Dank voor jullie berichten.
Louise, ik gebruik noodgedwongen ook nog steeds koolhydraten: ik week de koolhydraten (granen) een nacht, laat ze dan twee uur kiemen en dan maar ik er pannenkoekjes van.
Dat gaat op zich prima: maar zonder kan ik zeker niet.
@Mike en Poekie: ik merk dat het niet trek zo.
Het is niet alleen een kwestie van spier/botopbouw bij mij, althans bij mij is de binnenkant van mijn bovenbenen volgens mij vet en dat wordt bij mij dikker: dat mijn benen daar meer tegen elkaar aan schuren en ik heb een voor mijn doen zeer dikke een opgeblazen buik.
Het is niet dat ik het nut niet zie van het eten volgens Weston Price, want ik wil het later toch weer terug oppakken, maar het moet voor mij wel behapbaar blijven.
Soms hebben mensen een omweg nodig om ergens te komen.
Ik vermoed/weet bijna zeker dat het goed mis is met mijn alvleesklier nog steeds.
Zie hier de beschrijving van de arts Hans Reijnen van wat hij noemt exocriene pancreas insufficientie:
Quote:
Vlak nadat ik het beeld ‘ontdekt’ had kwam er een patiënt op mijn spreekuur die al jaren klaagde van
een te vol gevoel in zijn bovenbuik met soms het gevoel alsof er links gewoon iets opzwelt dat hij gewoon kan pakken als hij voorover buigt (zou de pancreas echt opzwellen als die te hard moet werken!?). Dit treedt meestal op vrij kort na een maaltijd. Hij is wel zijn hele leven al gewend om bijna dagelijks twee ons vlees of vis te eten.
Ik adviseerde hem om de dagelijkse inname van eiwitten minstens te halveren en ik gaf hem een preparaat met de spijsverteringsenzymen. Daarna was hij van zijn klachten af.
Ook schrijft Reijnen dit op zijn site:
Quote:
Terwijl je op theoretische gronden moet aannemen dat ook de vet- en de koolhydraatstofwisseling verstoord moeten zijn omdat er ook een tekort aan lipase en amylase is.
En (ivm exocriene pancreas insufficientie):
Quote:
80% van de patiënten is te dik en het lukt niet om af te vallen en 20% van de patiënten is te mager en kan niet aankomen, deze patiënten hebben dan vaak ook een gebrek aan eetlust.
Ik moet rustiger aan gaan doen, maar ik heb de richtlijnen van Weston Price heel goed op mijn netvlies, dat is mijn horizon.
Ik heb mijn huidige therapeute de link gegeven van de beschrijving van deze arts van Exocriene Pancreas Insufficientie (EPI).
Zij (mijn behandelaar) heeft bij mij zelf al geconstateerd dat mijn pancreas ontstoken is, terwijl ik nog dacht dat het mijn milt betrof, die ook belast was overigens; maar het zit daar allemaal nogal bij elkaar in de buurt.
Als mijn huidige behandelaar mij niet kan helpen, dan heb ik alvast een afspraak staan bij Hans Reijnen in oktober 2012! (die afspraak heb ik nota bene al gemaakt in de zomer van 2011!).
Uiteraard probeer ik zo goed mogelijk mijzelf te blijven voeden, wel naar de maatstaven van mijn lichaam: voor zover die het aankan.
Ik heb al gemerkt dat ik 3 x per dag mijn citroensmoothies met wat verzadigd vet (om de curcuma goed opneembaar te krijgen) en curcuma/zwarte peper -peper ook nodig om curcuma goed opneembaar te krijgen- MOET eten, anders worden mijn klachten erger.
Dus daar stop ik zowiezo al niet mee.