Ik kan niet met zekerheid zeggen wat the winning' factor was.
Ik gebruik sowieso (helaas) zowat een apotheek aan supplementen. :/
Zo ver ben ik inmiddels ook al. Meeste supplementen gebruik ik even en dan stop ik ermee, ben normaliter helemaal niet van de supplementen.
In die periode at ik, noodgedwongen vanuit Sibo-achtige klachten, alleen nog maar vlees/vis en vet.
Toen dat weer tot verstoppingsklachten begon te leiden (en afgaande op vooral de geur, hydrogen sulfide sibo). Begon ik te experimenteren met sommig low fermentation plantaardig materiaal om te zien of een beetje (vnl oplosbare) vezels zouden helpen.
Ik heb ook SIBO achtige klachten, eerst alleen SIBO in laatste stuk dunner darm leek het, nu zit het hoger en dus meer klachten.
Verzadigd vet maken blaas oxalaat klachten erger. Mijn theorie is dat de lever zijn gal niet goed kwijt raakt/of al overbelast is door dysbiose in de darm. Hydrogen sulfide SIBO is gerelateerd aan oxalaat klachten. Waarschijnlijk omdat de lever vitamine B1 nodig heeft in de glyoxylate cyclus, als de lever geen beschikking over vitamine B1 heeft kan de lever oxaalzuur aanmaken. Vitamine B1 bevat zwavel, en hydrogen sulfide SIBO darmflora breekt zwavel af tot het toxische Waterstofsulfide gas. Je krijgt dus een vitamine B1 tekort van hydrogen sulfide SIBO dat resulteert in oxalaat problemen. Ik dacht eerst ook dat het oxaalzuur dumping is maar dat is het duidelijk niet. Ik kan geen klachten hebben als ik met name verzadigd vet vermijdt. Voeg ik het een paar dagen toe begint blaas een urinewegen te prikken van het oxalaat (sterk verhoogd oxalaat is aangetoond in 24 uurs urinetest, at op de dag voor en tijdens die test met opzet verzadigd vet, kaas, ghee en eieren, aan het eind van die 2 dagen weer prikkende blaas en urinewegen verband met oxalaat is dus aangetoond). Ook bijvoorbeeld cacao boter verzadigd vet geeft dezelfde klachten, ook ghee. Is dus geen lactose/zuivel issue. Blaas pijn kan zo erg worden dat het een 24/7 issue wordt, met zitten en liggen het meeste last vast.
Als de lever niet goed gal produceert kun je niet goed ontgiften en wordt je dus langzaamaan toxischer, ook ontgift de lever hormonen in de gal, als de lever niet goed gal produceert krijg je oestrogeen stapeling, dit veroorzaakt waarschijnlijk mijn laag libido.
Ben het zo beu na 1 jaar, kan zo bijna niks eten.
Kocht een fles rauw power kefir in een opwelling, voordat de fles leeg is weer prikkende blaas en urinewegen.
Heb maanden vlees, oxalaat en fermentatie arme groente en rijst gegeten maar kom zo gewoon niet goed aan m'n benodigde energie inname. Kon ook geen afgehangen/gerijpt vlees verdragen vanwege histamine alleen vers vlees uit de vriezer of kip. Nog steeds ben ik er niet overheen. Het komt allemaal weer terug bij introductie van verzadigd vet.
Terwijl ik ondertussen meer begon te lezen over CBS gen en sulfatie.
Ik neem ook dagelijks een badje in epsom zout om sulfaat binnen te krijgen. (niet het bekende voetenbadje, maar met mijn handen in een kom...omdat dat makkelijker gaat.
)
Ik ben ook begonnen met Epsom zout baden. De zwavel zou helpen zodat de lever weer fatsoenlijk galzuren aan gaat maken. Galzuren zijn zwavelhoudend.
Galzuren verlagen de pH waarde van de darm. Hierdoor kan de dysbiose mogelijk herstellen en de darmflora weer in balans komen. Uit testen bleek dat de pH waarde van mijn darm te hoog is, uit de echo bleek dat de galwegen slank zijn maar dat ik geen vette lever heb, heb wel een verhoogd Bilirubine.
Zwavel eten heeft weinig effect vanwege dysbiose hydrogen sulfide SIBO (o.a. Desulfovibrio bacterien) die daar waterstofsulfide van maken.
Ik heb ook neurologische symptomen, waarschijnlijk veroorzaakt door vitamine B1 tekort door dysbiose en hydrogen sulfide SIBO. Waterstofsulfide gas wat geproduceerd wordt door hydrogen sulfide SIBO is ook neurotoxisch.
Zowel Waterstofsulfide als oxalaat belasten de mitochondriën, dat verklaard mijn vermoeidheid. Mitochondriën dysfunctie is vaak het begin voor auto immuunziekten, CVS etc.
Ergens heeft deze gehele combinatie wat betreft histamine intolerantie geholpen, misschien ook omdat ik mogelijk een deel vd sibo tot bedaren heb gebracht
Je hebt geluk gehad! Zou willen dat ik er zo handig vanaf gekomen was.
Misschien heb ik de pech dat mijn darm en lever in cyclus vastzitten: dysbiose belast de lever -> belaste lever produceert minder gal -> minder gal resulteert in hogere darm pH waarde dus dysbiose blijft in stand -> etc. etc.
Of ik heb inmiddels na 1 jaar klachten een biofilm in m'n darm als zoiets bestaat.
Heb allerlei antimicrobial supplementen staan maar durf er sommige niet eens te gebruiken vanwege mogelijke bijwerkingen, degene die ik kort gebruikte, heb ik geen succes mee gehad, gaven me erge tinnitus, duizeligheid en zelfs tintelingen/dof gevoel in mijn gezicht.
Hoop maar dat regelmatige Epsom zout baden zijn werk gaan doen. En dat de lever weer een beetje op gang komt.