Hoe tv, radio en andere media berichten over gezondheid/voeding

Quote:
Mensen die raw food eten krijgen vaak een ongezonde grauwgrijze kleur op hun veel te smalle gezicht.

Mike

Veganisten en macrobioten dito :)

Quote:
De veganisten met hun raw superfoods hebben nu definitief voet aan de grond gekregen, zelfs al in supermarkten. Ik voorspel een epidemie van uitgemergelde mensen met bloedarmoede, B12-tekort en tanden die uitvallen...

Mike

In NL-supermarkten in de aanbieding:

Superfoods - Made in China - Mèt biologisch ECHTHEIDSCERTIFICAAT!

In China in de aanbieding:

2 echtheidscertificaten halen - 1 betalen.

Naar mijn mening geen combinatie met verboden,uiteraard wel goede voorlichting en het is een feit dat iedereen deze informatie tot zich kan nemen. Wie kan nog zeggen dat hij/zij verstoken blijft van informatie.Maar ja,dan kost het weer moeite om zelf na te gaan denken.Daar zit het probleem.

ad

Je moet het ze aanreiken, die informatie. Je kan kinderen niet de dupe laten zijn van onwetende en/of luie ouders. Als je niet weet of iets al dan niet slecht voor je is, ga je er ook niet zo makkelijk naar zoeken.

Mee eens.En gelukkig zijn er initiatieven (zoals WP)om hun gedachtegoed te verspreiden.Maar het is een zware klus en ze kunnen nooit iedereen bereiken?informeren.Iedereen moet doen wat hij/zij kan en wil.De oplossing ligt mijns inziens niet bij een overheid die gaat bepalen wat goed voor mij is.Dit systeem is al lang bankroet,alleen worden de (financiele) gevolgen vooruit geschoven naar volgende generaties.....totdat...

ad

Ik hink een beetje op 2 gedachtes.

Van een verbod ben ik ook niet zo'n fan, maar als het aan mij lag worden de meeste e-nummers verboden.

Het is alleen wel een beetje tricky. De lijst van wat ik een aantal jaar terug en nu verboden wil hebben verschilt nogal wat.

Misschien wil ik onduidelijkheid wel verbieden.

https://www.foodwatch.org/nl/onze-c...ting/e-mailacties/e-mailactie-becel-pro-activ

Quote:
115 appels of 300 tomaten

Unilever schermt graag met de onschuldigheid van plantensterolen: ze zitten immers ook in groenten en fruit? Klopt, maar wel in veel kleinere hoeveelheden dan in Becel Pro-activ. Unilever beveelt 1,5 tot 2,4 gram plantensterolen per dag aan. Zelfs de kleinste hoeveelheid (1,5 gram) krijg je pas binnen als je 115 appels, 312 uien of 300 tomaten zou eten. Wie eet nou zo veel? Niet echt een bewijs voor de onschadelijkheid van plantensterolen dus, constateert foodwatch.

Kinderen smeren ook mee

Kinderen tot vijf jaar en zwangere vrouwen mogen de halvarine niet eten. Maar Unilever waarschuwt ze alleen op de zijkant van het kuipje, onduidelijk en in een klein lettertje. In de praktijk smeert dus het hele gezin niets vermoedend mee. Bovendien worden richtlijnen op de verpakking zelden begrepen volgens de Europese voedselautoriteit EFSA. Onderzoek uit 2008 van diezelfde EFSA laat dan ook zien dat 47% van de Becel Pro-activgebruikers géén aangetoond te hoog cholesterolgehalte heeft.

Producten zoals Becel Pro-activ liggen bovendien naast de gewone margarine en halvarine in het supermarktschap. Dat zorgt ervoor dat ze óók door consumenten worden gebruikt die nog niet eens weten hoe hoog hun cholesterolgehalte is. Zij gaan daarmee zelf dokteren zonder diagnose van een arts.

Medicijn?

Unilever zet alles in om – zonder de kosten van langdurig medicijnonderzoek – een medicinale werking van Becel Pro-activ te suggereren. De halvarine werd geïntroduceerd via zorgverzekeraar VGZ en apotheken. En op het kuipje Becel Pro-activ prijkt het rode logo van de Hartstichting; Unilever doneert jaarlijks aan dit goede doel (€ 225.000 in 2010). Toch onderschrijven uitgerekend de Europese vereniging voor hart- en vaatziekten (EAS) en de Europese vereniging van cardiologen (ESC) de zorgen over plantensterolen.

Fruits and Vegetables Are Trying to Kill You

Quote:
... evidence has mounted to suggest that antioxidant vitamin supplements, long assumed to improve health, are ineffectual. Fruits and vegetables are indeed healthful but not necessarily because they shield you from oxidative stress. In fact, they may improve health for quite the opposite reason: They stress you.

That stress comes courtesy of trace amounts of naturally occurring pesticides and anti-grazing compounds. You already know these substances as the hot flavors in spices, the mouth-puckering tannins in wines, or the stink of Brussels sprouts. They are the antibacterials, antifungals, and grazing deterrents of the plant world. In the right amount, these slightly noxious substances, which help plants survive, may leave you stronger.

Eating food from plants that have struggled to survive toughens us up as well.

Complete artikel is hier te vinden.

Een interview met Katan, inmiddels al een paar jaar geleden.

http://nos.nl/audio/228963-dat-zuivel-gezond-is-is-een-halve-waarheid.html

Quote:
Magere zuivel is gezond. Vette zuivel is niet gezond. Als de zuivelindustrie zou zeggen 'ok, dat zijn de feiten, we gooien ons op de magere zuivel', misschien dat dat die indianenverhalen over zuivel wat zou dempen"

Hij bedoelt zeker de indianenverhalen die hij zelf verkondigt!

http://nos.nl/artikel/685775-woede-om-vruchtensap-met-vis.html
Quote:
En om fruit een glanslaagje te geven, doen fabrikanten er vaak een 'lak' op die gemaakt is van de afscheiding van luizen.

Daar had ik nog nooit van gehoord.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.534
Leden
8.662
Nieuwste lid
Magda Van Bladel
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan