Als vet lekkende darm zou bevorderen, dan gaat dat loodrecht in tegen darmhelingsdieten zoals SCD en GAPS.
Aan de hand van mijn ervaring heb ik ook mijn twijfels daarover.
Voor mij lijken koolhydraten en vooral in de vorm van fructose de boosdoener.
De afgelopen tijd bij de reintroductie van kleine hoeveelheden low-fodmap/low-oxalate planten (komkommer,citroen,romaine sla) merkte ik dat ik na (vetrijke) maaltijden, een branderig gevoel had in mijn keel (acid reflux).
Gedurende dag had ik ook symptomen van wat leek op melkzuur/lactic acidosis (vooral merkbaar in mijn lopen...dat is weer een verhaal op zich
)
Dan was er gasvorming en moeilijke stoelgang (maar ja...dat is helaas niks nieuws voor mij).
Maar hetgeen waar ik lichtelijk van schrok, was dat ik na het eten , een gelige kleur zag aan de binnenkant van mijn handpalmen en vingers 2 dagen geleden (ws jaundice).
Gisteren dus ook meteen gestopt met het eten van planten en gelukkig is de gele kleur weer weggetrokken.
De minimale hoeveelheid fructose in groenten/fruit en suikers lijkt dus mijn vetvertering (en oa leverfunctie) te verstoren.
Vandaar dat ik mij steeds meer begin af te vragen of het niet 'slechts' om (fructose) malabsorptie gaat, maar of er bij mij ook echt defecten zijn in fructose metabolisme, aangezien het niet alleen bij darmproblemen blijft.
(Dan zou de kleine hoeveelheid fodmapvrije planten niet zulke problemen moeten geven).
Ik weet bv dat mensen met HFI (hereditary fructose intolerance) in totaal maximaal 2 gram fructose mogen binnenkrijgen....en zelfs dat kan nog te veel zijn voor velen.
Vorige keer heb ik puur carnivoor gedaan maar dat leidde tot zeer moeilijke stoelgang &H2S, nu dan carnivoor+pectine poeder.
God zegene de greep dat dit een werkende (winnende) combinatie is, want ik denk dat ik anders alvast maar een plekje op het kerkhof ga reserveren...