Afscheid.
Beste forumleden, het is tijd om afscheid te nemen. En bijna was dat letterlijk zo geweest, bijna was ik echt dood geweest. Ik heb de angstigste dagen van mijn leven achter de rug, maar ik geloof dat het ergste gevaar inmiddels geweken is. Wat was namelijk het geval? Op maandag 11 februari heb ik niet beter wetende een capsule gewone, zure vitamine C van 1000 mg geopend, de inhoud in een kopje water gedaan en opgedronken. Op woensdag 13 februari heb ik nog zo'n capsule genomen, dit keer met hulsje. Gerrit slikte die vitamine C dagelijks en ik ging ervan uit dat ik er na 2 1/2 jaar GAPS dieet ook wel tegen zou kunnen. Maar niets was minder waar....
Op de dag van de tweede capsule voelde ik iets vanbinnen. Ik dacht dat het hartkloppingen waren. Achteraf bekeken was het de dunne darm die schrok van al dat bijtende zuur. Die nacht droomde ik dat ik pijn had, maar het was niet alleen een droom, het was echt zo!
Op donderdag 14 februari was het me wel duidelijk dat er iets brandde vanbinnen en dat bleef zo en werd steeds erger totdat het op zondag 17 februari wel duidelijk was dat mijn dunne darm er zeer ernstig aan toe was en dat ik zeker 3 darmzweren had. Ik kon de kloppende plekken zo aanwijzen. Bij alles wat ik at of dronk vibreerde de hele darm en dat maakt angstig en angst kun je nou juist niet hebben! Daarom spoot ik 's avonds magnesiumspray om nog enigszins te kunnen slapen, maar naarmate de dagen en nachten vorderden kwam ik erachter dat dat prikte aan de darm! Logisch natuurlijk, er zit zout in... Wat te doen?? De nood was hoog...
Gelukkig had ik nog een klein potje Oxalis Comp (antroposofisch middel) in de kelder staan. Uit 2011 maar who cares? 3 x daags nam ik 10 korrels. Verder at ik enkel nog soep en avocado. Gerrit bracht me op het idee van koolsap en zuurkoolsap voor die darmzweren. Zuurkool durfde ik vanwege het zeezout niet goed aan, dus maar heel voorzichtig aan de witte kool. Op een gegeven moment had ik hier 15 witte kolen liggen in de schuur! En maar juicen. Het helpt best wel en aan mijn schildklier denk ik maar even niet. Overleven gaat voor, nietwaar? Ook zat ik trouw aan de zoethoutthee, de Manuka honing, de kokosolie en de L-Glutamine en de bottensoepen. Maar ik was er niet gerust op en op dinsdag 19 februari nam ik de telefoon om de reguliere huisarts te bellen. Ik, die een reguliere arts bel! Ik had het echt het gevoel dat ik bijna doodging. De assistente zei dat het druk was en dat ik de week erop kon komen. Ik zei dat ik spoed was. Uiteindelijk heeft ze me naar het ziekenhuis gepraat voor bloedonderzoek. Daar heb ik 4 buisjes bloed laten afnemen. Ik durfde echter niet te bellen voor de uitslag. Stel je voor, dat die helemaal niet goed zou zijn! Dan zou ik pas superstress hebben en stress is slecht voor de darm... Dus ik tobde door.
Op zeker moment ging het voor mijn gevoel wat beter en toen was ik zo slim om een beetje curcuma in mijn soep te doen. Ik voelde het zó wegbranden vanbinnen! Het restant van mijn soep heb ik meteen door de wc gespoeld, maar het was al te laat. Het was inmiddels wel duidelijk dat mijn darm zo lek was als een mandje! En dat na 2 1/2 jaar Gaps met niet één keer zondigen! Het was vreselijk, walgelijk allemaal! Ik heb er over nagedacht wat ik moest doen. Het ziekenhuis en een stoma zag ik echt niet zitten en ik dacht: dan maar d'r op of d'r onder, dan maar dood. Dus zo bracht ik mijn dagen door. Koolsap drinkend en bibberend.
Mijn zus moest met mijn vader naar Ron V, dus gaf ik haar een briefje mee voor hem met mijn klachten erop. Hij dacht niet dat het van de vitamine C was. Hij dacht dat mijn darm geïrriteerd was en dat de galblaas blokkeerde. Dus schreef hij een regulier middel voor. Maar dat was ook voor maagdarmkrampen en die had ik inderdaad, dus dat zag hij goed! Er zat alleen een sterke ammonia oplossing in volgens de bijsluiter, dus het leek me niet verstandig om het spul ook te gaan slikken. Ik hield het maar bij de Oxalis Comp. Maar het was wel fijn om iets achter de hand te hebben want het weekend kwam eraan.
En toen viel mijn blik op een potje Slippery Elm dat ik ooit bij iherb had gekocht. Ik had nog een tweede potje ook. Ik ben gaan googelen en kwam er al vrij snel achter dat dat weleens erg goed voor me zou kunnen zijn! En inderdaad... Het spul legt een slijmerige laag aan vanbinnen en je bent even een paar uur klachtenvrij. Het werkt beter dan bottenbouillon volgens mij. Het was een redding uit de hemel! Ik heb gelijk 5 potten besteld! Ik deed het in de thee, in de soep en in de thee....
Ondertussen was er nog meer hulp verschenen. Een lid van dit forum. Zij heeft mijn ogen geopend voor wat het GAPS dieet betreft. Het kan voor mijn part best een prima dieet zijn voor de lekke darm, MAAR NIET VOOR MIJ! Ik ben een langzame ontgifter, mijn lever zit verstopt, mijn darm zit verstopt en ik eet elke dag die zware vleeseiwitten en nooit iets rauws! Rauw maakt schoon, rauw bezemt dat gif uit die darm, het geeft enzymen. Ik ben heel voorzichtig aan begonnen met sappen, een klein beetje fruit, een piepklein stukje komkommer, avocado's en soep zonder vlees. En ik ben me toch aan het detoxen! Ik loop helemaal leeg! Op dag 5 nog steeds! Alles slippert er makkelijk uit. Wat een opluchting na al dat getob met klysma's en magnesiumcitraat! Wat blijkt? In die 2 1/2 jaar is mijn dikke darm helemaal dichtgeslibt van al die onverteerde eiwitresten! Vandaar die kauwgom die uit mijn hoofd, en tegenwoordig ook mijn oren en wenkbrauwen komt. Vandaar mijn haaruitval! Vandaar dat ik haast elke nacht wakker word met knipperende oogbollen waar vocht uitkomt. Dat is een poging van het lichaam om toch te ontgiften! Het is eigenlijk allemaal zó logisch dat ik niet snap dat niemand het gezien heeft! Bovendien deed ik het vroeger altijd uitstekend op het rawfooddieet. Dat was heel erg geschikt voor mij. Mijn haar mankeerde niets in die tijd. Mijn huid was fantastisch. Dokter Mercola heeft ook ooit een artikel geschreven waarin hij stelde dat veel rauwkost erg goed is voor mensen met auto-immuunziekten. En ik heb in die 2 1/2 jaar tijd bijna nooit iets rauws gegeten!
Al met al sta ik na 2 1/2 jaar weer helemaal aan het begin. Alleen is mijn darm er dit keer NOG erger aan toe dan in oktober 2010. Nu is het niet zo dat ik voor 100% rauw ga worden, maar uiteindelijk hopelijk wel voor 75%, aangevuld met vis, kalkoen, kip en de juiste vetten. Het Edgar Cayce dieet voor psoriasis. Dat is het gewoon voor mij! Want die leverreiniging doen, dat gaat niet met mijn ogen. Ik wil echt niet nog meer eyefloaters en lichtflitsen!
Oh ja, uiteindelijk ben ik toch voor die uitslag van dat bloedonderzoek gegaan, en wat denken jullie?? De complimenten, alles keurig! Geen verhoogde ontstekingswaarden, leverwaardes fantastisch, ijzer, kalium, natrium uitstekend! De assistente snapte er niets van dat ik zo verbaasd was. Grrrrrrrr...Weer een hoop geld verknoeid!
Dus ik neem afscheid van GAPS en ik neem afscheid van WAPF, maar verder wil ik best nog op dit forum komen. Ik zou jullie willen adviseren: ga niet zomaar op een of ander dieet omdat het aangeprezen wordt, maar kijk ook of het bij jou als persoon past! Of het ook iets voor je doet! Mijn gebit vaarde er in elk geval wel bij, dat is zeker, maar verder was het voor mij echt GEEN geschikt dieet. Ik weet het zeker!
De laatste jaren heb ik maar slecht naar mijn lichaam geluisterd. Ik hoop het van nu af aan beter te gaan doen. Ik heb er veel van geleerd. Het was een harde les. Hierbij wil ik Gerrit bedanken voor zijn tip van de koolsappen. Zonder dat had het er allemaal anders uitgezien. Ook ben ik mijn reddende engel van het forum super dankbaar! Zonder haar had het er allemaal veel ernstiger uitgezien, daarvan ben ik heilig overtuigd. Ikke, je bent een echte kanjer!