Histamine Activatie? Inflammatory bowel?

Dat is een teken van laaggradige ontsteking van de lever. Behalve levervriendelijke voeding en dranken kun je ook aan de slag met wat je op je lever hebt (niet verwerkte oude wrokken en boosheid). Ik ken iemand die beide heeft gedaan en sinds kort voor het eerst in jaren normale ALAT/ASAT-waarden heeft!

Mike
Ik hoorde ook al dat verhoogd Alat wijst op vet in de lever.
De vraag is dan waar die laaggradige ontstekingen door blijven ontstaan.

Door de jaren heen heb ik al plenty of emotioneel werk gedaan, ook idd boosheid, helaas heeft dit geen fysieke effect gehad op mijn lever. ;)

@aardpraat heb jij ook verhoogde lever enzymen bij een bloedonderzoek?

Ik heb altijd licht verhoogde ALT waardes, al tijdens bloedonderzoeken van 15+ jaar terug.
Geen enkele arts die hier wat over zegt...mijn huisarts zegt zelfs dat het normaal is voor sommige mensen om (altijd) iets boven de opperwaarde re zitten.*rolls eyes*
Geen verhoogde ALT, althans niet tijdens de bloedtest toen ik een tijdje minder at. Geen lever cirrose volgens echo.

Hoe hoog zijn jouw ALT waardes?

@aardpraat heb jij ook verhoogde lever enzymen bij een bloedonderzoek?

Ik heb altijd licht verhoogde ALT waardes, al tijdens bloedonderzoeken van 15+ jaar terug.
Geen enkele arts die hier wat over zegt...mijn huisarts zegt zelfs dat het normaal is voor sommige mensen om (altijd) iets boven de opperwaarde re zitten.*rolls eyes*
Waarschijnlijk door lekkende darm icm dysbiose? Vet eten vergroot lekkende darm?

41569_2022_737_Fig1_HTML.png

Ik heb een paar bladzijdes even snel doorgekeken maar dit soort artikelen zijn eignlijk voor dekundigen naar mijn idee,. Vaak zijn er wat meer simpele artikelen te vinden.
Ik zocht naar het woord Candida want mij is van verschillende kanten verteld (ortho) dat dat de grootste boosdoener zou zijn bij een overgroei in de darmen.
Ook kwm ik het woord antibiotica tegen en ortho artsen gebruiken dat niet.
WestonPrice is ook niet tegen vet toch?

Laatst bewerkt:
Geen verhoogde ALT, althans niet tijdens de bloedtest toen ik een tijdje minder at. Geen lever cirrose volgens echo.

Hoe hoog zijn jouw ALT waardes?
Dat zou ik moeten nakijken, heb de papieren nu niet bij de hand.
Ze schommelden ook altijd een beetje.

Heb nooit een echo vd lever gehad,omdat zoals gezegd, doktoren dit nooit interessant vonden (mbt klachten waarvoor ik kwam).

Waarschijnlijk door lekkende darm icm dysbiose? Vet eten vergroot lekkende darm?

41569_2022_737_Fig1_HTML.png

Als vet lekkende darm zou bevorderen, dan gaat dat loodrecht in tegen darmhelingsdieten zoals SCD en GAPS.

Aan de hand van mijn ervaring heb ik ook mijn twijfels daarover.
Voor mij lijken koolhydraten en vooral in de vorm van fructose de boosdoener.
De afgelopen tijd bij de reintroductie van kleine hoeveelheden low-fodmap/low-oxalate planten (komkommer,citroen,romaine sla) merkte ik dat ik na (vetrijke) maaltijden, een branderig gevoel had in mijn keel (acid reflux).
Gedurende dag had ik ook symptomen van wat leek op melkzuur/lactic acidosis (vooral merkbaar in mijn lopen...dat is weer een verhaal op zich ;) )
Dan was er gasvorming en moeilijke stoelgang (maar ja...dat is helaas niks nieuws voor mij).
Maar hetgeen waar ik lichtelijk van schrok, was dat ik na het eten , een gelige kleur zag aan de binnenkant van mijn handpalmen en vingers 2 dagen geleden (ws jaundice).
Gisteren dus ook meteen gestopt met het eten van planten en gelukkig is de gele kleur weer weggetrokken.

De minimale hoeveelheid fructose in groenten/fruit en suikers lijkt dus mijn vetvertering (en oa leverfunctie) te verstoren.
Vandaar dat ik mij steeds meer begin af te vragen of het niet 'slechts' om (fructose) malabsorptie gaat, maar of er bij mij ook echt defecten zijn in fructose metabolisme, aangezien het niet alleen bij darmproblemen blijft.
(Dan zou de kleine hoeveelheid fodmapvrije planten niet zulke problemen moeten geven).
Ik weet bv dat mensen met HFI (hereditary fructose intolerance) in totaal maximaal 2 gram fructose mogen binnenkrijgen....en zelfs dat kan nog te veel zijn voor velen.

Vorige keer heb ik puur carnivoor gedaan maar dat leidde tot zeer moeilijke stoelgang &H2S, nu dan carnivoor+pectine poeder.
God zegene de greep dat dit een werkende (winnende) combinatie is, want ik denk dat ik anders alvast maar een plekje op het kerkhof ga reserveren...

Laatst bewerkt:
Als vet lekkende darm zou bevorderen, dan gaat dat loodrecht in tegen darmhelingsdieten zoals SCD en GAPS.

De afgelopen tijd bij de reintroductie van kleine hoeveelheden low-fodmap/low-oxalate planten (komkommer,citroen,romaine sla) merkte ik dat ik na (vetrijke) maaltijden, een branderig gevoel had in mijn keel (acid reflux).
Gedurende dag had ik ook symptomen van wat leek op melkzuur/lactic acidosis (vooral merkbaar in mijn lopen...dat is weer een verhaal op zich ;) )
Dan was er gasvorming en moeilijke stoelgang (maar ja...dat is helaas niks nieuws voor mij).
Maar hetgeen waar ik lichtelijk van schrok, was dat ik na het eten , een gelige kleur zag aan de binnenkant van mijn handpalmen en vingers 2 dagen geleden (ws jaundice).
Gisteren dus ook meteen gestopt met het eten van planten en gelukkig is de gele kleur weer weggetrokken.

De minimale hoeveelheid fructose in groenten/fruit en suikers lijkt dus mijn vetvertering (en oa leverfunctie) te verstoren.
Vandaar dat ik mij steeds meer begin af te vragen of het niet 'slechts' om (fructose) malabsorptie gaat, maar of er bij mij ook echt defecten zijn in fructose metabolisme, aangezien het niet alleen bij darmproblemen blijft.
(Dan zou de kleine hoeveelheid fodmapvrije planten niet zulke problemen moeten geven).
Ik weet bv dat mensen met HFI (hereditary fructose intolerance) in totaal maximaal 2 gram fructose mogen binnenkrijgen....en zelfs dat kan nog te veel zijn voor velen.

Vorige keer heb ik puur carnivoor gedaan maar dat leidde tot zeer moeilijke stoelgang &H2S, nu dan carnivoor+pectine poeder.
God zegene de greep dat dit een werkende (winnende) combinatie is, want ik denk dat ik anders alvast maar een plekje op het kerkhof ga reserveren...
De combinatie SIBO en vet is misschien de boosdoener?
Verstoorde werking van het Migrating motor complex.

Zouden dezelfde klachten als bij fructose zich ook voordoen bij lactose? Bij volle zuivel, melk, yoghurt en geen fructose heb ik namelijk ook oxalaat klachten. Of het is te wijten aan histidine in de zuivel. In dat geval zou geiten zuivel big will kunnen naar volgens mij reageer ik daar ook op met oxalaat productie.

Heb de uitslag van een 24 uurs urinetest terug, erg hoog ureum! Dat terwijl ik helemaal niet zoveel eiwit op had. Mijn nierfunctie is nog wel goed. Maar mijn lever maakt dus veel ureum aan, een vette lever doet dat dus ook. Zelfde met hoge oxalaat dat ook een vette lever produceert.
Denk dat SIBO mijn lever onder druk zet waardoor deze niet meer optimaal werkt en waardoor deze meer oxalaat en ureum gaat produceren.

H2S SIBO heeft ook van blaasklachten door oxaalzuur. Misschien moet ik meer doen om die SIBO aan te pakken en het Migrating motor complex te stimuleren.

Zouden dezelfde klachten als bij fructose zich ook voordoen bij lactose? Bij volle zuivel, melk, yoghurt en geen fructose heb ik namelijk ook oxalaat klachten. Of het is te wijten aan histidine in de zuivel. In dat geval zou geiten zuivel big will kunnen naar volgens mij reageer ik daar ook op met oxalaat productie.

Heb de uitslag van een 24 uurs urinetest terug, erg hoog ureum! Dat terwijl ik helemaal niet zoveel eiwit op had. Mijn nierfunctie is nog wel goed. Maar mijn lever maakt dus veel ureum aan, een vette lever doet dat dus ook. Zelfde met hoge oxalaat dat ook een vette lever produceert.
Denk dat SIBO mijn lever onder druk zet waardoor deze niet meer optimaal werkt en waardoor deze meer oxalaat en ureum gaat produceren.

H2S SIBO heeft ook van blaasklachten door oxaalzuur. Misschien moet ik meer doen om die SIBO aan te pakken en het Migrating motor complex te stimuleren.

Als vet lekkende darm zou bevorderen, dan gaat dat loodrecht in tegen darmhelingsdieten zoals SCD en GAPS
Misschien zou een Butyrate (tributyrin) supplement hetzelfde kunnen doen als het vet? Het werkt namelijk ontstekingsremmend op de darmwand.

Nu dat ik weer 2 dagen vrij ben van plantaardige voeding/fructose, merk ik dat mijn vetstofwiseling weer langzaam beter wordt. (geen zuur gevoel in de keel, ontlasting heeft weer een gezondere bruine kleur en ligt op de bodem...was eerst heel lichtbruin en soms dreven sommige stukjes).
Nu moet ik wel zeggen dat een therapeut, vorig jaar, adviseerde om verteringsenzymensupplement te gebruiken met pepsine en trypsine.
Ik 'snack' sowieso niet en probeer altijd minimaal 4 uur te laten tussen dingen die ik eet mbt de MMC.

Mijn beschreven klachten mbt fructose hebben niet alleen met oxaalzuur te maken. Dit is slechts weer 'een extraatje' erbij.
Zover bekend zorgt lactose niet voor oxalaat productie.
Er zijn 2 dingen waar ik aan moest denken;

1) Zuivel bevat calcium, dus misschien dat het lichaam dan denkt " Hey calcium! dumpen maar!"
2) Bepaalde schimmels kunnen ook oxalaat produceren, misschien dat (indirect) zuivel oxaalklachten veroorzaakt, omdat zuivel schimmels kan voeden?

Misschien zou een Butyrate (tributyrin) supplement hetzelfde kunnen doen als het vet? Het werkt namelijk ontstekingsremmend op de darmwand.
Ik zie het soms wel een genoemd worden in Sibo groepen, maar ik heb er zelf geen ervaring mee.
Dat zou wel verklaren waarom ik zoveel (geiten)ghee op een dag eet en als een malle door mijn vooraad heen ga.
Boter...en Ghee nog iets meer, bevat butyrate.

Mijn beschreven klachten mbt fructose hebben niet alleen met oxaalzuur te maken. Dit is slechts weer 'een extraatje' erbij.
Zover bekend zorgt lactose niet voor oxalaat productie.
Er zijn 2 dingen waar ik aan moest denken;

1) Zuivel bevat calcium, dus misschien dat het lichaam dan denkt " Hey calcium! dumpen maar!"
2) Bepaalde schimmels kunnen ook oxalaat produceren, misschien dat (indirect) zuivel oxaalklachten veroorzaakt, omdat zuivel schimmels kan voeden?
Bij magere yoghurt heb ik de oxalaat klachten niet. Daar zit ook, calcium en lactose in. Heb wel meer darmkrampen van de lactose lijkt het.
Het is voor mij duidelijk geen oxalaat dumping dat dacht ik in de eerste maanden nadat ik klachten kreeg in maart vorig jaar. Weet vrijwel zeker dat het oxalaat productie van de lever is.

Zal ook eens opletten met fructose en kijken of dat helpt.

Mijn probleem is dat ik dus klachten heb van vet en van eiwit (met name rood vlees) krijg ik hoge ureum productie, zelfs bij kleine hoeveelheden. En dan blijven carbs over, tja.. ik eet het liefste low carb maar heb nu gedwongen weinig keuze.

Mijn natrium in het bloed is overigens chronisch laag. Misschien dat dit zorgt voor een laag bloedvolume wat duizelingen, tintelingen in gezicht en onzeker lopen kan veroorzaken. Ondanks het lage natrium heb ik toch een lage tolerantie voor zout, als ik een maaltijd met flink zout eet krijg ik direct anxiety en onrust in mijn hoofd. Heb gevonden dat dit kan komen omdat zout de aderen nauwer maakt en bloedtoevoer naar de hypocampus verminderd waardoor GABA laag wordt en je anxiety, nerveus gevoel en onrust krijgt. Het zakt dan weer door het eten van kalium in voedsel en water drinken.
De veiligste manier om bloedvolume te vergroten is overigens regelmatig "aerobic exercise".
@It's_me Doe jij aan sport/exercise?

Als ik weinig zout eet krijg ik overigens ook weer snel symptomen van laag natrium. Mijn elektrolyten huishouding is een bende,
Deze zout intolerantie en elektrolyten problemen heb ik overigens nooit gehad en vraag me af of dit ook door SIBO komt vanwege ongebalanceerse elektrolyten absorptie? Of door een zware bijnier uitputting? Verstoring van de HPA axis? Of letterlijk (vagus nerve) zenuw beschadiging?
Mijn SIBO maakt sowieso dat ik steeds meer voedingstekorten lijk te krijgen, de SIBO eet/vernietigd letterlijk mijn voedingsstoffen.

@It's_me Heb je gember extract met artisjok extract geprobeerd voor MMC? Schijnbaar werkt dat voor sommigen goed voor MMC in geval van SIBO. Ben zelf van plan dat te gaan proberen.
Heb je toevallig een goede aanbeveling over waar je goede pectine koopt?

Misschien dat ik ook Gingko ga proberen vanwege positieve invloed op bloeddoorstroming en zelfs op de darmwand (minder LPS).

@'s_me Doe jij aan sport/exercise?
Jarenlang deed ik aan oefeningen met gewichten in de sportschool.
Sinds mijn loopklachten begonnen en vooral na val met de fiets, ben ik gestopt. Aanvankelijk ging ik wel nog veel te voet naar het eea, maar dit is sinds de afgelopen 2 jaar steeds minder (mogelijk) geworden.

Hebben de bijnieren niet juist een voorkeur voor zout?
Ja, de electrolyte balans (en andere voedingsstoffen) is hier ook een puinhoop.
Los vd mogelijke oorzaken die je noemde, heeft oxalaat dus ook een affiniteit om aan diverse mineralen te binden....en ja,als je mineralenhuishouding al niet optimaal is,dan heeft dat ook gevolgen voor je vitamine opname.

Heb je gember extract met artisjok extract geprobeerd voor MMC?
Nee,niet geprobeerd en ben ik (nu iig) ook niet van plan ivm fructose/fodmaps e.d.

Heb je toevallig een goede aanbeveling over waar je goede pectine koopt?
Ter duidelijkheid, ik neem de pectine niet ivm Sibo. :)
(ik vraag mij ook af of ik wel last heb van klassieke/standaard Sibo).
Phgg (Optifibre) zou daar goed voor moeten zijn of evt psyllium, maar beiden werkten niet voor mij.

Ik heb deze pectine (er zijn veel goedkopere opties, maar die hebben meestal wat dextrose erbij).

Hebben jullie wel eens gedacht aan vasten/reinigingskuren?
Dan reset je je hele systeem.
Het kan in principe thuis zelf. meestal eerst geestelijk een beetje voorbereiden. In principe heb je geen honger van vasten, integendeel.
Als je het geld ervoor hebt is met een groepje mensen tegelijk leuker.
Dan moet je het als vakantie zien.

Hebben jullie wel eens gedacht aan vasten/reinigingskuren?
Dan reset je je hele systeem.
Het kan in principe thuis zelf. meestal eerst geestelijk een beetje voorbereiden. In principe heb je geen honger van vasten, integendeel.
Als je het geld ervoor hebt is met een groepje mensen tegelijk leuker.
Dan moet je het als vakantie zien.
Ik heb sowieso al een soort van vast vanaf mijn laatste maaltijd tot aan de ochtend, maar echt vasten daar kan ik (nu iig) niet aan doen.

Vasten wordt ook altijd vooral als een positief iets gepromoot, maar het kan dingen ook verergeren afhankelijk vd individuele situatie.

Vasten wordt ook altijd vooral als een positief iets gepromoot, maar het kan dingen ook verergeren afhankelijk vd individuele situatie.
Inderdaad. Omdat ik vreselijke buikpijn had door mijn SIBO heb ik een paar keer een dag niet gegeten en weinig bewogen. Ben daardoor heel erg verslechterd. SIBO pijnen zijn nu redelijk onder controle maar mochten ze weer terug komen dan eet ik gewoon door, ik ben al veel te dun door tekorten vanwege SIBO etc.

Inderdaad. Omdat ik vreselijke buikpijn had door mijn SIBO heb ik een paar keer een dag niet gegeten en weinig bewogen. Ben daardoor heel erg verslechterd. SIBO pijnen zijn nu redelijk onder controle maar mochten ze weer terug komen dan eet ik gewoon door, ik ben al veel te dun door tekorten vanwege SIBO etc.
Ik ben ook gewicht verloren (op de verkeerde plekken....heb nu helemaal geen borsten meer over🙄)
Mensen met zwakke bijnieren bv kunnen beter ook niet vasten.

Het 'geen honger' hebben ervaarde ik juist ook andersom.
Dat wordt dan vaak meteen afgedaan als 'psychisch/een gewoonte ',maar mijn lichaam snakte gewoon naar voedingsstoffen (spijsvertering niet zozeer naar voedsel verteerproces)

Als ik ziek ben en nergens zin in heb, dan neem ik dat wel als een teken dat mijn lichaam even (kort) wil vasten, totdat ik weer enigszins zin krijg in het eea.

Laatst bewerkt:
Luisteren naar je lichaam is altijd goed.
Wat betreft vasten, ik kon toen ik jong was geen enkele kilo kwijtraken. Ik was niet al te zwaar en heb dat zo kunnen houden, dat wel.
vandaar mijn vastenreinigingskuren.
Bij nader inzien had ik misschien al een trage schildklier.
Maar zelf zoeken zoals nu met een computer deed ik toen niet.
Pas toen ik 70 was zei men - trage schildklier - en viel ik meteen af.
Ik weet ook van een zeer dik jongetje bij ons in de straat die opeens slanker werd. oorzaak trage schildklier.

En nu, ik ben niet vergeten dat ik na de laatste kuur vanzelf naar de WC ging. terwijl mijn darmen niets doen. rara.
Nou ja, niets is niet helemal waar. De impuls is weg, dat is iets anders.

Als ik niet spoel dan wordt het er na 3 dagen uitgeduwd. zonder impuls voor een heleboel tegelijk is dat niet te doen.

Luisteren naar je lichaam is altijd goed.
Wat betreft vasten, ik kon toen ik jong was geen enkele kilo kwijtraken. Ik was niet al te zwaar en heb dat zo kunnen houden, dat wel.
vandaar mijn vastenreinigingskuren.
Bij nader inzien had ik misschien al een trage schildklier.
Maar zelf zoeken zoals nu met een computer deed ik toen niet.
Pas toen ik 70 was zei men - trage schildklier - en viel ik meteen af.
Ik weet ook van een zeer dik jongetje bij ons in de straat die opeens slanker werd. oorzaak trage schildklier.

En nu, ik ben niet vergeten dat ik na de laatste kuur vanzelf naar de WC ging. terwijl mijn darmen niets doen. rara.
Nou ja, niets is niet helemal waar. De impuls is weg, dat is iets anders.

Als ik niet spoel dan wordt het er na 3 dagen uitgeduwd. zonder impuls voor een heleboel tegelijk is dat niet te doen.
Ik heb idd wel eens gehoord dat mensen door een trage schildklier afvallen.
Ray Peat zei ook dat hij duizenden calorieën per dag moest eten toen hij een trage schildklier had. Pas toen hij met schildklier medicatie begon, kon hij ineens het normale aantal calorieën (voor zijn gender+leeftijd) eten.

Voorheen las ik juist vaker dat een te snelle schildklier juist zorgde voor afvallen. Vandaar dat veel bodybuilders T3/schildklier slikken als zij moeten afvallen voor een wedstrijd.

Trage schildklier hield mij vroeger juist altijd dik.

Van een trage schildklier word je dik. Weinig eten en toch dik worden.
Ik ben afgevallen met medicatie. T4/T3 van de apotheek = niet regulier = via orthomoleculair arts.

Laatst bewerkt:

Forum statistieken

Onderwerpen
4.543
Leden
8.665
Nieuwste lid
Solana
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan