het endorfine herstelplan

Ik switch regelmatig van roomboter, van grasboter naar roomboter van de Weerribben.
Ik ben ook enorm afgevallen sinds begin dit jaar, maar dat wou ik juist niet ;-)
Mijn voedingspatroon lijkt op die van jou, maar ik wil juist aankomen. Maar zelfs met dat blijven dooreten (wel gezond overigens), kom ik amper aan.

Ik ben even gestopt met Sole drinken om te zien wat dat doet. Had hier volgens mij gelezen dat het het de schildklier stimuleert en dat mag bij mij wel een paar tandjes trager.

ik probeer prefereer sowieso al A2 koemelk over A1. Lijkt me voor iedereen verstandig.


Waar haal jij die A2 melk vandaan? Ik neem kefir van rauwe melk, dat fermenteert wellicht wat van die A1 caseïne, naast de lactose.

 
Waar haal jij die A2 melk vandaan? Ik neem kefir van rauwe melk, dat fermenteert wellicht wat van die A1 caseïne, naast de lactose.

ik ga eens in der paar weken (vanwege de afstand vanuit Oss) naar deze boer:
http://www.ecoboerderij-dehaan.nl/winkel

daar haal ik ook andere goede producten zoals onbewerkte ongepasteuriseerde roomboter. Het kan zijn dat hij even wat minder voorraad roomboter heeft, de laatste keer heb ik 20 pakjes gekocht :)
p.s. ik heb aan mijn post nog een linkje toegevoegd. Wellicht interessant.
Je kan voor A2 koeienmelk ook eens opzoek gaan naar melk/kaas van jersey koeien, dat schijnt een authentiek A2 koeienras te zijn.

 
Ik ervaar juist wel dat snakken naar meer als ik bijvoorbeeld roomboter eet. Alsof ik niet verzadigd raak. Dat wordt dus veroorzaakt door die opiaten begrijp ik nu.

Roomboter bevat nauwelijks eiwitten (en dus nauwelijks caseine), dus dit lijkt me onzin :wink: . Indien dit wel de verklaring is zou je als een ware junk moeten reageren op melk en kefir, dat je om de zoveel tijd een shot 'nodig hebt'.

 
Met Matthijs de Haan heb ik al eens contact gehad over houdbaarheid van de rauwe melk. Hij had het over een paar dagen (?). Gezien de afstand is het dan voor mij niet te doen om daar telkens heen te gaan. Ik kan de melk dan niet groots inslaan dan.

Ik probeer nu de kant-en-klare kefir van Rauw Power. Hoewel ik het lekker vind, krijg ik er enorme hoofdpijn van. Ik kan niet meer dan ongeveer 1/3e glas drinken per dag. Naarmate de fles langer open is geweest, lijkt het overigens wat beter te gaan. Misschien omdat het fermentatie proces nog doorgaat en wat meer caseïne fermenteert.

Moeilijk in te schatten of de hoofdpijn ontgifting is of dat m'n lichaam het gewoon niet moet.

Ongepasteuriseerde roomboter is waarschijnlijk nog beter. De roomboter die ik neem is wel biologisch, maar ook gepasteuriseerd volgens mij.

 
Roomboter bevat nauwelijks eiwitten (en dus nauwelijks caseine), dus dit lijkt me onzin :wink: . Indien dit wel de verklaring is zou je als een ware junk moeten reageren op melk en kefir, dat je om de zoveel tijd een shot 'nodig hebt'.

Zoals ik hierboven aangaf is dat niet het geval ;-)
Geeft me juist hoofdpijn.

 
Met Matthijs de Haan heb ik al eens contact gehad over houdbaarheid van de rauwe melk. Hij had het over een paar dagen (?).
Dan gaat Matthijs aan de veilige kant zitten, ik haal 1x in de week melk bij hem en blijft in een koude koelkast (4 a 5 graden) makkelijk een week lekker, je kan wel wat vetklontjes krijgen omdat het vet bovenop de melk gaat drijven doordat ie stilstaat.

 
Recentelijk ben ik bij Lucas Flamend (Exendo) geweest. Het ligt toch iets ingewikkelder met die exorfinen.

Laat ik vooropstellen dat DPP-IV niet voor iedereen heilzaam is! Ik heb het op eigen houtje uitgeprobeerd, maar ik krijg er echt vreselijke buikkrampen van. Ik slik dat dus niet meer. Voor anderen helpt het misschien, maar hou dus ook rekening met ongewenste effecten.

Dan die exorfinen: die horen niet in je hersenen thuis. Op het moment dat je exorfinen in je hersenen krijgt, is er iets mis met je darm. Of het nu van melk, granen, spinazie, soja of schimmels komt: exorfinen horen niet in je lichaam thuis! Opiaten uit melk zijn dus helemaal geen beloning voor goed gedrag: ze zijn een teken dat je je darmen kapot(ge)maakt (hebt).

Wat betreft rauwe of gepasteuriseerde melk: dat heeft geen invloed op caseïne. Het lactose-eiwit is belangrijk voor het verschil, maar caseïne (dat verantwoordelijk is voor de exorfinen) zit in beide.

Zelf dronk ik intuïtief al geen rauwe melk en daar ben ik blij mee. Het is niet goed voor mij, is uit alle testen gebleken.

 
Bedankt voor je uitleg en ervaringen, Pinklady,

Lucas Flamend was degene die ik gemaild heb hierover.
Weet jij of je lichaam een tekort aan DPP-IV zelf kan herstellen? Dus zonder DPP-IV suppletie, maar door geen exorfinen meer te nemen?

Voel jij je nu beter zonder inname van voeding met exorfinen of nam je dat sowieso al een lange tijd niet meer?

Mark

 
ik heb een tijd caseine poeder supplement gebruikt ivm krachttraining,
ben benieuwd of daar ook exorfinen inzitten, ik kan via google niets vinden.
Iig denk ik dat in die poeder caseine geen levende enzymen meer zitten. Dat zou waarschijnlijk een verhoogd risico betekenen.
weet iemand hoe gezond of ongezond poeder whey of caseine is?

Met Matthijs de Haan heb ik al eens contact gehad over houdbaarheid van de rauwe melk. Hij had het over een paar dagen (?). Gezien de afstand is het dan voor mij niet te doen om daar telkens heen te gaan. Ik kan de melk dan niet groots inslaan dan.

ik doe de melk in de vriezer, en de roomboter ook. De roomboter begint na een week ook niet meer zo lekker te ruiken. Dus ik vries het allemaal in. Voor jou ook een idee?

 
Bedankt curvers, op zich een goed idee om het in te vriezen.
Ik ga even stoppen met kefir/melk. Voel me er niet goed door (hoofdpijn, concentratieverlies, vermoeidheid).

Met overige zuivel heb ik (op slagroom na misschien -> pijn in onderrug) niet of minder problemen, dus roomboter inslaan in de vriezer is nog een optie :-)

Eigenlijk raar dat kefir me die klachten geeft en rauwmelkse yoghurt niet.

 
hms, ja vreemd van dat effect van Kefir bij jou. Ik neem aan dat de kwaliteit van je Kefir goed is.
Ik heb geen idee wat het is, als je verder bij rauwmelkse yoghurt geen klachten hebt. zou bijna alleen de kefir stof zelf kunnen zijn. Eet eens wat pure Kefir korrels om te kijken wat er gebeurd (grapje)

 
Haha, als aperitiefje misschien :-D

Misschien fermenteert de yoghurt de caseïne beter dan de kefir dat doet of komt het omdat ik bosvruchten in m'n yoghurt doe (ik doe maar een gooi).

 
Weet jij of je lichaam een tekort aan DPP-IV zelf kan herstellen? Dus zonder DPP-IV suppletie, maar door geen exorfinen meer te nemen?
Nee, dat weet ik niet. Bij mijn behandeling is niet ingezet op het DPP-IV-enzym. DPP-IV is een zware versimpeling van allerlei factoren die endorfinen en exorfinen complex maken.
Er zijn zo veel meer oorzaken die de exorfinenbelasting te hoog maken - of endorfinentekorten veroorzaken. Wist ik ook niet, maar wordt vrij snel duidelijk bij de consulten met Lucas Flamend.

Voel jij je nu beter zonder inname van voeding met exorfinen of nam je dat sowieso al een lange tijd niet meer?
In mijn periodes zonder exorfinen voel ik me stukken beter - zowel mentaal als fysiek -, maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik bij vlagen nog steeds die exorfinenjunk ben. Ik voel me er echt niet beter onder, maar het is pure verslaving. Gelukkig gaat het steeds beter - en dan kan ik me ook steeds beter voelen. In plaats van alles op alles zetten om me ertegen te verzetten (wat me 9 van de 10x niet lukt), ben ik met name bezig om de oorzaak aan te pakken. Dus: endorfinensystemen herstellen, reactie op exorfinen blokkeren en daardoor steeds minder verslaafd worden. Het zou veel leuker en beter zijn als ik gewoon exorfinen definitief kon laten staan, maar gelukkig heb ik wel de erkenning gekregen dat mijn endorfinensysteem gewoon echt volledig in de war is, waardoor dat echt heel moeilijk is.

 
@pinklady

Balen dat je endorfine systeem zo van slag is.
Ik geloof niet dat ik verslaafd ben aan exorfinen in voedsel, maar ik begrijp dat het endorfine systeem door veel meer zaken ontregeld kan raken.

Ik zou het wel jammer vinden als ik naast melk (waar ik nu mee gestopt ben) ook andere zuivel moet laten staan, puur omdat zuivel me veel opties biedt om met het eten te variëren. En het is lekker :-)

Geiten produceren, als ik het goed begrepen heb, sowieso alleen A2 melk, dus dan zou dan een mogelijkheid zijn om minder exorfinen binnen te krijgen.

Sterkte in ieder geval met het herstel!

 
Er zijn zo veel meer oorzaken die de exorfinenbelasting te hoog maken - of endorfinentekorten veroorzaken. Wist ik ook niet, maar wordt vrij snel duidelijk bij de consulten met Lucas Flamend.

Bijgaande links vertellen hier meer over :

http://exendo.be/dpp-iv-enzym-remmers-overzicht/
http://exendo.be/het-endorfine-systeem/
http://exendo.be/endorfine-artikel-met-referenties/
http://exendo.be/endorfine-systeem-functies/
http://exendo.be/exorfinen-artikel-met-referenties/

 
Bedankt Vivianne,

Iedereen is in z'n leven wel blootgesteld aan 1 of meer van die stoffen, lijkt me.
Verrassend (voor mij tenminste) dat mango en druivenpitten er ook bij staan.

Mark

 
@ Mark

Is ook zo. Teveel mensen linken gezondheidsklachten nog altijd niet aan blootstelling van bepaalde stoffen of een overgevoeligheid voor bepaalde voedingsmiddelen. Af en toe is het een gespreksitem. Als het erop aan komt wordt het te vaak onder tafel geschoven, wellicht door de gevolgen van de fysieke degeneratie die mensen niet meer helder & alert doen nadenken.

Van de druivenpitten schrok ik hier in eerste instantie ook een beetje. Afgelopen week werd hier in Vlaanderen ook het item naar buiten gebracht dat elke dag een glas wijn toch niet zo gezond blijkt te zijn als het lijkt. Er zijn er hier momenteel veel op vakantie, dus veel mensen zullen er niet van wakker liggen. :lol:

 
Teveel mensen linken gezondheidsklachten nog altijd niet aan blootstelling van bepaalde stoffen of een overgevoeligheid voor bepaalde voedingsmiddelen. Af en toe is het een gespreksitem. Als het erop aan komt wordt het te vaak onder tafel geschoven, wellicht door de gevolgen van de fysieke degeneratie die mensen niet meer helder & alert doen nadenken.

Klopt. Het kan ook komen door gewenning en verslaving aan die producten en manier van leven en de angst wat er anders voor in de plaats komt. Pas als de klachten zo erg worden dat ze niet meer genegeerd kunnen worden, komt er wellicht een omslag.

Aan de andere kant wil ik in de toekomst zo nu en dan ook wel eens een wijntje drinken, maar dus niet dagelijks ;-)

 
De natuurarts waar ik onder behandeling ben heeft 1 1/2 maand geleden aangegeven dat ik wel eens een exorfinen belasting zou kunnen hebben. Dat betekent dat de beta-endorfine werking is afgenomen, zie http://www.de-poort.be/cgi-bin/Pagina.pl?id=171]dit linkje[/url]

Endorfine zijn endorgene opiaten, verwant aan opium, die in het lichaam worden geproduceerd. Deze hechten zich aan de opiaat receptoren en daarmee wordt een hele keten in het lichaam in gang gezet.

Het probleem bij een exorfine belasting is dat exorfine moleculen in onze voeding zoals gluten en caseine(externe endorfine, vandaar de naam exorfine)ook aan de opiaten receptoren hechten. Hierdoor worden de receptoren overmatig geprikkeld met het gevolg dat de gevoeligheid van die receptoren afneemt. De beta-endorfine werking neemt hierdoor af en die staat aan het begin van een hele keten van onder andere dopamine productie en ook de schildklierhuishouding.

Sinds begin juni slik ik de DPP IV enzym voor elke maaltijd en homeopathische korrels met endorfine. Daarnaast ook ondersteuning voor de schildklier met natuurlijke schildklier hormomen (ben ik inmiddels weer mee gestopt) en jodium. Ik voel mij duidelijk energieker en meer in balans, sterker.

In juni heb ik nog kefir van geitenmelk gedronken (dagelijks een halve liter) maar daar ben ik sinds een paar weken mee opgehouden. Eigenlijk merk ik niet een groot verschil. Toch houd ik het nog even zo omdat ik alle externe belasting van de opiaat receptoren wil uitsluiten om het endorfine systeem weer op orde te krijgen. Geen idee hoelang dat duurt. Heeft iemand hier ervaring mee?

Daarnaast richt ik mij ook op het herstel van de darmen door te ontbijten met kippenbouillon met kokoscreme (heerlijk, echt een aanrader) en door de dag andere bottenbouillons te drinken met gefermenteerde groente/kombucha voor de probiotica.

Ik hoop dat ik op een gegeven moment weer geitenmelk kan gaan drinken en dan vooral de kefir. Ik mis het namelijk, het is zo lekker en voedzaam.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.470
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan