Inclined bed therapy

Ik waag dit zeer te betwijfelen. Zaten de indianen dan fout? Hierboven heb ik een link geplaatst naar een artikel van de WAPF-site over de bevindingen van George Catlin. Hoe kan het dan dat de indianenbaby's wel op hun rug konden liggen zonder te huilen? Ik weet het antwoord wel: omdat ze goed doorvoed waren en veel liefde en aandacht van hun moeder kregen!

Het valt mij op dat buikslapers oerhevig zijn aan stress. Ik heb het nu over de volwassenen, maar voor baby's werkt het precies zo. Op je buik slapen is je vastklampen aan iets of iemand wat je als veilig ervaart en dit komt voort uit een gevoel van onveiligheid (stress). En als je ze deze 'veiligheid' ontneemt gaan moderne baby's huilen. M.a.w. we hebben tegenwoordig gestresste baby's en dus is buikslapen de norm geworden.

Maar is normaal ook natuurlijk? Dat is wat je je moet afvragen! Misschien klampen baby's zich 's nachts wel aan hun moeder vast, omdat ze hun moeder overdag niet of nauwelijks zien of voelen, want die is werken! Daarnaast is de voeding van moderne baby's stressopwekkend, omdat deze gebaseerd is op glucose en veel te weinig kwalitief goede vetten en cholesterol!

Mike

 
Ik vind het interessant, de natuurlijke houding van een baby. Voor beide opties is wat te zeggen: een kind komt na de bevalling ook met de buik op de buik van de moeder. En de "biological nurture" houding voor borstvoeding is ook buik op buik. Maar de indianen legden de baby's blijkbaar succesvol op de rug. Mijn dochter slaapt tegenwoordig als een os op de rug (of zij), en in het begin was het een buikslaper. Ik ben heel blij dat mijn dochter nu zo goed slaapt: een lange middagslaap, en 's nachts 12 tot 13 uur. Daarna is ze goed uitgerust en vrolijk, ze wordt uit zichzelf wakker. Zou dit dan door de voeding komen? Die stap richting haar herstel is in ieder geval succesvol qua slaap.

 
San,

Je bevestigt mijn punt. Jouw kind is door de veranderde voeding rustiger geworden en is dus nu in staat om zonder problemen op haar rug te slapen. Dat ze aanvankelijk een buikslaper was, betekent dat ze toen veel onrustiger was. Ze is dus helende en dat is goed nieuws!

Mike

 
Quote:
Ik waag dit zeer te betwijfelen. Zaten de indianen dan fout?


we hebben het hier al eerder over gehad, https://www.fatsforum.nl/topic/over-het-thuisblijfouderschap/page/5

je hebt toen een link gepost over indianenkinderen die ingezwachteld op een plankje vast zaten en je kwam toen zelf ook tot de conclusie dat het er niet zo geweldig uit zag. http://www.kiind.nl/articles/425/ hier nog een stukje over dragen. En dit is wat er gebeurt als je een baby op de rug legt: https://www.google.be/search?q=moro...0CAkQ_AUoAQ&biw=1600&bih=768#imgdii=_

de mororeflex, geen ontspannen rustige houding voor een baby.

Mijn kinderen hebben als baby altijd in de draagdoek geslapen, of op hun buik in ons bed, nu zijn het allebei echte rugslapers. Een baby zit ook niet plat op de rug in de buik van de moeder, de rug moet langzaam van een Cvorm uitgroeien naar een Svorm en pas dan kun je op je rug liggen.

 
Dan zouden al die indianenbaby's platte hoofdjes hebben. Of beschikten die over een sterkere schedelstructuur? Nogmaals, normaal is niet altijd natuurlijk!

Mike

 
Quote:
De indianen wisten meer dan wij denken te weten. Ik ga dus eerder uit van hun wijsheid dan de jouwe.


Goed, ik zal de masai en de hoogland indianen in Peru bellen dat Mike zegt dat ze hun draagdoeken moeten weggooien en hun kinderen op een plankje moeten binden.

 
Iklustvet.

Als je zelf gaat slapen word het een beetje lastig om je kind in een draagdoek bij je te houden lijkt mij??

Hoe moeten ze dan slapen volgens jou?

Ontopic.
Quote:
Het liggen in een kleine hoek van 5 graden zorgt ervoor dat de bloedsomloop veel makkelijker verloopt. Je hart hoeft minder hard te "pompen", en slaat ook tot 10-12x minder per minuut.


Ik vind het wel heel sterk, als je staat heeft het hart het meeste werk en horizontaal het minst, alles in de richting van verticaal lijkt mij dus steeds zwaarder worden voor het hart.

En voor de tussen wervel schijven het zelfde, horizontaal minste belasting en kunnen ze zich dus het best vol zuigen.

Een veranderde slaap omgeving of ergens anders kan naar eigen ervaring ook positief uitpakken in de zin van goed slapen dus het succes moet zeker op langer termijn besproken worden.

 
Quote:
Als je zelf gaat slapen word het een beetje lastig om je kind in een draagdoek bij je te houden lijkt mij??


nee maar dat hoeft toch ook niet? dan leg je ze gewoon neer waar je zelf ook gaat slapen.

 
Naar aanleiding van dit topic heb ik mijn slaapkamer al helemaal verandert en slaap tegenwoordig zo :D

Hopelijk brengt deze extra helingshoek nog wat meer voordeel.

 
Iklustvet.

Ok op de rug dus? Dat vond je niet goed toch? Hoe laat je een baby rechtop slapen dan?

Pike.

Haha :mrgreen:

 
Nee Pike, niet door een inclined bed. In een paar posten hiervoor gaf ik aan dat mijn dochter eerst op de buik sliep, en inmiddels op de rug (of zij). Ze slaapt als een os, en wordt uitgerust wakker. Mike gaf daarna aan dat ze dus herstellende is, omdat ze niet meer in een stresshouding slaapt.

Dochter heeft trouwens wel heel lang "inclined" geslapen ivm reflux.

 
Met wat pootjes verwisselen heb ik in zo'n vijf minuten mijn bed omgebouwd. Hij is nu aan het hoofdeinde 11cm hoger. Een tijdje proberen kan geen kwaad natuurlijk. Ik zal jullie hier op de hoogte houden van de bevindingen.

 
Ik ben vanmorgen na een heerlijke nacht slapen toch echt wel uitgerust en fit wakker geworden en opgestaan.Zoals wel vaker(eigenlijk altijd dus).

bed verhogen is een non issue voor mij. Voeding echter....de pot met goud.

ad

 
@Hamster,

Quote:
Ik zal jullie hier op de hoogte houden van de bevindingen.


Kan je er inmiddels al iets over zeggen?

 
Ik doe juist het omgekeerde, vroeger sliep ik altijd met een dun kussen maar sinds de laatste maanden kan ik dat kussen niet meer hebben. Ik weet niet hoe het komt maar ik slaap dus helemaal plat, zonder kussen, meestal op mijn zij. Zou het iets met wapf te maken hebben of iets anders? geen idee.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.531
Berichten
538.261
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan