in reuzel fruiten, gestampte komijn, een zoete aardappel in kleine blokjes en zuurkool erbij. Dan de bouillon toevoegen en dit een 30 minuten laten koken tot de aardappel zacht is. Staafmixer erdoor tot het glad is en dan het vlees er weer bij, op smaak maken met zout en peper en wat room erdoor. Serveren met kaantjes.

 
Quote:
Ik heb ook al heel lang geen buikspek meer!!!!



Je zei dat je langzaam aan weer afvalt maar dat het zo hard gaat, heb ik iets gemist? 8) vertel, vertel!!!

Lia

 
Tja, ik ben en blijf een zeeuws meisje. Wordt t echt zeeuws spek! Schijnt niet zo goed te zijn, mensen vlees eten. Misschien wel als je t fermenteerd? :mrgreen: heb op mijn lijf nog genoeg buikspek!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.522
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan