Ik wil even wat kwijt over wat ik mijn kat te eten geef.
Ik heb afgelopen zomer een rooie kater uit het asiel gehaald. Hij was wat aan de magere kant maar dat zou door de stress kunnen komen.
Ik ben opzoek gegaan naar wat een kat hoort te eten, vlees dus. Na een tijdje surfen op internet voor goed voor ben ik bij http://orijen.ca/products uit gekomen. Dit is droog voer wat waar geen granen in zitten, het bestaat 75% uit vlees. Mijn kat doet het er perfect op. hij is zeer gespierd, dat kan je aan zijn rug voelen. Verder is zijn vacht zeer zacht en glanst. Het is een echte tijger
. Mijn vriendin had hem meegenomen naar de dieren arts voor jaarlijkse inspectie en die zo'n goede conditie zelden gezien.
Samenstelling van het voer:
Hoog proteïnegehalte van veel vers vlees: katten zijn vleeseters en geen vegetariërs, hun korte spijsverteringskanaal is aangepast op voeding met als basis vlees, veel proteïnen en weinig koolhydraten. Katten zijn zeer effectief in het gebruik van proteïnen als energiebron.
Een alleen op vlees gebaseerd voer garandeert een optimale gezondheid en vitaliteit. Recente studies tonen aan, dat een hoog proteïnegehalte ook goed voor de nieren is. Ziektes van de nieren worden in verband gebracht met de kwaliteit van de proteïnen. Orijen kattenvoer bevat geen moeilijk te verteren plantaardige proteïnen die de nieren belasten. Orijen kattenvoer bevat minstens 75 % vlees in levensmiddelkwaliteit.
Vers Canadees kippenvlees: makkelijk te verteren proteïnen en vetten
Vers Canadees kalkoenvlees: levert essentiële aminozuren en natuurlijk vitamine B3
Vers gevangen Lake Whitefish (Coregonus clupeaformis) uit Canadese meertjes
Vers gevangen koningszalm (Oncorhynchus tshawytscha): hoog gehalte aan actieve omega-3-vetzuren (DHA, EPA) voor een gezonde huid en een glanzende vacht
Verse eieren van Canadese boerderijen: hoogwaardige proteïnen, luteïne en zeaxanthine voor een dubbele bescherming van de ogen
Geen granen, laag gehalte van koolhydraten: graan is een goedkope energie- en proteïnebron in kattenvoer, maar katten eten in de natuur geen graan en ze hebben een biologisch lage behoefte aan koolhydraten. Veel dierenartsen zien in graan de oorzaak voor gezondheidsproblemen. Het hoge koolhydratengehalte kan resulteren in overgewicht, diabetes, verteringsproblemen en andere ziektes.
Gezonde vruchten en groenten uit Canada:
Appelen: leveren plantaardige vezels voor een gezonde vertering en hebben antioxidatieve, celbeschermende eigenschappen
Cranberries: voorkomen ziektes in de urinewegen en bevatten anthocyanen die het gezichtsvermogen verbeteren, ontstekingen voorkomen en bloedvaten beschermen
Spinazie: met vitamine A en C, bevat ook luteïne en flavonoïde die de cellen beschermen
Gesmoorde aardappelen: bevatten veel vitamine B en C evenals mineralen
Tomaten: bevatten gezondheidsbevorderende vitaminen en sterke antioxidanten zoals bètacaroteen en lycopenen
Wortelen: bevatten bètacaroteen, wat in het lichaam omgezet wordt tot vitamine A
Zeewier: bevat 12 vitaminen, 21 aminozuren en meer dan 60 mineralen en sporenelementen
Gezondheidsbevorderende planten: katten kiezen in de natuur instinctief grassen en planten uit die goed zijn voor hun welzijn. De kruiden in Orijen kattenvoer bevatten kruiden die door dierenartsen geselecteerd zijn.
Wilde cichorei en psyllium: leveren voedingsvezels voor en gezonde vertering en stabiliseren de bloedsuikerspiegel
Paardenbloem, hoornklaver en zoethout: beschermen en versterken de lever, nieren en stofwisseling
Pepermunt, Canadese geelwortel, venkelzaad en kamillebloemen: kalmeren en ondersteunen de spijsvertering
Goudsbloem: bevat celbeschermend luteïne en kan bloedsuikerfluctuaties reduceren
Probiotica: bewaren een gezond evenwicht van de darmflora, bevorderen en sterken de afweer
Essentiële vetzuren: van kippenvet, zalmolie zorgen voor een gezonde huid en een glanzende vacht
Proteasen: mineralen en sporenelementen in een natuurlijke, organisch gebonden vorm voor een betere biobeschikbaarheid
Glucosamine en chondroïtine: beschermen het kraakbeen en zorgen zo voor gezonde gewrichten