Ingedroogde ontlasting

Poekie,

Wat naar en vervelend... ik weet hoe het is om niet naar de toilet te kunnen!

Wat je als ondersteuning kan gebruiken is lijnzaadolie,

hiervan 2 maal daags (ochtend en avond) 1 eetlepel bijvoorbeeld in de yoghurt. Dit maakt de ontlasting soepel en tevens prikkelt het je darm om de ontlasting te laten komen.

Hiernaast zou een kuurtje met Luvos heilaarde erg goed zijn, starten met 1 theelepel opgelost in water voordat je gaat slapen.

Tevens mineralen en het reinigt de darm van aangekoekte resten.

Deze kan voor meerder doeleinde ingezet worden, vaak adviseer ik het ook bij huidklachten zoals eczeem ect..

Hiernaast mogelijk toch wat meer vezels innemen, misschien bij elke maaltijd wat rauwkost om zo enzymen en plantvezels binnen te krijgen. Deze zorgen voor volume in de darm, die je nu waarschijnlijk mist of te weinig hebt door de vloeibare maaltijden.

Een supplement als betaine HCI is zeker zinvol, maar weet dat je deze bij een vette maaltijd zeker 6 a 7 mag nemen! Betaine neem je het beste apart in (dus los van andere enzymen)

Dan voeding die rijk is aan inuline,

Enkele voorbeelden zijn cichorei, aardpeer, dahlia, paardenbloem, schorseneer en artisjok, pei en ui.

De zoutwaterflush moet je niet elke dag doen! het spoelt nml ook de goede bacterie weg en je darmflora raakt ontregelt.

Probiotica zijn zeker zinvol, maar op korte termijn werken deze eerst verstoppend. ]je moet er dan altijd iets naast gebruiken dat de darmen op gang helpt.

Kijk eens bij Vitals die hebben super probiotica! wil je er eentje zonder enkele toevoeging dan ortholon bioflorplus (poeder)

succes

liefs ikke

 
Fijn dat je meedenkt.

Maar mijn hormonen zijn al van slag (opvliegers en zo) dus lijnzaadolie is uit den boze (oestrogenen).

Ik kan op zich wel naar het toilet maar het gaat met veel moeite.

Een zoutflush doen we zeker niet iedere dag, alleen als ik een dag of 3 geen ontlasting heb gehad en dat is gelukkig niet veel.

Ik ben het topic gestart omdat het mij opvalt dat elke ontlasting begint met een ingedroogde versie.

Wat je opnoemt zijn allemaal symptoombestrijding/hulpmiddelen, ik ben op zoek naar iets dat mijn spijsvertering ondersteunt/verbetert zodat het het straks alles weer zelf kan. Dus enzymen zoals in NOW super enzymes zouden daarin een goede kunnen zijn.

Waarom werken volgens jou probiotica stoppend?

Lia

 
Dag Lia,

Hier even het naslagwerk van Marijke de Waal Malefijt geraadpleegd. Hierin wordt ingedroogde ontlasting toegeschreven aan verhoogd ether-luchtelement of vuurelement.

Als oplossing worden aangedragen :

> heet waterkuur met gember

> gebruik van meer ghee en koudgeperste olie

> aloë-sap

> gestoomde geblancheerde groenten b.v. witlof

> thee op basis van venkelzaad en zoethout

Zelf heb ik hier goede ervaringen met de combinatie van chlorella en groene thee. Groene thee werkt enorm reinigend. Zelf drink ik het met mate en haal ik het uit de kast als het echt niet anders meer kan,....

 
Lia,

Lijnzaad is een fyto-oestrogeen en werkt hierdoor juist vaak gunstig bij overgangsklachten. Je schrijft ook over de schildklier.. heb je de tempratuurs-test al eens gedaan? hoe is je ochtendtemp?

De enzymen van Now bevatten goede ingrediënten, maar de Betaine HCI hierin lijkt minder werkzaam doordat er andere enzymen in dezelfde caps zitten. Beter beide apart. Van now heb je ook apart Betaine HCI, die werkt uit ervaring beter.

Chlorella kan ook werken, tevens goed om de darmflora op te bouwen.

paardenbloem is ook een krachtig middel, eventueel als thee, maar als poeder (jacob hooy) werkt dit zeker (1 theelepel per dag door smoothie e.d.)

Probiotica geeft tijdelijk verstopping wanneer je eraan begint en je darmflora niet in orde is. Deze ervaring heb ik zelf, maar ook van vele klanten. Ik zet er standaard of heilaarde of lijnzaad of brandnetel bij om af te kunnen voeren.

(de foute bacteriën moeten weg kunnen)

Hoe erg zijn de overgangsklachten bij je Lia?

Je nam hier al iets voor?

 
Quote:
Lijnzaad is een fyto-oestrogeen en werkt hierdoor juist vaak gunstig bij overgangsklachten.


Opnieuw pseudo-weyenschap waar je mee aankomt, ikke! Overgangsklachten worden NIET veroorzaakt door een afname van oestrogeen, maar door een afname van progesteron, waardoor je OESTROGEENDOMINANT wordt. De reden hiervoor is trouwens...bijnieruitputting. Als de bijnieren verzwakt raken, raakt je schildklier verzwakt en uiteindelijk je geslachtshormonen ook:

https://www.fatsforum.nl/topic/de-hormonale-hierarchie

Mike

 
Ik slik adrenal voor de bijnieruitputting, smeer progesteroncreme en gebruik jodium voor de schildklier.

Zeker hebben wij regelmatig onze temperatuur genomen. Ik heb zelfs op 36.6 gezeten maar op dit moment (5 dagen terug) was het 35.8, veel en veel te laag. Maar dat wist ik al voordat ik de temperatuur zag hoor.

Er wordt aan gewerkt.

Ik smeer nu de progesteroncreme sinds 1 augustus en ik heb gelukkig al geen opvliegers meer, overdag en 's nachts. Dat is al lekker.

Chlorella gebruiken we ook alle dagen.

Lia

 
Pseudo wetenschap op niet... Mijn ervaring is dat 9 van de 10 vrouwen het er goed op doet :)

Tja.. Wie geneest heeft gelijk?

Heb ik gezegd dat er een toename van oestrogeen is Mike? Geloof het niet!

Ik weet dat progesteron afneemt.

Voor de bijnieren en schildklier samen zou je ook eens van biotics cytozyme pt/htp en cytozyme AD kunnen proberen, deze zijn erg fijn.

Of de equi-fem waar meteen alles inzit (ook orgaanconcentraten) maar die is wat duurder.

 
Je lost geen oestrogeendominantie op met meer oestrogeen, gebruik je gezond verstand. Dat is zoiets als water naar de zee dragen!

Mike

 
Mijn ontlasting is ook 3x knudde.

Dank iedereen die zijn of haar licht op dit onderwerp laat schijnen.

 
Phyto oestrogenen hebben de eigenschap de oestrogeendominantie te remmen.

Vrouwen in de overgang kunnen wel degelijk last hebben van een tekort aan oestrogenen. Als de hele hormoonhuishouding op z'n gat ligt is de oestrogeenspiegel soms nog lager dan bij een man... !!!

Maar het begint vaak met een progesteron tekort / oestrogeendominantie.

 
@ Lia

Hier ook een hele tijd lang een te lage lichaamstemperatuur gehad wat het herkenningspunt van een te traag werkende schildklier is. Oorsprong van dit alles lag in mijn geval bij een niet goed functionerende dikke darm. Inmiddels vastgesteld dat er een duidelijke wisselwerking tussen de werking van de dikke darm en de schildklier is.

Inmiddels is hier alles achter de rug. Waar ik veel baat van heb is zoals eerder aangegeven jodiumrijke voeding. De progesteroncrème van Dr. Lee hier een half jaar gebruikt en er inmiddels mee gestopt om de reden dat het niet meer nodig was.

 
@ Indigo : terecht opgemerkt. De natuurgeneeskunde is dikwijls interessant en komt voor sommige problemen met oplossingen zonder bijwerkingen.

Om overgangsverschijnselen te bestrijden maakt men in de natuurgeneeskunde veelal gebruik van fyto-oestrogenen uit soja. Maar het is gebleken dat lang niet iedereen hier resultaat bij heeft. Echter in Europa groeien volop kruiden met dezelfde fyto-oestrogenen. De isoflavonen uit Rode Klaver en Hop zijn de beste bronnen, voor ons, uit onze eigen biotoop, om overgangsverschijnselen zoals overmatig transpireren, opvliegers en slaapstoornissen te bestrijden. Bovendien bezit Hop de eigenschap prikkelbare gevoelens en onrust tegen te gaan.

Op Mike zijn terugkoppeling met betrekking tot oestrogeendominantie de aanvulling dat er ook nog de oestrogeen receptor remmers en oestrogeen stimulators zijn. Dit zijn stoffen die de werking van oestrogeen selectief stimuleren of selectief gaan remmen.

Een voorbeeld van een plantaardige stof die het vermogen heeft om zowel als oestrogeenremmer of oestrogeenstimulator te werken is resveratrol. Valt te halen uit OPC druivenpitextract.

Bij de overgang wordt OPC o.a. ingezet om een versterkende werking bij de opname van de fyto-oestrogenen te bieden. Als mensen ouder worden, komen spataderen vaker voor. Het is belangrijk om dit zo veel mogelijk tegen te gaan. Wordt in de praktijk al jaren door Franse artsen voorgeschreven als alternatief voor opereren om de reden dat er geen risico op trombose aanwezig is. De antioxidant OPC werkt tevens als versterker van andere stoffen zoals de fyto oestrogenen.

 
Over het apart innemen van betaine hcl tov van een enzymenpreparaat waar zowel enzymen als betaine hcl in zit:
Quote:
Een ander ingrediënt dat je soms in een enzym preparaat aantreft is Betaine HCL. Veel mensen, vooral ouderen, produceren te weinig maagzuur voor een goede vertering. Voor deze mensen is suppletie met Betaine HCL zinvol, maar niet in een enzym supplement! Zoals we hiervoor al zagen worden veel van de verteringsenzymen geneutraliseerd als ze in contact komen met een zuur milieu. Dit is waarom ze hun werk doen in de 40 tot 50 minuten van voor- vertering (predigestion) dat plaatsvindt na het eten en voor het maagzuur wordt geactiveerd. Als je Betaine neemt kun je dit het beste doen in een apart supplement en innemen 40 tot 60 minuten na het eten.



De bovenstaande tekst komt uit (bijna onderaan): http://www.warriorsforhealth.com/enzymen-1.html

Wat doe ik hiermee? Nu geeft de schrijfster aan dat je betaine het beste 40 tot 60 minuten na het eten in moet nemen maar dat is dan toch mosterd na de maaltijd. Als betaine helpt om meer maagzuur aan te maken moet je het dan juist niet voor de maaltijd eten.

Klopt het dat maagzuur pas later op gang komt als je gegeten hebt?

Als ik betaine hcl apart inneem, welk enzymencomplex is dan geschikt?

lijnzaadolie bevat fyto-oestrogenen. Dr. Lee schrijft hierover:
Quote:
fyto-oestrogenen zijn plantaardige stoffen met oestrogeenachtige werking. Ze zijn meestal veel zwakker dan onze eigen oestrogenen en zoeken dezelfde oestrogeenreceptoren in het lichaam op. Ze zijn dan ook vaak met succes toegepast om de symptomen van een overmaat aan oestrogeen terug te dringen.



Maar ik begrijp uit zijn boek ook dat overgangsklachten worden veroorzaakt door een progesteron tekort. Door dit tekort is het net alsof je oestrogenen teveel hebt. Ik ben nu sinds 1 augustus progesteron creme aan het smeren en dat werkt best wel goed. De opvliegers zijn overdag niet meer aanwezig en 's nachts bijna niet meer. Vannacht/vanmorgen vroeg een keertje dat ik het warm had maar geen zweetbuien meer.

Dus wat dat betreft heeft de creme de voorkeur boven lijnzaadolie.

Binnenkort is het ook weer zuurkooltijd, dat wordt dan onze 'rauwe' inname. Vis gaan we ook weer meer eten: wilde zalm, rauwe haring. Eieren eten we iedere dag, meestal rauw in een yoghurtsmoothie of kefir.

@Vivianne
Quote:
Inmiddels is hier alles achter de rug. Waar ik veel baat van heb is zoals eerder aangegeven jodiumrijke voeding. De progesteroncrème van Dr. Lee hier een half jaar gebruikt en er inmiddels mee gestopt om de reden dat het niet meer nodig was.



Ik ga mijn pijlen hier op richten en ga er vanuit dat het gaat helpen.

Maar ik wil dus wel betaine hcl gaan gebruiken en enzymen. Nu alleen nog de juiste vinden en of ik het gescheiden ga gebruiken.

Tips zijn welkom.

Lia

 
Dag Lia,

Goed dat je effect van de progesteroncrème al ervaart.

Quote:
Als betaine helpt om meer maagzuur aan te maken moet je het dan juist niet voor de maaltijd eten. Klopt het dat maagzuur pas later op gang komt als je gegeten hebt?


Valt inderdaad niets over terug te vinden in de literatuur en digitale literatuur.

Hier een keer een test gedaan met het nemen van rauwe kaas (op basis van koemelk) aan het eind van de maaltijd. Kort hierna krijg ik altijd een dip.

Aan de hand van het verhaal van Boschje een glas water met citroensap op dat moment genomen en binnen de 10 minuten was de dip voorbij. Voor mij is dat een signaal dat het maagzuur na de maaltijd aangemaakt wordt.

Quote:
Maar ik wil dus wel betaine hcl gaan gebruiken en enzymen. Nu alleen nog de juiste vinden en of ik het gescheiden ga gebruiken.


Mogelijkerwijs worden je darmklachten en de trage schildklierwerking veroorzaakt door de aanmaak van te weinig maagzuur. Zoals je weet heeft Jonathan Wright een boek uitgebracht over maagzuur. Hier even het digitale inkijkexemplaar geraadpleegd. Hij heeft het over het gebruik van betaïne HCL in combinatie met pepsine om de aanmaak van maagzuur te stimuleren.

In Nederland is er een voedingssupplement in de handel dat deze bestanddelen met elkaar combineert. Zie hiervoor volgende link : http://www.solgar.nl/producten/spijsvertering/betaine-hydrochloride-with-pepsin/

Zij hebben het over inname van dit supplement bij of vlak na de maaltijd.

 
Nutricology heeft ook een glandular voor de pancreas. Dit is weliswaar geen enzymen supplement, maar ondersteund dus wel de alvleesklier. Dit dient wel ruime tijd voor het eten ingenomen te worden.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.522
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan