Hoe tv, radio en andere media berichten over gezondheid/voeding

Quote:
Jamie Oliver: ‘Fuck organic’

http://althealthworks.com/4927/uhoh-famous-tv-food-activist-jamie-oliver-teaming-up-with-notoriously-pro-gmo-bill-gates-foundation-with-video/

Jammer, niet verwacht van Jamie, lijkt definitief gezwicht voor het grote geld

Jamie lijkt wel veranderd. Zelfde verpakking, maar heel ander persoon. Kijk maar eens naar zijn ogen en ik mis het vuur van eerder.

Jamie heeft al gereageerd op de reacties op zijn support voor kill bill:
Quote:
His response: Hi guys, my video message in support of Bill and Melinda Gates’ letter was in response to their big bets for the next fifteen years. My big bet is that food education for all is fundamental to fixing our broken food system and feeding the world. Following my message a lot of you have shared your concerns about GMOs so I wanted to make sure you knew that my video message wasn’t in support of GMOs but instead sharing my belief in food education. Sharing views, having a right noisy debate and getting to the food truth – including about GMOs – is essential to tackling the big problems we face and is at the heart of the Food Revolution. Jamie - See more at: http://althealthworks.com/4952/jamie-oliver-responds-to-facebook-controversy-my-message-wasnt-in-support-of-gmos/#sthash.nIksDM3n.dpuf

Is die gozer nu echt zo ongelooflijk naïef?

Ja, zo naief is hij dus. In een TED-presentatie van 2010 vertelt hij dat we Michelle Obama moeten steunen met haar initiatief. Inmiddels hebben we gezien hoe de school lunches van Michelle O. er uit zien:

http://grumpyelder.com/2012/09/wisconsin-students-boycott-skimpy-michelle-obama-lunch-menu/

Bij de AH verkopen ze producten van Jamie Oliver met dubieuze toevoegingen. Hij gelooft heilig in vetarm voedsel (bijv. yoghurt met 0% vet!) en caloriebeperking. En nu dit weer. Ik ben ervan overtuigd dat hij het goed bedoelt en niet bewust onderdeel uitmaakt van de zieke clan die onze planeet elke dag een beetje meer verziekt, ik denk dat hij letterlijk niet beter weet.

Mike

Haha, dat had ik ook Lievergezond! Irriteerde mij opeens enorm aan zijn manier van praten.

Quote:
Jamie lijkt wel veranderd. Zelfde verpakking, maar heel ander persoon. Kijk maar eens naar zijn ogen en ik mis het vuur van eerder

Dat vind ik ook, ook de laatste beweging vind ik cynisch. Ik denk niet dat hij vrijwillig meewerkt. Kleine oogjes.........

Worden beroemde mensen onder druk gezet, gebrainwasht, goed betaald of zijn ze gewoon naïef? Bono blijkt ook al GMO te promoten. En zo zijn er natuurlijk wel meer figuren die als boegbeeld dienen voor informatie die bepaald niet de gezondheid van de mensheid dienen.

Retour Hemel

Mark krijgt een operatie die hijzelf achteraf bestempeld als zijn grootste vergissing. Ook maakt hij beelden van verschillende alternatieve therapieën die hij volgt. Verder neemt hij de camera mee bij reizen waarbij hij zich sportief en met extreme kou uitdaagt. Mark Bos geeft een weinig verhullende kijk in zijn privéleven, waarbij hij zichzelf niet spaart met het laten zien van de emoties die bij de strijd van een ongeneeslijk zieke horen. Uiteindelijk brengt zijn zoektocht naar genezing hem samen met 'Iceman' Wim Hof. Slechts gekleed in korte broek en met schoenen probeert hij de bijna 6000 metershoge Kilimanjaro te bedwingen. Minder

Site Ma 26 jan 2015 20:25 Documentaire

Zie Retour Hemel.

Het verwondert me dat rijke mensen (want beroemde mensen zijn vaak -financieel- rijke mensen) ongezonde dingen promoten. Ze hebben zelf toch kinderen dus dan zou ik verwachten dat ze die een toekomst gunnen. Wat is ze beloofd? Wat gaat er om in hun hoofd? Het lijkt soms wel alsof er sprake is van persoonsverwisseling.

Ik snap het niet, maar misschien moet ik het ook niet proberen te snappen.

Al die beroemde/beruchte mensen hebben ook maar een agenda of dat nu Bono of Bob Geldof is maakt niet uit ook hun worden gesponsord. Ga er zelf niet teveel in mee want het maakt je "gek' met als vragen hoe kan dit, waarom ed

Uit de vpro-gids
Quote:
Wat de koe geeft

De Deense documentaire Good Things Await van Phie Ambo handelt over een biodynamische Deense boer. Hij is één met de kosmos, levert vlees aan het beste restaurant ter wereld, maar zijn gedachtegoed gaat nog veel verder.

DOOR JONATHAN MAAS

Boer Niels Stokholm loopt over zijn land, de boerderij Thorshøjgaard in Noord-De- nemarken. Hij wijst op zijn gewas terwijl hij vertelt hoe dat zorgvuldig is geplant; zodanig dat het niet alleen het meeste zonlicht krijgt, maar dat het ook het licht pakt dat wordt gereflecteerd door de planeten. Hij wijst op de rode kleur van een plant – duidelijk de invloed van Mars. Vaag en zweverig? Niet volgens het hippe res- taurant Noma in Kopenhagen, een uurtje rijden van Thorshøjgaard vandaan; No- ma heeft twee Michelinsterren, is volgens het Britse Restaurant Magazine het beste restaurant ter wereld en haalt sinds jaar en dag zijn producten bij boer Niels. De Deense rode koeien van Thorshøjgaard zijn het lekkerste vlees dat je op je bord kunt krijgen, onder meer doordat de beesten bieten gevoerd krijgen twee dagen voor volle maan – uitstekend voor hun spijsvertering. Is het beest gezond en geluk- kig, dan ligt het later met meer smaak op jouw bord. Een beetje gunstige invloed van de kosmos kan daarbij geen kwaad. In de biologisch-dynamische landbouw wordt ervan uitgegaan dat hemellichamen invloed uitoefenen op de groei van de gewassen, naar de filosofie van Rudolf Steiner, bekend als grondlegger van de an- troposofie. Voor en tijdens het verbouwen van de gewassen wordt rekening gehou- den met veronderstelde kosmische invloeden. Op een biologisch-dynamische boer- derij worden geen kunstmest, chemische bestrijdingsmiddelen of gentechnologie gebruikt. Het vee wordt op een diervriendelijke manier gehouden. ‘In industriële landbouw worden koeien doorgaans niet ouder dan drie of vier jaar voordat ze naar de slacht gaan, de koeien van Niels worden wel achttien tot negentien jaar oud,’ vertelt Phie Ambo, regisseur van de Deense documentaire Good Things Await (Så meget godt i vente). ‘Dat heeft invloed op de smaak van het vlees.’

Harmonie

De Deense autoriteiten zijn er minder van onder de indruk dan de hipsterkoks van Noma. Overheidsinspecteurs komen Stokholm regelmatig bezoeken om erop te wijzen dat de manier waarop hij zijn vee houdt in strijd is met de heersende regels voor dierenwelzijn. Zo zien we in de film een clash tussen controleurs en Niels om- dat zijn koeien niet de hele dag door toegang hebben tot water. Bewust, legt Niels uit, want koeien moeten niet de hele dag door kleine beetjes drinken, ze moe ten eens in de zoveel tijd juist veel achter elkaar drinken. Anders heeft dat een slechte uitwerking op de spijsvertering van de koe. Grote boetes en zelfs opheffing van zijn bedrijf hangen hem continu boven het hoofd. Maar de koppige Stokholm peinst er niet over zijn werkwijze te veranderen.

Phie Ambo’s fascinatie met Thorshøjgaard begon met een tripje dat de kleuterklas van haar dochter maakte naar de boerderij. Ambo woont zelf met haar gezin in Kopenhagen. Ze reisde met het tripje mee en was op slag verkocht. ‘Er heerste een harmonie die ik niet eerder was tegengekomen,’ vertelt ze. ‘Een soort parallel uni- versum. Hier was veel meer aan de hand dan een boerenbedrijf, voelde ik aan; dit is meer een filosofie voor het leven. “Hoeveel melk produceer je per dag?”, vroeg ie- mand bijvoorbeeld aan Niels. “Ik produceer niks,” antwoorde Niels, “ik ontvang wat de koe mij geeft.” In Denemarken zijn veel boeren geïnteresseerd in cijfers en sta- tistieken. Ze runnen een bedrijf, het gaat hen alleen maar om de economie. Bij Thorshøjgaard is dat anders. De stallen zijn oud en vervallen. Het geld wordt ge- spendeerd aan de dieren en niet aan gebouwen. Op de meeste plekken in Denemar- ken gebeurt het tegenovergestelde.’

Visie

Ambo’s motivatie voor de film: laten zien dat dingen op een andere manier kun- nen. Ambo: ‘We hoeven bestaande dogma’s niet te accepteren. Bijvoorbeeld het idee dat de economie altijd maar moet groeien. Het probleem is dat niemand een alternatief presenteert, waardoor veel mensen verlamd raken en denken dat het dan maar zo door moet blijven draaien. Maar door op industriële wijze te boeren en meststoffen te gebruiken, putten we de aarde uit. Straks krijgen we grote proble- men om in ons voedsel te voorzien. Niels’ werkwijze is een oplossing. We zijn in de- ze tijd alleen maar geïnteresseerd in oogst, maar niet in zaaien. Om de focus daar naar te verleggen, moeten we anders consumeren. We moeten naar een circulaire economie toe. Het is verbijsterend: onze autoriteiten sluiten biodynamische boer- derijen, terwijl we ondertussen doodgaan aan virussen die ontstaan door industri- ële landbouw. Niels heeft meer visie dan al onze politieke leiders bij elkaar. Jonge mensen, zoals die van restaurant Noma, voelen dat aan. Mijn film heb ik daarom Good Things Await getiteld, ik geloof dat Niels een van de mensen is die wel een al- ternatief biedt voor datgene wat niet goed gaat in ons huidige systeem. Misschien kan het iets in gang zetten. Noma maakt onderdeel uit van de verandering. Andere toprestaurants in Denemarken volgen nu het voorbeeld.’

Met rust

We zien in de film Jesper Møller, een hippe jonge vent die veel interesse heeft voor de modus op Thorshøjgaard. Hij wil het met boetes geplaagde boerenbedrijf een helpende hand reiken, hij wil het opkopen. ‘Exemplarisch voor hoe mensen proble- men menen te moeten tackelen,’ hekelt Phie Ambo. ‘Je wilt iets, je koopt het. Niels niet, die stuurt Jesper naar huis: “Ik hoef je geld niet, geld gaat niets uitmaken, ga zelf thuis maar nadenken over hoe jij de wereld kunt veranderen met een andere visie op bezit en delen”.’ Even later keert Jesper terug, met het concept voor Copen- hagen Street Food – een non-profit gemeenschap bestaande uit allerlei beginnende restaurants die met foodtrucks hun waar aanbieden. Of Niels daar wel in wil parti- ciperen als leverancier. Alles wat binnen de gemeenschap wordt verdiend, gaat weer terug in de aangesloten bedrijven. Dat ziet Niels wel zitten.’

Ondertussen heeft Niels dit najaar van de autoriteiten te horen gekregen dat ze zijn bedrijf voorlopig met rust laten. De medewerkers van de autoriteiten die we in de film bezoekjes aan Thorshøjgaard zien brengen, verschuilen zich achter het ‘sim- pelweg uitvoeren van de regels’. Onzin, stelt Phie Ambo resoluut. ‘Denemarken is Afghanistan niet. Je kunt in dit land gewoon ergens tegenin gaan zonder gevaar. Je kunt tegen een politicus zeggen: ik ga jouw stomme regels niet uitvoeren. Ik be- grijp niet waarom mensen dat niet doen. Omdat we in Denemarken zo soft zijn en het leven hier zo goed is denken veel mensen dat alles wel oké is en dat ze verder niet hoeven na te denken. Dat is een gevaarlijke houding.’

School

Die houding kun je Phie Ambo niet toedichten. Tijdens het draaien van Good Things Await is ze een school gestart. Uit onvrede over het bestaand schoolsysteem en omdat ze meent dat de filosofie van het biodynamische boeren ook toepasbaar is op andere facetten van het leven, zoals het onderwijs. Dit betekent volgens haar dat je moet stoppen met het beoordelen van kinderen middels testen en cijfers, legt ze uit. ‘Je beoordeelt zo een moment, niet per se de kennis en de capaciteiten van een kind’, zegt ze. ‘Je moet de schooldag voor kinderen ook niet opdelen in een uur geschiedenis, een uur taal en een uur rekenen,’ vindt ze. ‘Je moet al die dingen verdisconteren in projecten – dat is een holistischer manier van onderwijzen. En je moet kinderen niet de hele dag opsluiten in een klas. Dat is ook niet natuurlijk.’ Nu runt Ambo een school die de zaken anders aanpakt. Er zijn alternatieven genoeg, dat laten boer Niels en Phie Ambo zien, je moet ze alleen vinden en uitvoeren. ‘Ik ben optimistisch’, zegt ze. ‘Het is er ook de tijd niet naar om pessimistisch te zijn. Bovendien: wanneer je niet positief bent, heb je geen reden meer om ’s ochtends op te staan.’

Good Things Await

zondag, NPO 2, 13.00-14.00 uur

Quote:
0,8 Ampère geluk

Lidwine is ernstig depressief en suïcidaal. Ze heeft zonder succes alles geprobeerd om de neerwaartse spiraal te doorbreken. "Er komt een moment dat ik in de sneeuw ga liggen, want dit is geen leven. Dit is echt geen leven. Dit is dood." Als laatste redmiddel kiest Lidwine voor de Electro Convulsie Therapie (ECT), beter bekend als de elektroshock. ECT is een controversiële therapie die vaak angst inboezemt maar bij veel patiënten goede resultaten geeft.

In NCRV 2Doc 0,8 Ampère Geluk wordt een aantal patiënten geportretteerd in de periode dat zij voor hun depressie behandeld worden met elektroshocks. Regisseur Saskia Gubbels laat zien hoe deze ongrijpbare ziekte de levens van de hoofdpersonen en hun families beheerst. Lukt het hen om aan de duisternis van hun depressie en psychose te ontsnappen? Zal de behandeling hen net dat beetje geluk schenken waar ze zo op hopen? Hoe ervaren hun geliefden dit proces?

Regisseur Saskia Gubbels: “Ik heb zichtbaar en voelbaar willen maken hoe een ongrijpbare psychische ziekte, mensen langzaam naar de afgrond voert. Vanuit de duisternis waarin ze zitten worden de patiënten geconfronteerd met een dilemma: zich wel of niet overgeven aan ‘de shockmachine’. Een machine, die omgeven is met vooroordelen, die het geheugen kan aantasten, maar die desalniettemin hoop biedt en geluk kan schenken.”

Maandag 2 februari om 20.25 uur op NPO2.

Hier een trailer ervan:

Alles willen ze wel met die mensen doen, drugs, meer drugs, snijden, doorbranden of onder stroom zetten het maakt niet uit.

Maar eens grondig kijken naar vitamine en mineralen deficiënties, darmen, schildklier en bijnier disfunctie niet.

Nee dat is dan wel erg radicaal.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.534
Leden
8.662
Nieuwste lid
Magda Van Bladel
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan