het endorfine herstelplan

Ik heb begrepen dat het wel een flinke tijd kan duren: 2-3 jaar voor vrouwen en 1 jaar voor mannen, voordat het endorfinesysteem weer enigszins op orde is.

 
Da's wel lang ja...

Omdat ik met koemelk kefir ben gestopt zit ik te denken om eens kokosmelk kefir te proberen.

 
Dat duurt dus nog wel even. Wederom het herstelproces gaat over vertrouwen in het lichaam en geduld, stap voor stap.

 
Ik heb gisteren de masterclass van Lucas Flamend gevolgd: exorfine herstelplan. Ik vroeg hem of de caseïne van rauwe melk ook "fout" was. Hij zegt van wel... hij vertelde dat hij zelf een proef heeft gedaan met rauwe melk (van koeien van Matthijs de Haan) en dat leidde tot exorfine belasting.
Ik heb hem gemaild of hij meer informatie wil geven over dit onderzoek want zoals ik het begreep heeft hij dit alleen bij zichzelf gedaan. Mocht ik meer horen meld ik dat hier.

Ik heb het DPP IV enzym sinds een paar maanden in mijn lijst staan en kwam er al bij een aantal mensen uit om te nemen. Ik ben dat nu aan het volgen hoe dat gaat. Ik neem het zelf ook en zal binnenkort verslag uitbrengen.

 
Volgens Lucas is A2 melk iets beter want die heeft geen BC-5 en BC-7 maar bevat verder wel alle overige casomorfines.

Rauwe melk bevat evenveel casomorfines als gewone melk.

Nu heb ik opnieuw een vraag gesteld aan hem of zij hebben gekeken naar de invloed van pasteurisatie op de casomorfines. Er kunnen wel evenveel casomorfines in rauwe melk als gewone melk zitten maar misschien zijn/of worden de casomorfines van gepasteuriseerde melk wel schadelijker omdat ze bewerkt zijn.

Ik heb iemand in behandeling waar rauwe melk eerst versterkend werkte en nu verzwakkend. En waar het DPP IV enzym uit kwam om te nemen. Op zich logisch dat als je lichaam van de exorfines af wil dat je dan de rauwe melk (met exorfines) moet laten staan net zoals granen, soja en spinazie. Ik ben dan ook benieuwd of rauwe melk bij diegene uiteindelijk dan wel/ niet versterkend zal testen. Wordt vervolgd...

 
Bijgaand recent artikel van Lucas op dit vlak

http://exendo.be/wp-content/uploads/2014/11/DPP-IV-het-moonlighting-enzym.pdf

 
Hier vind je de 70 functies van het DPP IV enzym plus de factoren die het DPPIV enzym remmen: http://exendo.be/dpp-iv-enzym-onderzoek-en-referenties/

 
@ Tizz :
een exorfine vrij dieet is zonder: gluten, caseïne, soja en spinazie. En suikers mijden.

 
Melkkefir is een gefermenteerd melkproduct. De caseïne wordt door de fermentatie voorverteerd. Wat voor een invloed heeft dit op de exorfines? Kan het lichaam (DPPIV enzym) hier nu ook beter mee overweg?

 
Rauwe melk bevat evenveel casomorfines als gewone melk.

Rauwe melk is toch gewone melk?

 
Edwin.. ik bedoel dat in rauwe melk evenveel casomorfines zitten als in gepasteuriseerde melk.
In de A2 melk iets minder ( geen BC-5 en BC-7) maar de overigen wel.

Of bij kefir door de fermentatie de minder negatieve invloed heeft is een goede vraag.

Uit mijn kinesiologische spiertest test vaak rauwe melk sterk en gepasteuriseerde zuivel niet.
Mijns inziens moet er dus verschil zijn. Anders zou het niet versterkend mogen testen voor het lichaam maar verzwakkend.
Het zou bijv kunnen dat de caseïne in rauwe melk minder negatieve invloed hebben. Lucas zegt dat er geen verschil is maar denk dat dit ook niet specifiek is onderzocht.

Wat ik nu wel tegenkom is dat een aantal WP'ers sterk testen op het nemen van het DPPIV enzym. En als je de exorfinen gaat opruimen is het logisch dat je het niet blijft eten. Rauwe melk testte bij die personen zwak (en voorheen sterk). Het moet blijken straks als het DPPIV enzym weer op peil is of ze dan weer rauwe melk kunnen nemen....

 
Ik heb exendo een mail gestuurd of ze iets op schrift hebben. Antwoord: er komt halverwege 2015 een boek uit.

 
Medicinaal kookboek: Weten van (h)eerlijk eten deel II (deel I doet dat niet) http://weten-van-heerlijk-eten.nl: zet per recept o.a. erbij of het recept een belasting is voor de endorfinenhuishouding of niet.

 
Interessante discussie. UIt eigen ervaring kan ik melden dat alle zuivel niet goed is. Ik heb de diagnose exorfine belasting gekregen van de natuurarts. Sinds juli laat ik de rauwe geitenmelk staan, daarvoor al een jaar geen gluten. Afgelopen twee weken heb ik het weer geprobeerd met zelfgemaakte yoghurt van geitenmelk. Alle symptomen zijn in hevigheid terug gekomen. Voor mij is zuivel belastend en het maakt niet uit of dit A1 of A2 melk is, rauw, schapen- of geitenmelk. Zolang exofines belastend werken is het voor mij geen zuivel eten, gluten, spinazie of soya en suiker. Ik ben trouwens al die tijd (al twee jaar bezig) niet pijn en klachten vrij geweest. Het is een proces van de lange adem. Pas recent realiseer ik mij dat ook micro-oraganismes belastende opiaten produceren.
Mtje: ik heb een spiertest maart vorig jaar bij jou gedaan. Uit deze test kwam naar voren dat ik rauwe melk kon verteren. Dit blijkt niet zo te zijn. Dus inderdaad ben ik ook erg benieuwd of dit met het herstellen wel weer kan.

 
@Beer, wat voor pijn en klachten heb jij als ik vragen mag.
Je bent waarschijnlijk heel wat jonger dan ik (76) en aangezien ik rugpijn heb (op foto is degeneratie te zien) kan ik niet altijd een oorzaak vinden. Mijn benen doen ook vaak zeer (stijf in de ochtend, door bewegen gaat het beter)
Ook smeer ik nu hormooncreme/trage schildklier. Ook dat kan invloed hebben op pijnklachten ja of nee denk ik.
Heb in die jaren best wel verschillende artsen ontmoet maar nog nooit iemand gehoord over endorfine enz.
Ik vraag me ook af hoe oud/jong iemand moet zijn om alsnog verbetering te kunnen bewerkstelligen. Zelf geloof ik nog wel in verbetering, maar dan geen 100% meer.

 
Beertje,
Als ik mij er even mee mag bemoeien 8)
Hoe is die diagnose van exorfine belasting vastgesteld?
Want als ik dit zo lees: intolerantie voor gluten, zuivel en een schildklier disfunctie dan denk ik meer aan Hashimoto's.
Hoe gaat het nu eigenlijk met je schildklier? Ik las dat je armour neemt en jodium?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.470
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan