Over het apart innemen van betaine hcl tov van een enzymenpreparaat waar zowel enzymen als betaine hcl in zit:
Quote:
Een ander ingrediënt dat je soms in een enzym preparaat aantreft is Betaine HCL. Veel mensen, vooral ouderen, produceren te weinig maagzuur voor een goede vertering. Voor deze mensen is suppletie met Betaine HCL zinvol, maar niet in een enzym supplement! Zoals we hiervoor al zagen worden veel van de verteringsenzymen geneutraliseerd als ze in contact komen met een zuur milieu. Dit is waarom ze hun werk doen in de 40 tot 50 minuten van voor- vertering (predigestion) dat plaatsvindt na het eten en voor het maagzuur wordt geactiveerd. Als je Betaine neemt kun je dit het beste doen in een apart supplement en innemen 40 tot 60 minuten na het eten.
De bovenstaande tekst komt uit (bijna onderaan):
http://www.warriorsforhealth.com/enzymen-1.html
Wat doe ik hiermee? Nu geeft de schrijfster aan dat je betaine het beste 40 tot 60 minuten na het eten in moet nemen maar dat is dan toch mosterd na de maaltijd. Als betaine helpt om meer maagzuur aan te maken moet je het dan juist niet voor de maaltijd eten.
Klopt het dat maagzuur pas later op gang komt als je gegeten hebt?
Als ik betaine hcl apart inneem, welk enzymencomplex is dan geschikt?
lijnzaadolie bevat fyto-oestrogenen. Dr. Lee schrijft hierover:
Quote:
fyto-oestrogenen zijn plantaardige stoffen met oestrogeenachtige werking. Ze zijn meestal veel zwakker dan onze eigen oestrogenen en zoeken dezelfde oestrogeenreceptoren in het lichaam op. Ze zijn dan ook vaak met succes toegepast om de symptomen van een overmaat aan oestrogeen terug te dringen.
Maar ik begrijp uit zijn boek ook dat overgangsklachten worden veroorzaakt door een progesteron tekort. Door dit tekort is het net alsof je oestrogenen teveel hebt. Ik ben nu sinds 1 augustus progesteron creme aan het smeren en dat werkt best wel goed. De opvliegers zijn overdag niet meer aanwezig en 's nachts bijna niet meer. Vannacht/vanmorgen vroeg een keertje dat ik het warm had maar geen zweetbuien meer.
Dus wat dat betreft heeft de creme de voorkeur boven lijnzaadolie.
Binnenkort is het ook weer zuurkooltijd, dat wordt dan onze 'rauwe' inname. Vis gaan we ook weer meer eten: wilde zalm, rauwe haring. Eieren eten we iedere dag, meestal rauw in een yoghurtsmoothie of kefir.
@Vivianne
Quote:
Inmiddels is hier alles achter de rug. Waar ik veel baat van heb is zoals eerder aangegeven jodiumrijke voeding. De progesteroncrème van Dr. Lee hier een half jaar gebruikt en er inmiddels mee gestopt om de reden dat het niet meer nodig was.
Ik ga mijn pijlen hier op richten en ga er vanuit dat het gaat helpen.
Maar ik wil dus wel betaine hcl gaan gebruiken en enzymen. Nu alleen nog de juiste vinden en of ik het gescheiden ga gebruiken.
Tips zijn welkom.
Lia